Informacje o przetargach publicznych.
Site Search

420286 / 2013-10-16 - Administracja samorzÄ…dowa / Miasto Katowice (Katowice)

Numer biuletynu: 1

Pozycja w biuletynie: 420286

Data publikacji: 2013-10-16

Nazwa: Miasto Katowice

Ulica: ul. Młyńska 4

Numer domu: 4

Miejscowość: Katowice

Kod pocztowy: 40-098

Województwo / kraj: śląskie

Numer telefonu: 32 2593302

Numer faxu: 32 2593303

Adres strony internetowej: www.katowice.eu

Typ ogłoszenia: ZP-408

Rodzaj zamawiającego: Administracja samorządowa

Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego:
Świadczenie usług prawniczych polegających na doradztwie w zakresie zgodnego z przepisami prawa przygotowania i przeprowadzenia postępowania o zawarcie umowy koncesji w sprawie wykonywania usług polegających na zarządzaniu Międzynarodowym Centrum Kongresowym oraz Hala Widowiskowo - Sportową Spodek w Katowicach.

Rodzaj zamówienia: U

Przedmiot zamówienia:
Świadczenie usług prawniczych polegających na doradztwie w zakresie zgodnego z przepisami prawa przygotowania i przeprowadzenia postępowania o zawarcie umowy koncesji w sprawie wykonywania usług polegających na zarządzaniu Międzynarodowym Centrum Kongresowym oraz Hala Widowiskowo - Sportową Spodek w Katowicach.

Kody CPV:
791100008 (Usługi w zakresie doradztwa prawnego i reprezentacji prawnej)

szacunkowa_wart_zam: Tak

Kod trybu postepowania: WR

zamowienie_pprawna_hid: a;

zamowienie_pprawna: art. 5 ust. 1a

zamowienie_uzasadnienie:
1.Podstawą do zastosowania trybu z wolnej jest art. 5 ust.1 a ustawy z dnia 29 stycznia 2004 roku Prawo zamówień publicznych, (PZP). Zgodnie z tym artykułem w przypadku udzielania zamówień na usługi niepriorytetowe (m.in. usługi prawnicze) zamawiający może wszcząć postępowanie w trybie zamówienia z wolnej ręki lub negocjacji bez ogłoszenia, jeżeli zachodzi uzasadniony przypadek, w szczególności, gdy zastosowanie innego trybu mogłoby skutkować co najmniej jedną z następujących okoliczności:

a) naruszeniem zasady celowego, oszczędnego i efektywnego dokonywania wydatków;

b) naruszeniem zasad dokonywania wydatków w wysokości i terminach wynikających z wcześniej zaciągniętych zobowiązań;

c) poniesieniem straty w mieniu publicznym;

d) uniemożliwieniem terminowej realizacji zadań.

W analizowanej sytuacji zachodzi uzasadniony przypadek udzielenia zamówienia z wolnej ręki Hogan Lovells, o czym świadczą poniżej przywołane argumenty.

2. Usługi prawne są usługami o szczególnym charakterze, w przypadku których podstawowe znaczenie ma zaufanie do wykonawcy. Oznacza to, iż uzasadnieniem dla zastosowania trybu z wolnej ręki jest kwestia doświadczenia wykonawcy, które zostało przez Zamawiającego zweryfikowane w praktyce. Kancelaria Hogan Lovells (HL) świadczyła usługi prawne w trakcie pierwotnego ogłoszenia postępowania koncesyjnego na Świadczenie usług polegających na organizacji imprez i zarządzaniu Międzynarodowym Centrum Kongresowym oraz Halą Widowiskowo-Sportową Spodek w Katowicach. Z uwagi na konieczność ponownego przeprowadzenia postępowania w tym samym przedmiocie, powierzenie obsługi prawnej tej samej kancelarii będzie korzystne dla Zamawiającego. Kancelaria ta przygotowała całą dokumentacje postępowania, włącznie z projektem umowy koncesyjnej, zatem Zamawiający uniknie wdrażania nowego podmiotu w cały proces oraz przedłużenia czasu świadczenia usług prawnych związanych z koniecznością zapoznania się z dokumentacją. Ponadto nie pozostaje bez znaczenia fakt, iż transakcje w modelu koncesyjnym są transakcjami skomplikowanymi. Zweryfikowane w praktyce doświadczenie w ich obsłudze jest zatem bardzo cennym dla Zamawiającego elementem, decydującym o tym, iż udzielenie zamówienia Hogan Lovells jest uzasadnione. Pewność zamawiającego co do kompetencji i know-how prawników stanowi najpełniejsze zabezpieczenie jego interesów.

