304590 / 2012-08-17 - Administracja samorządowa / Centrum Integracji Społecznej (Wrocław)
Świadczenie usług badawczych na potrzeby projektu Model wsparcia jako innowacyjne narzędzie wzmacniające współpracę publicznych i niepublicznych instytucji pomocy społecznej oraz przedsiębiorców dedykowane gminnym zespołom interdyscyplinarnym realizowanego przez Centrum Integracji Społecznej w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki
Opis zamówienia
Przedmiotem zamówienia jest Świadczenie usług badawczych na potrzeby projektu Model wsparcia jako innowacyjne narzędzie wzmacniające współpracę publicznych i niepublicznych instytucji pomocy społecznej oraz przedsiębiorców dedykowane gminnym zespołom interdyscyplinarnym realizowanego przez Centrum Integracji Społecznej w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Przedmiotem zamówienia jest przeprowadzenie badań przez trzech Ekspertów badań i monitoringu w ramach Projektu Model Wsparcia jako innowacyjne narzędzie wzmacniające współpracę publicznych i niepublicznych instytucji pomocy społecznej oraz przedsiębiorców dedykowane gminnym zespołom interdyscyplinarnym służących wejściu na rynek pracy niezatrudnionych kobiet w wieku 50+ doświadczających.
Projekt ma charakter innowacyjno-testujący i jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007 - 2013, Priorytetu I Zatrudnienie i Integracja Społeczna, Działanie 1.2 Wspieranie systemowe instytucji pomocy i integracji społecznej. Numer umowy o dofinansowanie: UDA-POKL.01.02.00-00-044/11-00.
A. TŁO BADANIA:
Charakterystyka Projektu:
Innowacyjny, przygotowany w partnerstwie projekt umożliwi przygotowanie i przetestowanie metod skutecznej pracy z niezatrudnionymi kobietami po 50r.ż., które doświadczają przemocy w środowisku domowym. Dotychczas nie podjęto się przygotowania skutecznych i zindywidualizowanych. narzędzi pracy na potrzeby instytucji systemu zapobiegania przemocy w środowisku dom. W 2010r. znowelizowana Ustawa o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie nałożyła na każdą gminę obowiązek tworzenia systemu przeciwdziałania przemocy. Nowelizacja zobowiązała do stałej współpracy podmioty, które działały do tej pory w pojedynkę, powielając często swoje działania, skutkiem czego kobieta doświadczająca przemocy nie otrzymywała kompleksowego wsparcia dopasowanego do jej potrzeb.
Niezbędnym ogniwem nowego systemu jest praca Zespołów Interdyscyplinarnych (ZI), które powinny integrować i koordynować działania m. in. jednostek pomocy społ., Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych (KRPA), Policji, oświaty, ochrony zdrowia i NGO, które specjalizują się w świadczeniu pomocy. Wg danych Instytutu Spraw Publicznych, w XI 2011r. jedynie w 50% gmin ZI podjęły działania skoncentrowane na: ustalaniu regulaminu działania, szacowaniu zasobów służących świadczeniu pomocy oraz opracowaniu procedur w sytuacji zgłoszenia Niebieskich Kart . PARPA w Rekomendacjach do pracy na 2012r. stwierdza, że problemem jest niska efektywność instytucjonalnego systemu pomocy oraz narastające zjawisko przemocy wobec kobiet. Doświadczenia Gm. Wrocław wskazują, że członkowie ZI są na etapie sprawdzania skuteczności działań oraz poszukiwania efektywnych metod realizacji Indywidualnych Planów Pomocy. Nawet w gminach o rozwiniętym systemie usług socjalnych brak dostępu do narzędzi nie pozwala dostosować dostępnej pomocy do specyfiki szkód doświadczanych przez ofiary. Częstym sposobem wspierania osób doświadczających przemocy jest oferowanie pomocy prawnej, psychologicznej oraz schronienia (OBOP 2010r.-Zjawisko przemocy w rodzinie wobec kobiet i mężczyzn). Zapisy ustawy nakładają obowiązek informowania ofiary o możliwości uzyskania pomocy i wskazaniu miejsca jej świadczenia. Ofiara przemocy musiałaby jednak być trwale zmotywowana do zmiany swojej sytuacji, wykazywać dostateczną aktywność i determinację w korzystaniu z zasobów instytucji. Tymczasem wyniki badań dot. Zespołu Stresu Pourazowego (PTSD), wskazują że ofiara przemocy, doświadczająca wstydu, upokorzenia, izolacji społ., wykazuje cechy SYNDROMU WYUCZONEJ BEZRADNOŚCI, co często uniemożliwia jej samodzielne korzystanie z rekomendowanych miejsc pomocy. Skuteczna pomoc ze strony ZI jest jeszcze trudniejsza, gdy przemocy doświadczają kobiety niezatrudnione, uzależnione ekonomicznie od agresora.
Przemocy domowej nadal doświadcza w Polsce znacznie więcej kobiet niż mężczyzn (Niebieska Linia 2010- 80% kobiet zgłaszających przemoc i 20% mężczyzn). Z danych instytucji pomocy społ. wynika że 50% kobiet korzystających z pomocy doświadcza przemocy domowej (Magdalena Goetz Ekonomia ma płeć. O dyskryminacji i przemocy ekonomicznej wobec kobiet). Ze statystyk wrocławskiego ZI wynika, że zgłaszane jako ofiary przemocy kobiety stanowią 90%.
Dane na temat przemocy wobec kobiet, zawarte w publikacji Wybieram Zycie (2008r.) wskazują, ze przemocy doświadcza 26%kobiet w Polsce. Wzrasta grupa kobiet po 50r.ż., które doświadczają przemocy. Przemoc występuje dwukrotnie częściej w rodzinach, w których kobieta nie pracuje. W 2010r. ofiary przemocy domowej zgłaszały telefonicznie w Niebieskiej Linii, że są ofiarami przemocy psychicznej (87%), fizycznej (57%), ekonomicznej(24%), seksualnej (6%). Wg danych statystycznych Niebieskiej Linii od kilku lat narasta problem przemocy ekonomicznej wobec członków rodziny (2007-15%, 2008-17%, 2009-21%, 2010r.-24% zgłoszeń), szczególnie wobec kobiet. PARPA w Rekomendacjach do pracy na 2012 r. postuluje by wypracowywać skuteczne i zindywidualizowane metody pracy w ramach Niebieskiej Karty, a priorytetem powinno być zapewnienie stałej, pełnej oferty pomocy kobietom krzywdzonym przez najbliższych. Wg statystyk PARPA problem szczególnie dotyka kobiet uzależnionych ekonom. od sprawcy.
Wg danych Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej we Wrocławiu wzrasta liczba kobiet po 50r. ż. zgłaszanych do ZI. Blisko 20% (77 osób z 396) ze zgłoszonych w 2011r. to kobiety po 50r.ż. 35% tych kobiet nie pracuje. Z danych KRPA we W-wiu wynika, że w przeszło 30%rodzin zgłoszonych ofiarą przemocy jest kobieta po 50r. ż. Kobiety te nie posiadają środków, by dojechać do miejsc świadczonej pomocy. Działalność ZI będzie nieskuteczna, bez zastosowania innego, innowacyjnego modelu wsparcia, który uwzględnia lokalne możliwości instytucji. wsparcia ofiar przemocy, przy uwzględnieniu psychofizycznych. możliwości nie pracujących kobiet po 50 r. ż., ekonomicznie uzależnionych od sprawcy.
Wypracowanie MODELU WSPARCIA niezatrudnionych kobiet w wieku 50+, doświadczających przemocy domowej (nK50+dp) będzie oczekiwanym przez ZI narzędziem aktywizacji społ. i zaw., zwiększającym szanse na skuteczne wyswobodzenie się z sytuacji przemocowej.
Pomoc oferowana każdej kobiecie będzie szyta na miarę jej ograniczeń i zasobów. Proponowane rozwiązanie problemu z dostępem do oczekiwanych zestandaryzowanych narzędzi pracy użytkowników (ZI) oraz grup odbiorców (kobiet) wypracowane będzie w partnerstwie podmiotów działających w obszarze zatrudnienia oraz integracji społecznej (Centrum Integracji Społecznej oraz Fundacja Centrum Praw Kobiet) z partnerem przedsiębiorcą wybranym w trakcie realizacji projektu. Zastosowanie wypracowanego MODELU WSPARCIA niezatrudnionych kobiet w wieku 50+ doświadczających przemocy, umożliwi rozwiązanie problemów i wejście na rynek pracy grupie zagrożonych wykluczeniem społ. co zgodne jest z tematem dla projektów innowacyjnych testujących. Realizacja projektu, usamodzielnienie ekonomiczne kobiet, wpłynie pozytywnie na funkcjonowanie rodzin, w których występuje przemoc. Kobiety uczestniczące w projekcie pozytywnie zamodelują możliwości radzenie sobie w bardzo trudnej sytuacji, co zaktywizuje inne osoby doznające przemocy w rodzinie.
