Informacje o przetargach publicznych.
Site Search

62455 / 2014-03-25 - Samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej / Szpital Wojewódzki (Bielsko-Biała)

Numer biuletynu: 1

Pozycja w biuletynie: 62455

Data publikacji: 2014-03-25

Nazwa: Szpital Wojewódzki

Ulica: al. Armii Krajowej 101

Numer domu: 101

Miejscowość: Bielsko-Biała

Kod pocztowy: 43-316

Województwo / kraj: śląskie

Numer telefonu: 033 8100143

Numer faxu: 033 8102101

Adres strony internetowej: www.hospital.com.pl

Regon: 07062159000000

Typ ogłoszenia: ZP-408

Rodzaj zamawiającego: Samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej

Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego:
Świadczenie usług w zakresie kompleksowej obsługi prawnej Szpitala Wojewódzkiego w Bielsku-Białej, w tym wykonywanie zastępstwa procesowego przed sądami lub innymi organami orzekającymi oraz doradztwa prawnego w zakresie zastępstwa procesowego przez okres 36 miesięcy w sposób ciągły.

Rodzaj zamówienia: U

Przedmiot zamówienia:
Przedmiotem zamówienia jest świadczenie usług w zakresie kompleksowej obsługi prawnej Zamawiającego, w tym wykonywanie zastępstwa procesowego przed sądami lub innymi organami orzekającymi oraz doradztwa prawnego w zakresie zastępstwa procesowego przez okres 36 miesięcy w sposób ciągły przez osobę posiadającą uprawnienia do wykonywania zawodu radcy prawnego i czynnie wykonującą ten zawód, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 lipca 1982r, o radcach prawnych ( tekst jedn. Dz. U. z 2010r. Nr 10 poz. 65 ze zm.).Szacunkowa wartość zamówienia poniżej 207 000 euro.

szacunkowa_wart_zam: Tak

Kod trybu postepowania: WR

zamowienie_pprawna_hid: a;b;