3. Istotna część usług doradcy w ramach projektu Świadczenie usług polegających na organizacji imprez i zarządzaniu Międzynarodowym Centrum Kongresowym oraz Halą Widowiskowo-Sportową Spodek w Katowicach została już wykonana. Dotyczy to m.in. sporządzenia projektu ogłoszenia, wraz z załącznikami, opisu warunków koncesji, projektu umowy koncesyjnej, zaproszenia kandydatów do negocjacji, projektu protokołu z postępowania. Przekazanie doradztwa w ramach ww. projektu innemu doradcy niż Kancelaria Hogan Lovells spowoduje niewątpliwie, że nowy doradca będzie zmuszony uwzględnić w swoim wynagrodzeniu czas pracy potrzebny na weryfikacje lub ponowne przygotowanie ww. dokumentów. W konsekwencji przyczyni się to do wzrostu kosztów obsługi całego przedsięwzięcia. Taka sytuacja nie wystąpi jedynie w przypadku powierzenia wykonania zlecenia dotychczasowemu doradcy.

4. Dodatkowo wybór wykonawcy z wolnej ręki pozwoli zaoszczędzić koszty, jakie mogą się wiązać z prowadzeniem bardziej sformalizowanego postępowania. Umożliwienie realizacji zadań przy oszczędnym i efektywnym dokonywaniu wydatków stanowi wymienioną wprost w art.5 ust. 1 pkt 1 PZP przesłankę zastosowania trybu z wolnej ręki. Budowa MCK współfinansowana jest ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2007-2013 oraz budżetu Miasta Katowice w tym środków z Europejskiego Banku Inwestycyjnego. Zastosowanie innego trybu udzielenia zamówienia celem wyłonienia wykonawcy kontynuującego usługę doradztwa prawnego spowoduje naruszenie zasad celowego, efektywnego i oszczędnego dokonywania wydatków. Należy zauważyć, że przedmiotowe postępowanie jest postępowaniem niezmiernie skomplikowanym, którego rozstrzygnięcie (lub jego brak) w możliwie krótkim terminie może skutkować utratą dofinansowania budowy Międzynarodowego Centrum Kongresowego z kredytu bankowego EBI, z którą to instytucją Miasto Katowice podpisało umowę warunkową o udzielenie kredytu bankowego. Warunkiem wypłaty pierwszej i kolejnych transz kredytu jest ...przedstawienie dowodu (w tym kopii dokumentów potwierdzających wynik rozstrzygnięcia przetargu na koncesje w zakresie obsługi MCK), oraz że ...Koncesjonariusz (satysfakcjonujący Bank) został prawidłowo wyłoniony przez Kredytobiorcę w celu obsługi MCK oraz że umowa koncesyjna w formie i o treści satysfakcjonującej Bank została zawarta przez Kredytobiorcę z takim koncesjonariuszem.

W konsekwencji również zasada celowego i efektywnego dokonywania wydatków wskazuje na potrzebę udzielenia zamówienia z wolnej ręki i powierzenia Wykonawcy ochrony interesów Zamawiającego w tym postępowaniu. Poza wszelkimi wątpliwościami pozostaje okoliczność, iż zawarcie umowy w ramach innego trybu niż zamówienie z wolnej ręki rodzi ryzyko utraty preferencyjnego finansowania z EBI, a co za tym idzie ryzyko poniesienia wyższych kosztów, związanych z koniecznością skorzystania z droższego finansowania. Zostaną one poniesione w sposób nieoszczędny, niezgodny z zasadami, jakimi powinny się kierować podmioty wydatkujące środki pieniężne. Prowadzenie postępowania przetargowego w innym, trybie niż tryb zamówienia z wolnej ręki może więc doprowadzić do sytuacji, w której zagrożone będzie realizowanie terminowe zadań Zamawiającego, co wiązać się może również z koniecznością poniesienia dodatkowych kosztów a co za tym idzie - z naruszeniem zasad celowego, oszczędnego i efektywnego dokonywania wydatków.

