Informacje o przetargach publicznych.
Site Search

323718 / 2011-10-07 - Podmiot prawa publicznego / Transportowy Dozór Techniczny (Warszawa)

Numer biuletynu: 1

Pozycja w biuletynie: 323718

Data publikacji: 2011-10-07

Nazwa: Transportowy Dozór Techniczny

Ulica: ul. Chałubińskiego 4

Numer domu: 4

Miejscowość: Warszawa

Kod pocztowy: 00-928

Województwo / kraj: mazowieckie

Numer telefonu: 22 4902902

Numer faxu: 22 830 00 62

Regon: 01723168600000

Typ ogłoszenia: ZP-408

Rodzaj zamawiającego: Podmiot prawa publicznego

Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego:
Świadczenie powszechnych usług pocztowych na potrzeby Transportowego Dozoru Technicznego.

Rodzaj zamówienia: U

Przedmiot zamówienia:
Przedmiotem zamówienia jest świadczenie powszechnych usług pocztowych na przesyłki o masie do 50 g i powyżej 50 g w obrocie krajowym i zagranicznym w 2012 roku dla Transportowego Dozoru Technicznego.

Kody CPV:
641100000 (Usługi pocztowe)

szacunkowa_wart_zam: Tak

Kod trybu postepowania: WR

zamowienie_pprawna_hid: c;

