33500 / 2014-01-29 - Administracja samorządowa / Urząd Miasta i Gminy Myślenice (Myślenice)
Numer biuletynu: 1
Pozycja w biuletynie: 33500
Data publikacji: 2014-01-29
Nazwa: Urząd Miasta i Gminy Myślenice
Ulica: Rynek 8/9
Numer domu: 8/9
Miejscowość: Myślenice
Kod pocztowy: 32-400
Województwo / kraj: małopolskie
Numer telefonu: 012 6392300
Numer faxu: 012 6392305
Regon: 00052549300000
Typ ogłoszenia: ZP-408
Rodzaj zamawiającego: Administracja samorządowa
Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego:
Świadczenie usług kompleksowej pomocy prawnej na rzecz Gminy Myślenice - Jednostki Realizującej Projekt pn.: Czysta woda dla Krakowa - uporządkowanie gospodarki wodno - ściekowej na terenie gminy Myślenice.
Rodzaj zamówienia: U
Przedmiot zamówienia:
Przedmiotem niniejszej Umowy jest świadczenie przez Wykonawcę usług kompleksowej pomocy prawnej na rzecz Jednostki Realizującej Projekt (dalej jako JRP) w ramach Projektu Czysta woda dla Krakowa w zakresie ustalonym w niniejszej Umowie.
szacunkowa_wart_zam: Tak
Kod trybu postepowania: WR
zamowienie_pprawna_hid: a;b;
zamowienie_pprawna: art. 5 ust. 1a art. 5 ust. 1b
zamowienie_uzasadnienie:
I. Uzasadnienie faktyczne:
Dla potrzeb prawidłowej realizacji Projektu, Czysta woda dla Krakowa - uporządkowanie gospodarki wodno - ściekowej na terenie gminy Myślenice Zamawiający zdecydował, iż koniecznym jest powierzenie Wykonawcy świadczenie usług kompleksowej pomocy prawnej polegającej na podejmowaniu przez Wykonawcę działań, w ramach realizacji Umowy o obsługę prawną JRP, które winny uwzględniać wszystkie uwarunkowania związane z realizacją Projektu i warunki pomocy technicznej dla Zamawiającego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, z w szczególności z uwzględnieniem:
1) podstawowych zasad wynikających z wniosku o dofinansowanie Projektu
2) podstawowych zasad wynikających z umowy o dofinansowanie Projektu
3) merytorycznych i formalnych wymagań instytucji Zarządzających Programem Operacyjnym Infrastruktura i Środowisko
4) stosowania aktualnych wzorów i wytycznych zatwierdzonych przez Instytucje Zarządzające Programem Operacyjnym Infrastruktura i Środowisko przy opracowaniu dokumentów.
W ramach powyższego zamówienia, Wykonawca zobowiązany jest do udzielania pomocy prawnej w kwestiach związanych z planowaniem, organizacją i zarządzaniem Projektem w tym do:
1) udzielenia JRP pomocy prawnej w bieżącym zarządzaniu i administrowaniu wszystkimi umowami związanymi z Projektem,
2) doradztwa prawnego dotyczącego zoptymalizowania struktury Jednostki Realizującej Projekt (JRP) i sposobu jej działania,
3) doradztwa prawnego dotyczącego wypełniania zobowiązań wobec instytucji zewnętrznych (KE, MŚ, NFOŚiGW),
4) udzielania pomocy prawnej w uzyskaniu wszelkich niezbędnych dokumentów i pozwoleń,
5) opiniowania czynności podjętych w ramach postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, co w szczególności obejmuje:
- opiniowania czynności podjętych w ramach postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, co w szczególności obejmuje: opiniowanie pod względem prawnym poprawności opracowanych SIWZ, ogłoszeń protokołów
- przygotowanie dokumentacji przetargowej dla zamówień, których szacunkowa wartość przekracza kwoty wskazane na mocy art. 4 pkt 8) ustawy Prawo zamówień publicznych, z wyłączeniem dokumentów ogłoszeń, protokołów zamówienia oraz dokumentacji technicznej
- udział w postępowaniu przetargowym po stronie zamawiającego w charakterze biegłego,
- opiniowanie pod względem prawnym poprawności dokumentacji postępowania oraz wszelkich działań z tym związanych,
- obsługa prawna procesu kontraktowania zamówień publicznych polegająca w szczególności na opiniowaniu projektów umów przygotowanych przez Zamawiającego lub w przypadkach skomplikowanego przedmiotu zamówienia polegająca na przygotowaniu umów,
- opiniowanie pod względem prawnym pism i innych dokumentów Zamawiającego związanych z udzielaniem zamówień publicznych,
- udzielanie porad i opinii prawnych oraz wyjaśnianie stosowania prawa zamówień publicznych,
