Informacje o przetargach publicznych.
Site Search

226300 / 2010-07-27 - Administracja rządowa centralna / Ministerstwo Sprawiedliwości (Warszawa)

Ogłoszenie zawiera informacje aktualizacyjne dotyczące publikacji w biuletynie 1 z dnia 2010-04-29 pod pozycją 119742. Zobacz ogłoszenie 119742 / 2010-04-29 - .

Numer biuletynu: 1

Pozycja w biuletynie: 226300

Data publikacji: 2010-07-27

Nazwa: Ministerstwo Sprawiedliwości

Ulica: Al. Ujazdowskie 11

Numer domu: 11

Miejscowość: Warszawa

Kod pocztowy: 00-950

Województwo / kraj: mazowieckie

Numer telefonu: 022 521 27 73,5212888, 5212214

Numer faxu: 022 6289785, 5212697

Adres strony internetowej: www.ms.gov.pl

Regon: 00031915000000

Typ ogłoszenia: ZP-403

Numer biuletynu: 1

Numer pozycji: 119742

Data wydania biuletynu: 2010-04-29

Czy jest obowiązek publikacji w biuletynie: Tak

Czy zamówienie było ogłoszone w BZP: Tak

Rok ogłoszenia: 2010

Pozycja ogłoszenia: 119742

Czy w BZP zostało zamieszczone ogłoszenie o zmianie: Nie

Ogłoszenie dotyczy: 1

Rodzaj zamawiającego: Administracja rządowa centralna

Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego:
zakup usługi rozwoju systemu Elektronicznego Obiegu Dokumentów Ministerstwa Sprawiedliwości (EOD MS)

Rodzaj zamówienia: U

Przedmiot zamówienia:
1. Modyfikacja (rozwój) systemu Elektronicznego Obiegu Dokumentów Ministerstwa Sprawiedliwości (EOD MS), zakupionego w ramach umowy nr 55 z dnia 23.10.2008 r., składającego się z następujących modułów:
a) standartowe oprogramowanie TiMSI, które zostało dostarczone w postaci licencji TiMSI e-kancelaria, TiMSI Bezpieczne archiwum,TiMSI Elektroniczna Skrzynka Podawcza, TiMSI Komponenty kryptograficzne;
b) dedykowane oprogramowanie, do któregoZamawiający ma autorskie prawa majątkowe.
2. Świadczenie serwisu gwarancyjnego systemu EOD MS przez okres 9 miesięcy od dnia odbioru etapu I

Kod trybu postepowania: WR

Czy zamówienie dotyczy programu UE: Nie

Nazwa wykonawcy: S

Adres pocztowy wykonawcy: ul. Młynarska 48

Miejscowość: Warszawa

Kod pocztowy: 01-171

ID województwa: 6

Województwo / kraj: mazowieckie

Nazwa wykonawcy: TiMSI Sp. z o.o. (członek konsorcjum)

Adres pocztowy wykonawcy: ul. Czapli 63

Miejscowość: Warszawa

Kod pocztowy: 02-781

ID województwa: 6

Województwo / kraj: mazowieckie

Data udzielenie zamówienia: 22/07/2010

Liczba ofert: 1

Liczba odrzuconych ofert: 0

Szacunkowa wartość zamówienia: 200000,00

Cena wybranej oferty: 326674,52

Cena minimalna: 326674,52

Cena maksymalna: 326674,52

Kod waluty: 1

Waluta (PLN): PLN

Kody CPV:
480000008 (Pakiety oprogramowania i systemy informatyczne)

Kod CPV drugiej częsci zamówienia:
483110001 (Pakiety oprogramowania do zarządzania dokumentami)

zal_pprawna_hid: d;

Postępowanie prowadzone jest w trybie zapytanie o cenę na podstawie art.: art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. b

