71584 / 2016-03-30 - Podmiot prawa publicznego / Miejskie Przedsiębiorstwo Oczyszczania Sp. z o.o. (Kraków)
Ogłoszenie zawiera informacje aktualizacyjne dotyczące publikacji w biuletynie z dnia pod pozycją . Zobacz ogłoszenie / - .
Numer biuletynu: 1
Pozycja w biuletynie: 71584
Data publikacji: 2016-03-30
Nazwa:
Miejskie Przedsiębiorstwo Oczyszczania Sp. z o.o.
Ulica: ul. Nowohucka 1
Numer domu: 1
Miejscowość: Kraków
Kod pocztowy: 31-580
Województwo / kraj: małopolskie
Numer telefonu: 012 6462202
Numer faxu: 012 6462350
Regon: 35064139200000
Typ ogłoszenia: ZP-403
Czy jest obowiązek publikacji w biuletynie: Tak
Czy zamówienie było ogłoszone w BZP: Nie
Czy w BZP zostało zamieszczone ogłoszenie o zmianie: Nie
Ogłoszenie dotyczy: 1
Rodzaj zamawiającego: Podmiot prawa publicznego
Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego:
Odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości położonych na terenie Gminy Miejskiej Kraków (sektor II) i ich transport do instalacji przetwarzania odpadów wskazanych przez Zamawiającego, w okresie od 15. 02. 2016 r. do 31. 03. 2016 r.
Rodzaj zamówienia: U
Przedmiot zamówienia:
Przedmiotem zamówienia jest odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości położonych na terenie Gminy Miejskiej Kraków (sektor II) i ich transport do instalacji przetwarzania odpadów wskazanych przez Zamawiającego, w okresie od 15. 02. 2016 r. do 31. 03. 2016 r.
Kod trybu postepowania: WR
Czy zamówienie dotyczy programu UE: Nie
Nazwa wykonawcy:
Konsorcjum firm:
Remondis Kraków Sp. z o.o. (lider konsorcjum), A.S.A. Eko Polska Sp. z o. o., M. P. G. O. Sp. z o. o., SITA Małopolska Sp. z o. o.
Adres pocztowy wykonawcy: ul. Półłanki 64
Miejscowość: Kraków
Kod pocztowy: 30-640
ID województwa: 5
Województwo / kraj: małopolskie
Nazwa:
Odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości położonych na terenie Gminy Miejskiej Kraków (sektor II) i ich transport do instalacji przetwarzania odpadów wskazanych przez Zamawiającego, w okresie od 15. 02. 2016 r. do 31. 03. 2016 r.
Nr częsci: 1
Data udzielenie zamówienia: 12/02/2016
Liczba ofert: 1
Liczba odrzuconych ofert: 0
Szacunkowa wartość zamówienia: 800000,00
Cena wybranej oferty: 864000,00
Cena minimalna: 864000,00
Cena maksymalna: 864000,00
Kod waluty: 1
Waluta (PLN): PLN
zal_pprawna_hid: c;g;
Postępowanie prowadzone jest w trybie zapytanie o cenę na podstawie art.:
art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. a
art. 67 ust. 1 pkt 3
Uzasadnienia wyboru trybu:
Zamawiający miał zawartą w trybie przetargowym umowę na świadczenie usług odbiór odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości. W umowie przewidziano kwotowy limit wynagrodzenia w zależności od ilości wykonanych usług (odebranych odpadów), który został wyczerpany w ramach jednego z sektorów (sektor II). Jednocześnie nie weszła w życie nowa umowa na świadczenie usług odbioru odpadów, której realizacja ma rozpocząć się z dniem 1 kwietnia 2016r. W związku z powyższym, w chwili obecnej Zamawiający do dnia 1 kwietnia 2016r. jest pozbawiony usług odbioru odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości. Nie jest możliwe udzielenie zamówień uzupełniających dotychczasowemu wykonawcy, bowiem taka okoliczność nie została przewidziana w ogłoszeniu o zamówieniu, a jedynie w SIWZ, jak również nie ma możliwości, aby nowa umowa była realizowana przed 1 