zamowienie_pprawna: art. 5 ust. 1a art. 5 ust. 1b

zamowienie_uzasadnienie:
Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1a ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. Prawo zamówień publicznych (tekst jednolity Dz. U. z 2013r., poz. 907 z późniejszymi zmianami) w sytuacji udzielania zamówień na usługi niepriorytetowe, którymi w myśl rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 28 stycznia 2010r. w sprawie wykazu usług o charakterze priorytetowym i niepriorytetowym (Dz. U. Nr 12, poz. 68) są usługi prawnicze, Zamawiający może wszcząć postępowanie w trybie zamówienia z wolnej ręki także w innych uzasadnionych przypadkach niż określone w art. 67 ust. 1 wyżej wymienionej ustawy, w szczególności jeżeli zastosowanie innego trybu mogłoby skutkować co najmniej jedną z następujących okoliczności: 1) naruszeniem zasad celowego, oszczędnego i efektywnego dokonywania wydatków; 2) naruszeniem zasad dokonywania wydatków w wysokości i terminach wynikających z wcześniej zaciągniętych zobowiązań; 3) poniesieniem straty w mieniu publicznym; 4) uniemożliwieniem terminowej realizacji zadań. Mając na uwadze cytowany przepis należy wskazać , że uzasadnieniem zastosowania trybu niekonkurencyjnego muszą być obiektywne okoliczności powodujące, że zastosowanie trybu konkurencyjnego spowoduje dla Zamawiającego negatywne konsekwencje ekonomiczne lub organizacyjne. Poprzedzenie przez ustawodawcę wyżej wymienionego katalogu przesłanek zwrotem -w szczególności- wskazuje, iż nie jest to katalog zamknięty. Taka wykładnia przepisu art. 5 ust. 1a ustawy Prawo zamówień publicznych wynika również z wyroku Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 27 kwietnia 2010r., sygn. akt KIO/UZP 516/10. Zatem powołany przepis art. 5 ust. 1a ustawy Prawo zamówień publicznych pozwala na zastosowanie trybu zamówienia z wolnej ręki pomimo braku przesłanek określonych w art. 67 ust. 1 Pzp, w sytuacji gdy występuje uzasadniony przypadek zastosowania takiego trybu udzielenia zamówienia. O konieczności zawarcia umowy w przedmiocie kompleksowej obsługi prawnej w trybie zamówienia z wolnej ręki zadecydowały u Zamawiającego niżej opisane okoliczności.
Znaczny udział w całości zamówienia stanowią usługi prawnicze polegające na wykonywaniu zastępstwa procesowego przed sądami, trybunałami lub innymi organami orzekającymi lub doradztwie prawnym w zakresie zastępstwa procesowego. Zamawiający jest stroną postępowań sądowych i egzekucyjnych w toku, jak również spraw toczących się przed innymi organami orzekającymi, w tym administracyjnymi oraz Komisją do Spraw Orzekania o Zdarzeniach Medycznych. Powyższe sprawy w większości znajdują się na zaawansowanych etapach postępowania. Reprezentowanie Zamawiającego w toczących się postępowaniach wymaga od Wykonawcy rozległej wiedzy z zakresu prawa medycznego i funkcjonowania rynku ochrony zdrowia, jak również posiadania doświadczenia zawodowego w prowadzeniu tego typu spraw. Nie bez znaczenia pozostaje dla Zamawiającego skuteczność Wykonawcy, przez którą Zamawiający rozumie zakończenie sprawy w sposób satysfakcjonujący dla Zamawiającego, jak również zaufanie do Wykonawcy budowane w okresie wieloletniej współpracy, w czasie której Wykonawca poprzez podejmowanie właściwych działań w imieniu Zamawiającego w toczących się sprawach przed sądami i innymi organami orzekającymi oraz poprzez profesjonalne doradztwo w zakresie zastępstwa procesowego pozwolił na podjęcie przez Zamawiającego trafnych decyzji oraz na uniknięcie strat finansowych lub zmniejszenie ich rozmiarów. Niewątpliwie wyżej wymienionymi przymiotami charakteryzuje się Kancelaria Radcy Prawnego dotychczas wykonująca obsługę prawną na rzecz Zamawiającego.
Na podstawie art. 5 ust. 1b ustawy Prawo zamówień publicznych - w przypadku zamówień, których przedmiotem są usługi prawnicze, polegające na wykonywaniu zastępstwa procesowego przed sądami, trybunałami lub innymi organami orzekającymi lub doradztwie prawnym w zakresie zastępstwa procesowego nie stosuje się przepisów ustawy dotyczących przesłanek wyboru trybu negocjacji bez ogłoszenia oraz przesłanek wyboru trybu zamówienia z wolnej ręki. Stosując art. 5 ust. 1b ustawy Pzp Zamawiający może udzielić zamówienia z wolnej ręki Kancelarii dotychczas obsługującej Szpital, szczególnie w sytuacji, kiedy Kancelaria reprezentuje Szpital w toczących się sprawach sądowych, egzekucyjnych oraz przed innymi organami orzekającymi. Wybór Kancelarii jest w takich przypadkach uzasadniony w szczególności faktem posiadania pełnej wiedzy o charakterze i stanie toczących się spraw, jak również przyjęciem zaakceptowanej przez Zamawiającego linii postępowania w poszczególnych sprawach. Zamawiający uważa jednak, iż niecelowe jest oddzielenie usług prawniczych (doradztwa prawnego) w zakresie bieżącej obsługi od usług polegających na wykonywaniu zastępstwa procesowego przed sądami i innymi organami orzekającymi lub doradztwie prawnym w zakresie zastępstwa procesowego, gdyż tylko bardzo dobra znajomość specyfiki funkcjonowania Zamawiającego, w tym funkcjonujących w ramach Szpitala komórek organizacyjnych, stosowanych przez niego procedur oraz otoczenia prawnego pozwoli na kompleksowe podejście do prowadzonej sprawy w tym znaczeniu, że Wykonawca ograniczy się nie tylko do zastępstwa procesowego przed sądami lub przed innymi organami orzekającymi, ale będzie mógł wskazać Zamawiającemu, jakie nieprawidłowości stanowiące podstawę toczących się postępowań, wymagają naprawienia oraz w jakim kierunku mają zostać skierowane działania naprawcze, aby uniknąć w przyszłości podobnych roszczeń, pozwoli również na uniknięcie bezcelowego kontynuowania spraw, które mogą mieć negatywny dla Zamawiającego wynik, co