Zastosowanie Modelu Wsparcia jako skutecznego narzędzia aktywizacji społecznej i zawodowej uzupełni katalog metod stosowanych przez jednostki pomocy społecznej i NGO, których odbiorcami są grupy osób zagrożonych wykluczeniem społecznym.
Cele Projektu:
Cel główny projektu
Poszerzenie katalogu narzędzi stosowanych przez zespoły interdyscyplinarne (ZI) w ramach wzmocnienia współpracy publicznych i niepublicznych instytucji pomocy społecznej oraz przedsiębiorców o Model Wsparcia służący wejściu na rynek pracy niezatrudnionych kobiet w wieku 50+ doświadczających przemocy domowej (nK50+dp), w okresie VIII 2012 - III 2015.
Cele szczegółowe
1. Pogłębienie wiedzy na temat dotychczasowego funkcjonowania gminnych ZI w Polsce w zakresie wspierania niezatrudnionych kobiet w wieku 50+ doświadczających przemocy domowej (nK50+dp) w okresie VIII 2012 - III 2013.
2. Przetestowanie wypracowanego w partnerstwie trójsektorowym Modelu Wsparcia (MW) niezatrudnionych kobiet w wieku 50+ doświadczających przemocy domowej w okresie VI 2013 - III 2014 w gminie Wrocław.
3. Upowszechnienie finalnego produktu Modelu Wsparcia wśród użytkowników (zespołów interdyscyplinarnych, centrów integracji społecznej/klubów integracji społecznej, ośrodków pomocy społecznej, NGO, przedsiębiorcy) i włączenie w główny nurt polityki w okresie VI 2013 - III 2015.
Zakładane rezultaty realizacji projektu
1 Model Wsparcia (forma: Przewodnik po Modelu Wsparcia) obejmujący: m.in. procedurę rekrutacji Koordynatorów wsparcia w ramach publicznych i niepublicznych instytucji pomocy społecznej, program szkolenia Koordynatorów wsparcia, zasady współpracy Koordynatorów wsparcia z zespołami interdyscyplinarnymi, instytucjami pomocy społecznej (IPS), NGO oraz przedsiębiorcami, wzór karty-skierowania niezatrudnionych kobiet w wieku 50+ doświadczających przemocy domowej (nK50+dp) przez zespoły interdyscyplinarne do współpracy z Koordynatorami wsparcia, formularz PROGRAMU ZMIANY wraz ze zbiorem wytycznych dotyczących metod wspierania przez Koordynatorów wsparcia niezatrudnionych kobiet w wieku 50+ doświadczających przemocy domowej, program szkolenia niezatrudnionych kobiet w wieku 50+ doświadczającej przemocy domowej, praktyki u przedsiębiorców monitorowane przez Koordynatora wsparcia.
PRZEDMIOT UPOWSZECHNIANIA: 1 Model Wsparcia jako narzędzie aktywizacji niezatrudnionych kobiet w wieku 50+ doświadczającej przemocy domowej.
Liczba objętych badaniami gminnych zespołów interdyscyplinarnych: 63
Liczba zanalizowanych Indywidualnych Planów Pomocy: 126
Liczba raportów końcowych: 1
Liczba niezatrudnionych kobiet w wieku 50+ doświadczającej przemocy domowej objętych wsparciem w ramach testowanego Modelu Wsparcia: 15
Liczba osób przeszkolonych na Koordynatorów Wsparcia : 10 (8 kobiet, 2 mężczyzn)
Liczba osób wyłonionych na Koordynatorów Wsparcia do testowania Modelu Wsparcia: 3 (2 kobiety, 1 mężczyzna).
B. CELE BADANIA:
1. Cel główny badania
Badanie ma dostarczyć informacji o rzeczywistych potrzebach z zakresu wsparcia w wejściu na rynek pracy niezatrudnionych kobiet w wieku 50+ doświadczających przemocy domowej (klientek zespołów interdyscyplinarnych), oceny skuteczności pracy zespołów interdyscyplinarnych oraz informacji na temat przygotowywanego, wdrażanego i testowanego Modelu Wsparcia - oczekiwanego produktu finalnego.
Cele szczegółowe badania
ETAP PRZYGOTOWANIA
rozpoznanie skali grupy niezatrudnionych kobiet w wieku 50+ doświadczających przemocy domowej, które są klientkami gminnych zespołów Interdyscyplinarnych. Badania zostaną przeprowadzone na terenie całej Polski i obejmą 63 gminy (wybrane losowo spośród 3 typów gmin: gm. wiejskie, gm. miejsko-wiejskie, gm. miejskie);
rozpoznanie specyfiki, problemów i potrzeb niezatrudnionych kobiet w wieku 50+ doświadczających przemocy domowej (grupa 126 kobiet), objętych wsparciem wybranych losowo gminnych zespołów Interdyscyplinarnych;
rozpoznanie sugestii/propozycji członków zespołów interdyscyplinarnych w zakresie poprawy efektywności wsparcia udzielanego przez zespoły interdyscyplinarne i świadczone na rzecz nK50+dp;
rozpoznanie opinii członków zespołów Interdyscyplinarnych na temat proponowanego w projekcie Modelu Wsparcia;
ETAP TESTOWANIA WDRAŻANEGO MODELU WSPARCIA
regularna analiza ilościowa i jakościowa wdrażanego Modelu Wsparcia w fazie testowania/wdrażania;
bieżące gromadzenie i analizowanie danych ilościowych i jakościowych pozyskanych na etapie testowania oraz ich opracowywanie i ewaluacja;
bieżące badanie testowanego produktu (Modelu Wsparcia), w tym sprawdzanie jego skuteczności;
wykonanie analizy porównawczej testowanego Modelu Wsparcia z dotychczas stosowanymi przez zespoły interdyscyplinarne narzędziami;
ETAP ANALIZY RZECZYWISTYCH EFEKTÓW TESTOWANEGO PRODUKTU
zgromadzenie wszystkich danych z etapu testowania wdrażanego Modelu Wsparcia;
wykonanie oceny skutków stosowania Modelu Wsparcia na podstawie zebranych danych.
ETAP OPRACOWANIA PRODUKTU FINALNEGO
współpraca z Zamawiającym w zakresie opracowania ostatecznej wersji produktu finalnego (Modelu Wsparcia) w oparciu o zgromadzony i przeanalizowany materiał badawczy, z uwzględnieniem wyników ewaluacji przeprowadzonej przez niezależnego ewaluatora.
PRÓBA:
63 - Gminne Zespoły Interdyscyplinarne z terenu Polski.
126 niezatrudnionych kobiet w wieku 50+ doświadczających przemocy domowej, będących klientkami badanych 63 zespołów interdyscyplinarnych (2 kobiety na 1 badaną gminę).
15 uczestniczek projektu tj. kobiet objętych wsparciem w ramach testowanego modelu Wsparcia
Ze względu na innowacyjny charakter projektu, badaniami zostaną objęte wszystkie osoby zaangażowane w przygotowanie, wdrażanie i testowanie Modelu Wsparcia wskazane przez Wykonawcę np.: Zespół badawczy, potencjalni użytkownicy produktu finalnego.
METODY BADAWCZE PRZYJĘTE W PROJEKCIE:
Badania realizowane będą przy zastosowaniu metod jakościowych (np. techniki wywiadu zogniskowanego (FGI), analizy danych zastanych (Desk Research), wywiadu częściowo ustrukturyzowanego (SEMI-STRUCTURED INTERVIEW), indywidualnego wywiadu pogłębionego (IDI), obserwacje uczestniczące) oraz przy użyciu metod ilościowych (np. kwestionariusze ankiet). W uzasadnionych przypadkach, kierując się realizacją celów projektu, metody badawcze mogą być modyfikowane, zmieniane lub dopuszcza się możliwość wprowadzenia innych, bardziej efektywnych metod i narzędzi badawczych.
Zastosowane podczas badań metody, techniki badawcze muszą umożliwić realizację wymienionych celów badania i w konsekwencji celów Projektu.
2. CHARAKTERYSTYKA PRACY ZESPOŁU BADAWCZO-MONITORUJĄCEGO:
1. Zespół badawczo-monitorujący (Zespół) złożony jest z czterech osób: 1 Specjalista badań i monitoringu (pracownik etatowy Projektu) oraz 3 ekspertów badań i monitoringu (wyłonionych w niniejszym postępowaniu). Specjalista badań i monitoringu koordynuje pracę zespołu badawczo-monitorującego.