kwietnia 2016r., ze względu na brzmienie postanowień umowy. Wskazane okoliczności prowadzą do sytuacji, w której konieczne jest udzielenie zamówienia na świadczenie usług odbioru odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości w ramach sektora II w okresie do dnia 31 marca 2016r., zaś jedynym możliwym trybem jest zamówienie z wolnej ręki na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. a oraz pkt 3 ustawy Pzp. 1. Wystąpienie przesłanki udzielenia zamówienia w trybie z wolnej ręki na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy Pzp usługi mogą być świadczone przez jednego wykonawcę z przyczyn technicznych o obiektywnym charakterze. W przedmiotowym przypadku zachodzą przyczyny techniczne o obiektywnym charakterze uzasadniające zastosowanie trybu niekonkurencyjnego, bowiem na rynku występuje tylko jeden wykonawca zdolny wykonać przedmiotowe zamówienie, tj. usługi odbioru odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości. Po pierwsze, należy wskazać, że w postępowaniu, wskutek którego została zawarta umowa na usługi odbioru odpadów komunalnych w okresie od dnia 1 lipca 2014 roku do dnia 31 marca 2016 roku ofertę złożyło dwóch wykonawców: Konsorcjum firm: PUK VAN GANSEWINKEL KRAKÓW Sp. z o.o. (lider konsorcjum), A.S.A. Eko Polska Sp. z o.o., Małopolskie Przedsiębiorstwo Gospodarki Odpadami Sp. z o.o., Sita Małopolska Sp. z o.o. oraz drugi wykonawca: Remondis Sp. z o. o. Jednak tylko Konsorcjum złożyło ofertę w ramach sektora II i tym samym potwierdziło spełnienie warunków udziału w postępowaniu wymaganych przez Zamawiającego w zadaniu nr 2. W chwili obecnej przedsiębiorstwo PUK VAN GANSEWINKEL KRAKÓW Sp. z o.o. zostało wykupione przez podmiot, należący do grupy kapitałowej Remondis i zmieniło firmę na Remondis Kraków Sp. z.o.o. W postępowaniu TZ EG 19 2015, w wyniku którego została zawarta umowa realizowana od dnia 1 kwietnia 2016 r., oferty również złożyło dwóch wykonawców, tj. Konsorcjum Firm: Sita Małopolska Sp. z.o.o. (Lider Konsorcjum), Remondis Kraków Sp. z.o.o., Małopolskie Przedsiębiorstwo Gospodarki Odpadami Sp.z.o.o. , A.S.A. Eko Polska Sp. z.o.o. oraz Konsorcjum Firm: AVR Sp. z.o.o.(Lider Konsorcjum), Mieczysław Jakubowski Przedsiębiorstwo Wielobranżowe MIKI, jednak podobnie jak w poprzednim postępowaniu tylko pierwsze z konsorcjów złożyło ofertę na zadanie realizowane w ramach sektora II. Mając na uwadze powyższe okoliczności, już opisana wyżej sytuacja obu postępowań o udzielenie zamówienia publicznego wskazuje, że aktualnie realizujący zadanie nr 2 wykonawca jest jedynym podmiotem na rynku zdolnym do wykonania usług odbioru odpadów komunalnych z sektora II. W przypadku przeprowadzenia procedury przetargowej na świadczenie usług odbioru odpadów komunalnych w ramach sektora II, ofertę z pewnością złożyłby dotychczasowy wykonawca, tj. konsorcjum składające się z firm: Sita Małopolska Sp. z.o.o., Remondis Kraków Sp. z.o.o., Małopolskie Przedsiębiorstwo Gospodarki Odpadami Sp.z.o.o. , A.S.A. Eko Polska Sp. z.o.o. Powyższe, oznacza, że ze względu powiązania kapitałowe, jakiekolwiek przedsiębiorstwa z grupy Remondis np. Remondis Warszawa Sp. z o.o., SITA lub ASA nie mogłyby złożyć skutecznej oferty, a ich uczestnictwo w postępowaniu wiązałoby się z koniecznością wykluczenia wszystkich podmiotów z uwagi na przynależność kapitałową, co potwierdzają dowody z ofert, tj. listy