Dodatkowo zastosowanie trybu udzielenia zamówienia z wolnej ręki spowoduje oszczędność w budżecie Zamawiającego - nie będzie konieczności ponownego angażowania zespołu specjalistów do przygotowania i przeprowadzenia nowego postępowania i opracowania pełnej dokumentacji przetargowej po stronie Zamawiającego, co byłoby konieczne przy zastosowaniu innych trybów niż zamówienie z wolnej ręki, dopuszczalnych dla przedmiotowego zamówienia, przewidzianych w PZP. Koszt niezbędnych dokumentów potrzebnych dla przeprowadzenia postępowania przedstawia się następująco: analiza prawna przedstawiająca model przeprowadzenia postępowania: koszt: 24 390,24 zł, ogłoszenie o koncesji, projekt opisu warunków koncesji i projekt umowy koncesji; koszt: 58 943,09 zł,

5.Tryb zamówienia z wolnej ręki pozwala ponadto na przeprowadzenie z wykonawcą negocjacji ceny usługi, co nie jest możliwe przy podstawowym trybie przetargu nieograniczonego. Wynika to z faktu, iż w przypadku trybu zamówienia z wolnej ręki nie występuje instytucja oferty. Tak jak przy negocjacjach, tak i przy zamówieniu z wolnej ręki dochodzenie do treści umowy jest zjawiskiem dynamicznym, a treść przyszłej umowy powstaje w toku docierania się stanowisk negocjujących stron. Możliwe negocjacje ceny usługi mają istotne przełożenie na wydatki Zamawiającego. Podsumowując, przy zastosowaniu innego trybu niż z wolnej ręki Miasto narażone jest na poniesienie następujących dodatkowych kosztów:

a) wyższe koszty finansowania inwestycji w przypadku utraty preferencyjnego kredytu z EBI,

b) wyższe koszty obsługi prawnej z uwagi na brak możliwości negocjacji ceny z wykonawcą, jak również z uwagi na fakt, iż nowy wykonawca zażąda wyższej ceny ponieważ nie jest mu znany projekt ani przygotowana już przez HL dokumentacja;

c) koszty przygotowania i przeprowadzenia pełnego postępowania przetargowego na wybór doradcy.

6. W świetle powyższego udzielenie zamówienia publicznego HL w trybie zamówienia z wolnej ręki jest uzasadnione. Oszczędność czasu, jaką umożliwia tryb z wolnej ręki pozwoli Zamawiającemu na terminową realizację zadań wynikających z jego planów inwestycyjnych. Przedmiotowy projekt jest kluczową inwestycją dla Zamawiającego. W konsekwencji konieczne jest przystąpienie do jak najszybszej jej realizacji, co możliwe jest jedynie we współpracy z odpowiednio wykwalifikowanymi doradcami. Jak wspomniano Przesłanka z art.5 ust. 1 pkt 4 PZP stanowi zatem dodatkowe uzasadnienie dla ich przyspieszonego wyboru w trybie z wolnej ręki. Przeprowadzenie postępowania konkurencyjnego i ew. wybór innego wykonawcy, ze względu na terminy narzucone PZP oraz potencjalne procedury odwoławcze spowodowałoby konieczność wstrzymania ponownego ogłoszenia koncesji być może nawet na kilka miesięcy. Z pewnością przyniosłoby to ze sobą ujemne skutki oraz w sposób nieuzasadniony i generujący dodatkowe koszty przedłużałoby czas trwania wyboru Koncesjonariusza a w konsekwencji uniemożliwiłoby terminową realizację zadania.

Zamówienie powierzone Wykonawcy wymaga również dokładnego poznania specyfiki Projektu w oparciu nie tylko o powszechnie obowiązujące przepisy prawa, lecz także o praktyczną znajomość Ustawy o koncesji na roboty budowlane lub usługi. Zastosowanie trybów przetargowych znacznie wydłuży procedurę udzielenia zamówienia zaś tryb zamówienia z wolnej ręki pozwala na zaoszczędzenie czasu, odgrywającego ważną rolę przy specyfice zamówienia, o który mowa wyżej. Zważyć należy, iż HL prowadzący obsługę prawną do tej pory zna już specyfikę Projektu MCK, posiada w tym zakresie niezbędną wiedzę i doświadczenie oraz zapewnia możliwość fachowego prowadzenia postępowania.