z kolei zapobiegnie wydatkowaniu pieniędzy publicznych m.in. na pokrycie kosztów bezcelowo prowadzonego procesu, w którym Zamawiający narażony jest na przegraną. Zlecenie obsługi prawnej Kancelarii, która zna specyfikę funkcjonowania Szpitala, w wielu przypadkach może mieć wręcz znaczenie prewencyjne w tym sensie, iż pozwoli rozwiązać problemy prawne w ich pierwszym etapie bez potrzeby bezcelowego kontynuowania spraw, których negatywny wynik można przewidzieć. Pozwoli to również zaoszczędzić czas, który musiałby zostać przeznaczony na rozwiązanie problemów o znacznym ciężarze gatunkowym, a jednocześnie uchroni to środki publiczne przed ich utratą, do których ponoszenia Szpital byłby zobowiązany w przypadku np. przegrania bezcelowo toczonej sprawy sądowej. Wiedza dotycząca formalnoprawnych aspektów funkcjonowania Zamawiającego posiadana przez Kancelarię prowadzącą również bieżącą obsługę prawną niewątpliwie przyczyni się do prowadzenia spraw w sposób bardziej efektywny. Zamawiający wskazuje również, że niegospodarnym i nierozsądnym z jego punktu widzenia byłoby powoływanie różnych podmiotów do obsługi prawnej oraz do zastępstw procesowych przed sądami i innymi organami orzekającymi oraz świadczenia doradztwa w zakresie zastępstwa procesowego, tym bardziej że nie jest możliwe przewidzenie ilości nowych spraw przed sądami i innymi organami orzekającymi, w których będzie występował Zamawiający. Zawierając umowę na kompleksową obsługę prawną we wszystkich zakresach Zamawiający w sposób gospodarny wykorzysta wydatkowane na ten cel środki bowiem mniejsze zapotrzebowanie na obsługę prawną w jednym zakresie może zostać zrównoważone zwiększonym zapotrzebowaniem w innym zakresie obsługi, co byłoby niemożliwe w przypadku zlecenia obsługi prawnej dwóm lub większej ilości wykonawców w różnych zakresach.
Ponadto należy wskazać , że działalność Szpitala w zakresie świadczenia usług medycznych, z którą wiąże się wiele postępowań przetargowych sprawia, iż Zamawiający wymaga stałej, bieżącej obsługi prawnej przez Kancelarię, która ma duże doświadczenie i kompetencje potrzebne do prawidłowej realizacji wszelkich praw i obowiązków placówki w powyższym zakresie, w tym zapewni Zamawiającemu zastępstwo w postępowaniach odwoławczych z zakresu zamówień publicznych. Specyfika funkcjonowania Szpitala wymaga również podejmowania szeregu innych działań i czynności związanych z rozstrzyganiem pojawiających się kwestii prawnych. W związku z toczącymi się postępowaniami w różnych obszarach działalności Szpitala zachodzi konieczność sporządzania opinii prawnych, zajmowania uzasadnionych prawnie stanowisk, czy też prowadzenia negocjacji, przy czym rozmiar i zakres spraw i zagadnień nie jest możliwy do ustalenia, ani też do przewidzenia. Należy ponadto wskazać, iż profesjonalna obsługa prawna obejmuje także sprawy pracownicze, socjalne i związkowe, w tym również na drodze sądowej, gdyż ze względu na stan zatrudnienia (ponad 1100 pracowników) ten zakres obsługi prawnej ma dla Zamawiającego istotne znaczenie.
Z uwagi na wyżej opisane okoliczności, w ramach przedmiotu zamówienia Zamawiający zamierza zawrzeć umowę z Kancelarią Radcy Prawnego dotychczas świadczącą kompleksową obsługę prawną na rzecz Zamawiającego. Kontynuowanie współpracy pozwoli na efektywne i szybkie rozwiązywanie problemów prawnych we wszystkich zakresach tej obsługi, z uwzględnieniem specyfiki działalności Zamawiającego, bez potrzeby czasochłonnego wprowadzania nowego Wykonawcy w problematykę związaną z działalnością Zamawiającego i angażowania w ten proces pracowników Zamawiającego, co w oczywisty sposób pozwoli zaoszczędzić czas potrzebny na rozwiązanie zaistniałych problemów oraz zapewni ciągłość załatwiania spraw pozostających aktualnie w toku bez ryzyka, że przy ich załatwianiu umknie nowemu Wykonawcy istotny aspekt działalności Szpitala. Konieczność wdrożenia nowego Wykonawcy w występujące u Zamawiającego zagadnienia, strukturę organizacyjną, specyfikę funkcjonowania, akty wewnętrzne , w tym obowiązujące u niego procedury, zapoznanie się z dokumentacją prowadzonych spraw sądowych, egzekucyjnych oraz przed innymi organami prowadziłoby do spowolnienia procesu wykonywanych usług prawniczych, a tym samym wpłynęłoby na opóźnienie w terminowej realizacji zadań Szpitala.
Kancelaria Radcy Prawnego obsługująca dotychczas Szpital z uwagi na kilkunastoletnią współpracę doskonale zna warunki funkcjonowania placówki, zapewnia ciągłość realizacji prac w zakresie rozpoczętych procedur, w tym udzielania zamówień publicznych, prowadzenia postępowań sądowych i egzekucyjnych oraz przed innymi organami orzekającymi, zawierania i realizacji umów oraz wykonywania innych czynności, do których Szpital jest zobowiązany na podstawie ogólnie obowiązujących przepisów. Wykonawca posiada rozległą wiedzę w zakresie prawa ochrony zdrowia uznaną nie tylko na lokalnym rynku usług medycznych i kilkunastoletnie doświadczenie zawodowe w obsłudze podmiotów prowadzących działalność medyczną oraz jednocześnie zobowiązanych do stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych.
Biorąc powyższe pod uwagę, jak również fakt że Prawo zamówień publicznych nie zakazuje łączenia usług prawniczych polegających na wykonywaniu zastępstwa procesowego przed sądami lub innymi organami orzekającymi lub doradztwie prawnym w zakresie zastępstwa procesowego z innymi usługami prawniczymi, zamiar zawarcia umowy na kompleksową obsługę prawną w trybie zamówienia z wolnej ręki z dotychczasową Kancelarią Radcy Prawnego jest zgodny z zasadami celowego, oszczędnego i rzetelnego dokonywania wydatków, zapobiegnie ponoszeniu ewentualnych strat w mieniu publicznym oraz umożliwi terminową realizację zadań.