podmiotów składających się na grupy kapitałowe. Natomiast po wykluczeniu wskazanych wyżej podmiotów z postępowania, na rynku pozostają mniejsze podmioty o mniejszym potencjale nieadekwatnym do przedmiotu zamówienia. Niezależnie od powyższego, w niniejszym przypadku zachodzą przyczyny techniczne o obiektywnym charakterze uniemożliwiające udzielenie zamówienia innym podmiotom, niż dotychczasowemu wykonawcy. Przede wszystkim uniemożliwia to skomplikowany charakter zamówienia, zwłaszcza w sektorze II. Z dotychczasowych doświadczeń Zamawiającego wynika, że sektor II jest trudny do obsługi, na co wskazuje stan ofert złożonych w postępowaniach w sprawie zamówienia publicznego w zakresie zadania nr 2, w postępowaniach w roku 2014 i 2015 złożono jedną ofertę, zaś w postępowaniu w roku 2013 zostały co prawda złożone dwie oferty jednak ich wartości znacznie odbiegały od siebie (cena jednej z ofert była niemal trzykrotnie niższa od drugiej), co potwierdza złożoność tematyki nawet dla wykonawców spoza Krakowa. Powyższe potwierdza, że zakres prac polegających na odbieraniu odpadów od właścicieli nieruchomości zlokalizowanych na terenie miasta Krakowa (sektor II) jest złożony m.in. ze względu na fakt, iż liczy 160 000 mieszkańców. W przypadku braku doświadczenia wykonawcy wystąpi zagrożenie sanitarne na znaczącą skalę. Należy wskazać, że usługi odbioru odpadów komunalnych muszą być realizowane ściśle zgodnie z harmonogramem. Ewentualna reklamacja bądź przypadek nienależytego wykonania usługi ma ogromne znaczenie dla zagrożenia sanitarnego zwłaszcza w obiektach, w których odbiór odpadów następuje codziennie. W związku z powyższym, wymagana jest od wykonawcy znajomość topografii terenu Krakowa ze względu na specyfikę miasta, w szczególności zaś sektora II. Natomiast nieumiejętna organizacja pracy zwłaszcza na obszarach ulic jednokierunkowych, wąskich może prowadzić do zatorów ulicznych, uszkodzeń mienia znaczącej wartości umiejętność manewrowania ogromnymi pojazdami w wąskich bramach kamienic oraz możliwością braku wjazdu karetek. Należy w tym miejscu wskazać, że według zebranych danych na terenie sektora II znajduje się 48 budynków szpitali i zakładów opieki medycznej. Wykonawcy świadomi tego faktu, nie składają ofert w postępowaniu na zamówienie na usługi odbioru odpadów komunalnych zakresie zadania nr 2 ze względu na złożoność zamówienia oraz związane z tym duże zagrożenie sanitarne. Ponadto w zakres przedmiotu zamówienia wchodzi również dostarczanie pojemników z nieruchomości stanowiących własność osób starszych, które nie są w stanie donieść pojemnika do granic nieruchomości. Nieznajomość przyzwyczajeń mieszkańców może prowadzić do nie odbierania odpadów, a w związku z tym do zagrożenia sanitarnego. W ramach przedmiotu zamówienia wykonawca jest zobowiązany nie tylko do usługi odbioru odpadów komunalnych, ale także do dostawy worków do selektywnej zbiórki oraz pojemników na odpady. W zakresie pojemników należy zauważyć, że na terenie sektora II dotychczasowy wykonawca dzierżawi pojemniki w ilości: Remondis Kraków Sp. z.o.o. (140), Sita Kraków Sp. z o.o. pojemniki na odpady zmieszane i segregowane( 454), PUK VAN GANSEWINKEL KRAKÓW Sp. z o.o. (346), MPGO Sp. z o.o. (62). A.S.A. EKO Polska Sp. z o.o. (18). Sita Kraków Sp. z o.o. pojemniki na odpady kuchenne (50). W przypadku świadczenia usług odbioru odpadów w