Nazwa wykonawcy:
Hogan Lovells (Warszwa) LLP (Spółka partnerska) Oddział w Polsce

Adres pocztowy wykonawcy: ul. Nowogrodzka 50

Miejscowość: Warszawa

Kod pocztowy: 00-695

ID województwa: 6

Województwo / kraj: mazowieckie

Podobne przetargi

125784 / 2011-05-24 - Administracja samorzÄ…dowa

Gmina Wisła - Wisła (śląskie)
CPV: 791100008 (Usługi w zakresie doradztwa prawnego i reprezentacji prawnej)
Optymalizacja rozliczeń VAT - usługi zastępstwa procesowego oraz doradztwa prawnego w zakresie zastępstwa procesowego (RGŚ.Fn.271.21.2011)

118788 / 2013-03-26 - Administracja samorzÄ…dowa

Urząd Gminy Opatów - Opatów (śląskie)
CPV: 791100008 (Usługi w zakresie doradztwa prawnego i reprezentacji prawnej)
Świadczenie usług doradztwa prawnego polegających na zastępstwie procesowym i doradztwie w zakresie zastępstwa procesowego w postępowaniu o zwrot nadpłaty w podatku od towarów i usług (VAT), poprzedzonego kompleksową analizą zasadności roszczeń będących przedmiotem postępowania przed organami orzekającymi i sądami

347063 / 2011-12-29 - Administracja samorzÄ…dowa

Województwo Śląskie - Katowice (śląskie)
CPV: 791100008 (Usługi w zakresie doradztwa prawnego i reprezentacji prawnej)
Doradztwo prawne na rzecz Województwa Śląskiego w zakresie zastępstwa procesowego w okresie do dnia 21 grudnia 2011 roku. Zastępstwo to obejmować będzie przedstawienie strategicznych rekomendacji co do dalszych działań Zamawiającego względem Konsorcjum Wykonawcy (którego liderem jest firma Hochtief Polska S.A.) w związku z awarią budowlaną, do której doszło w dniu 15.07.2011 r. przy realizacji zadania Zadaszenie widowni Stadionu Śląskiego w Chorzowie oraz analizę ewentualnych roszczeń Zamawiającego oraz Konsorcjum Wykonawcy wynikłych z zaistniałej awarii

200277 / 2013-09-30 - Administracja samorzÄ…dowa

Gmina Sosnowiec - miasto posiadające prawa powiatu - reprezentowana przez Prezydenta Miasta - Sosnowiec (śląskie)
CPV: 791100008 (Usługi w zakresie doradztwa prawnego i reprezentacji prawnej)
Usługi prawnicze polegające na wykonywaniu zastępstwa procesowego przed sądami I i II instancji i innymi organami orzekającymi oraz doradztwie prawnym w zakresie zastępstwa procesowego

347243 / 2011-12-29 - Administracja samorzÄ…dowa

Gmina Ornontowice - Ornontowice (śląskie)
CPV: 791100008 (Usługi w zakresie doradztwa prawnego i reprezentacji prawnej)
Doradztwo w zakresie wymiaru podatku od nieruchomości od budowli znajdujących się w wyrobiskach górniczych Jastrzębskiej Spółki Węglowej S.A. Kopalni Węgla Kamiennego Budryk w Ornontowicach za lata 2003-2012 oraz nadzór nad odwołaniami.

193298 / 2009-06-16 - Administracja samorzÄ…dowa

Gmina Sosnowiec - miasto posiadające prawa powiatu - reprezentowana przez Prezydenta Miasta - Sosnowiec (śląskie)
CPV: 791100008 (Usługi w zakresie doradztwa prawnego i reprezentacji prawnej)
Pełnienie funkcji ciała opiniodawczego i doradczego dla Prezydenta Miasta Sosnowca oraz sprawującego w jego imieniu nadzór właścicielski w gminnych spółkach prawa handlowego, członkostwem Gminy w związkach i stowarzyszeniach oraz MZZL