Kody CPV:
791000005 (Usługi prawnicze)

Kod CPV drugiej częsci zamówienia:
791100008 (Usługi w zakresie doradztwa prawnego i reprezentacji prawnej)

Nazwa wykonawcy: Kancelaria Radcy Prawnego Dorota Godlewska

Adres pocztowy wykonawcy: ul. Prosta 5

Miejscowość: Czechowice-Dziedzice

Kod pocztowy: 43-500

ID województwa: 11

Województwo / kraj: śląskie

Podobne przetargi

348567 / 2011-12-30 - Administracja samorzÄ…dowa

Miasto Racibórz - Racibórz (śląskie)
CPV: 791000005 (Usługi prawnicze)
Świadczenie pomocy prawnej w Urzędzie Miasta Racibórz oraz Zespole Obsługi Placówek Oświatowych w Raciborzu

15915 / 2011-01-13 - Inny: os. prawna w zw. z art. 3.1 pkt 3 ustawy Pzp

Przedsiębiorstwo Miejskie MZUM.PL S. z o. o. - Dąbrowa Górnicza (śląskie)
CPV: 791000005 (Usługi prawnicze)
Obsługa prawna polegająca na wykonywaniu zastępstwa procesowego przed sądami powszechnymi w sprawie toczącej się z powództwa Centrum Administracji spółka z o.o. z siedzibą w Dąbrowie Górniczej

15869 / 2009-01-14 - Administracja samorzÄ…dowa

Urząd Miejski - Dąbrowa Górnicza (śląskie)
CPV: 791000005 (Usługi prawnicze)
Świadczenie usług prawnych dla jednostek organizacyjnych tj. przedszkoli, szkół i placówek oświatowych prowadzonych przez miasto Dąbrowa Górnicza