2. Praca Zespołu Badawczo-Monitorującego - 3 Ekspertów badań i monitoringu, których pracę koordynuje Specjalista badań i monitoringu - przeprowadzą badania terenowe o zasięgu ogólnopolskim: przeprowadzą wywiady z 63 gminnymi zespołami interdyscyplinarnymi oraz 126 klientkami badanych zespołów interdyscyplinarnych . Pozyskane dane jakościowe i ilościowe będą na bieżąco opracowywane i analizowanie, natomiast wyniki regularnie przekazywane do Zleceniodawcy. Zebrane dane będą przedmiotem weryfikacji i analizy Zespołu projektowego. Praca Zespołu będzie odbywała się wg. następującego schematu:
Na etapie przygotowania Zespół opracuje (w uzgodnieniu z kierownikiem projektu):
szczegółowy zakres badań (m.in. plan badania, pytania i kryteria badawcze);
narzędzia badawcze niezbędne do przeprowadzenia badań np. formularz wywiadu do przeprowadzenia wśród 126 klientek badanych zespołów Interdyscyplinarnych z terenu całej Polski, skrypt do przeprowadzenia zogniskowanego wywiadu grupowego z członkami 63 Zespołów Interdyscyplinarnych;
ze względu na fakt, iż badaniami zostanie objęty również Komitet Sterujący oraz wszystkie inne wykazane przez Zamawiającego osoby biorące udział w procesie opracowywania Modelu Wsparcia (Produktu finalnego), 3 Ekspertów badań i monitoringu prowadzić będzie również badania wśród osób uczestniczących w opracowywaniu Modelu Wsparcia (np. zebranie opinii o produkcie finalnym za pomocą formularza opinii o produkcie testowanego Modelu Wsparcia)
na podstawie zgromadzonych i opracowanych danych zespół sporządzi i przekaże Komitetowi Sterującemu raport końcowy z badań przeprowadzanych na etapie przygotowania.
Podczas etapu testowania Eksperci badań i monitoringu opracowują kwestionariusze badawcze dot. testowania projektu we współpracy z Specjalistą badań i monitoringu.
Podczas wdrażania Modelu Wsparcia Eksperci badań i monitoringu wchodzący w skład Zespół Badawczo-Monitorującego, pod nadzorem merytorycznym Specjalisty badań i monitoringu na bieżąco gromadzą i analizują dane ilościowe (kwestionariusze ankiet, analiza dokumentów) i jakościowe (wywiady z przedstawicielami grup docelowych). Biorą udział w 20 spotkaniach z uczestnikami fazy testowania w celu sprawdzenia skuteczności Modelu Wsparcia i poddania Modelu Wsparcia analizie porównawczej z dotychczasowymi narzędziami stosowanymi przez Zespoły Interdyscyplinarne (Formularz opinii testowanego MW).
Zespół zbiera i opracowuje dane i przedstawi je Komitetowi Sterującemu. Przygotowuje ocenę skutków stosowanego produktu - Modelu Wsparcia. Odpowiada za przygotowanie materiałów z poprzednich etapów do ewaluacji zewnętrznej.
Zespół wraz z Komitetem Sterującym opracuje produkt finalny (Model Wsparcia) na podstawie zebranych w poprzednich etapach danych i po ewaluacji zewnętrznej.
Zespół bierze również udział w 3 spotkaniach z przedstawicielami grup docelowych, w celu oceny Modelu Wsparcia. Podczas spotkań zostanie przeprowadzone badanie służące uzyskaniu informacji o MW.
3. Do zadań Zespołu Badawczo-Monitorującego (3 Ekspertów Badań i Monitoringu i 1 Specjalista Badań i Monitoringu) należy:
opracowanie narzędzi badawczych niezbędnych do przeprowadzenia badań terenowych np. formularzy wywiadu Indywidualny Plan Pomocy,
opracowanie skryptu zogniskowanego wywiadu grupowego z członkami ZI,
zebranie, analiza i opracowanie danych,
opracowanie kwestionariuszy badawczych dot. badań podczas testowania projektu (m.in. Formularz opinii na temat wdrażanego/testowanego Modelu Wsparcia),
gromadzenie i analiza danych ilościowych i jakościowych w fazie wdrażania/testowania projektu,
uczestniczenie w 20 spotkaniach z uczestnikami fazy testowania/wdrażania w celu sprawdzenia skuteczności Modelu Wsparcia, oceny wszystkich elementów składających się na Model Wsparcia i wykonaniu analizy porównawczej testowanego MW z dotychczasowymi narzędziami stosowanymi przez Zespoły Interdyscyplinarne. Opracowanie wyników i sformułowanie wniosków.
analiza rzeczywistych efektów testowanego produktu, opracowanie danych i przedstawienie ich w formie raportu Komitetowi sterującemu,
uczestniczenie w 3 spotkaniach z przedstawicielami grup docelowych, w celu oceny MW. Podczas spotkań przeprowadzenie badania służącego uzyskaniu informacji o MW.
opracowanie wraz z Komitetem sterującym, podczas 10 sesji roboczych, produktu finalnego (Model Wsparcia) na podstawie danych zebranych w poprzednich etapach oraz wyników ewaluacji zewnętrznej.
I. CZAS REALIZACJI ZAMÓWIENIA ORAZ WYMAGANIA ODNOŚNIE ZAMÓWIENIA
1. Zadania leżące w zakresie usług świadczonych przez ekspertów badań i monitoringu muszą być realizowane zgodnie z aktualnym wnioskiem o dofinansowanie realizacji projektu Model Wsparcia jako innowacyjne narzędzie wzmacniające współpracę publicznych i niepublicznych instytucji pomocy społecznej oraz przedsiębiorców dedykowane gminnym zespołom interdyscyplinarnym.
2. Zmiany wprowadzane w projekcie wymagają dokonania zmiany wniosku o dofinansowanie, wpływające na istotną zmianę zadań leżących w zakresie usług świadczonych przez ekspertów badań i monitoringu oraz wymagają zmiany zapisów umowy poprzez wprowadzenie odpowiedniego aneksu.
3. Maksymalny termin realizacji zamówienia: od momentu podpisania umowy do 31 .X. 2014 r.
4. Projekt Model Wsparcia jako innowacyjne narzędzie wzmacniające współpracę publicznych i niepublicznych instytucji pomocy społecznej oraz przedsiębiorców dedykowane gminnym zespołom interdyscyplinarnym ma charakter innowacyjno-testujący, co oznacza że po realizacji części badawczej, trwającej przez pierwsze osiem miesięcy (tj. od sierpnia 2012 do marca 2013) złożona zostanie do dwumiesięcznej oceny (w okresie kwiecień-maj 2013) przez Instytucję Wdrażającą (Instytucję Pośredniczącą II stopnia) strategia wdrażania projektu innowacyjnego. W przypadku akceptacji złożonej strategii i jej rekomendacji projekt będzie kontynuowany przy udziale 3 Ekspertów badań i monitoringu w okresie od czerwca 2013 do czerwca 2014 roku. W przypadku nie uzyskania zgody na dalszą realizację projektu, umowa z ekspertami badań i monitoringu wygaśnie z dniem uzyskania informacji o zaistniałym fakcie, lecz nie później niż z dniem 31.V.2013 r.
Następnie nastąpi miesięczna przerwa w lipcu 2014 na ewaluację zewnętrzną wypracowanego produktu. Po okresie ewaluacji zewnętrznej 3 ekspertów badań i monitoringu będzie kontynuowało realizację zadań w okresie sierpień 2014- październik 2014.
5. Badania przeprowadzi 4 osobowy Zespół badawczo-monitorujący koordynowany przez pracownika Projektu- Specjalistę badań i monitoringu. Każdy z 3 ekspertów badań i monitoringu , wypracuje średnio 80 godzin / m-c. Okresy realizacji poszczególnych zadań realizowanych w ramach Projektu przez każdego z 3 ekspertów badań i monitoringu prezentuje poniższe zestawienie:
Nazwa zadania Etap przygotowania: Okres realizacji danego zadania VIII 2012 - III 2013, Liczba m-cy w ramach danego zadania 8 m-cy, Liczba godzin pracy w ramach danego zadania (na 1 osobę) 640h.
Nazwa zadania Przerwa na ocenie złożonej strategii (po ocenie projekt będzie kontynuowany lub jego realizacja zakończy się): Okres realizacji danego zadania IV 2013-V 2013, Liczba m-cy w ramach danego zadania 2 m-ce, Liczba godzin pracy w ramach danego zadania (na 1 osobę) 0h.
Nazwa zadania Testowanie wdrażanego Modelu Wsparcia: Okres realizacji danego zadania VI 2013 - III 2014, Liczba m-cy w ramach danego zadania 10 m-cy, Liczba godzin pracy w ramach danego zadania (na 1 osobę) 800h.
Nazwa zadania Analiza rzeczywistych efektów testowanego produktu: Okres realizacji danego zadania IV 2014-VI 2014, Liczba m-cy w ramach danego zadania 3 m-ce, Liczba godzin pracy w ramach danego zadania (na 1 osobę) 240h.
Nazwa zadania Przerwa na ewaluację zewnętrzną: Okres realizacji danego zadania VII 2014, Liczba m-cy w ramach danego zadania 1 m-c, Liczba godzin pracy w ramach danego zadania (na 1 osobę) 0h.
Nazwa zadania Opracowanie produktu finalnego: Okres realizacji danego zadania VIII 2014-X 2014, Liczba m-cy w ramach danego zadania 3 m-ce, Liczba godzin pracy w ramach danego zadania (na 1 osobę) 240h.