miesiącach luty/marzec 2016 przez inny podmiot niż dotychczasowy wykonawca, poszczególni członkowie konsorcjum wypowiedzą umowy najmu lub dzierżawy pojemników w powyższej ilości. Tym samym, nowy wykonawca będzie zobowiązany do zapewnienia w bardzo krótkim czasie wskazanej ilości pojemników, w celu zapobieżenia zagrożenia sanitarnego. Zwłaszcza, że zapewnienie pojemników jest koniecznością w przypadku tego zamówienia, bowiem przechowywanie odpadów w workach wiąże się z ogromnym zagrożeniem sanitarnym oraz zanieczyszczeniem środowiska ze względu na ich rozrywanie przez zwierzęta domowe, np. psy lub koty oraz roznoszenie odpadów w sposób niekontrolowany. Sam Zamawiający nie jest w stanie zapewnić takiej ilości pojemników w krótkim czasie dla mieszkańców, w związku z powyższym ten zakres zamówienia musi zrealizować wykonawca. Tymczasem sam proces produkcji pojemników trwa nie mniej niż 2 tygodnie. Z kolei zaś proces wyposażenia mieszkańców w pojemniki, podpisywanie umów oraz odpowiednie oznakowanie pojemników dla tak dużej ilości mieszkańców z doświadczenia własnego Zamawiającego trwa nie krócej niż kwartał oraz wiąże się z ogromnymi kosztami. Należy dodać, że wprowadzenie pojemnika do systemu musi być poprzedzone odpowiednim jego oznakowaniem oraz zewidencjonowaniem, co zapewnia szczelność systemu. Także specjalistyczne pojemniki na odpady kuchenne nie są pojemnikami powszechnie dostępnymi, zaś ich brak w obiektach użyteczności publicznej, takich jak hotele może prowadzić do naruszenia restrykcyjnych zasad sanitarnych, a nawet do wybuchu epidemii. Ponadto do obowiązków wykonawcy należy zapewnienie mieszkańcom worków na selektywnie zbierane odpady. Proces produkcji worków z odpowiednim oznakowaniem i ich dystrybucji wymaga nie tylko znajomości topografii terenu, jak i lokalizacji nieruchomości, do których należy dostarczyć worki. Warto również zwrócić uwagę na fakt, że aby odebrać odpady z niektórych nieruchomości niezbędne jest otrzymanie od zarządcy kluczy do wiaty na odpady, co również jest procesem czasochłonnym. W ramach przedmiotu zamówienia ponadto wykonawca będzie zobowiązany do zorganizowania biura obsługi wraz ze specjalną linią, na którą można zgłaszać reklamacje. Dla prawidłowego funkcjonowania biura obsługi konieczne jest przeprowadzenie kampanii medialnej informującej o zmianie dotychczasowego numeru telefonu na okres niespełna 2 miesięcy w ramach jednego sektora, co będzie czynnością długotrwałą, zaś powrót do numeru telefonu aktualnego wykonawcy związany z realizacją nowej umowy od dnia 1 kwietnia 2016r. spowoduje chaos na ogromną skalę. Uzasadnienie prawne: Wskazane wyżej okoliczności uzasadniają udzielenie zamówienia na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy Pzp, tj. występują przyczyny techniczne o obiektywnym charakterze umożliwiające udzielenie przedmiotowego zamówienia tylko jednemu wykonawcy. Jak wynika z wyżej przedstawionego uzasadnienia faktycznego, zamówienie na odbiór odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości jest usługą złożoną, obejmującą nie tylko odbiór i transport odpadów, ale również dostawę worków przeznaczonych do selektywnej zbiórki oraz pojemników na odpady, usługę czyszczenia tychże pojemników, czy prowadzenie biura obsługi klienta. Przy czym, jak wskazano wyżej, nienależyte wykonanie usługi może nieść ze sobą dalekosiężne skutki związane z