Informacje o przetargach publicznych.
Site Search

397214 / 2010-12-06 - Administracja rządowa terenowa / Wojewódzka Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna w Warszawie (Warszawa)

Numer biuletynu: 1

Pozycja w biuletynie: 397214

Data publikacji: 2010-12-06

Nazwa:
Wojewódzka Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna w Warszawie

Ulica: ul. Żelazna 79

Numer domu: 79

Miejscowość: Warszawa

Kod pocztowy: 00-875

Województwo / kraj: mazowieckie

Numer telefonu: 022 6209001/06 w. 157

Numer faxu: 022 6209001/06 w. 157

Regon: 00029179900000

Typ ogłoszenia: ZP-408

Rodzaj zamawiającego: Administracja rządowa terenowa

Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego:
Świadczenie usług prawniczych dla Wojewódzkiej Stacji Sanitarno - Epidemiologicznej w Warszawie

Rodzaj zamówienia: U

Przedmiot zamówienia:
Usługi prawnicze dla Wojewódzkiej Stacji Sanitarno - Epidemiologicznej w Warszawie od dnia 01.01.2011 r do dnia 31.12.2011 r.
W szczególności:
* Sprawdzanie i parafowanie projektów decyzji administracyjnych,
* Pisemne opiniowanie projektów decyzji i aktów wewnętrznych Stacji,
* Ustne lub pisemne opiniowanie wszelkich zagadnień związanych z wykonywaniem przez Stację jej ustawowych obowiązków,
* Opiniowanie (ustne lub pisemne) wszelkich zagadnień z zakresu prawa pracy oraz, w razie potrzeby we wszelkich zagadnieniach prawnych związanych z działalnością Stacji,
* Przygotowywanie kierowanych przez Stację do Sądu akt postępowań administracyjnych i innych,
* Reprezentowanie Stacji w postępowaniach przed sądami i organami administracji państwowej,
* Udostępnianie Stacji treści aktów prawnych,
* Pełnienie dyżurów w siedzibach Stacji a w czasie ich trwania wydawanie opinii ustnych lub pisemnych w zakresie bieżących spraw Stacji.

szacunkowa_wart_zam: Tak

Kod trybu postepowania: WR

zamowienie_pprawna_hid: a;b;