Uzasadnienia wyboru trybu:
Postępowanie prowadzone było w trybie z wolnej ręki - zgodnie z art. 67 ust. 1 pkt. 1 lit . b ustawy - Prawo zamówień publicznych, z uwagi na ochronę praw wyłacznych podmiotów określonych w treści wniosku, tj. praw wynikających z innych przepisów, w tym prawa autorskiego. Opisując ogólnie systemy informatyczne wspomagające obieg dokumentów należy stwierdzić, że systemy tej klasy są systemami gotowymi, które następnie są dostosowywane do szczegółowych potrzeb klienta, czyli stanowią dedykowane rozwiązanie w przeciwieństwie do systemów parametryzowanych. Systemy te sprzedawane są przez producenta w wielu instytucjach stanowiąc podstawę działania biznesu danego wytwórcy. Celem biznesowym twórcy systemów jest jego sprzedaż jak największej liczbie klientów i czerpanie zysków ze sprzedaży oraz późniejszego utrzymania systemów czyli ze świadczenia usług posprzedażnych. Z tego powodu podmioty będące twórcami oprogramowania udzielają licencji na zakup i użytkowanie tego typu systemów. Obecną sytuację rynkową dotyczącą systemu sprzedaży obiegu dokumentów można porównać do dobrze znanego każdemu systemu sprzedaży prowadzonego przez producenta systemów, np. przez firmę Microsoft. Wszystkie systemy producenta (firmy Microsoft) realizujące różnorodne zadania są dostępne i można je kupić i użytkować jedynie w drodze licencji. Producent nie udostępnia kodów źródłowych oraz autorskich praw majątkowych do wyprodukowanych przez siebie systemów z oczywistego powodu - utraty źródła dochodów ze sprzedaży. Z rozeznania Departamentu Informatyzacji Resortu i Rejestrów Sądowych Ministerstwa Sprawiedliwości wynika, że w jednostkach takich jak np. Ministerstwo Środowiska, Giełda Papierów Wartościowych, zakup systemu obiegu dokumentów dokonany został na zasadzie zakupu licencji na użytkowanie. Oznacza to, że jest to powszechna praktyka na rynku wytwórców systemów elektronicznego wspomagania obiegu dokumentów. Zgodnie z modelem przedstawionym powyżej, w roku 2008 został zakupiony system EOD MS w drodze przetargowej. System Elektronicznego Obiegu Dokumentów Ministerstwa Sprawiedliwości EOD MS został zrealizowany w latach 2008 - 2009 w ramach postępowania w trybie przetargu nieograniczonego na mocy umowy nr 55 z dnia 23 października 2008 r. na zaprojektowanie i wdrożenie dedykowanego rozwiązania opartego o istniejącą w Ministerstwie Sprawiedliwości infrastrukturę aplikacyjną, sprzętową i systemową, w celu zrealizowania projektu elektronicznego obiegu dokumentów w postaci systemu informatycznego zapewniające wdrożenie Elektronicznego Obiegu Dokumentów Ministerstwa Sprawiedliwości (EOD MS). Wykonawca - Konsorcjum w składzie: S&T Services Sp. z o.o. (Lider Konsorcjum) i TiMSI Sp. z o.o. (Członek Konsorcjum). W ramach zapisów umowy zakupiono licencje na system obiegu dokumentów na nieograniczoną liczbę stanowisk w Ministerstwie wraz z prawem do redystrybucji oprogramowania na jednostki podległe ministerstwu np. sądy. Najważniejszym a zarazem najtrudniejszym procesem podczas zakupu i implementacji każdego systemu obiegu dokumentów jest konieczność jego dostosowania do potrzeb kupującego - wytworzenie systemu dedykowanego. Należy podkreślić, że metodyka prowadzenia każdego projektu wdrożenia systemu obiegu dokumentów składa się z następujących kroków: 1. wykonania pełnej analizy procesów obiegu dokumentów w instytucji, która obejmuje m.in. zebranie informacji od użytkowników oraz ich przetworzenie, 2. dostosowania systemu do zdefiniowanych wymagań w korelacji z jego możliwościami, które są znane tylko producentowi, w tym wykonanie niestandardowych funkcji wynikających z potrzeb danego klienta, 3. przeprowadzenia szkoleń z obsługi systemu, 4. wdrożenia systemu elektronicznego obiegu dokumentów. W przypadku wdrożenia systemu w komórkach Ministerstwa czas potrzebny na wykonanie niezbędnych prac zakończony uruchomieniem sytemu we wszystkich komórkach wynosił około 10 miesięcy. Ze strony Ministerstwa do pracy analitycznej przy systemie zostały zorganizowane specjalne zespoły w departamentach. Prace analityczne wymagały dużego zaangażowania osób merytorycznych, w tym czasowego ich oddelegowania do wykonywania nadmiarowych czynności. Kolejną kwestią, którą należy podnieść jest konieczność zapewnienia szkoleń pracownikom - przyszłym użytkownikom systemu. Przeszkolenie z obsługi systemu należy zapewnić przynajmniej dla około 30% osób, które w przyszłości zostaną objęte systemem. W związku z wdrożeniem systemu EOD MS przeszkolonych zostało ok. 340 osób. Dostosowanie systemu do potrzeb ministerstwa zakończyło się sukcesem. System EOD MS został wdrożony we wszystkich komórkach ministerstwa i jest w nich użytkowany. Łącznie z sytemu korzysta obecnie ponad 1.000 osób. Metodyka wdrażania każdego systemu obiegu dokumentów jest tożsama z opisaną powyżej. Biorąc pod uwagę zarówno literę prawa jaki i Rekomendację udzielania zamówień publicznych na systemy informatyczne - UZP 2009 r. (zwaną dalej rekomendacją), opublikowana na www.uzp.gov.pl, wydaną już po zakupie sytemu EOD MS, zauważyć należy, iż w przypadku zamówienia z wolnej ręki można go udzielić wykonawcy, ze względu na posiadane przez niego prawa wyłączne m in., wynikających z prawa autorskiego a zamawiający zobowiązany jest wykazać dodatkowo, iż na rynku nie istnieją rozwiązania równoważne oraz że brak jest innego wykonawcy, który jest w stanie zaoferować system w pełni funkcjonalny w stosunku