zagrożeniem sanitarnym dla mieszkańców i właścicieli nieruchomości. Mając zatem na uwadze złożoność przedmiotu zamówienia, jak również jego charakter oraz możliwe negatywne skutki związane z jego niewykonaniem bądź nienależytym wykonaniem, należy stwierdzić, iż w chwili obecnej zamówienie może zostać zrealizowane przez jeden podmiot występujący na rynku, tj. dotychczasowego wykonawcę, konsorcjum składające się z firm: Sita Małopolska Sp. z.o.o., Remondis Kraków Sp. z.o.o., Małopolskie Przedsiębiorstwo Gospodarki Odpadami Sp. z.o.o. , A.S.A. Eko Polska Sp. z.o.o. Tylko ten wykonawca jest w stanie zrealizować usługi odbioru odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości we wskazanych okolicznościach, biorąc pod uwagę logistykę zamówienia oraz natychmiastową konieczność podjęcia się jego wykonania. Jedynie wykonawca aktualnie realizujący usługi na rzecz Zamawiającego w ramach sektora II jest w stanie podołać zadaniu odbioru odpadów komunalnych zgodnie z harmonogramem, prowadzeniu biura obsługi klienta, dostarczenia worków oraz pojemników na rzecz właścicieli nieruchomości ze względu na posiadane doświadczenie, dysponowaną infrastrukturę, kadrę oraz potencjał techniczny. Warto podkreślić również, że realizacja przedmiotu zamówienia, tj. usług odbioru odpadów komunalnych wiąże się z koniecznością posiadania stosownych uprawnień wymaganych obowiązującymi przepisami prawa, w zakresie prowadzenia działalności regulowanej oraz transportu odpadów. Wykonawca ponadto musi spełniać wymagania dotyczące dysponowanej bazy magazynowo transportowej, której warunki zostały szczegółowo określone w Rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 11 stycznia 2013 r. w sprawie szczegółowych wymagań w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości tj. Dz. U. 2013r., poz. 122. Powyższe wymagania stanowią dodatkowe ograniczenie kręgu wykonawców, a przy uwzględnieniu wszystkich warunków dotyczących sposobu wykonania przedmiotu zamówienia, należy stwierdzić, iż jedynym zdolnym do realizacji zamówienia jest dotychczasowy wykonawca. W związku z powyższym, nie ulega wątpliwości, że występuje przesłanka udzielenia zamówienia w trybie z wolnej ręki na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy Pzp. Warto w tym miejscu wskazać, że przedmiotowy przepis stanowi podstawę udzielenia zamówienia w trybie niekonkurencyjnym w sytuacji nie tylko, gdy ze względów czysto technologicznych na rynku występuje monopol danego wykonawcy, ale również wówczas, gdy ze względu na sposób wykonania zamówienia, jego organizację oraz stronę logistyczną tylko jeden wykonawca jest w stanie zrealizować przedmiot zamówienia. Powyższą interpretację brzmienia art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy Pzp potwierdza stanowisko Sądu Apelacyjnego w Warszawie I Wydział Cywilny zawarte w wyroku z dnia 21 stycznia 2015r., sygn. akt: I ACa 1201/14: Przesłanka jednego wykonawcy, wynikająca z art. 67 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 907 ze zm.) nie oznacza wykonawcy, który jedyny w danym miejscu i czasie jest zainteresowany w uzyskaniu tego konkretnego zamówienia, ale wykonawcę, który obiektywnie rzecz biorąc jako jedyny jest w stanie tego rodzaju zamówienie wykonać.