Informacje o przetargach publicznych.
Site Search

477530 / 2013-11-21 - Administracja samorzÄ…dowa / Miasto Katowice (Katowice)

Ogłoszenie zawiera informacje aktualizacyjne dotyczące publikacji w biuletynie 1 z dnia 2013-10-16 pod pozycją 420286. Zobacz ogłoszenie 420286 / 2013-10-16 - Administracja samorzÄ…dowa.

Numer biuletynu: 1

Pozycja w biuletynie: 477530

Data publikacji: 2013-11-21

Nazwa: Miasto Katowice

Ulica: ul. Młyńska 4

Numer domu: 4

Miejscowość: Katowice

Kod pocztowy: 40-098

Województwo / kraj: śląskie

Numer telefonu: 32 2593302

Numer faxu: 32 2593303

Adres strony internetowej: www.katowice.eu

Typ ogłoszenia: ZP-403

Numer biuletynu: 1

Numer pozycji: 420286

Data wydania biuletynu: 2013-10-16

Czy jest obowiązek publikacji w biuletynie: Tak

Czy zamówienie było ogłoszone w BZP: Tak

Rok ogłoszenia: 2013

Pozycja ogłoszenia: 420286

Czy w BZP zostało zamieszczone ogłoszenie o zmianie: Nie

Ogłoszenie dotyczy: 1

Rodzaj zamawiającego: Administracja samorządowa

Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego:
Świadczenie usług prawniczych polegających na doradztwie w zakresie zgodnego z przepisami prawa przygotowania i przeprowadzenia postępowania o zawarcie umowy koncesji w sprawie wykonywania usług polegających na zarządzaniu Międzynarodowym Centrum Kongresowym oraz Hala Widowiskowo - Sportową Spodek w Katowicach

Rodzaj zamówienia: U

Przedmiot zamówienia:
Świadczenie usług prawniczych polegających na doradztwie w zakresie zgodnego z przepisami prawa przygotowania i przeprowadzenia postępowania o zawarcie umowy koncesji w sprawie wykonywania usług polegających na zarządzaniu Międzynarodowym Centrum Kongresowym oraz Hala Widowiskowo - Sportową Spodek w Katowicach.

Kody CPV:
791100008 (Usługi w zakresie doradztwa prawnego i reprezentacji prawnej)

Kod trybu postepowania: WR

Czy zamówienie dotyczy programu UE: Nie

Nazwa wykonawcy: Hogan Lovells (Warszawa) oddział w Polsce

Adres pocztowy wykonawcy: ul. Nowogrodzka 50

Miejscowość: Warszawa

Kod pocztowy: 00-695

ID województwa: 6

Województwo / kraj: mazowieckie

Data udzielenie zamówienia: 08/11/2013

Liczba ofert: 1

Szacunkowa wartość zamówienia: 355069,10

Cena wybranej oferty: 315000,00

Cena minimalna: 315000,00

Cena maksymalna: 315000,00

Kod waluty: 1

Waluta (PLN): PLN

zal_pprawna_hid: a;

Postępowanie prowadzone jest w trybie zapytanie o cenę na podstawie art.: art. 5 ust. 1a

Uzasadnienia wyboru trybu:
1.Podstawą do zastosowania trybu z wolnej jest art. 5 ust.1 a ustawy z dnia 29 stycznia 2004 roku Prawo zamówień publicznych, (PZP). Zgodnie z tym artykułem w przypadku udzielania zamówień na usługi niepriorytetowe (m.in. usługi prawnicze) zamawiający może wszcząć postępowanie w trybie zamówienia z wolnej ręki lub negocjacji bez ogłoszenia, jeżeli zachodzi uzasadniony przypadek, w szczególności, gdy zastosowanie innego trybu mogłoby skutkować co najmniej jedną z następujących okoliczności:

a) naruszeniem zasady celowego, oszczędnego i efektywnego dokonywania wydatków;

b) naruszeniem zasad dokonywania wydatków w wysokości i terminach wynikających z wcześniej zaciągniętych zobowiązań;

c) poniesieniem straty w mieniu publicznym;

d) uniemożliwieniem terminowej realizacji zadań.