zamowienie_pprawna: art. 5 ust. 1a art. 5 ust. 1b

zamowienie_uzasadnienie:
Przedmiotem niniejszego zamówienia jest stała obsługa prawna Wojewódzkiej Stacji Sanitarno Epidemiologicznej w Warszawie, w której zakres wchodzi między innymi: sprawdzanie i parafowanie projektów decyzji administracyjnych, ustne lub pisemne opiniowanie wszelkich zagadnień związanych z wykonywaniem przez Stację jej ustawowych obowiązków, reprezentowanie Stacji w postępowaniach przed sądami i organami administracji państwowej, pełnienie dyżurów w siedzibach stacji, a w czasie ich trwania wydawanie opinii ustnych lub pisemnych w zakresie bieżących spraw stacji oraz konsultowanie prawidłowości wykonywania przez Stację jej obowiązków jako organu prowadzącego postępowania karne.
Wskazane wyżej usługi prawnicze, na mocy rozporządzenia Prezesa rady ministrów z dnia 28 stycznia 2010 r. (Dz. U. z dnia 28 stycznia 2010 r.) zostały zaliczone do grupy usług o charakterze niepriorytetowym, do których odnoszą się szczególne, sformułowane w art. 5 ustawy Prawo zamówień publicznych zasady wyboru trybu negocjacji bez ogłoszenia i zamówienia z wolnej ręki, bez konieczności wykazania istnienia wyrażonych w art. 62 ust.1 lub art. 67 ust.1 ustawy przesłanek.
Wspomnieć w tym miejscu należy, że na podstawie art.5 ust. 1b PZP, do usług prawniczych polegających na wykonywaniu zastępstwa procesowego przed sądami lub innymi organami orzekającymi lub doradztwie prawnym w zakresie zastępstwa procesowego, nie stosuje się przepisów ustawy dotyczących przesłanek wyboru trybu zamówienia z wolnej ręki, co zgodnie z formułowanym w piśmiennictwie poglądem oznacza możliwość zastosowania tego trybu zgodnie z wyborem zamawiającego, bez konieczności wykazywania, zarówno przesłanek określonych odpowiednio w art. 67 ust. 1, jak też szczegółowego uzasadnienia dla zastosowania takiego trybu na mocy art.5 ust.1a ustawy.
Wobec powyższego, warto zauważyć, że działania polegające na reprezentacji WSSE w Warszawie przed Sądami i innymi organami orzekającymi stanowią ważny przedmiotowy składnik niniejszego zamówienia. Zatem, stosownie do wskazanej powyżej, wynikającej z art. 5 ust.1b ustawy normy, zamawiający zdecydował się udzielić zamówienia przy zastosowaniu trybu zamówienia z wolnej ręki Kancelarii prawniczej, która dotychczas prowadziła obsługę prawną Stacji. Kancelaria ta reprezentuje Stację w wielu trwających aktualnie sporach sądowych i ma pełną wiedzę o charakterze i stanie toczących się spraw. W związku z powyższym zmiana pełnomocnika na tym etapie ich zaawansowania byłaby niecelowa. Nadto, dotychczasowy pełnomocnik w sposób należyty wywiązuje się z powierzonych mu zleceń, wykazując się równocześnie wysokim poziomem przygotowania merytorycznego oraz należytym rozeznaniem w specyfice spraw będących przedmiotem sporów, w których występuje Wojewódzka Stacja Sanitarno Epidemiologiczna w Warszawie.
W odniesieniu natomiast do pozostałych usług prawniczych zleconych w trybie zamówienia z wolnej ręki wskazanej Kancelarii, zastosowanie znajduje art.5 ust.1a ustawy Prawo zamówień publicznych, z którego wynika, że zamawiający może wszcząć postępowanie w trybie zamówienia z wolnej ręki także w innych uzasadnionych przypadkach niż określone w art.62 ust.1 lub art.67 ust.1 PZP. Wskazać należy, że przy dokonywaniu zamówienia na obsługę prawną Wojewódzkiej Stacji Sanitarno Epidemiologicznej w Warszawie dochodzi do realizacji hipotezy powyższego przepisu. Otóż, we wskazanej sytuacji zastosowanie trybu innego niż zamówienie z wolnej ręki mogłoby skutkować naruszeniem zasad celowego, oszczędnego i efektywnego dokonywania wydatków, co z kolei jest okolicznością wskazaną przez ustawodawcę jako przykład ważnej przyczyny uzasadniającej wybór innego niż podstawowy tryb zamówienia publicznego- w tym wyboru trybu zamówienia z wolnej ręki.