zamowienie_pprawna: art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. a

zamowienie_uzasadnienie:
Przedmiotem zamówienia są powszechne usługi pocztowe świadczone przez publicznego operatora Poczta Polska S.A., któremu na podstawie art. 47 ustawy z dnia 12.06.2003 r. - Prawo Pocztowe (tekst jednolity Dz. U. z 2008 r. nr 189 poz. 1159) przysługuje wyłączność na świadczenie usług pocztowych zastrzeżonych polegających na przyjmowaniu, przemieszczaniu i doręczaniu w obrocie krajowym i zagranicznym w zakresie przesyłek o gramaturze nieprzekraczającej granicy wagowej 50 gram, dalej usługi zastrzeżone, a także usługi pocztowe niezastrzeżone polegające na przyjmowaniu, przemieszczaniu i doręczaniu w obrocie krajowym i zagranicznym w zakresie przesyłek o gramaturze przekraczającej granicę wagową 50 gram.
Stosunek wartości szacunkowej przedmiotowych usług wynosi:
1)Usługi pocztowe zastrzeżone - powyżej równowartości 14 000 Euro
2)Usługi inne - poniżej równowartości 14 000 Euro
Przedmiotowa wartość szacunkowa została ustalona z należytą starannością z uwzględnieniem analizy kosztów na podstawie wydatków za rok 2011 r. Należy podnieść, że potrzeby Zamawiającego w zakresie konieczności nabycia powszechnych usług pocztowych, jak i związana z tym struktura wydatków determinowana jest obiektywnie zadaniami ustawowymi nałożonymi na Transportowy Dozór Techniczny, w tym obowiązkiem wydawania decyzji administracyjnych.
Zamawiający zdecydował udzielić zamówienia kompleksowo Poczcie Polskiej S.A. ponieważ zawarcie dwóch oddzielnych umów z różnymi Wykonawcami - jednej dotyczącej przesyłek o wadze do 50 g, a drugiej przesyłek o wadze powyżej 50 g, spowodowałoby dwukrotne zwiększenie czasu pracy pracowników zamawiającego przygotowujących pocztę do ekspedycji, co wiązałoby się z poniesieniem dodatkowych nakładów finansowych jak również powodowałoby opóźnienia w ekspediowaniu poczty, co jest niedopuszczalne ze względu na terminowość zadań realizowanych w ramach statutowej działalności zamawiającego. Zamawiający musiałby także ponieść dodatkowe koszty związane z realizacją dwóch odrębnych umów, co z uwagi na bardzo niewielki udział procentowy przesyłek o wadze powyżej 50 g jest całkowicie nieuzasadnione i nieracjonalne.
Z uwagi na powyższe oraz z przyczyn natury technicznej i organizacyjnej prawidłowe funkcjonowanie Zamawiającego w tym wykonywanie czynności związanych podstawową działalnością Transportowego Dozoru Technicznego, wymaga zapewnienia świadczenia usług pocztowych w ramach umowy z jednym wykonawcą. Operator publiczny jest obowiązany do świadczenia powszechnych usług pocztowych w sposób ciągły, umożliwiający m. in. traktowanie przesyłki listowej, jako przesyłki poleconej, uzyskanie potwierdzenia odbioru przesyłki rejestrowanej.
Zamawiający przed podjęciem decyzji o udzieleniu zamówienia Poczcie Polskiej S.A. dokonał wszechstronnej analizy możliwości realizacji zamówienia w ww zakresie i brał pod uwagę fakt, iż w zakresie świadczenia usług pocztowych dla przesyłek o wadze ponad 50 g ustawa Prawo pocztowe dopuszcza możliwość świadczenia usług przez innych niż Poczta Polska S.A. operatorów pocztowych. Jednakże kluczową kwestią jest w tym przypadku wartość szacunkowa usług pocztowych powyżej 50 gram, która po oszacowaniu przez zamawiającego nie przekracza wartości progowej 14 000 euro. W związku z powyższym zgodnie z brzmieniem art. 4 pkt 8 ustawy Prawo zamówień publicznych do zamówień, których wartość szacunkowa nie przekracza wyrażonej w złotych równowartości kwoty 14.000 euro nie stosuje się przepisów ustawy. Powyższe dowodzi, że połączenie ww. rodzajów usług nie prowadzi do wyłączenia faktycznego monopolu Poczty Polskiej S.A. w zakresie usług zastrzeżonych, a także obowiązku przeprowadzenia postępowania konkurencyjnego w ramach ustawy Prawo zamówień publicznych w zakresie usług powyżej o wadze powyżej 50 g.