(...) Pojęcia przyczyn technicznych w rozumieniu przepisu 67 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy Prawo zamówień publicznych nie należy utożsamiać z pojęciem przyczyn technologicznych, nie chodzi tu wyłącznie o umiejętności i możliwości specjalistyczne, lecz również względy logistyczne i organizacyjne pozwalające na ich wykorzystanie w określony sposób, a więc także dającą się przewidzieć i oszacować sprawność wykonawcy dostawcy w realizacji zamówienia (Legalis, 1186067). Mając na uwadze wyżej zaprezentowane stanowisko Sądu Apelacyjnego należy uznać, że w niniejszym przypadku zachodzi przesłanka udzielenia zamówienia w trybie z wolnej ręki na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy Pzp, ponieważ ze względu na skomplikowany charakter zamówienia, jak również niewielką ilość czasu przewidzianą na przystąpienie do jego realizacji na rynku występuje tylko jeden podmiot, który jest w stanie zrealizować usługi na rzecz Zamawiającego. 2. Wystąpienie przesłanki udzielenia zamówienia w trybie z wolnej ręki na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 3 ustawy Pzp ze względu na wyjątkową sytuację niewynikającą z przyczyn leżących po stronie zamawiającego, której nie mógł on przewidzieć, wymagane jest natychmiastowe wykonanie zamówienia, a nie można zachować terminów określonych dla innych trybów udzielenie zamówienia. W tym miejscu należy również wskazać na istotny aspekt przedmiotowego zamówienia, tj. konieczność jego natychmiastowego wykonania, co stanowi dodatkową przesłankę uzasadniającą zastosowanie trybu z wolnej ręki na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 3 ustawy Pzp. Zgodnie ze wskazanym przepisem zamawiający może udzielić zamówienia w trybie z wolnej ręki ze względu na wyjątkową sytuację niewynikającą z przyczyn leżących po stronie zamawiającego, której nie mógł on przewidzieć, wymagane jest natychmiastowe wykonanie zamówienia, a nie można zachować terminów określonych dla innych trybów udzielenia zamówienia. W niniejszym przypadku zachodzą przesłanki wskazane w niniejszym przepisie. Po pierwsze, wystąpiła wyjątkowa sytuacja, która nie wynika z przyczyn leżących po stronie zamawiającego. Poprzednia umowa na świadczenie usług odbioru odpadów od właścicieli nieruchomości uległa wyczerpaniu kwotowemu, co niewątpliwie jest sytuacją wyjątkową, której zamawiający nie mógł przewidzieć. Powodem wykorzystania środków przed 1 kwietnia 2016r. była zmiana dotychczasowej struktury odpadów (stosunek odpadów selektywnie zbieranych w stosunku do całości odpadów). W SIWZ średni poziom odbioru odpadów selektywnie zbieranych przyjęty został na poziomie 17 proc., podczas gdy rzeczywisty średni poziom wyniósł ok. 28 proc. Zaproponowana w ofercie i przyjęta do umowy cena odbioru i transportu jednej tony odpadów selektywnie zbieranych jest około 65 proc wyższa od ceny odbioru i transportu niesegregowanych zmieszanych odpadów komunalnych. Spowodowało to wyczerpanie całkowitej ceny umownej na około półtorej miesiąca przed zakończeniem ważności umowy. Niewątpliwie, wykorzystanie wcześniej kwoty środków przeznaczonych na sektor II jest okolicznością, której Zamawiający nie był w stanie przewidzieć. Ilość oraz struktura odpadów są ustalane przez Zamawiającego na podstawie danych dotyczących dotychczasowo odbieranych odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości. Biorąc pod uwagę należytą staranność Zamawiającego przygotowującego dokumentację postępowania, uwzględniającego wszystkie okoliczności, nie