344099 / 2010-12-01 - Inny: Zakład Budżetowy

Miejski Zarząd Budynków Mieszkalnych - Dąbrowa Górnicza (śląskie)
CPV: 791000005 (Usługi prawnicze)
Świadczenie usług kompleksowej obsługi prawnej na rzecz Miejskiego Zarządu Budynków Mieszkalnych w Dąbrowie Górniczej

257137 / 2009-12-31 - Administracja samorzÄ…dowa

Burmistrz Miasta Skoczowa - Skoczów (śląskie)
CPV: 791000005 (Usługi prawnicze)
Stała i bieżąca obsługa prawna Urzędu Miejskiego w Skoczowie

243138 / 2008-11-07 - Inny: Zakład Budżetowy Gminy Mysłowice

Miejski Zarząd Gospodarki Komunalnej - Mysłowice (śląskie)
CPV: 791000005 (Usługi prawnicze)
Świadczenie pomocy prawnej w zakresie wynikającym z Ustawy z 06.07.1982r o radcach prawnych oraz zastępstwo procesowe

1236 / 2009-01-06 - Administracja samorzÄ…dowa

Gmina Orzesze - Orzesze (śląskie)
CPV: 791000005 (Usługi prawnicze)
Obsługa prawna Urzędu Miejskiego w Orzeszu i jednostek organizacyjnych nie wchodzących w skład Urzędu Miasta

209240 / 2013-05-29 - Administracja samorzÄ…dowa

Gmina Gierałtowice - Gierałtowice (śląskie)
CPV: 791000005 (Usługi prawnicze)
Obsługa prawna Referatu Planowania Przestrzennego i Referatu Ochrony Środowiska Urzędu Gminy Gierałtowice

133310 / 2011-05-28 - Inny: Przedsiębiorstwo Międzygminne

Międzygminne Przedsiębiorstwo Gospodarki Odpadami "Master" Sp. z o.o. - Tychy (śląskie)
CPV: 791000005 (Usługi prawnicze)
Obsługa prawna Międzygminnego Przedsiębiorstwa Gospodarki Odpadami i Energetyki Odnawialnej Master Sp. z o.o. w zakresie realizacji projektu pod nazwą Dostosowanie systemu gospodarki odpadami na terenie gmin wspólników do obowiązujących przepisów przez budowę Zakładu Kompleksowego Zagospodarowania Odpadów Komunalnych w Tychach

24499 / 2009-01-22 - Administracja samorzÄ…dowa

Prezydent Miasta Będzina - Będzin (śląskie)
CPV: 791000005 (Usługi prawnicze)
Pomoc prawna dla Pełnomocnika ds. Realizacji Projektu ( MAO) i Jednostki Realizującej Projekt ( JRP) przy realizacji projektu Gospodarka wodno-ściekowa w Będzinie współfinansowanego za środków Unii Europejskiej - Funduszu Spójności

219652 / 2009-07-02 - Administracja samorzÄ…dowa

Gmina Ornontowice - Ornontowice (śląskie)
CPV: 791000005 (Usługi prawnicze)
Doradztwo w zakresie wymiaru podatku od nieruchomości od budowli i urządzeń technologicznych znajdujących się w wyrobiskach górniczych Jastrzębskiej Społki Węglowej SA KWK Budryk za lata 2003-2007.

529056 / 2012-12-27 - Administracja samorzÄ…dowa

Urząd Miejski - Jaworzno (śląskie)
CPV: 791000005 (Usługi prawnicze)
Świadczenie na rzecz Urzędu Miejskiego w Jaworznie usług prawniczych, polegających na wykonywaniu zastępstwa procesowego przed sądami, trybunałami i innymi organami orzekającymi oraz doradztwie prawnym w zakresie zastępstwa procesowego.

531122 / 2012-12-28 - Inny: Osoba prawna w zw.z art. 3.1 pkt 3 ustawy Pzp

Przedsiębiorstwo Miejskie MZUM.PL S. z o. o. - Dąbrowa Górnicza (śląskie)
CPV: 791000005 (Usługi prawnicze)
Obsługa prawna polegająca na wykonywaniu zastępstwa procesowego przed sądami powszechnymi w sprawie toczącej się z powództwa Centrum Administracji spółka z o.o. z siedzibą w Dąbrowie Górniczej