Łączna liczba m-cy pracy 1 eksperta badań i monitoringu: 24 m-ce
Łączna maksymalna liczba godzin wypracowanych przez każdego z 3 ekspertów badań i monitoringu (średnio 80 godzin na każdy m-c pracy) : 1920h
Podana liczba godzin przewidziana do realizacji w ramach przedmiotu zamówienia jest wartością maksymalną. Zamawiający zastrzega sobie możliwość realizacji mniejszej ilości godzin.
6. W okolicznościach uzasadniających zmianę, możliwe będzie przesuwanie planowanej liczby godzin pracy pomiędzy poszczególnymi latami.
7. Wykonawca musi zdeklarować gotowość świadczenia usługi eksperta badań i monitoringu bezpośrednio w miejscu i czasie wskazanym przez Zamawiającego. Spotkania z zespołem projektowym będą realizowane w siedzibie Zamawiającego tj. w Centrum Integracji Społecznej, ul. Strzegomska 49, 53-611 Wrocław i odbywać się będą w zależności od potrzeb Zamawiającego, jednak nie rzadziej niż 3 razy w miesiącu.
8. Zamawiający pokrywa koszty przejazdu Wykonawcy na badania terenowe do wysokości średnio 200 zł brutto / 1 wyjazd/ 1 osobę, wyłącznie na etapie przygotowania tj. w okresie VIII 2012 - III 2013 - dotyczy badania realizowanego na terenie gmin wskazanych przez Zamawiającego. Zamawiający zaplanował refundację kosztów przejazdu na badania terenowe w maksymalnej liczbie łącznie 200 wyjazdów (Zespołu badawczo - monitorującego). W uzasadnionych przypadkach, o ile pozwoli na to budżet projektu w zakresie pozycji dotyczącej kosztów przejazdów związanych z realizacją badania, Zamawiający dopuszcza możliwość zwiększenia liczby przejazdów.
Koszty przejazdu na badania będą rozliczane na podstawie faktycznie poniesionych i udokumentowanych kosztów. Dla podróży środkami komunikacji zbiorowej, dokumentowanych na podstawie przedłożonych biletów. Komunikacja za pośrednictwem Polskich Kolei Państwowych (PKP) dotyczy podróży wyłącznie 2 klasą. Nie będą zwracane wydatki za przejazdy 1 klasą, opłaty za taksówkę oraz opłaty parkingowe. Wykonawca ma możliwość przejazdów na badania samochodem, przy czym faktycznie poniesione koszty będą weryfikowane (odległość ustala się na podstawie ogólnodostępnych informacji na temat odległości drogowych z siedziby firmy). Limit kosztów za przejechane km przez wykonawcę zostanie ustalony zgodnie z Rozporządzeniem ministra infranstruktury z dn. 25.03.2002 r. w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy Dz. U. z 2002 r. nr 27, poz.271 ze zmianami Wykonawca korzystający z przejazdu na badania za pośrednictwem samochodu, zobligowany jest przedstawić kserokopię prawa jazdy oraz dokument potwierdzający prawo do użytkowania pojazdu.
9. Zamawiający nie ponosi innych kosztów związanych z realizacją usługi, w tym innych kosztów dojazdu (np. do siedziby Zamawiającego) oraz zakwaterowania, noclegów lub wyżywienia.
10. Harmonogram świadczenia usługi będą przedmiotem bieżących uzgodnień z Zamawiającym.
11. Obowiązkiem Wykonawcy będzie prowadzenie kart pracy oraz sprawozdania z wykonanych usług, zgodnych z zakresem przedmiotu zamówienia, zawierających dane dotyczące liczby godzin (czasu) faktycznego świadczenia usługi i rodzaju wykonanych prac. Karty pracy i sprawozdania będą podstawą wypłaty wynagrodzenia za świadczone usługi.
12. Przy kalkulacji ceny ofertowej należy uwzględnić wszystkie koszty niezbędne do należytego wykonania przedmiotu zamówienia.
Numer biuletynu: 1
Pozycja w biuletynie: 304590
Data publikacji: 2012-08-17
Nazwa: Centrum Integracji Społecznej
Ulica: ul. Strzegomska 49
Numer domu: 49
Miejscowość: Wrocław
Kod pocztowy: 53-611
Województwo / kraj: dolnośląskie
Numer telefonu: 71 782 35 11
Numer faxu: 71 782 35 12
Adres strony internetowej: www.cis.wroclaw.pl
Regon: 02142443600000
Typ ogłoszenia: ZP-400
Czy jest obowiązek publikacji w biuletynie: Tak
Ogłoszenie dotyczy: 1
Rodzaj zamawiającego: Administracja samorządowa
Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego:
Świadczenie usług badawczych na potrzeby projektu Model wsparcia jako innowacyjne narzędzie wzmacniające współpracę publicznych i niepublicznych instytucji pomocy społecznej oraz przedsiębiorców dedykowane gminnym zespołom interdyscyplinarnym realizowanego przez Centrum Integracji Społecznej w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki
Rodzaj zamówienia: U
Przedmiot zamówienia:
Przedmiotem zamówienia jest Świadczenie usług badawczych na potrzeby projektu Model wsparcia jako innowacyjne narzędzie wzmacniające współpracę publicznych i niepublicznych instytucji pomocy społecznej oraz przedsiębiorców dedykowane gminnym zespołom interdyscyplinarnym realizowanego przez Centrum Integracji Społecznej w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Przedmiotem zamówienia jest przeprowadzenie badań przez trzech Ekspertów badań i monitoringu w ramach Projektu Model Wsparcia jako innowacyjne narzędzie wzmacniające współpracę publicznych i niepublicznych instytucji pomocy społecznej oraz przedsiębiorców dedykowane gminnym zespołom interdyscyplinarnym służących wejściu na rynek pracy niezatrudnionych kobiet w wieku 50+ doświadczających.
Projekt ma charakter innowacyjno-testujący i jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007 - 2013, Priorytetu I Zatrudnienie i Integracja Społeczna, Działanie 1.2 Wspieranie systemowe instytucji pomocy i integracji społecznej. Numer umowy o dofinansowanie: UDA-POKL.01.02.00-00-044/11-00.
A. TŁO BADANIA:
Charakterystyka Projektu:
Innowacyjny, przygotowany w partnerstwie projekt umożliwi przygotowanie i przetestowanie metod skutecznej pracy z niezatrudnionymi kobietami po 50r.ż., które doświadczają przemocy w środowisku domowym. Dotychczas nie podjęto się przygotowania skutecznych i zindywidualizowanych. narzędzi pracy na potrzeby instytucji systemu zapobiegania przemocy w środowisku dom. W 2010r. znowelizowana Ustawa o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie nałożyła na każdą gminę obowiązek tworzenia systemu przeciwdziałania przemocy. Nowelizacja zobowiązała do stałej współpracy podmioty, które działały do tej pory w pojedynkę, powielając często swoje działania, skutkiem czego kobieta doświadczająca przemocy nie otrzymywała kompleksowego wsparcia dopasowanego do jej potrzeb.
Niezbędnym ogniwem nowego systemu jest praca Zespołów Interdyscyplinarnych (ZI), które powinny integrować i koordynować działania m. in. jednostek pomocy społ., Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych (KRPA), Policji, oświaty, ochrony zdrowia i NGO, które specjalizują się w świadczeniu pomocy. Wg danych Instytutu Spraw Publicznych, w XI 2011r. jedynie w 50% gmin ZI podjęły działania skoncentrowane na: ustalaniu regulaminu działania, szacowaniu zasobów służących świadczeniu pomocy oraz opracowaniu procedur w sytuacji zgłoszenia Niebieskich Kart . PARPA w Rekomendacjach do pracy na 2012r. stwierdza, że problemem jest niska efektywność instytucjonalnego systemu pomocy oraz narastające zjawisko przemocy wobec kobiet. Doświadczenia Gm. Wrocław wskazują, że członkowie ZI są na etapie sprawdzania skuteczności działań oraz poszukiwania efektywnych metod realizacji Indywidualnych Planów Pomocy. Nawet w gminach o rozwiniętym systemie usług socjalnych brak dostępu do narzędzi nie pozwala dostosować dostępnej pomocy do specyfiki szkód doświadczanych przez ofiary. Częstym sposobem wspierania osób doświadczających przemocy jest oferowanie pomocy prawnej, psychologicznej oraz schronienia (OBOP 2010r.-Zjawisko przemocy w rodzinie wobec kobiet i mężczyzn). Zapisy ustawy nakładają obowiązek informowania ofiary o możliwości uzyskania pomocy i wskazaniu miejsca jej świadczenia. Ofiara przemocy musiałaby jednak być trwale zmotywowana do zmiany swojej sytuacji, wykazywać dostateczną aktywność i determinację w korzystaniu z zasobów instytucji. Tymczasem wyniki badań dot. Zespołu Stresu Pourazowego (PTSD), wskazują że ofiara przemocy, doświadczająca wstydu, upokorzenia, izolacji społ., wykazuje cechy SYNDROMU WYUCZONEJ BEZRADNOŚCI, co często uniemożliwia jej samodzielne korzystanie z rekomendowanych miejsc pomocy. Skuteczna pomoc ze strony ZI jest jeszcze trudniejsza, gdy przemocy doświadczają kobiety niezatrudnione, uzależnione ekonomicznie od agresora.