można uznać, że mógł on przewidzieć tak znaczącą zmianę struktury odpadów prowadzącą do wyczerpania kwot przed upływem terminu realizacji umowy. Warto w tym miejscu wskazać, że orzecznictwo Krajowej Izby Odwoławczej wielokrotnie definiowało wyjątkowość sytuacji, o której mowa w art. 67 ust. 1 pkt 3 ustawy Pzp i w tym zakresie Izba nie ograniczyła tych przypadków jedynie do katastrof lub wypadków związanych z siłą wyższą. Tak stwierdził m.in. Skład Orzekający Krajowej Izby Odwoławczej w wyroku z dnia 8 marca 2014r., KIO/KD 13/14: Wyjątkowość sytuacji, o której mowa w art. 67 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 907 ze zm.), nie może kojarzyć się tylko z anomaliami pogodowymi czy siłami wyższymi. Wyjątkowość sytuacji jest związana z dużą rzadkością występowania zjawiska, szczególnością osobliwością. Z taką wyjątkową sytuacją zamawiający ma do czynienia gdy wykonawca nie spełnia umówionego świadczenia, tak jak o tym stanowi art. 353 par. 1 KC. Zobowiązanie polega na tym, że wierzyciel może żądać od dłużnika świadczenia, a dłużnik powinien świadczenie spełnić. Zamawiający powinien zakładać, że wypełnianie przez wykonawcę świadczenia musi być uznawane za sytuację normalną czy powszechnie występującą, a więc a contrario nie można zakładać, że niewypełnianie przez wykonawcę świadczenia nie może być uznawane za sytuację wyjątkową (Legalis, 1245573). We wskazanym wyroku Izba stwierdziła, że nienależyte wykonanie umowy i związane z tym od niej odstąpienie stanowi wyjątkową sytuację, której zamawiający nie mógł przewidzieć, uzasadniającą natychmiastowe wykonanie zamówienia. Tym samym również przypadek wykorzystania wcześniej zaplanowanej kwoty wynagrodzenia na półtorej miesiąca przed zakończeniem terminu realizacji umowy, który nie był przewidziany przez obie strony umowy może być uznany za sytuację wyjątkową. Zwłaszcza, że Zamawiający na bazie własnych dotychczasowych doświadczeń, opartych o dane statystyczne był ustalił strukturę oraz ilość odpadów komunalnych odbieranych od właścicieli nieruchomości. Nie ulega również wątpliwości, że w niniejszym przypadku występuje natychmiastowa potrzeba udzielenia zamówienia, która uniemożliwia przeprowadzenie innych trybów postępowania w sprawie udzielenia zamówienia publicznego. Następna umowa na usługi odbierania odpadów komunalnych w sektorze II będzie realizowana od dnia 1 kwietnia 2016r., jednocześnie ze względów sanitarnych oraz obowiązujące przepisy, Zamawiający jest zobowiązany do zapewnienia ciągłości świadczonych usług. Nie ulega bowiem wątpliwości, że usługi odbioru odpadów komunalnych muszą być świadczone w sposób ciągły, bowiem jakikolwiek przestój w tym zakresie może prowadzić do zagrożenia sanitarnego, a nawet wybuchu epidemii w przypadku zanieczyszczenia środowiska. Zwłaszcza, że w tym przypadku mowa o sektorze zlokalizowanym w mieście Kraków obejmującym 160 000 mieszkańców. Warto w tym miejscu wskazać na orzeczenie Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 15 kwietnia 2014r., KIO/KD 28/14: Innymi słowy przesłanka konieczności natychmiastowego wykonania zamówienia została przez Izbę oceniona w rozpoznawanej sprawie także przez pryzmat roli, jaką Zamawiający odgrywa na rynku usług przewozowych oraz potencjalnych konsekwencji społecznych spowodowanych utrudnieniem w ich nieprzerwanym świadczeniu. Bez trudu można wskazać na negatywne