do niezbędnych potrzeb ministerstwa. Powszechnie przyjmuje się, że pod pojęciem ochrona praw wyłącznych mieści się ochrona praw autorskich. Program komputerowy jest utworem w rozumieniu ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych i jako taki podlega ochronie prawnoautorskiej. Konsorcjum posiada 100% autorskich praw majątkowych do oprogramowania e-Kancelaria oraz jako twórcy oprogramowania, przysługują mu niezbywalne autorskie prawa osobiste, w świetle których przysługuje prawo do nienaruszalności treści i formy utworu. W konsekwencji udzielenie zamówienia publicznego na modyfikację oprogramowania modułu e-Kancelaria innemu podmiotowi, niż Konsorcjum stanowiłoby naruszenie praw wyłącznych Wykonawcy. Biorąc pod uwagę przedstawione wyżej okoliczności stwierdzić należy, że spełnione zostały przesłanki określone przepisem art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy Prawo zamówień publicznych z dnia 29 stycznia 2004 r. z późn. zm. uzasadniające wybór wykonawcy w trybie postępowania z wolnej ręki. Wobec powyższego tj. braku praw autorskich oraz prawa do modyfikacji kodu źródłowego przez Zamawiającego, które uniemożliwiają pod względem prawnym dokonywanie modyfikacji w systemie EOD MS, w analizowanym stanie faktycznym, za wyborem Konsorcjum jako wykonawcy przedmiotu zamówienia przemawiają także względy natury ekonomicznej, a w szczególności zasada minimalizowania wydatków publicznych. Odnosząc się bezpośrednio do rekomendacji należy stwierdzić, że pomimo tego, iż na rynku istnieją inne systemu obiegu dokumentów to nie są to rozwiązania równoważne, a wartość danego systemu obiegu dokumentów dla zamawiającego nie leży w zakupie samego systemu, ale w dostosowaniu go do indywidualnych potrzeb oraz przeszkoleniu personelu umożliwiającego korzystanie z systemu. Należy pamiętać, że dostosowanie, wdrożenie i przeszkolenie personelu jest procesem czasochłonnym (w przypadku Ministerstwa trwało około 10 miesięcy) i kosztownym. Wobec faktów opisujących powyżej strukturę sprzedażową systemów oprogramowania wspomagających obieg dokumentacji oraz metodyki wdrażania projektów należy stwierdzić, że zakup systemu wspomagania obiegu dokumentów jest możliwy na zasadzie licencji i obejmuje swoim zakresem zakup systemu podstawowego oraz jego dostosowanie wykonane wspólnie przez dostawcę systemu oraz pracowników zamawiającego. Jest to proces długotrwały i kosztowny dla obu stron. Modyfikacja systemu jest zindywidualizowana dla danego klienta i obejmuje zarówno procesy obsługiwane przez system, ich konfigurację, sparametryzowanie jak i dostosowanie interfejsu oraz zakresu informacyjnego. Ponadto użytkownicy sytemu muszą zostać przeszkoleni z obsługi zmodyfikowanego systemu, co pozwoli im na wykonywanie czynności w tym systemie. W wyniku ww. działań Ministerstwo otrzymało dedykowany pod swoje indywidualne potrzeby system elektronicznego obiegu dokumentów, który jest różny od innych systemów obiegu dokumentów nawet tego samego producenta. Z doświadczenia jest wiadome, że nawet poprawki modyfikujące standardową funkcjonalność (upgrady) wgrywane do systemu Ministerstwa Sprawiedliwości nie mogą zostać w tej samej postaci wgrane do systemu innego podmiotu, który zakupił teoretycznie ten system, np. systemu Ministerstwa Środowiska. Ponadto w ramach procesu analizy i dostosowania systemu dla potrzeb zamawiającego wykonane zostały dodatkowe funkcjonalności w systemie obiegu dokumentów, które nie są standardowymi funkcjonalnościami systemów obiegu dokumentów, więc nie mogą zostać zastąpione przez równoważny system obiegu dokumentów. Pozwala to kategorycznie stwierdzić, że dedykowane systemy elektronicznego obiegu dokumentów są systemami zindywidualizowanymi i nie mają systemów równoważnych. Jednocześnie należy podnieść, że w momencie zakupu nie można było przewidzieć konieczności wtórnego dostosowania systemu do potrzeb użytkowników. Wnioskowano wtedy, że wykonana z użytkownikami analiza powinna zapewnić właściwe użytkowanie systemu. Potrzeby pojawiły dopiero po kilku miesiącach po zakończeniu zaopiniowanego pozytywnie przez użytkowników dostosowania i wdrożenia sytemu. Z doświadczeń praktycznych wynikających z realizacji umowy nr 55 z 23.10.2008 r. wynika, że część zgłoszeń zaklasyfikowanych jako serwisowe w początkowym etapie przyjmowania zgłoszenia okazała się modyfikacją funkcji bądź jakiegoś elementu systemu. Biorąc pod uwagę wyżej opisane fakty podnoszące metodykę wdrażania systemu w korelacji z nakładami osobowymi i finansowymi, uprawnionym jest zatem stwierdzenie, że każdy dostosowany do potrzeb zamawiającego i wdrożony u zamawiającego system obiegu dokumentów jest indywidualnym systemem i nie może zostać zastąpiony przez inny system obiegu dokumentów, który nie posiada wszystkich funkcji a zatem de facto nie istnieje rozwiązanie równoważne. Biorąc powyższe po uwagę, Konsorcjum: S&T Services Polska Sp. z o.o. - Lider Konsorcjum, TiMSI Sp. z o.o. - Członek Konsorcjum, jest jedynym wykonawcą przedmiotu zamówienia w rozumieniu art. 67 ust. 1 pkt. 1 lit. b ustawy - Prawo zamówień publicznych. Jednakże wychodząc naprzeciw rekomendacjom, zamierzeniem zamawiającego jest zakup majątkowych praw autorskich na wszystkich obszarach, aby zadośćuczynić zapisom rekomendacji a przede wszystkim w celu zapewnienia w przyszłości możliwości konkurencyjnego rozwoju systemu w postępowaniu o udzielenie zamówienia w trybie przetargu nieograniczonego.