Przemocy domowej nadal doświadcza w Polsce znacznie więcej kobiet niż mężczyzn (Niebieska Linia 2010- 80% kobiet zgłaszających przemoc i 20% mężczyzn). Z danych instytucji pomocy społ. wynika że 50% kobiet korzystających z pomocy doświadcza przemocy domowej (Magdalena Goetz Ekonomia ma płeć. O dyskryminacji i przemocy ekonomicznej wobec kobiet). Ze statystyk wrocławskiego ZI wynika, że zgłaszane jako ofiary przemocy kobiety stanowią 90%.
Dane na temat przemocy wobec kobiet, zawarte w publikacji Wybieram Zycie (2008r.) wskazują, ze przemocy doświadcza 26%kobiet w Polsce. Wzrasta grupa kobiet po 50r.ż., które doświadczają przemocy. Przemoc występuje dwukrotnie częściej w rodzinach, w których kobieta nie pracuje. W 2010r. ofiary przemocy domowej zgłaszały telefonicznie w Niebieskiej Linii, że są ofiarami przemocy psychicznej (87%), fizycznej (57%), ekonomicznej(24%), seksualnej (6%). Wg danych statystycznych Niebieskiej Linii od kilku lat narasta problem przemocy ekonomicznej wobec członków rodziny (2007-15%, 2008-17%, 2009-21%, 2010r.-24% zgłoszeń), szczególnie wobec kobiet. PARPA w Rekomendacjach do pracy na 2012 r. postuluje by wypracowywać skuteczne i zindywidualizowane metody pracy w ramach Niebieskiej Karty, a priorytetem powinno być zapewnienie stałej, pełnej oferty pomocy kobietom krzywdzonym przez najbliższych. Wg statystyk PARPA problem szczególnie dotyka kobiet uzależnionych ekonom. od sprawcy.
Wg danych Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej we Wrocławiu wzrasta liczba kobiet po 50r. ż. zgłaszanych do ZI. Blisko 20% (77 osób z 396) ze zgłoszonych w 2011r. to kobiety po 50r.ż. 35% tych kobiet nie pracuje. Z danych KRPA we W-wiu wynika, że w przeszło 30%rodzin zgłoszonych ofiarą przemocy jest kobieta po 50r. ż. Kobiety te nie posiadają środków, by dojechać do miejsc świadczonej pomocy. Działalność ZI będzie nieskuteczna, bez zastosowania innego, innowacyjnego modelu wsparcia, który uwzględnia lokalne możliwości instytucji. wsparcia ofiar przemocy, przy uwzględnieniu psychofizycznych. możliwości nie pracujących kobiet po 50 r. ż., ekonomicznie uzależnionych od sprawcy.
Wypracowanie MODELU WSPARCIA niezatrudnionych kobiet w wieku 50+, doświadczających przemocy domowej (nK50+dp) będzie oczekiwanym przez ZI narzędziem aktywizacji społ. i zaw., zwiększającym szanse na skuteczne wyswobodzenie się z sytuacji przemocowej.
Pomoc oferowana każdej kobiecie będzie szyta na miarę jej ograniczeń i zasobów. Proponowane rozwiązanie problemu z dostępem do oczekiwanych zestandaryzowanych narzędzi pracy użytkowników (ZI) oraz grup odbiorców (kobiet) wypracowane będzie w partnerstwie podmiotów działających w obszarze zatrudnienia oraz integracji społecznej (Centrum Integracji Społecznej oraz Fundacja Centrum Praw Kobiet) z partnerem przedsiębiorcą wybranym w trakcie realizacji projektu. Zastosowanie wypracowanego MODELU WSPARCIA niezatrudnionych kobiet w wieku 50+ doświadczających przemocy, umożliwi rozwiązanie problemów i wejście na rynek pracy grupie zagrożonych wykluczeniem społ. co zgodne jest z tematem dla projektów innowacyjnych testujących. Realizacja projektu, usamodzielnienie ekonomiczne kobiet, wpłynie pozytywnie na funkcjonowanie rodzin, w których występuje przemoc. Kobiety uczestniczące w projekcie pozytywnie zamodelują możliwości radzenie sobie w bardzo trudnej sytuacji, co zaktywizuje inne osoby doznające przemocy w rodzinie.
Zastosowanie Modelu Wsparcia jako skutecznego narzędzia aktywizacji społecznej i zawodowej uzupełni katalog metod stosowanych przez jednostki pomocy społecznej i NGO, których odbiorcami są grupy osób zagrożonych wykluczeniem społecznym.
Cele Projektu:
Cel główny projektu
Poszerzenie katalogu narzędzi stosowanych przez zespoły interdyscyplinarne (ZI) w ramach wzmocnienia współpracy publicznych i niepublicznych instytucji pomocy społecznej oraz przedsiębiorców o Model Wsparcia służący wejściu na rynek pracy niezatrudnionych kobiet w wieku 50+ doświadczających przemocy domowej (nK50+dp), w okresie VIII 2012 - III 2015.
Cele szczegółowe
1. Pogłębienie wiedzy na temat dotychczasowego funkcjonowania gminnych ZI w Polsce w zakresie wspierania niezatrudnionych kobiet w wieku 50+ doświadczających przemocy domowej (nK50+dp) w okresie VIII 2012 - III 2013.
2. Przetestowanie wypracowanego w partnerstwie trójsektorowym Modelu Wsparcia (MW) niezatrudnionych kobiet w wieku 50+ doświadczających przemocy domowej w okresie VI 2013 - III 2014 w gminie Wrocław.
3. Upowszechnienie finalnego produktu Modelu Wsparcia wśród użytkowników (zespołów interdyscyplinarnych, centrów integracji społecznej/klubów integracji społecznej, ośrodków pomocy społecznej, NGO, przedsiębiorcy) i włączenie w główny nurt polityki w okresie VI 2013 - III 2015.
Zakładane rezultaty realizacji projektu
1 Model Wsparcia (forma: Przewodnik po Modelu Wsparcia) obejmujący: m.in. procedurę rekrutacji Koordynatorów wsparcia w ramach publicznych i niepublicznych instytucji pomocy społecznej, program szkolenia Koordynatorów wsparcia, zasady współpracy Koordynatorów wsparcia z zespołami interdyscyplinarnymi, instytucjami pomocy społecznej (IPS), NGO oraz przedsiębiorcami, wzór karty-skierowania niezatrudnionych kobiet w wieku 50+ doświadczających przemocy domowej (nK50+dp) przez zespoły interdyscyplinarne do współpracy z Koordynatorami wsparcia, formularz PROGRAMU ZMIANY wraz ze zbiorem wytycznych dotyczących metod wspierania przez Koordynatorów wsparcia niezatrudnionych kobiet w wieku 50+ doświadczających przemocy domowej, program szkolenia niezatrudnionych kobiet w wieku 50+ doświadczającej przemocy domowej, praktyki u przedsiębiorców monitorowane przez Koordynatora wsparcia.
PRZEDMIOT UPOWSZECHNIANIA: 1 Model Wsparcia jako narzędzie aktywizacji niezatrudnionych kobiet w wieku 50+ doświadczającej przemocy domowej.
Liczba objętych badaniami gminnych zespołów interdyscyplinarnych: 63
Liczba zanalizowanych Indywidualnych Planów Pomocy: 126
Liczba raportów końcowych: 1
Liczba niezatrudnionych kobiet w wieku 50+ doświadczającej przemocy domowej objętych wsparciem w ramach testowanego Modelu Wsparcia: 15
Liczba osób przeszkolonych na Koordynatorów Wsparcia : 10 (8 kobiet, 2 mężczyzn)
Liczba osób wyłonionych na Koordynatorów Wsparcia do testowania Modelu Wsparcia: 3 (2 kobiety, 1 mężczyzna).
B. CELE BADANIA:
1. Cel główny badania
Badanie ma dostarczyć informacji o rzeczywistych potrzebach z zakresu wsparcia w wejściu na rynek pracy niezatrudnionych kobiet w wieku 50+ doświadczających przemocy domowej (klientek zespołów interdyscyplinarnych), oceny skuteczności pracy zespołów interdyscyplinarnych oraz informacji na temat przygotowywanego, wdrażanego i testowanego Modelu Wsparcia - oczekiwanego produktu finalnego.
