Informacje o przetargach publicznych.
Site Search

112831 / 2013-06-14 - Inny: Związek Miedzygminny / Związek Międzygminny "EKO SIÓDEMKA" (Krotoszyn)

Numer biuletynu: 1

Pozycja w biuletynie: 112831

Data publikacji: 2013-06-14

Nazwa: Związek Międzygminny "EKO SIÓDEMKA"

Ulica: ul. Kołłątaja 7

Numer domu: 7

Miejscowość: Krotoszyn

Kod pocztowy: 63-700

Województwo / kraj: wielkopolskie

Numer telefonu: 62 722 66 32

Numer faxu: 62 590 32 66

Adres strony internetowej: www.eko7.krotoszyn.pl

Regon: 30240594400000

Typ ogłoszenia: ZP-408

Rodzaj zamawiającego: Inny: Związek Miedzygminny

Inny rodzaj zamawiającego: Związek Miedzygminny

Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego:
Świadczenie usług odbioru i zagospodarowania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości gmin Związku Międzygminnego EKO SIÓDEMKA - dot. obszaru terytorialnego Gminy Kobylin

Rodzaj zamówienia: U

Przedmiot zamówienia:
Przedmiotem zamówienia jest świadczenie usługi odbioru i zagospodarowania odpadów komunalnych, powstających na terenie nieruchomości zamieszkałych i niezamieszkałych, na których powstają odpady komunalne na terenie miasta i gminy Kobylin, w tym odzysk lub unieszkodliwianie w sposób zapewniający osiągnięcie odpowiednich poziomów recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami oraz ograniczenie masy odpadów ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania

szacunkowa_wart_zam: Tak

Kod trybu postepowania: WR

zamowienie_pprawna_hid: g;