Podobne przetargi

26248 / 2009-02-12 - Inny: SÄ…d

Sąd Rejonowy dla Warszawy Pragi-Północ w Warszawie - Warszawa (mazowieckie)
CPV: 480000008 (Pakiety oprogramowania i systemy informatyczne)
ZP/I/1/09 Aktualizacja oprogramowania programów komputerowych: LEX dla Sędziego i Prokuratora dla 73 użytkowników oraz LEX Omega z modułami: Komentarze i Prawo Europejskie oprogramowanie sieciowe dla sieci komputerowej zainstalowanej w siedzibie Sądu w Warszawie przy ul. Terespolskiej 15A bez limitu użytkowników sieci komputerowej w okresie od dnia 01.02.2009 r. do dnia 31.01.2010 r. i Serwis Prawa Pracy i Ubezpieczeń Społecznych w okresie od dnia 01.04.2009 r. do dnia 31.03.2010 r. oprogramowanie sieciowe dla jednego użytkownika

82044 / 2015-04-13 - Uczelnia publiczna

Szkoła Główna Handlowa w Warszawie - Warszawa (mazowieckie)
CPV: 480000008 (Pakiety oprogramowania i systemy informatyczne)
Dostawa oprogramowania wraz z licencjami dla serwerów do Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie w ramach projektu Od administrowania do efektywnego zarządzania Szkołą Główną Handlową w Warszawie - połączenie wiedzy i nowoczesnych technologii informatycznych (nr POKL.04.01.01-00-129) współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