Mając na uwadze powyższą strukturę szacunkowej wartości zamówienia Zamawiający uznał za dopuszczalne, a ze względu na art. 47 ust. 2 Prawa Pocztowego także za efektywne, oszczędne, a zarazem konieczne udzielenie Poczcie Polskiej S.A. zamówienia publicznego na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 1 lit a PZP. Przede wszystkim należy wskazać na obiektywne, nieprzemijające, tj. wynikające z woli ustawodawcy ekonomiczno-prawne uwarunkowania świadczenia przedmiotowych usług związane z cechami technicznymi (parametrami) przesyłki, tj. masą przesyłki nieprzekraczającej granicy wagowej 50 g. Z regulacji art. 47 ust. 2 Prawa pocztowego wynika, że ustawodawca wyłączył konkurencję cenową w zakresie usług zastrzeżonych, co oznacza, że Poczta Polska S.A. jest faktycznym monopolistą w analizowanym segmencie usług. Istotne jest, że faktyczny monopol Poczty Polskiej S.A. w zakresie usług zastrzeżonych związany jest z określonymi cechami technicznymi przesyłki, tj. jej masą, z którą ze względu na dyspozycję art. 47 ust. 2 Prawa pocztowego związany jej prawny obowiązek świadczenia usługi na normatywnie określonym minimalnym poziomie cenowym przez innych operatorów niż publiczni. Powiązanie zatem tej cechy technicznej z określoną opłatą minimalną, za którą świadczyć może usługi operator inny niż publiczny, prowadzi do wniosku, że udzielenie zamówienia na usługi zastrzeżone Poczcie Polskiej S.A. wynika z przyczyn technicznych o obiektywnym charakterze. Przyczyny techniczne w rozumieniu art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. a PZP obejmują także sytuacje, gdy określone parametry techniczne przedmiotu zamówienia pośrednio, tj. w powiązaniu z innymi obiektywnymi uwarunkowaniami, np. w zakresie ceny minimalnej, determinują monopol danego wykonawcy. Taka sytuacja zachodzi właśnie w odniesieniu do usług zastrzeżonych.
W tym kontekście wskazać należy, że ze względu na przedmiot działalności Transportowego Dozoru Technicznego ze sposobem wykonywania powszechnych usług pocztowych wiążą się szczególne cechy świadczenia. Transportowy Dozór Techniczny w zakresie swojej działalności wydaje decyzje administracyjne w sprawach wynikających z wykonywania dozoru technicznego nad urządzeniami technicznymi określonymi w art. 44 ust. 1 ustawy o dozorze technicznym. W celu zabezpieczenia dowodów terminowego wydania decyzji konieczne jest uzyskanie przez Zamawiającego potwierdzenie nadania przesyłki rejestrowanej lub przekazu pocztowego wydane przez placówkę operatora publicznego ma moc dokumentu urzędowego. Poczta Polska jest jedynym operatorem publicznym, który gwarantuje Zamawiającemu dochowanie przesłanki wynikającej z art. 45 ustawy Prawo pocztowe tj, potwierdzenie nadania przesyłki rejestrowanej lub przekazu pocztowego wydane przez placówkę operatora publicznego ma moc dokumentu urzędowego. Nadto wskazać należy, że ze względu na przedmiot działalności, w tym obowiązek wydawania decyzji administracyjnych Transportowy Dozór Techniczny musi zabezpieczyć świadczenie usług pocztowych spełniających cechy powszechnych usług pocztowych, w szczególności cechy wskazane w art. 46 ust. 1 pkt 1 i 3 Prawa Pocztowego.
Niezależnie od powyższego za udzieleniem ww zamówienia Poczcie Polskiej S.A. przemawia specyfika struktury organizacyjnej Transportowego Dozoru Technicznego. Zadania związane z działalnością Transportowego Dozoru Technicznego realizowane są przez: Wydziały TDT z siedzibą w Warszawie oraz Oddziały Terenowe TDT. Tym samym świadczenie usług pocztowych obejmuje wszystkie w/w lokalizacje rozproszone na terenie całego kraju. Z przeprowadzonego przez Zamawiającego rozeznania rynku wynika, iż tylko Poczta Polska S.A. dysponuje rozbudowaną infrastrukturą placówek nadawczych, w których Zamawiający może nadawać przesyłki pocztowe bez dodatkowych barier przestrzennych tj. odległość placówki pocztowej od miejsca lokalizacji jednostki organizacyjnej TDT. Powyższe okoliczności przesądzają o wyborze przez zamawiającego trybu z wolnej ręki oraz o tym, że zamówienie może zostać sprawnie i prawidłowo zrealizowane tylko przez jednego wykonawcę - Pocztę Polską.
