Informacje o przetargach publicznych.
Site Search

174172 / 2012-05-25 - Administracja rządowa centralna / Ministerstwo Sprawiedliwości (Warszawa)

Numer biuletynu: 1

Pozycja w biuletynie: 174172

Data publikacji: 2012-05-25

Nazwa: Ministerstwo Sprawiedliwości

Ulica: Al. Ujazdowskie 11

Numer domu: 11

Miejscowość: Warszawa

Kod pocztowy: 00-950

Województwo / kraj: mazowieckie

Numer telefonu: 022 521 27 73,5212888, 5212214

Numer faxu: 022 6289785, 5212697

Adres strony internetowej: www.ms.gov.pl

Regon: 00031915000000

Typ ogłoszenia: ZP-408

Rodzaj zamawiającego: Administracja rządowa centralna

Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego:
Świadczenie specjalistycznych usług prawniczych, w szczególności polegających na doradztwie na rzecz Ministra Sprawiedliwości w zakresie przygotowania i realizacji projektu deregulacji dostępu do zawodów

Rodzaj zamówienia: U

Przedmiot zamówienia:
Świadczenie specjalistycznych usług prawniczych, w szczególności polegających na doradztwie na rzecz Ministra Sprawiedliwości w zakresie przygotowania i realizacji projektu deregulacji dostępu do zawodów przez okres 12 miesięcy.

szacunkowa_wart_zam: Tak

Kod trybu postepowania: WR

zamowienie_pprawna_hid: a;b;

zamowienie_pprawna: art. 5 ust. 1a art. 5 ust. 1b

zamowienie_uzasadnienie:
Prezes Rady Ministrów w swoim expose jako jeden z priorytetów wskazał deregulację dostępu do zawodów. Koordynację realizacji tego zadania powierzył Ministrowi Sprawiedliwości. Wstępne prace w tym zakresie rozpoczęły się po ogólnym rozeznaniu przepisów, które miały podlegać deregulacji. Obecnie, w związku z koniecznością przejścia do opracowania zagadnień szczegółowych związanych z deregulacją, istnieje potrzeba merytorycznego wsparcia Ministra Sprawiedliwości w przygotowaniu projektu deregualcyjnego.
Tryb wyboru wykonawcy jest ściśle związany ze szczegółowymi warunkami zamówienia. Potrzeba specjalistycznych usług prawniczych w zakresie wyżej opisanym wynika z decyzji Prezesa Rady Ministrów o powierzeniu Ministrowi Sprawiedliwości koordynacji prac nad deregulacją dostępu do zawodów. Konieczność zlecenia wykonania usługi w trybie zamówienia z wolnej ręki wynika z kilku przyczyn. Jedną z istotniejszych jest opór środowisk związanych z zawodami regulowanymi. Ponadto szczegółowe rozwiązania wymagają szybkiej i dokładnej analizy, a wyznaczone terminy powodują, że nie jest możliwe przeprowadzenie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w jakimkolwiek innym trybie, tj. postępowaniu konkurencyjnym, a także postępowaniu w trybie uznanym za niekonkurencyjne - negocjacje bez ogłoszenia, gdyż przygotowanie takiego postępowania trwałoby kilka tygodni, a samo jego przeprowadzenie - kolejnych kilka tygodni. Z kolei konieczność przystąpienia do realizacji zupełnie nowego zamówienia przez wybranego wykonawcę również wymaga czasu. Powyższe mogłoby spowodować opóźnienie rzędu 2-3 miesięcy, a z uwagi na napięte terminy, nie jest możliwe przeprowadzenie takiego postępowania. Wstępny harmonogram przedstawia się następująco: niezwłocznie po skierowaniu do uzgodnień międzyresortowych projektu ustawy o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów - pierwsza transza, Ministerstwo Sprawiedliwości przystąpi do prac legislacyjnych dotyczących kolejnych transzy deregulacji w ustalonym comiesięcznym ścisłym harmonogramie zadań.

Ponadto specyfika usług prawniczych polega na jakości wykonywanych usług i zależy od właściwości konkretnych osób. W szczególności przedmiotowe usługi wymagają ponadprzeciętnego zaangażowania od wykonawcy, a w postępowaniu konkurencyjnym trudno jest ocenić te właściwości. Tylko wcześniej zdobyte zaufanie do wykonawcy daje gwarancję prawidłowej realizacji zamówienia. Wybór innego trybu nie doprowadzi do wyłonienia wykonawcy we właściwych dla prawidłowego funkcjonowania i realizacji zadań Ministra Sprawiedliwości terminach. Ponadto, wybrany w innym w tym w podstawowym trybie wykonawca może nie spełnić oczekiwań Ministra Sprawiedliwości, a także nie można wykluczyć wystąpienia konfliktu interesów, gdyż praktycznie niemożliwe jest ustalenie kręgu potencjalnych klientów takiego podmiotu z uwagi na zakres deregulacji. Powyższe prowadziłoby do nienależytego wykonania zadań Ministra Sprawiedliwości, w szczególności w zakresie terminowej realizacji zadań.