- informowanie o uchybieniach w zakresie przestrzegania prawa o zamówieniach publicznych
- występowanie w charakterze pełnomocnika w postępowaniu sądowym, administracyjnym oraz przed innymi organami orzekającymi w sprawach związanych z udzielaniem zamówień publicznych, w tym przed organami uprawnionymi do kontroli prawidłowości procedur udzielania zamówień publicznych,
- wykonawca w porozumieniu z Zamawiającym, powinien realizować wszystkie inne, nie wymienione powyżej czynności, które będą niezbędne dla poprawnej realizacji przedmiotu umowy oraz zapewnią zachowanie interesów Zamawiającego,
6) realizacji innych nie wymienionych wyżej czynności mieszczących się w ramach pojęcia obsługa prawna, które będą niezbędne dla poprawnego wdrożenia Projektu.
II. Uzasadnienie prawne:
W zakresie usług prawniczych, polegających na wykonywaniu zastępstwa procesowego przed sądami, trybunałami lub innymi organami orzekającymi lub doradztwie prawnym w zakresie zastępstwa procesowego podstawę prawną udzielenia niniejszego zamówienia stanowi art. 5 ust. 1b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2013r. poz. 907 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą Pzp, zgodnie z którym w przypadku zamówień, których przedmiotem są usługi prawnicze, polegające na wykonywaniu zastępstwa procesowego przed sądami, trybunałami lub innymi organami orzekającymi lub doradztwie prawnym w zakresie zastępstwa procesowego, lub jeżeli wymaga tego ochrona ważnych praw lub interesów Skarbu Państwa, nie stosuje się przepisów ustawy dotyczących przesłanek wyboru trybu negocjacji bez ogłoszenia oraz przesłanek wyboru trybu zamówienia z wolnej ręki.
W zakresie zaś usług prawniczych, polegających na doradztwie prawnym podstawę prawną udzielenia niniejszego zamówienia stanowi art. 5 ust. 1a ustawy Pzp. Zgodnie z powyżej powołanym przepisem, do postępowań o udzielenie zamówień, których przedmiotem są usługi o charakterze niepriorytetowym określone w przepisach wydanych na podstawie art. 2a, zamawiający może wszcząć postępowanie w trybie negocjacji bez ogłoszenia lub w trybie zamówienia z wolnej ręki także w innych uzasadnionych przypadkach niż określone odpowiednio w art. 62 ust. 1 lub art. 67 ust. 1, w szczególności jeżeli zastosowanie innego trybu mogłoby skutkować co najmniej jedną z następujących okoliczności: 1) naruszeniem zasad celowego, oszczędnego i efektywnego dokonywania wydatków; 2) naruszeniem zasad dokonywania wydatków w wysokości i w terminach wynikających z wcześniej zaciągniętych zobowiązań; 3) poniesieniem straty w mieniu publicznym; 4) uniemożliwieniem terminowej realizacji zadań.
W opisywanym przypadku, ze względu na specyfikę działań Zamawiającego, niecelowe jest oddzielenie usług prawniczych od usług polegających na wykonywaniu zastępstwa procesowego lub doradztwie prawnym w zakresie zastępstwa procesowego. Poza powyższymi działaniami dotychczasowy Wykonawca usług prawniczych, ze względu na dotychczas świadczone na rzecz Zamawiającego usługi prawne, pozyskał niezbędną wiedzę, jest w stanie zapewnić ciągłość usług i kontynuację szeregu procesów sądowych oraz innych działań w zakresie kompleksowej obsługi prawnej. Co więcej, udzielenie zamówienia z wolnej ręki Wykonawcy, w celu kontynuowania usług świadczonych na rzecz Zamawiającego od 2010 roku, znajduje swoje oparcie w kontekście przepisu art. 5 ust. 1b ustawy Pzp, z uwagi na znaczny udział w przedmiocie zamówienia usług prawniczych polegających na wykonywaniu zastępstwa procesowego przed sądami lub innymi organami orzekającymi oraz na doradztwie prawnym w zakresie zastępstwa procesowego w celu ochrony ważnych praw Zamawiającego oraz jego działań wykonywanych dla potrzeb Projektu, jak również jest uzasadnione w rozumieniu art. 5 ust. 1a ustawy Pzp (zwłaszcza na podstawie art. 5 ust. 1a pkt 1 i 4 ustawy Pzp). Zastosowanie innego trybu w przedmiotowej sprawie, mogłoby skutkować naruszeniem zasad celowego, oszczędnego i efektywnego dokonywania wydatków oraz uniemożliwieniem terminowej realizacji zadań.