Nadto niezależnie od powyższej zaprezentowanej podstawy udzielenia zamówienia Zamawiający wskazuje, że usługi pocztowe będące przedmiotem zamówienia należą do usług niepriorytetowych określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 2a ustawy p.z.p. Zamawiający stwierdził, iż w odniesieniu do przedmiotowego zamówienia zachodzą przesłanki określone w art. 5 ust 1a pkt 1) uprawniające do wszczęcia postępowania w trybie zamówienia z wolnej ręki także w innych uzasadnionych przypadkach niż określone odpowiednio w art. 62 ust. 1 lub art. 67 ust. 1, w szczególności jeżeli zastosowanie innego trybu mogłoby skutkować naruszeniem zasad celowego, oszczędnego i efektywnego dokonywania wydatków. Bezsprzecznym faktem jest, iż w przypadku przedmiotowego zamówienia w/w okoliczności zaistniały. Transportowy Dozór Techniczny jako jednostka sektora finansów publicznych dokonuje wydatków zgodnie z art. 44 ust. 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240, dalej u.o.f.p.) który stanowi, iż wydatki publiczne powinny być dokonywane w sposób celowy i oszczędny, z zachowaniem zasad uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów; optymalnego doboru metod i środków służących osiągnięciu założonych celów; w sposób umożliwiający terminową realizację zadań i w wysokości i terminach wynikających z wcześniej zaciągniętych zobowiązań. Zamawiający na potrzeby niniejszego postępowania dokonał symulacji kosztów wynikających z ewentualnego udzielenia zamówienia innemu wykonawcy niż Poczta Polska S.A. Przede wszystkim należy stwierdzić, iż w zakresie przesyłek o wadze nie przekraczającej 50 gram powierzenie zamówienia innemu niż Poczta Polska S.A. wykonawcy który mógłby wykonywać zamówienie za opłatą, nie niższą niż dwu i półkrotność opłaty za przyjęcie, przemieszczenie i doręczenie przesyłki listowej stanowiącej przesyłkę najniższego przedziału wagowego najszybszej kategorii określonej w cenniku powszechnych usług pocztowych operatora publicznego, byłoby ewidentnym naruszeniem art. 44 u.o.f.p.). Dodatkowo w zakresie przesyłek o wadze przekraczającej 50 gram zawarcie dwóch oddzielnych umów - jednej dotyczącej przesyłek o wadze do 50 g, a drugiej przesyłek o wadze powyżej 50 g, spowodowałoby poniesienie dodatkowych nakładów finansowych. W przedmiotowym stanie faktycznym Zamawiający zmuszony byłby do dokonana zmian organizacyjnych w zakresie ekspediowania poczty a także zatrudnienia dodatkowego pracownika w wymiarze co najmniej ½ etatu który zajmowałby się obsługa przesyłek pocztowych w TDT i zakupienia odpowiedniego sprzętu do segregacji przesyłek. Biorąc pod uwagę bardzo niewielki udział procentowy wartości przesyłek o wadze powyżej 50 g jest zaprzeczeniem zasad uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów; optymalnego doboru metod i środków służących osiągnięciu założonych celów. Powyższe faktyczne i prawne przesłanki zastosowania trybu z wolnej ręki uzasadniają w sposób wyczerpujący prawidłowość działań zamawiającego.
W związku z powyższym Zamawiający zdecydował o udzieleniu zamówienia
-w zakresie usług pocztowych zastrzeżonych na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. a
- w zakresie usług pocztowych niezastrzeżonych - bez stosowania przepisów (art.4 pkt 8)
ustawy Prawo zamówień publicznych (tekst jednolity Dz. U. z 2010 r. Nr 113 poz.759 ze zm.).