Stosownie do powyższego uzasadnienia, spełnione zostały przesłanki ustawowe zastosowania trybu zamówienia z wolnej ręki, zgodnie z którymi do postępowań o udzielenie zamówień, których przedmiotem są usługi o charakterze niepriorytetowym, określonych na podstawie art. 2a ustawy, ustawa dopuszcza udzielenie zamówienia w trybie zamówienia
z wolnej ręki na podstawie art. 5 ust. 1a w uzasadnionych przypadkach innych niż określone odpowiednio w art. 62 ust. 1 lub art. 67 ust. 1 ustawy, a w szczególności na podstawie art. 5 ust. 1 a pkt 4 ustawy, jeżeli zastosowanie innego trybu mogłoby skutkować co najmniej jedną z następujących okoliczności ... 4) uniemożliwieniem terminowej realizacji zadań.

Ponadto, zgodnie z treścią art. 5 ust. 1b ustawy - Prawo zamówień publicznych - odpowiednio - w przypadku zamówień, których przedmiotem są usługi prawnicze, jeżeli wymaga tego ochrona ważnych praw lub interesów Skarbu Państwa, nie stosuje się przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych dotyczących przesłanek wyboru trybu zamówienia z wolnej ręki.
Przedmiotowe usługi prawnicze dotyczące doradztwa w zakresie projektu ustawy deregulacyjnej spełniają powyższe okoliczności nie stosowania przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych dotyczących przesłanek wyboru trybu zamówienia z wolnej ręki. Przedmiotowe usługi prawnicze w zakresie projektu przepisów deregulacyjnych mają na celu ochronę ważnych praw obywateli Polski polegających na doprowadzeniu do zmiany praw w zakresie ograniczenia w sposób nadmierny lub nieuzasadniony ich dostępu do niektórych zawodów regulowanych.
Ponadto przedmiotowe zamówienie związane jest z - wymaga tego - ochroną interesów Skarbu Państwa rozumianych jako ochrona spraw związanych z finansami publicznymi, które to środki - element Skarbu Państwa - są tworzone z podatków obywateli i wydatkowane na cele publiczne.
Ochrona interesów Skarbu Państwa wynika z artykułu Pana Ministra Jarosława Gowina zamieszczonego w Rzeczpospolitej z 22.05.2012 r., m. in. o treści:
. . . koszty uregulowania zawodów ponoszą nie tylko osoby, które chcą je wykonać, lecz wszyscy podatnicy.
Zrzucamy się niemało na państwowe komisje egzaminacyjne i pensje urzędników, których wyłącznym zadaniem jest pilnowanie regulowanych profesji. Z podatków wspieramy też bezrobotnych, których część mogłaby znaleźć pracę, gdyby dostęp do niej był prostszy
i tańszy! Chodzi mi głównie o tych, którzy są szczególnie zagrożeni na rynku pracy - osoby młode czy kobiety, które pragną wrócić do pracy po urlopie macierzyńskim lub wychowawczym.
Po piąte, zawody regulowane finansujemy nie tylko z podatków. Dopłacamy do nich także, płacąc wyższe ceny za oferowane przez ich przedstawicieli usługi.
To prawda, że większość szacunków dotyczących skutków nadmiernej regulacji zawodów powstała w Stanach Zjednoczonych., ale przecież u podstaw tego procesu leżą uniwersalne zachowania ludzkie, które nieobce są również Polakom. Wedle badań naukowców amerykańskich wysokość cenowej nadwyżki związanej z regulacją zawodów waha się w przedziale 7 - 15 proc. w zależności od przyjętej metody obliczeniowej
M. Kleiner, A. Kruger, Analyzing the extent and influence of occupational licensing on the labor market, NBER 2009.
Wyższe ceny dotyczą nie tylko konsumentów, są też bacznie śledzone przez inwestorów zagranicznych. Mam nadzieję, że nie muszę tłumaczyć, dlaczego w dobie kryzysu światowego musimy zabiegać o te inwestycje. Oznacza to, że musimy dostosowywać się do sytuacji kryzysowej szybciej, niż bogatsze od nas kraje Zachodu. . . .