W analizowanej sytuacji zachodzi uzasadniony przypadek udzielenia zamówienia z wolnej ręki Hogan Lovells, o czym świadczą poniżej przywołane argumenty.

2. Usługi prawne są usługami o szczególnym charakterze, w przypadku których podstawowe znaczenie ma zaufanie do wykonawcy. Oznacza to, iż uzasadnieniem dla zastosowania trybu z wolnej ręki jest kwestia doświadczenia wykonawcy, które zostało przez Zamawiającego zweryfikowane w praktyce. Kancelaria Hogan Lovells (HL) świadczyła usługi prawne w trakcie pierwotnego ogłoszenia postępowania koncesyjnego na Świadczenie usług polegających na organizacji imprez i zarządzaniu Międzynarodowym Centrum Kongresowym oraz Halą Widowiskowo-Sportową Spodek w Katowicach. Z uwagi na konieczność ponownego przeprowadzenia postępowania w tym samym przedmiocie, powierzenie obsługi prawnej tej samej kancelarii będzie korzystne dla Zamawiającego. Kancelaria ta przygotowała całą dokumentacje postępowania, włącznie z projektem umowy koncesyjnej, zatem Zamawiający uniknie wdrażania nowego podmiotu w cały proces oraz przedłużenia czasu świadczenia usług prawnych związanych z koniecznością zapoznania się z dokumentacją. Ponadto nie pozostaje bez znaczenia fakt, iż transakcje w modelu koncesyjnym są transakcjami skomplikowanymi. Zweryfikowane w praktyce doświadczenie w ich obsłudze jest zatem bardzo cennym dla Zamawiającego elementem, decydującym o tym, iż udzielenie zamówienia Hogan Lovells jest uzasadnione. Pewność zamawiającego co do kompetencji i know-how prawników stanowi najpełniejsze zabezpieczenie jego interesów.

3. Istotna część usług doradcy w ramach projektu Świadczenie usług polegających na organizacji imprez i zarządzaniu Międzynarodowym Centrum Kongresowym oraz Halą Widowiskowo-Sportową Spodek w Katowicach została już wykonana. Dotyczy to m.in. sporządzenia projektu ogłoszenia, wraz z załącznikami, opisu warunków koncesji, projektu umowy koncesyjnej, zaproszenia kandydatów do negocjacji, projektu protokołu z postępowania. Przekazanie doradztwa w ramach ww. projektu innemu doradcy niż Kancelaria Hogan Lovells spowoduje niewątpliwie, że nowy doradca będzie zmuszony uwzględnić w swoim wynagrodzeniu czas pracy potrzebny na weryfikacje lub ponowne przygotowanie ww. dokumentów. W konsekwencji przyczyni się to do wzrostu kosztów obsługi całego przedsięwzięcia. Taka sytuacja nie wystąpi jedynie w przypadku powierzenia wykonania zlecenia dotychczasowemu doradcy.

4. Dodatkowo wybór wykonawcy z wolnej ręki pozwoli zaoszczędzić koszty, jakie mogą się wiązać z prowadzeniem bardziej sformalizowanego postępowania. Umożliwienie realizacji zadań przy oszczędnym i efektywnym dokonywaniu wydatków stanowi wymienioną wprost w art.5 ust. 1 pkt 1 PZP przesłankę zastosowania trybu z wolnej ręki. Budowa MCK współfinansowana jest ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2007-2013 oraz budżetu Miasta Katowice w tym środków z Europejskiego Banku Inwestycyjnego. Zastosowanie innego trybu udzielenia zamówienia celem wyłonienia wykonawcy kontynuującego usługę doradztwa prawnego spowoduje naruszenie zasad celowego, efektywnego i oszczędnego dokonywania wydatków. Należy zauważyć, że przedmiotowe postępowanie jest postępowaniem niezmiernie skomplikowanym, którego rozstrzygnięcie (lub jego brak) w możliwie krótkim terminie może skutkować utratą dofinansowania budowy Międzynarodowego Centrum Kongresowego z kredytu bankowego EBI, z którą to instytucją Miasto Katowice podpisało umowę warunkową o udzielenie kredytu bankowego. Warunkiem wypłaty pierwszej i kolejnych transz kredytu jest ...przedstawienie dowodu (w tym kopii dokumentów potwierdzających wynik rozstrzygnięcia przetargu na koncesje w zakresie obsługi MCK), oraz że ...Koncesjonariusz (satysfakcjonujący Bank) został prawidłowo wyłoniony przez Kredytobiorcę w celu obsługi MCK oraz że umowa koncesyjna w formie i o treści satysfakcjonującej Bank została zawarta przez Kredytobiorcę z takim koncesjonariuszem.