Należy przy tym wyjaśnić, że w niniejszym przypadku połączenie usług prawniczych polegających na wykonywaniu zastępstwa procesowego przed sądami, trybunałami lub innymi organami orzekającymi lub doradztwie prawnym w zakresie zastępstwa procesowego (w tym np. wydawanie opinii, sporządzanie pism procesowych) z innymi usługami prawniczymi, jest racjonalne, z uwagi na celowość zapewnienia kompleksowej obsługi prawnej wynikającej ze specyfiki spraw i problemów prawnych związanych z działalnością Zamawiającego w zakresie realizacji przez niego Projektu, a zatem dopuszczalne z punktu widzenia art. 5 ust. 3 ustawy Pzp. W szczególności, świadczenie kompleksowych usług prawniczych umożliwia szybsze i dogłębne pod względem merytorycznym rozwiązywanie spraw, co przekłada się na wprost na racjonalność wydatkowania środków na w/w usługi. Wykonawca legitymuje się wieloletnim, doświadczeniem prawidłowej, pod względem merytorycznym i formalnym pracy na rzecz Zamawiającego w okresie bezpośrednio poprzedzającym udzielenie niniejszego zamówienia. Należy przy tym podkreślić, że Wykonawca jest podmiotem o ugruntowanej pozycji na rynku usług prawniczych z zespołem wysoko wykwalifikowanych, doświadczonych i cenionych prawników, liczącą w chwili obecnej 8 osób. Dzięki temu, Zamawiający ma możliwość korzystania z szerokiej gamy usług o specjalistycznym charakterze, co umożliwia optymalne rozwiązywanie nawet bardzo złożonych problemów, wymagających łączenia wiedzy z wielu specjalistycznych dziedzin prawa. Powyżej wskazane zasoby są przydatne, w szczególności przy planowaniu i realizacji specjalistycznych zadań, jak choćby w inwestycjach infrastrukturalnych, współfinansowanych ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej, w ramach realizowanego przez Zamawiającego Projektu.
Wskazać również należy, iż Wykonawca posiada wieloletnie doświadczenie w obsłudze szeregu podmiotów samorządowych, w szczególności w zakresie procedur udzielania zamówień publicznych, m. in. z wykorzystaniem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej, dzięki czemu, w sposób bardziej efektywny niż jakikolwiek inny podmiot, jest w stanie rozwiązywać problemy Zamawiającego.
Za racjonalnością kontynuacji współpracy z Wykonawcą, przemawia także fakt, iż podmiot ten jest zaznajomiony z szeregiem postępowań administracyjnych i sądowych oraz innych spraw prowadzonych przez Zamawiającego. Wybór innego podmiotu świadczącego usługi prawnicze spowodowałby konieczność wielomiesięcznych przygotowań i wprowadzenia nowego wykonawcy w tematykę spraw prowadzonych i planowanych Zamawiającego. Powyższe, mogłoby doprowadzić w wielu przypadkach do nieuzasadnionego przedłużenia postępowań i utrudnień w realizacji zadań przez Zamawiającego. Utrzymanie ciągłości w zakresie doradztwa w wielu przypadkach, znacznie zmniejsza ryzyko wystąpienia błędów, mogących skutkować utratą środków publicznych, umożliwia zachowanie ciągłości realizowanych zadań oraz ich terminowe wykonywanie, zgodnie z zaciągniętymi wcześniej zobowiązaniami i planami realizowanymi przez Zamawiającego. Z kolei, wdrożenie nowego wykonawcy wiązałoby się także z koniecznością poświęcania przez z pracowników urzędu znacznie więcej czasu na wprowadzenie w problematykę postępowań i innych zadań realizowanych przez Zamawiającego, kosztem realizacji bieżących spraw. Udzielenie zamówienia z wolnej ręki w przedmiotowym przypadku pozwoli zachować ciągłość pracy pracowników Zamawiającego pod względem prawnym, co ma kluczowe znaczenie dla efektywnego i terminowego wywiązywania się z zadań wykonywanych przez Zamawiającego.