zamowienie_pprawna: art. 67 ust. 1 pkt 3

zamowienie_uzasadnienie:
Związek Międzygminny EKO SIÓDEMKA z siedzibą w Krotoszynie zobowiązany jest zgodnie z ustawą z dnia 13 września 1996r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach do zorganizowania odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy, a także z nieruchomości na których nie zamieszkują mieszkańcy lecz powstają na nich odpady komunalne. W tym celu Zarząd Związku zobowiązany jest zorganizować przetarg zgodnie z wymogami ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2010r. Nr 113 poz. 759).
Zorganizowanie przetargu nie jest możliwe ze względu na wyjątkową sytuację w jakiej znalazł się Związek, a która nie wynika z przyczyn leżących po jego stronie, której nie mógł on przewidzieć, ponadto wymagane jest rozpoczęcie wykonywania zamówienia z dniem 1 lipca 2013r., a nie można zachować terminów określonych dla innych trybów udzielenia zamówienia.
Przyczyny takiego stanu są następujące:
1. Opóźnienia w rejestracji Związku
Gminy założycielskie Związku t.j. Krotoszyn, Kobylin, Koźmin Wlkp., Rozdrażew, Sulmierzyce, Zduny oraz Cieszków już w październiku 2012r. podjęły inicjatywę w sprawie utworzenia Związku. Natomiast w grudniu 2012r. wszystkie rady Gmin uczestników Związku podjęły stosowne uchwały w sprawie przystąpienia do Związku oraz przyjęcia jego Statutu. Sześć gmin uczestników Związku, jako gminy z województwa wielkopolskiego, podlegają nadzorowi prawnemu Wojewody Wielkopolskiego, który nie wniósł do treści uchwał żadnych zastrzeżeń. Natomiast Wojewoda Dolnośląski wniósł do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu skargę na uchwałę Rady Gminy Cieszków. Skarga ta, mimo jej późniejszego skutecznego cofnięcia, znacznie przedłużyła czas rejestracji Związku.
Ostatecznie Związek został wpisany do Rejestru Związków Międzygminnych w dniu 8 kwietnia 2013r., natomiast 16 kwietnia 2013r. w Dzienniku Urzędowym Województwa Wielkopolskiego ogłoszono jego Statut. Następnie w dniu 18 kwietnia 2013r., na I posiedzeniu Zgromadzenia Związku nastąpiło ukonstytuowanie organów Związku. Od tego momentu, Związek Międzygminny EKO SIÓDEMKA mógł podjąć działania przygotowawcze do organizacji przetargu na odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych na terenie Związku.
2. Wystąpienie gmin Rozdrażew i Koźmin Wlkp. ze Związku:
Kolejną okolicznością nie do przewidzenia przez Zamawiającego było złożenie w dniu 29 kwietnia 2013r. Zarządowi Związku uchwał Rady Gminy Rozdrażew z dnia 29 kwietnia 2013r. Nr XVIII/161/2013 oraz Rady Miejskiej Koźmin Wielkopolski z dnia 29 kwietnia 2013r. XXVIII/187/2013 w sprawie wystąpienia tych gmin ze Związku. Powyższe przedłużyło znacznie rozpoczęcie procedury przetargowej na odbiór i zagospodarowanie odpadów.
Do ogłoszenia przetargu konieczne było bowiem uporządkowanie stanu prawa miejscowego, co zostało uczynione na posiedzeniu Zgromadzenia Związku w dniu 6 maja, poprzez podjęcie uchwał w sprawie:
- terminu, częstotliwości i trybu uiszczania opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi;
- postanowienia o odbieraniu odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości na których nie zamieszkują mieszkańcy a powstają odpady komunalne,
- regulaminu utrzymania porządku i czystości na terenie gmin uczestników Zwiazku,
- szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów, w zamian za uiszczoną przez właściciela nieruchomości opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi;
- podziału obszaru Związku na sektory.
Powyższe uchwały zawierały uregulowania stanu prawnego w zakresie gospodarki odpadami na terenie wszystkich gmin członkowskich Związku, także na terenie gmin Koźmin Wlkp. oraz Rozdrażew. Stanowią one akty prawa miejscowego i wchodzą w życie 14 dni od opublikowania w dzienniku Urzędowym Województwa Wielkopolskiego. Na przeszkodzie do szybkiego opublikowania tych uchwał stanęła rozbieżna interpretacja przepisów prawa dotyczących momentu ustania członkostwa gmin Koźmin Wlkp. i Rozdrażew w Związku Międzygminnym EKO SIÓDEMKA. Dotychczasowa praktyka orzecznicza nadzorów prawnych wojewodów oraz Ministerstwa Cyfryzacji i Administracji, odpowiedzialnego za rejestrację związków międzygminnych wskazywała, że dniem wystąpienia ze związku jest ogłoszenie zmiany statutu tego związku, z którego wykreślono daną gminę. Taką linię orzeczniczą prezentował także organ wielkopolskiego nadzoru prawnego, wydający rozstrzygnięcia nadzorcze, co do statutów związków międzygminnych i zgodnie z tą linią orzeczniczą, Zgromadzenie Związku Międzygminnego EKO SIÓDEMKA, po złożeniu już uchwał gmin Rozdrażew i Koźmin Wielkopolski o ich wystąpieniu ze Związku, podjęło uchwały dotyczące gospodarki odpadami komunalnymi obejmujące także te gminy, aż do czasu zmiany statutu Związku. Jednak wobec wytycznych Ministerstwa Cyfryzacji i Administracji, co do priorytetowego traktowania przetargów na odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych, organy nadzoru zmieniły linię orzeczniczą i ustaliły, że gminy chcące wystąpić ze związku tuż przed koniecznością zorganizowania przetargu, mogą to zrobić ze skutkiem doręczenia Zarządowi Związku uchwał o wystąpieniu i mogą organizować przetargi samodzielnie. Natomiast Związek winien organizować przetarg dla gmin pozostałych uczestników Związku.
Opisana wyżej sytuacja wpłynęła na opóźnienie w publikacji kluczowych uchwał, niezbędnych do uruchomienia przetargu. Ostatnie bowiem z uchwał wejdą w życie dnia 17 czerwca 2013r., a więc ogłoszenie przetargu jest możliwe najwcześniej w dniu 18 czerwca 2013r.
Niepewność, co do stanu ilościowego gmin uczestników Związku, miała także ogromny wpływ na możliwość przyjęcia Wieloletniej Prognozy Finansowej Związku oraz budżetu Związku na rok 2013. Bez tych uchwał nie było także możliwe rozpoczęcie procedur postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. W/w Uchwały zostały podjęte ostatecznie na Zgromadzeniu Związku w dniu 11 czerwca 2013r.
Uwzględniając powyższe, oraz fakt przekroczenia szacowanej kwoty wartości zamówienia, określonej na podstawie przepisu art. 11 ust. 8 ustawy prawo zamówień publicznych, termin na składanie ofert wynosi 40 dni od dnia przekazania ogłoszenia o zamówieniu Urzędowi Publikacji Unii Europejskiej. W tej sytuacji jest niemożliwe rozstrzygniecie przetargu przed dniem 1 lipca 2013r.