W konsekwencji również zasada celowego i efektywnego dokonywania wydatków wskazuje na potrzebę udzielenia zamówienia z wolnej ręki i powierzenia Wykonawcy ochrony interesów Zamawiającego w tym postępowaniu. Poza wszelkimi wątpliwościami pozostaje okoliczność, iż zawarcie umowy w ramach innego trybu niż zamówienie z wolnej ręki rodzi ryzyko utraty preferencyjnego finansowania z EBI, a co za tym idzie ryzyko poniesienia wyższych kosztów, związanych z koniecznością skorzystania z droższego finansowania. Zostaną one poniesione w sposób nieoszczędny, niezgodny z zasadami, jakimi powinny się kierować podmioty wydatkujące środki pieniężne. Prowadzenie postępowania przetargowego w innym, trybie niż tryb zamówienia z wolnej ręki może więc doprowadzić do sytuacji, w której zagrożone będzie realizowanie terminowe zadań Zamawiającego, co wiązać się może również z koniecznością poniesienia dodatkowych kosztów a co za tym idzie - z naruszeniem zasad celowego, oszczędnego i efektywnego dokonywania wydatków.

Dodatkowo zastosowanie trybu udzielenia zamówienia z wolnej ręki spowoduje oszczędność w budżecie Zamawiającego - nie będzie konieczności ponownego angażowania zespołu specjalistów do przygotowania i przeprowadzenia nowego postępowania i opracowania pełnej dokumentacji przetargowej po stronie Zamawiającego, co byłoby konieczne przy zastosowaniu innych trybów niż zamówienie z wolnej ręki, dopuszczalnych dla przedmiotowego zamówienia, przewidzianych w PZP. Koszt niezbędnych dokumentów potrzebnych dla przeprowadzenia postępowania przedstawia się następująco: analiza prawna przedstawiająca model przeprowadzenia postępowania: koszt: 24 390,24 zł, ogłoszenie o koncesji, projekt opisu warunków koncesji i projekt umowy koncesji; koszt: 58 943,09 zł,

5.Tryb zamówienia z wolnej ręki pozwala ponadto na przeprowadzenie z wykonawcą negocjacji ceny usługi, co nie jest możliwe przy podstawowym trybie przetargu nieograniczonego. Wynika to z faktu, iż w przypadku trybu zamówienia z wolnej ręki nie występuje instytucja oferty. Tak jak przy negocjacjach, tak i przy zamówieniu z wolnej ręki dochodzenie do treści umowy jest zjawiskiem dynamicznym, a treść przyszłej umowy powstaje w toku docierania się stanowisk negocjujących stron. Możliwe negocjacje ceny usługi mają istotne przełożenie na wydatki Zamawiającego. Podsumowując, przy zastosowaniu innego trybu niż z wolnej ręki Miasto narażone jest na poniesienie następujących dodatkowych kosztów:

a) wyższe koszty finansowania inwestycji w przypadku utraty preferencyjnego kredytu z EBI,

b) wyższe koszty obsługi prawnej z uwagi na brak możliwości negocjacji ceny z wykonawcą, jak również z uwagi na fakt, iż nowy wykonawca zażąda wyższej ceny ponieważ nie jest mu znany projekt ani przygotowana już przez HL dokumentacja;

c) koszty przygotowania i przeprowadzenia pełnego postępowania przetargowego na wybór doradcy.