konsekwencje mogących realnie wystąpić w ocenianym stanie faktycznym przerw w świadczeniu usług przewozowych, dla ogółu ludności, dojazdu młodzieży do szkół, brakiem możliwość dojazdu pracowników do zakładów pracy, w tym również do zakładów z szeroko rozumianego sektora usług publicznych. Tym samym Izba stoi na stanowisku, że zasada wyjątkowości stosowania trybów niekonkurencyjnych musi w uzasadnionych sytuacjach ustąpić miejsca zasadnej potrzebie możliwości zaspokojenia określonych potrzeb społecznych. Zasada legalizmu (prymatu ścisłego stosowania prawa) nie może być celem samym w sobie, lecz powinna być postrzegana przez pryzmat konieczności zaspokajania słusznych potrzeb społecznych (Legalis 993106). Wyżej zacytowana uchwała Krajowej Izby Odwoławczej wskazuje również na istotny kontekst społeczny, jaki powinien być brany pod uwagę przy ustalaniu, czy zachodzi przesłanka natychmiastowej potrzeby udzielenia zamówienia. Izba zaznacza w uchwale, że należy wziąć pod uwagę możliwe negatywne skutki, jakie mogą nastąpić w przypadku nie udzielenia zamówienia natychmiast oraz zasięg ich wystąpienia. Nie ulega wątpliwości, że w niniejszym przypadku, Zamawiający nie ma możliwości zastosowania innego trybu udzielenia zamówienia na odbiór odpadów komunalnych, bowiem zanim przeprowadziłby postępowanie, wystąpiłyby negatywne skutki w postaci zagrożenia sanitarnego miasta Krakowa w związku z brakiem świadczenia usługi odbioru odpadów. Z powyższych względów, należy z całą stanowczością stwierdzić, że w niniejszym przypadku występują przesłanki udzielenia zamówienia w trybie z wolnej ręki na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 3 ustawy Pzp na świadczenie usług odbioru odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości w ramach sektora II.
Kody CPV: 905000000
Podobne przetargi
217274 / 2013-06-06 - Administracja samorzÄ…dowa
Gmina Olesno - Olesno (małopolskie)
CPV: 905000000 ()
ODBIÓR I ZAGOSPODAROWANIE ODPADÓW KOMUNALNYCH Z NIERUCHOMOÅšCI ZAMIESZKAÅYCH Z TERENU GMINY OLESNO
112083 / 2013-06-14 - Administracja samorzÄ…dowa
Gmina Kościelisko - Kościelisko (małopolskie)
CPV: 905000000 ()
Odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości
z terenu Gminy Kościelisko
333384 / 2010-10-15 - Inny: spółka gminna
Brzeskie Zakłady Komunalne - Brzesko (małopolskie)
CPV: 905000000 ()
Odbiór i zagospodarowanie nieczystości stałych komunalnych z punktu przeładunkowego odpadów komunalnych w Brzesku przy ulicy Przemysłowej
254007 / 2014-12-08 - Administracja samorzÄ…dowa
Urząd Gminy w Tymbarku - Tymbark (małopolskie)
CPV: 905000000 ()
Odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości zamieszkałych na terenie Gminy Tymbark
231541 / 2014-11-04 - Administracja samorzÄ…dowa
Urząd Gminy w Tymbarku - Tymbark (małopolskie)
CPV: 905000000 ()
Odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości zamieszkałych na terenie Gminy Tymbark
123310 / 2013-03-28 - Administracja samorzÄ…dowa
Gmina Kościelisko - Kościelisko (małopolskie)
CPV: 905000000 ()
Odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych od właścicieli
nieruchomości z terenu Gminy Kościelisko
251354 / 2010-08-16 - Inny: spółka gminna
Brzeskie Zakłady Komunalne - Brzesko (małopolskie)
CPV: 905000000 ()
Odbiór i zagospodarowanie nieczystości stałych komunalnych z punktu przeładunkowego odpadów komunalnych w Brzesku przy ulicy Przemysłowej