Powyżej opisany stan faktyczny spełnia zatem ustawową przesłankę określoną w art. 67 ust 1 pkt 3) ustawy prawo zamówień publicznych, który stanowi, że zamawiający może udzielić zamówienia z wolnej ręki, ze względu na wyjątkową sytuację nie wynikającą z przyczyn leżących po stronie zamawiającego, której nie mógł on przewidzieć, wymagane jest natychmiastowe wykonanie zamówienia, a nie można zachować terminów określonych dla innych trybów udzielenia zamówienia.
W zaistniałym stanie, w przeciwieństwie do sytuacji w innych gminach i związkach międzygminnych w Polsce, nie może być mowy o opieszałości Związku Międzygminnego EKO SIÓDEMKA, gdyż o jego bycie prawnym można mówić dopiero od 16 kwietnia 2013r. Wszelkie wymagane przepisami prawa procedury stanowienia prawa miejscowego zostały przygotowane bezzwłocznie, po ustanowieniu organów Związku i nie było możliwości ich przyspieszenia. Nie było także możliwe przewidzenie opóźnień, gdyż całkowicie nieprzewidywalną i niezależną od Związku sytuacją było nieoczekiwane i nagłe wystąpienie ze Związku dwóch gmin, na co organy Związku nie miały żadnego wpływu.
W opisanej wyżej sytuacji, niemożliwe jest zastosowanie art. 6 s ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, który przewiduje, że gdy gmina nie realizuje obowiązku odbierania odpadów od właścicieli nieruchomości, właściciel jest zobowiązany na podstawie odrębnej umowy, do przekazania odpadów komunalnych podmiotowi odbierającemu odpady komunalne od właścicieli nieruchomości, a koszty tego odbioru zwróci mu gmina. Mieszkańcy gmin uczestników Związku, wskutek kampanii informacyjnej rozwiązali bowiem umowy na odbiór odpadów z dotychczasowymi operatorami, ze skutkiem na dzień 30 czerwca 2013r. i w praktyce nie jest możliwe, by strony ponownie zawarły w tak krótkim czasie te umowy. Pilność przyjęcia rozwiązania powierzenia zamówienia w trybie z wolnej ręki uzasadnia też fakt, że zanim wszyscy mieszkańcy i przedsiębiorcy wytwarzający odpady komunalne, podpisaliby ponownie stosowne umowy, powstałby niewątpliwie ogromny chaos i dezinformacja społeczeństwa i wynikające z tego niebezpieczeństwo zagrożenia epidemiologicznego.

Nazwa wykonawcy:
Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej
i Mieszkaniowej Sp. z o.o.

Adres pocztowy wykonawcy: Rawicka 41

Miejscowość: Krotoszyn

Kod pocztowy: 63-700

ID województwa: 14

Województwo / kraj: wielkopolskie

Kody CPV:
905000002 (Usługi związane z odpadami)

Kod CPV drugiej częsci zamówienia: 905100002

Kod CPV trzeciej częsci zamówienia:
905120009 (Usługi transportu odpadów)

Kod CPV czwartej częsci zamówienia:
905130006 (Usługi obróbki i usuwania odpadów, które nie są niebezpieczne)

Kod CPV piątej częsci zamówienia:
905131007 (Usługi wywozu odpadów pochodzących z gospodarstw domowych)

Kod CPV szóstej częsci zamówienia:
905140003 (Usługi recyklingu odpadów)