6. W świetle powyższego udzielenie zamówienia publicznego HL w trybie zamówienia z wolnej ręki jest uzasadnione. Oszczędność czasu, jaką umożliwia tryb z wolnej ręki pozwoli Zamawiającemu na terminową realizację zadań wynikających z jego planów inwestycyjnych. Przedmiotowy projekt jest kluczową inwestycją dla Zamawiającego. W konsekwencji konieczne jest przystąpienie do jak najszybszej jej realizacji, co możliwe jest jedynie we współpracy z odpowiednio wykwalifikowanymi doradcami. Jak wspomniano Przesłanka z art.5 ust. 1 pkt 4 PZP stanowi zatem dodatkowe uzasadnienie dla ich przyspieszonego wyboru w trybie z wolnej ręki. Przeprowadzenie postępowania konkurencyjnego i ew. wybór innego wykonawcy, ze względu na terminy narzucone PZP oraz potencjalne procedury odwoławcze spowodowałoby konieczność wstrzymania ponownego ogłoszenia koncesji być może nawet na kilka miesięcy. Z pewnością przyniosłoby to ze sobą ujemne skutki oraz w sposób nieuzasadniony i generujący dodatkowe koszty przedłużałoby czas trwania wyboru Koncesjonariusza a w konsekwencji uniemożliwiłoby terminową realizację zadania.

Zamówienie powierzone Wykonawcy wymaga również dokładnego poznania specyfiki Projektu w oparciu nie tylko o powszechnie obowiązujące przepisy prawa, lecz także o praktyczną znajomość Ustawy o koncesji na roboty budowlane lub usługi. Zastosowanie trybów przetargowych znacznie wydłuży procedurę udzielenia zamówienia zaś tryb zamówienia z wolnej ręki pozwala na zaoszczędzenie czasu, odgrywającego ważną rolę przy specyfice zamówienia, o który mowa wyżej. Zważyć należy, iż HL prowadzący obsługę prawną do tej pory zna już specyfikę Projektu MCK, posiada w tym zakresie niezbędną wiedzę i doświadczenie oraz zapewnia możliwość fachowego prowadzenia postępowania.

Podobne przetargi

475620 / 2012-11-27 - Administracja samorzÄ…dowa

Gmina Mykanów - Mykanów (śląskie)
CPV: 791100008 (Usługi w zakresie doradztwa prawnego i reprezentacji prawnej)
świadczenie usług doradztwa prawnego polegających na zastępstwie procesowym i doradztwie w zakresie zastępstwa procesowego

125784 / 2011-05-24 - Administracja samorzÄ…dowa

Gmina Wisła - Wisła (śląskie)
CPV: 791100008 (Usługi w zakresie doradztwa prawnego i reprezentacji prawnej)
Optymalizacja rozliczeń VAT - usługi zastępstwa procesowego oraz doradztwa prawnego w zakresie zastępstwa procesowego (RGŚ.Fn.271.21.2011)

38517 / 2013-03-13 - Administracja samorzÄ…dowa

Urząd Miasta Chorzów, Biuro Zamówień Publicznych - Chorzów (śląskie)
CPV: 791100008 (Usługi w zakresie doradztwa prawnego i reprezentacji prawnej)
Świadczenie usług doradztwa prawnego polegających na zastępstwie procesowym i doradztwie w zakresie zastępstwa procesowego w postępowaniu o zwrot nadpłaty w podatku od towarów i usług (VAT), poprzedzonego kompleksową analizą zasadności roszczeń będących przedmiotem postępowania przed organami orzekającymi i sądami