Uzasadniając trafność przyjętego stanowiska, przede wszystkim podnieść należy fakt, iż usługi prawnicze dla WSSE w Warszawie mają charakter niestandardowy i wymagają wręcz eksperckiej wiedzy w dziedzinie prawa i postępowania administracyjnego. Wskazać w tym miejscu wypadnie, że Kancelaria Prawnicza, która dotychczas obsługiwała Stację jest podmiotem wyspecjalizowanym w tych dziedzinach prawa. Nadto jest doskonale zaznajomiona ze specyfiką i potrzebami WSSE w Warszawie w przedmiotowej dziedzinie. Dodatkowo, doświadczenie zdobyte przez Kancelarię w ciągu wieloletniej obsługi Stacji w znacznym stopniu ułatwia i przyspiesza wykonywanie zadań WSSE w Warszawie, zatem zmiana podmiotu świadczącego usługi prawne mogłaby spowodować wiele problemów organizacyjnych i skutkować brakiem należytej ochrony praw i interesów Skarbu Państwa, reprezentowanego przez WSSE w Warszawie.
Nadto, Stacja prowadzi aktualnie wiele postępowań administracyjnych, które od strony prawnej nadzoruje właśnie Kancelaria, której postanowiono powierzyć obsługę na kolejny rok. Warto zaznaczyć, że postępowanie administracyjne ma pewien swoisty rytm i niezwykle istotnym jego elementem jest ciągłość oraz trzymanie się z góry przyjętej koncepcji załatwienia danej sprawy, zatem zmiana podmiotu obsługującego Stację mogłaby spowodować problemu również na tym polu.
Kolejnym argumentem przemawiającym za koniecznością zastosowania wzmiankowanego trybu jest fakt, że elementem niezbędnym do właściwego wykonywania obsługi prawnej jakiegokolwiek podmiotu jest zaufanie łączące zamawiającego z wykonującym zamówienie. Wskazać należy, że Kancelaria, która aktualnie zajmuje się obsługą zamawiającego cieszy się jego pełnym zaufaniem, co ułatwia wzajemne kontakty i przyspiesza załatwienie konkretnych spraw.
Warto również zwrócić uwagę, że Wojewódzka Stacja Sanitarno Epidemiologiczna jest podmiotem powołanym do realizacji zadań z zakresu zdrowia publicznego, zatem szczególnie ważna, ze względu na wagę powierzonych jej czynności jest ciągłość ich realizacji, która z całą pewnością zostałaby zachwiana w razie powierzenia obsługi prawnej innemu niż zaproponowany podmiotowi, chociażby z uwagi na fakt, iż wymagałaby długiego okresu adaptacyjno przystosowawczego.
W kontekście rozważanego problemu nie można również zapominać, że tryb zamówienia z wolnej ręki jest mniej kosztowny oraz zdecydowanie szybszy od jakiegokolwiek trybu przetargowego uregulowanego w PZP, zatem zastosowanie go jest zgodne z zasadą oszczędnego dokonywania wydatków.
Nadto, warto wskazać, że właściciel Kancelarii, której zlecono wykonania zamówienia dysponuje szeregiem opracowanych przez siebie wzorów dokumentów, decyzji i pism, które są wykorzystywane w codziennej działalności Stacji, a do których prawa autorskie przysługują wyłącznie autorowi. Wobec powyższego, mając na uwadze przydatność tych opracowań, należy wskazać, że zmiana podmiotu obsługującego stację implikowałaby konieczność opracowania nowych, używanych przez Stację wzorów, co jest procesem niezwykle długotrwałym i kosztownym. Zatem, działanie takie jest wprost sprzeczne ze sformułowaną w art.5 ust.1a pkt1) ustawy Prawo zamówień publicznych zasadą wydatkowania środków publicznych.
Ostatnią kwestią, której powołanie zamawiający uznaje z niezbędne jest zagadnienie związku zachodzącego między bieżącą obsługą Stacji a jej reprezentacją przed Sądami- głównie WSA. Otóż, biorąc pod uwagę specyfikę modelu polskiego postępowania sądowoadministracyjnego wskazać należy, że sprawy, w których wzmiankowana Kancelaria reprezentuje WSSE, ze swej istoty wymagają znajomości zagadnień będących ich przedmiotem na etapie postępowania administracyjnego, w związku z czym, ze wszech miar nierozsądnym byłoby powoływanie dwóch różnych podmiotów do realizacji tych zadań- jednego do bieżącej obsługi Stacji, drugiego do reprezentowania jej przed Sądem. Takie działanie zwiększyłyby znacznie ilość środków, które należałoby przeznaczyć na obsługę prawną Stacji.
Mając na uwadze przedstawione powyżej argumenty warto podkreślić, że zastosowanie innego niż zamówienie z wolnej ręki trybu nie jest w stanie zagwarantować Stacji należytej obsługi prawnej na kolejny rok kalendarzowy. W szczególności grozi ryzykiem nieterminowego czy wręcz niezadowalającego wykonywania zadań WSSE oraz poważnym zwiększeniem wydatkowanych na obsługę Stacji kwot, co z kolei kłóci się z zasadą celowego, efektywnego i oszczędnego dokonywania wydatków, którą kierował się Zamawiający, mając na uwadze eliminację strat w mieniu publicznym.