Cele szczegółowe badania
ETAP PRZYGOTOWANIA
rozpoznanie skali grupy niezatrudnionych kobiet w wieku 50+ doświadczających przemocy domowej, które są klientkami gminnych zespołów Interdyscyplinarnych. Badania zostaną przeprowadzone na terenie całej Polski i obejmą 63 gminy (wybrane losowo spośród 3 typów gmin: gm. wiejskie, gm. miejsko-wiejskie, gm. miejskie);
rozpoznanie specyfiki, problemów i potrzeb niezatrudnionych kobiet w wieku 50+ doświadczających przemocy domowej (grupa 126 kobiet), objętych wsparciem wybranych losowo gminnych zespołów Interdyscyplinarnych;
rozpoznanie sugestii/propozycji członków zespołów interdyscyplinarnych w zakresie poprawy efektywności wsparcia udzielanego przez zespoły interdyscyplinarne i świadczone na rzecz nK50+dp;
rozpoznanie opinii członków zespołów Interdyscyplinarnych na temat proponowanego w projekcie Modelu Wsparcia;
ETAP TESTOWANIA WDRAŻANEGO MODELU WSPARCIA
regularna analiza ilościowa i jakościowa wdrażanego Modelu Wsparcia w fazie testowania/wdrażania;
bieżące gromadzenie i analizowanie danych ilościowych i jakościowych pozyskanych na etapie testowania oraz ich opracowywanie i ewaluacja;
bieżące badanie testowanego produktu (Modelu Wsparcia), w tym sprawdzanie jego skuteczności;
wykonanie analizy porównawczej testowanego Modelu Wsparcia z dotychczas stosowanymi przez zespoły interdyscyplinarne narzędziami;
ETAP ANALIZY RZECZYWISTYCH EFEKTÓW TESTOWANEGO PRODUKTU
zgromadzenie wszystkich danych z etapu testowania wdrażanego Modelu Wsparcia;
wykonanie oceny skutków stosowania Modelu Wsparcia na podstawie zebranych danych.
ETAP OPRACOWANIA PRODUKTU FINALNEGO
współpraca z Zamawiającym w zakresie opracowania ostatecznej wersji produktu finalnego (Modelu Wsparcia) w oparciu o zgromadzony i przeanalizowany materiał badawczy, z uwzględnieniem wyników ewaluacji przeprowadzonej przez niezależnego ewaluatora.
PRÓBA:
63 - Gminne Zespoły Interdyscyplinarne z terenu Polski.
126 niezatrudnionych kobiet w wieku 50+ doświadczających przemocy domowej, będących klientkami badanych 63 zespołów interdyscyplinarnych (2 kobiety na 1 badaną gminę).
15 uczestniczek projektu tj. kobiet objętych wsparciem w ramach testowanego modelu Wsparcia
Ze względu na innowacyjny charakter projektu, badaniami zostaną objęte wszystkie osoby zaangażowane w przygotowanie, wdrażanie i testowanie Modelu Wsparcia wskazane przez Wykonawcę np.: Zespół badawczy, potencjalni użytkownicy produktu finalnego.
METODY BADAWCZE PRZYJĘTE W PROJEKCIE:
Badania realizowane będą przy zastosowaniu metod jakościowych (np. techniki wywiadu zogniskowanego (FGI), analizy danych zastanych (Desk Research), wywiadu częściowo ustrukturyzowanego (SEMI-STRUCTURED INTERVIEW), indywidualnego wywiadu pogłębionego (IDI), obserwacje uczestniczące) oraz przy użyciu metod ilościowych (np. kwestionariusze ankiet). W uzasadnionych przypadkach, kierując się realizacją celów projektu, metody badawcze mogą być modyfikowane, zmieniane lub dopuszcza się możliwość wprowadzenia innych, bardziej efektywnych metod i narzędzi badawczych.
Zastosowane podczas badań metody, techniki badawcze muszą umożliwić realizację wymienionych celów badania i w konsekwencji celów Projektu.
2. CHARAKTERYSTYKA PRACY ZESPOŁU BADAWCZO-MONITORUJĄCEGO:
1. Zespół badawczo-monitorujący (Zespół) złożony jest z czterech osób: 1 Specjalista badań i monitoringu (pracownik etatowy Projektu) oraz 3 ekspertów badań i monitoringu (wyłonionych w niniejszym postępowaniu). Specjalista badań i monitoringu koordynuje pracę zespołu badawczo-monitorującego.
2. Praca Zespołu Badawczo-Monitorującego - 3 Ekspertów badań i monitoringu, których pracę koordynuje Specjalista badań i monitoringu - przeprowadzą badania terenowe o zasięgu ogólnopolskim: przeprowadzą wywiady z 63 gminnymi zespołami interdyscyplinarnymi oraz 126 klientkami badanych zespołów interdyscyplinarnych . Pozyskane dane jakościowe i ilościowe będą na bieżąco opracowywane i analizowanie, natomiast wyniki regularnie przekazywane do Zleceniodawcy. Zebrane dane będą przedmiotem weryfikacji i analizy Zespołu projektowego. Praca Zespołu będzie odbywała się wg. następującego schematu:
Na etapie przygotowania Zespół opracuje (w uzgodnieniu z kierownikiem projektu):
szczegółowy zakres badań (m.in. plan badania, pytania i kryteria badawcze);
narzędzia badawcze niezbędne do przeprowadzenia badań np. formularz wywiadu do przeprowadzenia wśród 126 klientek badanych zespołów Interdyscyplinarnych z terenu całej Polski, skrypt do przeprowadzenia zogniskowanego wywiadu grupowego z członkami 63 Zespołów Interdyscyplinarnych;
ze względu na fakt, iż badaniami zostanie objęty również Komitet Sterujący oraz wszystkie inne wykazane przez Zamawiającego osoby biorące udział w procesie opracowywania Modelu Wsparcia (Produktu finalnego), 3 Ekspertów badań i monitoringu prowadzić będzie również badania wśród osób uczestniczących w opracowywaniu Modelu Wsparcia (np. zebranie opinii o produkcie finalnym za pomocą formularza opinii o produkcie testowanego Modelu Wsparcia)
na podstawie zgromadzonych i opracowanych danych zespół sporządzi i przekaże Komitetowi Sterującemu raport końcowy z badań przeprowadzanych na etapie przygotowania.
Podczas etapu testowania Eksperci badań i monitoringu opracowują kwestionariusze badawcze dot. testowania projektu we współpracy z Specjalistą badań i monitoringu.
Podczas wdrażania Modelu Wsparcia Eksperci badań i monitoringu wchodzący w skład Zespół Badawczo-Monitorującego, pod nadzorem merytorycznym Specjalisty badań i monitoringu na bieżąco gromadzą i analizują dane ilościowe (kwestionariusze ankiet, analiza dokumentów) i jakościowe (wywiady z przedstawicielami grup docelowych). Biorą udział w 20 spotkaniach z uczestnikami fazy testowania w celu sprawdzenia skuteczności Modelu Wsparcia i poddania Modelu Wsparcia analizie porównawczej z dotychczasowymi narzędziami stosowanymi przez Zespoły Interdyscyplinarne (Formularz opinii testowanego MW).
Zespół zbiera i opracowuje dane i przedstawi je Komitetowi Sterującemu. Przygotowuje ocenę skutków stosowanego produktu - Modelu Wsparcia. Odpowiada za przygotowanie materiałów z poprzednich etapów do ewaluacji zewnętrznej.
Zespół wraz z Komitetem Sterującym opracuje produkt finalny (Model Wsparcia) na podstawie zebranych w poprzednich etapach danych i po ewaluacji zewnętrznej.
Zespół bierze również udział w 3 spotkaniach z przedstawicielami grup docelowych, w celu oceny Modelu Wsparcia. Podczas spotkań zostanie przeprowadzone badanie służące uzyskaniu informacji o MW.
3. Do zadań Zespołu Badawczo-Monitorującego (3 Ekspertów Badań i Monitoringu i 1 Specjalista Badań i Monitoringu) należy:
opracowanie narzędzi badawczych niezbędnych do przeprowadzenia badań terenowych np. formularzy wywiadu Indywidualny Plan Pomocy,
opracowanie skryptu zogniskowanego wywiadu grupowego z członkami ZI,
zebranie, analiza i opracowanie danych,
opracowanie kwestionariuszy badawczych dot. badań podczas testowania projektu (m.in. Formularz opinii na temat wdrażanego/testowanego Modelu Wsparcia),
gromadzenie i analiza danych ilościowych i jakościowych w fazie wdrażania/testowania projektu,
uczestniczenie w 20 spotkaniach z uczestnikami fazy testowania/wdrażania w celu sprawdzenia skuteczności Modelu Wsparcia, oceny wszystkich elementów składających się na Model Wsparcia i wykonaniu analizy porównawczej testowanego MW z dotychczasowymi narzędziami stosowanymi przez Zespoły Interdyscyplinarne. Opracowanie wyników i sformułowanie wniosków.
analiza rzeczywistych efektów testowanego produktu, opracowanie danych i przedstawienie ich w formie raportu Komitetowi sterującemu,
uczestniczenie w 3 spotkaniach z przedstawicielami grup docelowych, w celu oceny MW. Podczas spotkań przeprowadzenie badania służącego uzyskaniu informacji o MW.
opracowanie wraz z Komitetem sterującym, podczas 10 sesji roboczych, produktu finalnego (Model Wsparcia) na podstawie danych zebranych w poprzednich etapach oraz wyników ewaluacji zewnętrznej.