Należy także zwrócić uwagę na specyfikę usług prawniczych, a mianowicie na fakt, iż satysfakcjonujące efekty obsługi prawnej, posługując się pewnym uproszczeniem, z jednej strony zależą od profesjonalizmu usługodawcy (czynnika obiektywnego), a z drugiej strony liczy się zaufanie pomiędzy usługodawcą i usługobiorcą (czynnik subiektywny). Z uwagi na doświadczenia dotychczasowej współpracy należy stwierdzić, że Wykonawca jest partnerem sprawdzonym w różnorodnych okolicznościach, a świadcząc swoje usługi wykazała swój profesjonalizm, niezawodność, rzetelność, skrupulatność, mobilność, umiejętność dostarczania niestandardowych rozwiązań oraz umiejętność identyfikacji najlepiej pojętego interesu Zamawiającego. Udzielenie zamówienia z wolnej ręki zmniejsza w sposób istotny, potencjalne ryzyko strat, jakie powstawałoby w przypadku powierzenia świadczenia usług prawniczych nowemu, nie sprawdzonemu podmiotowi, a zatem uzasadnia prawidłowość decyzji o wyborze trybu zamówienia z wolnej ręki w przedmiotowej sprawie z uwagi na konieczność zapewnienia racjonalnego wydatkowanych środków Zamawiającego przeznaczonych na finansowanie usług prawniczych.
W świetle powyższego, zastosowanie trybu zamówienia z wolnej ręki znajduje uzasadnienie faktyczne i prawne, dlatego też Zamawiający zdecydował się udzielić przedmiotowego zamówienia dotychczasowemu Wykonawcy - radcy prawnemu Jackowi Kogutowi, działającemu pod firmą: Kancelaria Radcy Prawnego Jacek Kogut, ul. J. Supniewskiego 7/4, 31-527 Kraków, na podstawie art. 5 ust. 1a i 1b ustawy Pzp.
Nazwa wykonawcy: Kancelaria Radcy Prawnego Jacek Kogut
Adres pocztowy wykonawcy: ul. J. Supniewskiego 7/4
Miejscowość: Kraków
Kod pocztowy: 31-527
ID województwa: 5
Województwo / kraj: małopolskie
Kody CPV:
791000005 (Usługi prawnicze)
Podobne przetargi
102819 / 2014-05-13 - Administracja samorzÄ…dowa
Gmina Trzebinia - Trzebinia (małopolskie)
CPV: 791000005 (Usługi prawnicze)
Świadczenie usług prawniczych w zakresie wykonania zastępstwa procesowego oraz doradztwa prawnego w zakresie zastępstwa procesowego
19337 / 2013-02-06 - Administracja samorzÄ…dowa
Powiat Chrzanowski - Chrzanów (małopolskie)
CPV: 791000005 (Usługi prawnicze)
Świadczenie usług zastępstwa procesowego oraz doradztwa prawnego
19781 / 2011-01-17 - Inny: powołny na podstawie odręnych ustaw
Oddział Terenowy Agencji Mienia Wojskowego w Krakowie - Kraków (małopolskie)
CPV: 791000005 (Usługi prawnicze)
usługi prawnicze na rzecz OT BAMW w Krakowie OTK/SA321/1/2011
131486 / 2012-04-24 - Administracja samorzÄ…dowa
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Krakowie - Kraków (małopolskie)
CPV: 791000005 (Usługi prawnicze)
świadczenie usług prawniczych - obsługa prawna projektu W stronę samodzielności współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
3899 / 2010-01-07 - Administracja samorzÄ…dowa
Urząd Gminy Mogilany - Mogilany (małopolskie)
CPV: 791000005 (Usługi prawnicze)
Świadczenie pomocy prawnej (obsługi prawnej) dla Urzędu Gminy Mogilany
253116 / 2012-07-16 - Inny: jednostka wojskowa