5225 / 2015-01-14 - Inny: Gminna SamorzÄ…dowa Jednostka Organizacyjna

Miejski Zarząd Budynków Mieszkalnych - Tychy (śląskie)
CPV: 791100008 (Usługi w zakresie doradztwa prawnego i reprezentacji prawnej)
Świadczenie usług prawniczych, polegających na wykonywaniu zastępstwa procesowego przez sądami, trybunałami lub innymi organami orzekającymi i doradztwie prawnym w zakresie zastępstwa procesowego na rzecz Miejskiego Zarządu Budynków Mieszkalnych w Tychach

60394 / 2013-02-13 - Administracja samorzÄ…dowa

Urząd Miasta Chorzów, Biuro Zamówień Publicznych - Chorzów (śląskie)
CPV: 791100008 (Usługi w zakresie doradztwa prawnego i reprezentacji prawnej)
Świadczenie usług doradztwa prawnego polegających na zastępstwie procesowym i doradztwie w zakresie zastępstwa procesowego w postępowaniu o zwrot nadpłaty w podatku od towarów i usług (VAT), poprzedzonego kompleksową analizą zasadności roszczeń będących przedmiotem postępowania przed organami orzekającymi i sądami.

139638 / 2013-04-10 - Administracja samorzÄ…dowa

Miasto Gliwice, Wydział Zamówień Publicznych - Gliwice (śląskie)
CPV: 791100008 (Usługi w zakresie doradztwa prawnego i reprezentacji prawnej)
Zastępstwo procesowe za Radę Miejską w Gliwicach w sprawach skarg na uchwałę Rady Miejskiej w Gliwicach

92096 / 2009-04-06 - Podmiot prawa publicznego

Tramwaje Śląskie S.A. - Chorzów (śląskie)
CPV: 791100008 (Usługi w zakresie doradztwa prawnego i reprezentacji prawnej)
Świadczenie pomocy prawnej związanej z realizacją projektu pn. Modernizacja infrastruktury tramwajowej i trolejbusowej w Aglomeracji Górnośląskiej wraz z infrastrukturą towarzyszącą.

201354 / 2013-05-23 - Administracja samorzÄ…dowa

Urząd Miejski w Krzanowicach - Krzanowice (śląskie)
CPV: 791100008 (Usługi w zakresie doradztwa prawnego i reprezentacji prawnej)
Świadczenie usług doradztwa prawnego polegających na zastępstwie procesowym i doradztwie w zakresie zastępstwa procesowego w postępowaniu o zwrot nadpłaty w podatku od towarów i usług ( VAT), poprzedzonego kompleksową analizą zasadności roszczeń będących przedmiotem postępowania przed organami orzekającymi i sądami.

393778 / 2012-10-11 - Administracja samorzÄ…dowa

Gmina Mykanów - Mykanów (śląskie)
CPV: 791100008 (Usługi w zakresie doradztwa prawnego i reprezentacji prawnej)
Świadczenie usług doradztwa prawnego polegających na zastępstwie procesowym i doradztwie w zakresie zastępstwa procesowego orzekającymi i sądami.

242616 / 2013-06-25 - Administracja samorzÄ…dowa

Gmina Ornontowice - Ornontowice (śląskie)
CPV: 791100008 (Usługi w zakresie doradztwa prawnego i reprezentacji prawnej)
Usługi prawnicze polegające na zastępstwie procesowym przed organami podatkowymi oraz sądami administracyjnymi w postępowaniach o zwrot podatku od towarów i usług (VAT) możliwego do odliczenia przez gminę oraz jednostki organizacyjne gminy w odniesieniu do wydatków poniesionych do końca roku 2009, oraz w innych powiązanych z nim postępowaniach.

6453 / 2014-01-10 - Inny: samorządowy zakład budżetowy

Zakład Gospodarki Mieszkaniowej - Piekary Śląskie (śląskie)
CPV: 791100008 (Usługi w zakresie doradztwa prawnego i reprezentacji prawnej)
Świadczenie usług w zakresie doradztwa prawnego i reprezentacji prawnej na rzecz Zakładu Gospodarki Mieszkaniowej w Piekarach Śląskich.