I. CZAS REALIZACJI ZAMÓWIENIA ORAZ WYMAGANIA ODNOŚNIE ZAMÓWIENIA
1. Zadania leżące w zakresie usług świadczonych przez ekspertów badań i monitoringu muszą być realizowane zgodnie z aktualnym wnioskiem o dofinansowanie realizacji projektu Model Wsparcia jako innowacyjne narzędzie wzmacniające współpracę publicznych i niepublicznych instytucji pomocy społecznej oraz przedsiębiorców dedykowane gminnym zespołom interdyscyplinarnym.
2. Zmiany wprowadzane w projekcie wymagają dokonania zmiany wniosku o dofinansowanie, wpływające na istotną zmianę zadań leżących w zakresie usług świadczonych przez ekspertów badań i monitoringu oraz wymagają zmiany zapisów umowy poprzez wprowadzenie odpowiedniego aneksu.
3. Maksymalny termin realizacji zamówienia: od momentu podpisania umowy do 31 .X. 2014 r.
4. Projekt Model Wsparcia jako innowacyjne narzędzie wzmacniające współpracę publicznych i niepublicznych instytucji pomocy społecznej oraz przedsiębiorców dedykowane gminnym zespołom interdyscyplinarnym ma charakter innowacyjno-testujący, co oznacza że po realizacji części badawczej, trwającej przez pierwsze osiem miesięcy (tj. od sierpnia 2012 do marca 2013) złożona zostanie do dwumiesięcznej oceny (w okresie kwiecień-maj 2013) przez Instytucję Wdrażającą (Instytucję Pośredniczącą II stopnia) strategia wdrażania projektu innowacyjnego. W przypadku akceptacji złożonej strategii i jej rekomendacji projekt będzie kontynuowany przy udziale 3 Ekspertów badań i monitoringu w okresie od czerwca 2013 do czerwca 2014 roku. W przypadku nie uzyskania zgody na dalszą realizację projektu, umowa z ekspertami badań i monitoringu wygaśnie z dniem uzyskania informacji o zaistniałym fakcie, lecz nie później niż z dniem 31.V.2013 r.
Następnie nastąpi miesięczna przerwa w lipcu 2014 na ewaluację zewnętrzną wypracowanego produktu. Po okresie ewaluacji zewnętrznej 3 ekspertów badań i monitoringu będzie kontynuowało realizację zadań w okresie sierpień 2014- październik 2014.
5. Badania przeprowadzi 4 osobowy Zespół badawczo-monitorujący koordynowany przez pracownika Projektu- Specjalistę badań i monitoringu. Każdy z 3 ekspertów badań i monitoringu , wypracuje średnio 80 godzin / m-c. Okresy realizacji poszczególnych zadań realizowanych w ramach Projektu przez każdego z 3 ekspertów badań i monitoringu prezentuje poniższe zestawienie:
Nazwa zadania Etap przygotowania: Okres realizacji danego zadania VIII 2012 - III 2013, Liczba m-cy w ramach danego zadania 8 m-cy, Liczba godzin pracy w ramach danego zadania (na 1 osobę) 640h.
Nazwa zadania Przerwa na ocenie złożonej strategii (po ocenie projekt będzie kontynuowany lub jego realizacja zakończy się): Okres realizacji danego zadania IV 2013-V 2013, Liczba m-cy w ramach danego zadania 2 m-ce, Liczba godzin pracy w ramach danego zadania (na 1 osobę) 0h.
Nazwa zadania Testowanie wdrażanego Modelu Wsparcia: Okres realizacji danego zadania VI 2013 - III 2014, Liczba m-cy w ramach danego zadania 10 m-cy, Liczba godzin pracy w ramach danego zadania (na 1 osobę) 800h.
Nazwa zadania Analiza rzeczywistych efektów testowanego produktu: Okres realizacji danego zadania IV 2014-VI 2014, Liczba m-cy w ramach danego zadania 3 m-ce, Liczba godzin pracy w ramach danego zadania (na 1 osobę) 240h.
Nazwa zadania Przerwa na ewaluację zewnętrzną: Okres realizacji danego zadania VII 2014, Liczba m-cy w ramach danego zadania 1 m-c, Liczba godzin pracy w ramach danego zadania (na 1 osobę) 0h.
Nazwa zadania Opracowanie produktu finalnego: Okres realizacji danego zadania VIII 2014-X 2014, Liczba m-cy w ramach danego zadania 3 m-ce, Liczba godzin pracy w ramach danego zadania (na 1 osobę) 240h.
Łączna liczba m-cy pracy 1 eksperta badań i monitoringu: 24 m-ce
Łączna maksymalna liczba godzin wypracowanych przez każdego z 3 ekspertów badań i monitoringu (średnio 80 godzin na każdy m-c pracy) : 1920h
Podana liczba godzin przewidziana do realizacji w ramach przedmiotu zamówienia jest wartością maksymalną. Zamawiający zastrzega sobie możliwość realizacji mniejszej ilości godzin.
6. W okolicznościach uzasadniających zmianę, możliwe będzie przesuwanie planowanej liczby godzin pracy pomiędzy poszczególnymi latami.
7. Wykonawca musi zdeklarować gotowość świadczenia usługi eksperta badań i monitoringu bezpośrednio w miejscu i czasie wskazanym przez Zamawiającego. Spotkania z zespołem projektowym będą realizowane w siedzibie Zamawiającego tj. w Centrum Integracji Społecznej, ul. Strzegomska 49, 53-611 Wrocław i odbywać się będą w zależności od potrzeb Zamawiającego, jednak nie rzadziej niż 3 razy w miesiącu.
8. Zamawiający pokrywa koszty przejazdu Wykonawcy na badania terenowe do wysokości średnio 200 zł brutto / 1 wyjazd/ 1 osobę, wyłącznie na etapie przygotowania tj. w okresie VIII 2012 - III 2013 - dotyczy badania realizowanego na terenie gmin wskazanych przez Zamawiającego. Zamawiający zaplanował refundację kosztów przejazdu na badania terenowe w maksymalnej liczbie łącznie 200 wyjazdów (Zespołu badawczo - monitorującego). W uzasadnionych przypadkach, o ile pozwoli na to budżet projektu w zakresie pozycji dotyczącej kosztów przejazdów związanych z realizacją badania, Zamawiający dopuszcza możliwość zwiększenia liczby przejazdów.
Koszty przejazdu na badania będą rozliczane na podstawie faktycznie poniesionych i udokumentowanych kosztów. Dla podróży środkami komunikacji zbiorowej, dokumentowanych na podstawie przedłożonych biletów. Komunikacja za pośrednictwem Polskich Kolei Państwowych (PKP) dotyczy podróży wyłącznie 2 klasą. Nie będą zwracane wydatki za przejazdy 1 klasą, opłaty za taksówkę oraz opłaty parkingowe. Wykonawca ma możliwość przejazdów na badania samochodem, przy czym faktycznie poniesione koszty będą weryfikowane (odległość ustala się na podstawie ogólnodostępnych informacji na temat odległości drogowych z siedziby firmy). Limit kosztów za przejechane km przez wykonawcę zostanie ustalony zgodnie z Rozporządzeniem ministra infranstruktury z dn. 25.03.2002 r. w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy Dz. U. z 2002 r. nr 27, poz.271 ze zmianami Wykonawca korzystający z przejazdu na badania za pośrednictwem samochodu, zobligowany jest przedstawić kserokopię prawa jazdy oraz dokument potwierdzający prawo do użytkowania pojazdu.
9. Zamawiający nie ponosi innych kosztów związanych z realizacją usługi, w tym innych kosztów dojazdu (np. do siedziby Zamawiającego) oraz zakwaterowania, noclegów lub wyżywienia.
10. Harmonogram świadczenia usługi będą przedmiotem bieżących uzgodnień z Zamawiającym.
11. Obowiązkiem Wykonawcy będzie prowadzenie kart pracy oraz sprawozdania z wykonanych usług, zgodnych z zakresem przedmiotu zamówienia, zawierających dane dotyczące liczby godzin (czasu) faktycznego świadczenia usługi i rodzaju wykonanych prac. Karty pracy i sprawozdania będą podstawą wypłaty wynagrodzenia za świadczone usługi.
12. Przy kalkulacji ceny ofertowej należy uwzględnić wszystkie koszty niezbędne do należytego wykonania przedmiotu zamówienia.
Kody CPV:
731100006 (Usługi badawcze)
Kod CPV drugiej częsci zamówienia:
793150005 (Usługi badań społecznych)
Czy zamówienie jest podzielone na części: Nie
Czy dopuszcza się złożenie oferty wariantowej: Nie
Czy przewiduje się udzielenie zamówień uzupełniających: Nie
Czas: D
Data zakończenia: 31/10/2014
Informacja na temat wadium: nie dotyczy
Zaliczka: Nie
Wiedza i doświadczenie:
Wykonawca wykaże, że w okresie ostatnich 3 lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie wykonał co najmniej trzy usługi ( przez usługę zamawiający uzna przygotowanie/koncepcję badania, realizację badania oraz analizę/interpretację danych oraz opracowanie raportu z ww. badań) z zakresu badań społecznych z zastosowaniem metod indywidualnych wywiadów pogłębionych (IDI) i/lub wywiadów częściowo ustrukturalizowanych (Semi-structured interview) i/lub moderował zogniskowane wywiady grupowe (FGI).