Jednostka Wojskowa 4228 - Kraków (małopolskie)
CPV: 791000005 (Usługi prawnicze)
Wykonywanie usług kompleksowej obsługi prawnej świadczonej na rzecz Jednostki Wojskowej 4228 - Skład Stawy, Zakład Elaboracji Amunicji w Stawach, Skład Dęblin, Skład Stężyca, Skład Jawidz, Skład Życzyn, Warsztaty Techniczne w Lublinie, Warsztaty Techniczne w Radomiu
339080 / 2015-12-11 - Administracja samorzÄ…dowa
Gmina Miejska Kraków, Urząd Miasta Krakowa, Oddział Zamówień Publicznych - Kraków (małopolskie)
CPV: 791000005 (Usługi prawnicze)
Obsługa notarialna Urzędu Miasta Krakowa w 2016 roku
5240 / 2009-01-16 - Administracja samorzÄ…dowa
Urząd Gminy Mogilany - Mogilany (małopolskie)
CPV: 791000005 (Usługi prawnicze)
Świadczenie pomocy prawnej (obsługi prawnej) Urzędu Gminy Mogilany
389638 / 2013-09-25 - Uczelnia publiczna
Akademia Górniczo - Hutnicza im. Stanisława Staszica - Kraków (małopolskie)
CPV: 791000005 (Usługi prawnicze)
Obsługa prawna projektu pn.:Centrum Energetyki
262168 / 2011-08-26 - Inny: Stowarzyszenie
Stowarzyszenie Romów w Polsce - Oświęcim (małopolskie)
CPV: 791000005 (Usługi prawnicze)
Świadczenie usług prawniczych na rzecz Stowarzyszenia Romów w Polsce. Realizacja Projektu Funduszu Inicjatyw Obywatelskich - Centrum Porad Obywatelskich i Prawnych dla Romów w latach 2011/2012.
248454 / 2009-07-22 - Inny: Instytut PAN
Instytut Fizyki Jądrowej im. H. Niewodniczańskiego PAN - Kraków (małopolskie)
CPV: 791000005 (Usługi prawnicze)
Świadczenie obsługi prawnej dla IFJ PAN.
13976 / 2016-01-21 - Administracja samorzÄ…dowa
Gmina Miejska Kraków, Urząd Miasta Krakowa, Oddział Zamówień Publicznych - Kraków (małopolskie)
CPV: 791000005 (Usługi prawnicze)
Obsługa notarialna Urzędu Miasta Krakowa w 2016 roku
164598 / 2012-05-21 - Administracja samorzÄ…dowa
Małopolski Zarząd Melioracji i Urządzeń Wodnych - Kraków (małopolskie)
CPV: 791000005 (Usługi prawnicze)
Sporządzenie wniosków wieczysto - księgowych dotyczących ujawnienia własności Województwa Małopolskiego w Księgach Wieczystych w związku z wydaniem przez Wojewodę Małopolskiego decyzji o pozwoleniu na realizacje inwestycji pod nazwa Zbiornik Skrzyszów na potoku Korzeń w Gminie Skrzyszów
2615 / 2012-01-03 - Administracja samorzÄ…dowa
Małopolskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli - Kraków (małopolskie)
CPV: 791000005 (Usługi prawnicze)
Obsługa prawna Małopolskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli i jego ośrodków. Znak sprawy: N1-ZP/271/2/2012
361605 / 2010-12-16 - Samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej
Podhalański Szpital Specjalistyczny im. Jana Pawła II w Nowym Targu - Nowy Targ (małopolskie)
CPV: 791000005 (Usługi prawnicze)
Usługi prawnicze
105407 / 2009-07-06 - Uczelnia publiczna
Uniwersytet Jagielloński - Kraków (małopolskie)
CPV: 791000005 (Usługi prawnicze)
Świadczenie - na potrzeby realizowanego przez Uniwersytet Jagielloński projektu JCET (Jagiellońskie Centrum Rozwoju Leków - Jagiellonian Centre for Experimental Therapeutics) - stałej obsługi prawnej