Nazwa wykonawcy:
Ryszard Zbigniew Kuciński
Kancelaria Prawnicza Ryszard Kuciński Radca Prawny.

Adres pocztowy wykonawcy: ul. Bagatela 10, lok. 11

Miejscowość: Warszawa

Kod pocztowy: 00-585

ID województwa: 6

Województwo / kraj: mazowieckie

Kody CPV:
791000005 (Usługi prawnicze)

Podobne przetargi

497230 / 2013-12-03 - Inny: Państwowa osoba prawna

Polska Agencja Żeglugi Powietrznej - Warszawa (mazowieckie)
CPV: 791000005 (Usługi prawnicze)
Świadczenie usług zastępstwa procesowego oraz doradztwa prawnego w zakresie prawa pracy

229895 / 2010-08-25 - Podmiot prawa publicznego

Instytut "Pomnik - Centrum Zdrowia Dziecka" - Warszawa (mazowieckie)
CPV: 791000005 (Usługi prawnicze)
Świadczenie usługi zastępstwa procesowego oraz usługi doradztwa prawnego w zakresie zastępstwa procesowego

226654 / 2015-09-02 - Organ kontroli państwowej lub ochrony prawa, sąd lub trybunał

Biuro Trybunału Konstytucyjnego - Warszawa (mazowieckie)
CPV: 791000005 (Usługi prawnicze)
DRUK WYDAWNICTW, WYKONYWANIE INNYCH DROBNYCH ARTYKUŁÓW I MATERIAŁÓW INFORMACYJNYCH O TRYBUNALE KONSTYTUCYJNYM

2762 / 2010-01-05 - Podmiot prawa publicznego

Przedsiębiorstwo Produkcyjno Usługowo Handlowe "RADKOM" Sp. z o.o. - Radom (mazowieckie)
CPV: 791000005 (Usługi prawnicze)
usługi w zakresie doradztwa prawnego w zakresie bieżącej obsługi prawnej Spółki

278005 / 2013-12-20 - Administracja samorzÄ…dowa

Gmina Celestynów - Celestynów (mazowieckie)
CPV: 791000005 (Usługi prawnicze)
Obsługa prawna Urzędu Gminy w Celestynowie w 2014 roku związana z doradztwem prawnym w zakresie zastępstwa procesowego i zastępstwa procesowego Gminy Celestynów

409038 / 2011-12-02 - Administracja samorzÄ…dowa

Wojewódzki Urząd Pracy w Warszawie - Warszawa (mazowieckie)
CPV: 791000005 (Usługi prawnicze)
Świadczenie obsługi prawnej na potrzeby projektu Mazowiecki barometr- skuteczne narzędzie prognostyczne realizowanego w ramach Poddziałania 8.1.2 POKL oraz projektu Szkolnictwo zawodowe. Kondycja - Potencjał - Potrzeby II realizowanego w ramach Działania 9.2 POKL, Wojewódzki Urząd Pracy w Warszawie - Wydział Mazowieckiego Obserwatorium Rynku Pracy

8236 / 2010-01-11 - Inny: Państwowa osoba prawna

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości - Warszawa (mazowieckie)
CPV: 791000005 (Usługi prawnicze)
Doradztwo prawne związane z przygotowaniem dokumentacji realizacji projektów systemowych oraz konkursowych w ramach Priorytetu II POKL

2445 / 2013-01-04 - Administracja samorzÄ…dowa

UrzÄ…d Miasta PÅ‚ocka - PÅ‚ock (mazowieckie)
CPV: 791000005 (Usługi prawnicze)
Świadczenie pomocy prawnej dla wszystkich komórek organizacyjnych Urzędu Miasta Płocka

83436 / 2012-03-16 - Administracja rzÄ…dowa terenowa

Ośrodek Rozwoju Polskiej Edukacji za Granicą - Warszawa (mazowieckie)
CPV: 791000005 (Usługi prawnicze)
Świadczenie obsługi prawnej w projekcie Opracowanie i pilotażowe wdrożenie innowacyjnych programów nauczania - zgodnych z polską podstawą programową kształcenia ogólnego - przeznaczonych dla uczniów - dzieci obywateli polskich za granicą, współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej.

164963 / 2011-06-14 - Administracja samorzÄ…dowa

Gmina Miasta Radomia - Radom (mazowieckie)
CPV: 791000005 (Usługi prawnicze)
Przetarg nieograniczony na usługi notarialne polegające na sporządzeniu aktu notarialnego.

36849 / 2013-03-11 - Inny: Narodowa Instytucja Kultury

Muzeum Pałac w Wilanowie - Warszawa (mazowieckie)
CPV: 791000005 (Usługi prawnicze)
Doradztwo w zakresie prowadzonych przez Muzeum spraw sądowych, wszczęcia postępowań sądowych, opracowania pism procesowych

18807 / 2013-02-05 - Uczelnia publiczna

Akademia Wychowania Fizycznego Józefa Piłsudskiego - Warszawa (mazowieckie)
CPV: 791000005 (Usługi prawnicze)
Obsługa prawna w zakresie zastępstwa procesowego przed sądami, trybunałami lub innymi organami oraz doradztwo prawne w zakresie zastępstwa procesowego w sprawie pracownika nie będącego nauczycielem akademickim.

222917 / 2013-10-24 - Administracja samorzÄ…dowa

Gmina Sokołów Podlaski - Sokołów Podlaski (mazowieckie)
CPV: 791000005 (Usługi prawnicze)
Pełnienie funkcji eksperta ds. prawnych projektu pn. Poprawa stanu środowiska naturalnego na pograniczu polsko-ukraińskim poprzez wykonanie termomodernizacji budynków użyteczności publicznej w Gminie Sokołów Podlaski oraz w Mieście Nowojaworiwsk