Osoby zdolne do zrealizowania zamówienia:
Wykonawca wykaże, że dysponuje osobami:
Co najmniej trzema osobami:
1. posiadają wykształcenie wyższe socjologiczne lub ekonomiczne,
2. uczestniczyły w min. 3 projektach badawczych (w tym min 2 badaniach/analizach o charakterze jakościowym z zastosowaniem metod: indywidualnych wywiadów pogłębionych (IDI) i/lub wywiadów częściowo ustrukturalizowanych (Semi-structured interview) i/lub moderował zogniskowane wywiady grupowe (FGI) i 1 w ramach których wykorzystywano ilościowe metody zbierania danych (próba min. 200 respondentów),
3. uczestniczyły w analizie/interpretacji danych pochodzących z badań (ilościowych i jakościowych) i jest autorem lub współautorem co najmniej 1 raportu z ww. badań.
Oświadczenie nr 3: Tak
Oświadczenie nr 6: Tak
Oświadczenie wykluczenia nr 1: Tak
Oświadczenie wykluczenia nr 2: Tak
Oświadczenie wykluczenia nr 7: Tak
Dokumenty podmiotów zagranicznych: Tak
III.7 osoby niepełnosprawne: Nie
Kod trybu postepowania: PN
Czy zmiana umowy: Nie
Kod kryterium cenowe: A
Czy wykorzystywana będzie aukcja: Nie
Adres strony internetowej specyfikacji i warunków zamówienia: www.cis.wroclaw.pl
Adres uzyskania specyfikacji i warunków zamówienia: ul. Strzegomska 49 53-611 Wrocław / SEKRETARIAT
Data składania wniosków, ofert: 24/08/2012
Godzina składania wniosków, ofert: 15:00
Miejsce składania: ul. Strzegomska 49 53-611 Wrocław / SEKRETARIAT
On: O
Termin związania ofertą, liczba dni: 30
Informacje dodatkowe:
Projekt Model Wsparcia jako innowacyjne narzędzie wzmacniające współpracę publicznych i niepublicznych instytucji pomocy społecznej oraz przedsiębiorców dedykowane gminnym zespołom interdyscyplinarnym współfinansowany jest ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Czy unieważnienie postępowania: Nie
Podobne przetargi
20476 / 2012-01-23 - Uczelnia publiczna
Politechnika Wrocławska Wydział Chemiczny W-3 - Wrocław (dolnośląskie)
CPV: 731100006 (Usługi badawcze)
Wykonanie badań dla Wydziału Chemicznego Politechniki Wrocławskiej.
71204 / 2014-03-04 - Podmiot prawa publicznego
Wrocławskie Centrum Badań EIT+ sp. z o. o. - Wrocław (dolnośląskie)
CPV: 731100006 (Usługi badawcze)
Realizacja prac badawczych w ramach zadania badawczego nr 1.6 pn. Zastosowanie warstw kompozytowych na bazie związków selenu i siarki domieszkowanych jonami lantanowców jako równoczesnych blokerów UV i koncentratorów luminescencyjnych w ogniwach fotowoltaicznych w projekcie NanoMat o numerze 07/U/WR/2014.
131880 / 2013-04-04 - Inny: Instytut Badawczy
Wojskowy Instytut Techniki Inżynieryjnej im. prof. Józefa Kosackiego - Wrocław (dolnośląskie)
CPV: 731100006 (Usługi badawcze)
WYKONANIE W 2013 ROKU BADAŃ ŚRODKÓW BOJOWYCH
ORAZ MATERIAÅÓW WYBUCHOWYCH
60736 / 2010-03-05 - Administracja samorzÄ…dowa
Województwo Dolnośląskie - Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego - Wrocław (dolnośląskie)
CPV: 731100006 (Usługi badawcze)
Badanie ewaluacyjne: Ocena szczegółowych kryteriów wyboru projektów w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki stosowanych w województwie dolnośląskim
231267 / 2009-12-03 - Uczelnia publiczna
Akademia Medyczna im. Piastów Śląskich - Wrocław (dolnośląskie)
CPV: 731100006 (Usługi badawcze)
AM/AZ/ PE-PN-102/ 09 Wykonanie dwóch badań ewaluacyjnych (w roku 2009 i 2011) projektu pn. Program rozwoju Akademii Medycznej we Wrocławiu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki - Poddziałanie 4.1.1. Wzmocnienie potencjału dydaktycznego uczelni
329168 / 2013-08-14 - Inny: jednostka sektora finansów publicznych
Karkonoski Park Narodowy z siedzibą w Jeleniej Górze - Jelenia Góra (dolnośląskie)
CPV: 731100006 (Usługi badawcze)
Usługi eksperckie z zakresu lichenologii prowadzone na terenie Karkonoskiego Parku Narodowego w ramach realizacji projektu pn. Odnowa w środowisku - czarny trójkąt-nabiera kolorów. Projekt naukowo-edukacyjny realizowany w ramach POWT SN-PL 2007-2013.
374534 / 2013-09-16 - Administracja samorzÄ…dowa
Dolnośląski Wojewódzki Urząd Pracy w Wałbrzychu - Wałbrzych (dolnośląskie)
CPV: 731100006 (Usługi badawcze)
Przetarg nieograniczony na usługę badania ewaluacyjnego pt. Ocena wpływu interwencji PO KL na realizację idei flexicurity, upowszechnienie Społecznej Odpowiedzialności Przedsiębiorstw (CSR), równościowego traktowania pracowników oraz budowania dialogu społecznego, na przykładzie projektów realizowanych w ramach Priorytetu VI i VIII PO KL w województwie dolnośląskim na potrzeby Dolnośląskiego Wojewódzkiego Urzędu Pracy
211559 / 2012-10-04 - Samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej
Wojewódzki Szpital Specjalistyczny we Wrocławiu - Wrocław (dolnośląskie)
CPV: 731100006 (Usługi badawcze)
Wykonanie usługi weterynaryjnej oraz badawczej do badań nad zastosowaniem metody ochrony krwi podczas hemodializy - owce.
45955 / 2015-04-01 - Administracja samorzÄ…dowa
Dolnośląski Wojewódzki Urząd Pracy w Wałbrzychu - Wałbrzych (dolnośląskie)
CPV: 731100006 (Usługi badawcze)
Przetarg nieograniczony na świadczenie usług dostępu do Internetu poprzez łącza główne i zapasowe dla Dolnośląskiego Wojewódzkiego Urzędu Pracy na terenie Dolnego Śląska w pięciu lokalizacjach Zamawiającego
202646 / 2012-06-14 - Inny: Instytucja międzynarodowa
Międzynarodowa Komisja Ochrony Odry przed Zanieczyszczeniem (MKOOpZ) - Wrocław (dolnośląskie)
CPV: 731100006 (Usługi badawcze)
Modelowanie emisji substancji biogennych dla Międzynarodowego Obszaru Dorzecza Odry ze zrzutów punktowych oraz różnych źródeł rozproszonych dla historycznych, bieżących jak i przyszłych wielkości emisji substancji biogennych
281507 / 2011-10-27 - Inny: Administracja RzÄ…dowa Niezespolona
Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej we Wrocławiu - Wrocław (dolnośląskie)
CPV: 731100006 (Usługi badawcze)
Uszczegółowienie prac związanych z prognozą wpływu piętrzenia na stopniu wodnym Malczyce na tereny lewo i prawobrzeżne z uwzględnieniem koncepcji opracowanych przez Hydroprojekt Wrocław we wrześniu 2010 roku.
325620 / 2011-10-07 - Inny: spółka akcyjna
Agencja Rozwoju Regionalnego "ARLEG" S.A. - Legnica (dolnośląskie)
CPV: 731100006 (Usługi badawcze)
Przetarg ograniczony na wykonanie usług doradczo - eksperckich w zakresie badania praw własności intelektualnej dla innowacyjnych pomysłów na potrzeby realizacji projektu pn. Akcelerator innowacji w oparciu o potencjał naukowy i gospodarczy Dolnego Śląska
43987 / 2014-03-03 - Podmiot prawa publicznego
Wrocławskie Centrum Badań EIT+ sp. z o. o. - Wrocław (dolnośląskie)
CPV: 731100006 (Usługi badawcze)
Postępowanie 109/U/WR/2013
437 / 2013-01-02 - Samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej
Wojewódzki Szpital Specjalistyczny we Wrocławiu - Wrocław (dolnośląskie)
CPV: 731100006 (Usługi badawcze)
Wykonanie usługi weterynaryjnej oraz badawczej do badań nad zastosowaniem metody ochrony krwi podczas hemodializy - owce.
221720 / 2015-08-27 - Podmiot prawa publicznego
Wrocławskie Centrum Badań EIT+ sp. z o. o. - Wrocław (dolnośląskie)
CPV: 731100006 (Usługi badawcze)
Usługę badawczą pn. . Stworzenie zestawu diagnostycznego do oceny agresywności raka gruczołu piersiowego w ramach zadania badawczego nr 3.5 Projektu BioMed
2. Wartość