Nazwa wykonawcy: POCZTA POLSKA S.A. Centrum Poczty Region Handlowy

Adres pocztowy wykonawcy: ul. Świętokrzyska 31/33

Miejscowość: Warszawa

Kod pocztowy: 00-941

ID województwa: 6

Województwo / kraj: mazowieckie

Podobne przetargi

65306 / 2016-03-22 - Administracja rzÄ…dowa terenowa

Mazowiecki Urząd Wojewódzki - Warszawa (mazowieckie)
CPV: 641100000 (Usługi pocztowe)
Świadczenie na rzecz Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego w Warszawie usług pocztowych w obrocie krajowym i zagranicznym (zamówienie uzupełniające)

180348 / 2012-05-30 - Administracja samorzÄ…dowa

Miasto Stołeczne Warszawa Dzielnica Targówek - Warszawa (mazowieckie)
CPV: 641100000 (Usługi pocztowe)
Zakup usług pocztowych dla Urzędu Dzielnicy Targówek Miasta Stołecznego Warszawy.

42744 / 2010-02-15 - Administracja rzÄ…dowa terenowa

Regionalna Dyrekcja Ochrony Åšrodowiska w Warszawie - Warszawa (mazowieckie)
CPV: 641100000 (Usługi pocztowe)
Świadczenie powszechnych usług pocztowych w rozumieniu ustawy z dnia 12 czerwca 2003r. - Prawo pocztowe (Dz. U. z 2008r. nr 189, poz. 1159 z późn. zm.) dla Wydziału Spraw Terenowych RDOŚ w Radomiu

4625 / 2015-01-13 - Administracja samorzÄ…dowa

Powiat Warszawski Zachodni - Ożarów Mazowiecki (mazowieckie)
CPV: 641100000 (Usługi pocztowe)
Świadczenie usług pocztowych na potrzeby Starostwa Powiatu Warszawskiego Zachodniego w 2015 roku

186233 / 2015-12-17 - Administracja samorzÄ…dowa

Miasto st. Warszawa Dzielnica Praga Północ - Warszawa (mazowieckie)
CPV: 641100000 (Usługi pocztowe)
Świadczenie na rzecz Zamawiającego usług pocztowych polegających na przyjmowaniu przez Wykonawcę nadawanych przesyłek pocztowych oraz paczek pocztowych, przemieszczaniu i doręczeniu ich do adresata na obszarze całego kraju oraz za granicami RP, dokonywanie zwrotów do Zamawiającego przesyłek niedoręczonych do adresata a także usługi odbioru przesyłek z siedziby Zamawiającego

244521 / 2013-11-19 - Administracja samorzÄ…dowa

Powiatowy Urząd Pracy w Pruszkowie - Pruszków (mazowieckie)
CPV: 641100000 (Usługi pocztowe)
Świadczenie usług pocztowych dla Powiatowego Urzędu Pracy w Pruszkowie w zakresie przyjmowania, przemieszczania i doręczania przesyłek listowych i paczek oraz zwrotów przesyłek i paczek nieodebranych.

323612 / 2012-08-30 - Administracja samorzÄ…dowa

Starostwo Powiatowe w MÅ‚awie - MÅ‚awa (mazowieckie)
CPV: 641100000 (Usługi pocztowe)
Świadczenie usług pocztowych w obrocie krajowym i zagranicznym na rzecz Starostwa Powiatowego w Mławie przy ul. Reymonta 6

509260 / 2013-12-10 - Administracja rzÄ…dowa centralna

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów - Warszawa (mazowieckie)
CPV: 641100000 (Usługi pocztowe)
Przetarg nieograniczony na świadczenie usług pocztowych dla Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów

120227 / 2015-08-12 - Administracja samorzÄ…dowa

Miasto Stołeczne Warszawa - Dzielnica Bielany - Warszawa (mazowieckie)
CPV: 641100000 (Usługi pocztowe)
Świadczenie usług pocztowych dla Urzędu Dzielnicy Bielany m.st. Warszawy z siedzibą w Warszawie (kod pocztowy 01-882), ul. Żeromskiego 29 oraz odbiór przesyłek z siedziby Urzędu Dzielnicy Bielany m.st. Warszawy

36559 / 2013-03-11 - Administracja samorzÄ…dowa

Miasto Stołeczne Warszawa Dzielnica Ochota - Warszawa (mazowieckie)
CPV: 641100000 (Usługi pocztowe)
Świadczenie na rzecz Urzędu Dzielnicy Ochota m.st. Warszawy usług pocztowych

271049 / 2013-12-12 - Organ kontroli państwowej lub ochrony prawa, sąd lub trybunał

SÄ…d Rejonowy w MÅ‚awie - MÅ‚awa (mazowieckie)
CPV: 641100000 (Usługi pocztowe)
Świadczenie usług pocztowych w obrocie krajowym i zagranicznym w zakresie przyjmowania, przemieszczania i doręczania przesyłek pocztowych oraz zwrotu przesyłek niedoręczonych na potrzeby Skarbu Państwa - Sądu Rejonowego w Mławie okresie od dnia 1 stycznia 2014 r. do dnia 30 czerwca 2014 r

530558 / 2013-12-20 - Administracja samorzÄ…dowa

Urząd Miasta Milanówka - Milanówek (mazowieckie)
CPV: 641100000 (Usługi pocztowe)
Świadczenie usług pocztowych w obrocie krajowym i zagranicznym dla Urzędu Miasta Milanówka