Podobne przetargi

17972 / 2015-01-26 - Inny: związek międzygminny

Związek Międzygminny "Puszcza Zielonka" - Murowana Goślina (wielkopolskie)
CPV: 905000002 (Usługi związane z odpadami)
Kanalizacja obszaru Parku Krajobrazowego Puszcza Zielonka i okolic - Wywóz ziemi i gruzu po robotach budowlanych związanych z budową kanalizacji wraz z zagospodarowaniem oraz uporządkowaniem terenu

245027 / 2014-11-26 - Administracja samorzÄ…dowa

UrzÄ…d Miejski w Åšrodzie Wlkp. - Åšroda Wielkopolska (wielkopolskie)
CPV: 905000002 (Usługi związane z odpadami)
Odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych zmieszanych i odbiór odpadów komunalnych selektywnie zebranych od właścicieli nieruchomości zamieszkałych na terenie miasta i gminy Środa Wielkopolska

73821 / 2016-06-07 - Administracja samorzÄ…dowa

Gmina WÅ‚oszakowice - WÅ‚oszakowice (wielkopolskie)
CPV: 905000002 (Usługi związane z odpadami)
Zagospodarowanie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości zamieszkałych, położonych na terenie gminy Włoszakowice prowadzonego w trybie zamówienia z wolnej ręki

326502 / 2015-12-01 - Administracja samorzÄ…dowa

UrzÄ…d Miejski Gminy KÅ‚ecko - KÅ‚ecko (wielkopolskie)
CPV: 905000002 (Usługi związane z odpadami)
Wykonanie usługi odbioru, transportu i zagospodarowania odpadów komunalnych z terenu Gminy Kłecko

86132 / 2016-04-13 - Administracja samorzÄ…dowa

Gmina Przygodzice - Przygodzice (wielkopolskie)
CPV: 905000002 (Usługi związane z odpadami)
Odbieranie i transport odpadów komunalnych z terenu Gminy Przygodzice

233897 / 2014-11-07 - Inny: Związek Międzygminny

Związek Międzygminny "EKO SIÓDEMKA" - Krotoszyn (wielkopolskie)
CPV: 905000002 (Usługi związane z odpadami)
Zamówienie uzupełniające nr 1 do umowy: Świadczenie usług odbioru i zagospodarowania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości gmin Związku Międzygminnego EKO SIÓMKA Cz. V - Świadczenie usług odbioru i zagospodarowania odpadów komunalnych obejmującego obszar terytorialny Gminy Zduny (nr umowy GOA.272.5.2013)

7510 / 2016-01-12 - Administracja samorzÄ…dowa

Gmina Raszków - Raszków (wielkopolskie)
CPV: 905000002 (Usługi związane z odpadami)
Odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych z terenu Gminy i Miasta Raszków, z nieruchomości na których zamieszkują mieszkańcy

71433 / 2013-05-10 - Administracja samorzÄ…dowa

Gmina Gizałki - Gizałki (wielkopolskie)
CPV: 905000002 (Usługi związane z odpadami)
Odbieranie i zagospodarowanie odpadów komunalnych z terenu Gminy Gizałki z nieruchomości zamieszkałych i niezamieszkałych

7369 / 2013-01-11 - Administracja samorzÄ…dowa

Gmina Gostyń, reprezentowana przez Burmistrza Gostynia - Gostyń (wielkopolskie)
CPV: 905000002 (Usługi związane z odpadami)
Usługi sprzątania ulic, placów, przystanków komunikacji, opróżniania koszy ulicznych i pojemników służących do selektywnej zbiórki odpadów oraz usuwania padłych zwierząt w Gminie Gostyń

317519 / 2011-12-05 - Administracja samorzÄ…dowa

Gmina Gostyń, reprezentowana przez Burmistrza Gostynia - Gostyń (wielkopolskie)
CPV: 905000002 (Usługi związane z odpadami)
Usługi sprzątania ulic, placów, przystanków komunikacji, opróżniania koszy ulicznych i pojemników służących do selektywnej zbiórki odpadów oraz usuwanie padłych zwierząt w Gminie Gostyń;

110908 / 2015-05-12 - Administracja samorzÄ…dowa

Gmina i Miasto Stawiszyn - Stawiszyn (wielkopolskie)
CPV: 905000002 (Usługi związane z odpadami)
Odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych powstających na nieruchomościach zamieszkałych na terenie Gminy i Miasta Stawiszyn