Nazwa wykonawcy: Mirosław Barszcz

Adres pocztowy wykonawcy: Al. Ujazdowskie 11

Miejscowość: Warszawa

Kod pocztowy: 00-950

ID województwa: 6

Województwo / kraj: mazowieckie

Kody CPV:
791100008 (Usługi w zakresie doradztwa prawnego i reprezentacji prawnej)

Podobne przetargi

21525 / 2010-01-29 - Administracja samorzÄ…dowa

Mazowiecki Zarząd Dróg Wojewódzkich w Warszawie - Warszawa (mazowieckie)
CPV: 791100008 (Usługi w zakresie doradztwa prawnego i reprezentacji prawnej)
Świadczenie obsługi prawnej dla Mazowieckiego Zarządu Dróg Wojewódzkich w Warszawie w zakresie udzielania zamówień publicznych - nr postępowania 009/10

360194 / 2009-10-15 - Inny: Państwowa jednostka organizacyjna posiadająca osobowość prawną

Wojskowa Agencja Mieszkaniowa Oddział Regionalny w Warszawie - Warszawa (mazowieckie)
CPV: 791100008 (Usługi w zakresie doradztwa prawnego i reprezentacji prawnej)
Obsługa prawna Zespołu mieszkaniowego Oddziału Regionalnego Wojskowej Agencji Mieszkaniowej w zakresie postępowań administracyjnych w sprawach regulacji tytułów prawnych do lokali mieszkalnych

95056 / 2013-03-08 - Podmiot prawa publicznego

Mazowiecki Szpital Wojewódzki Drewnica Sp. z o.o. - Ząbki (mazowieckie)
CPV: 791100008 (Usługi w zakresie doradztwa prawnego i reprezentacji prawnej)
Świadczenie pomocy prawnej dotyczącej inwestycji Budowa Mazowieckiego Szpitala Wojewódzkiego Drewnica, nr sprawy 1/2013

13880 / 2016-01-20 - Administracja rzÄ…dowa centralna

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Warszawie - Warszawa (mazowieckie)
CPV: 791100008 (Usługi w zakresie doradztwa prawnego i reprezentacji prawnej)
Zamówienie uzupełniające do umowy nr 64/2014 na Wsparcie obsługi prawnej Oddziału GDDKiA O/Warszawa i obejmować będzie w szczególności wykonanie czynności zgodnie z załączonym do wniosku opisem przedmiotu zamówienia.

341683 / 2011-12-22 - Podmiot prawa publicznego

Wojskowa Agencja Mieszkaniowa Oddział Regionalny w Warszawie - Warszawa (mazowieckie)
CPV: 791100008 (Usługi w zakresie doradztwa prawnego i reprezentacji prawnej)
Obsługa prawna Wojskowej Agencji Mieszkaniowej Oddziału Regionalnego w Warszawie, w zakresie merytorycznym właściwym dla Działu Gospodarki Nieruchomościami.

352674 / 2015-12-23 - Administracja samorzÄ…dowa

Gmina WiÄ…zowna - WiÄ…zowna (mazowieckie)
CPV: 791100008 (Usługi w zakresie doradztwa prawnego i reprezentacji prawnej)
Kompleksowa obsługa prawna dla Urzędu Gminy Wiązowna obejmującej wykonywanie zastępstwa procesowego przed sądami, trybunałami i innymi organami orzekającymi oraz doradztwo prawne w zakresie zastępstwa procesowego, udzielania porad prawnych, sporządzania opinii prawnych, opracowywania aktów prawnych i jak również udzielania bezpłatnych porad prawnych mieszkańcom Gminy Wiązowna. Nr ref. WI.271.27.2015.JS

73392 / 2016-03-31 - Administracja samorzÄ…dowa

Starostwo Powiatowe w PÅ‚ocku - PÅ‚ock (mazowieckie)
CPV: 791100008 (Usługi w zakresie doradztwa prawnego i reprezentacji prawnej)
Świadczenie przez Wykonawcę na rzecz Zamawiającego pomocy prawnej polegającej na wykonywaniu zastępstwa procesowego przed sądami, trybunałami lub innymi organami orzekającymi oraz doradztwie prawnym w zakresie zastępstwa procesowego, także świadczeniu pomocy prawnej w zakresie spraw związanych z działaniem kompostowni zlokalizowanej w gminie Radzanowo, obręb Ciółkowo na działce nr 160/2 oraz ewentualnego usunięcia skutków.

284814 / 2015-10-26 - Administracja rzÄ…dowa centralna

Ministerstwo Kultury i Dzidzictwa Narodowego - Warszawa (mazowieckie)
CPV: 791100008 (Usługi w zakresie doradztwa prawnego i reprezentacji prawnej)
Wykonywanie zastępstwa procesowego w sprawie cywilnej o ustalenie istnienia przysługującego Skarbowi Państwa - Ministrowi Kultury i Dziedzictwa Narodowego prawa własności obrazu Juliusza Kossaka Scena z polowania w Radziejowicach z 1866 r. pochodzącego z przedwojennych zbiorów Muzeum i Biblioteki Ordynacji Krasińskich w Warszawie.

271051 / 2013-12-12 - Organ kontroli państwowej lub ochrony prawa, sąd lub trybunał

SÄ…d Rejonowy w MÅ‚awie - MÅ‚awa (mazowieckie)
CPV: 791100008 (Usługi w zakresie doradztwa prawnego i reprezentacji prawnej)
Świadczenie usługi zastępstwa procesowego we wszystkich bieżących i przyszłych postępowaniach oraz świadczenie doradztwa w zakresie zastępstwa procesowego na rzecz Skarbu Państwa - Sądu Rejonowego w Mławie