433796 / 2013-10-24 - Podmiot prawa publicznego

Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych - Warszawa (mazowieckie)
CPV: 480000008 (Pakiety oprogramowania i systemy informatyczne)
dostawa do siedziby Zamawiającego licencjonowanego oprogramowania komputerowego: Autodesk Prodect Design Standard 2014 lub równoważne - 2 licencje jednostanowiskowe

92595 / 2012-04-24 - Podmiot prawa publicznego

Instytut "Pomnik - Centrum Zdrowia Dziecka" - Warszawa (mazowieckie)
CPV: 480000008 (Pakiety oprogramowania i systemy informatyczne)
Dostawa licencji i wdrożenie systemu do zlecenia i produkcji leków cytotoksycznych, zintegrowanego z systemem Hipokrates

91108 / 2012-03-23 - Uczelnia publiczna

Warszawski Uniwersytet Medyczny - Warszawa (mazowieckie)
CPV: 480000008 (Pakiety oprogramowania i systemy informatyczne)
Dostawa oprogramowania w podziale na pakiety: Pakiet 1 - Dostawa oprogramowania do tworzenia i edycji plików w formacie PDF Pakiet 2 - Dostawa oprogramowania użytkowego Pakiet 3 - Dostawa oprogramowania do tworzenia i nagrywania materiałów

336842 / 2015-12-09 - Administracja rzÄ…dowa terenowa

Komenda Wojewódzka Policji z siedzibą w Radomiu - Radom (mazowieckie)
CPV: 480000008 (Pakiety oprogramowania i systemy informatyczne)
Zakup, dostarczenie, instalacja i uruchomienie licencji w celu rozbudowy mostka wideokonferencji na potrzeby Komendy Miejskiej Policji w Siedlcach oraz przedłużenie subskrypcji dla funkcjonowania urządzenia firewall - DELL SONICWALL NSA E6500 dla KWP zs. w Radomiu. Numer sprawy 70 /15

192466 / 2015-07-29 - Administracja samorzÄ…dowa

Powiat Pułtuski reprezentowany przez Zarząd Powiatu w Pułtusku - Pułtusk (mazowieckie)
CPV: 480000008 (Pakiety oprogramowania i systemy informatyczne)
Wyposażenie pracowni szkolnych w Zespole Szkół Zawodowych im. Jana Ruszkowskiego i Zespole Szkół im. Bolesława Prusa w Pułtusku w projekcie systemowym:. Zwiększenie potencjału szkół zawodowych na Mazowszu

266861 / 2008-10-15 - Podmiot prawa publicznego

Bank Gospodarstwa Krajowego - Warszawa (mazowieckie)
CPV: 480000008 (Pakiety oprogramowania i systemy informatyczne)
Budowa systemu automatyzacji obiegu wniosków kredytowych (workflow kredytowy) w Banku Gospodarstwa Krajowego

153864 / 2012-05-14 - Inny: instytut badawczy

Narodowy Instytut Leków - Warszawa (mazowieckie)
CPV: 480000008 (Pakiety oprogramowania i systemy informatyczne)
Usługa, polegająca na wykonaniu oprogramowania platformy internetowej w standardzie CMS wraz z dostarczeniem licencji

287008 / 2014-08-28 - Administracja samorzÄ…dowa

Gmina Grodzisk Mazowiecki - Grodzisk Mazowiecki (mazowieckie)
CPV: 480000008 (Pakiety oprogramowania i systemy informatyczne)
Dostawa systemu ochrony antywirusowej z zaporą ogniową dla 150 stacji roboczych oraz 5 serwerów na rzecz Urzędu Miejskiego w Grodzisku Mazowieckim

499550 / 2012-12-10 - Administracja rzÄ…dowa centralna

Krajowy ZarzÄ…d Gospodarki Wodnej - Warszawa (mazowieckie)
CPV: 480000008 (Pakiety oprogramowania i systemy informatyczne)
DOSTAWA LICENCJI OPROGRAMOWANIA BIUROWEGO I BATERII DO KOMPUTERÓW PRZENOŚNYCH DLA KRAJOWEGO ZARZĄDU GOSPODARKI WODNEJ

169301 / 2012-08-03 - Inny: instytut badawczy

Instytut Technologiczno-Przyrodniczy - Raszyn (mazowieckie)
CPV: 480000008 (Pakiety oprogramowania i systemy informatyczne)
Opracowanie projektu bazy danych w zakresie informatyczno-sprzętowym do systemu monitorowania technologii utrzymania zwierząt i wyposarzeniu spełniającym wymogi dyrektyw