254253 / 2011-09-26 - / Gmina Trzebiatów (Trzebiatów)
Ogłoszenie zawiera informacje aktualizacyjne dotyczące publikacji w biuletynie 1 z dnia 2011-09-02 pod pozycją 235793. Zobacz ogłoszenie 235793 / 2011-09-02 - Administracja samorzÄ…dowa.
Numer biuletynu: 1
Pozycja w biuletynie: 254253
Data publikacji: 2011-09-26
Nazwa: Gmina Trzebiatów
Ulica: ul. Rynek 1
Numer domu: 1
Miejscowość: Trzebiatów
Kod pocztowy: 72-320
Województwo / kraj: zachodniopomorskie
Numer telefonu: 091 387-29-84
Numer faxu: 091 387-26-19
Typ ogłoszenia: ZP-406
Numer biuletynu: 1
Numer pozycji: 235793
Data wydania biuletynu: 2011-09-02
Ogłoszenie dotyczy: 3
Przedmiot zamówienia: Ogłoszenie o zmianie ogłoszenia
Miejsce składania: zał I pkt2
Przed wprowadzeniem zmainy:
Przedmiotowe zamówienie dodatkowe spełnia przesłanki określone w art. 67 ust. 1 pkt 5 ustawy: 1)wykonawcą zamówień dodatkowych będzie dotychczasowy wykonawca robót budowlanych (konsorcjum firm Metromex S.A. i Przedsiębiorstwo Elektryfikacji Eltor Sp. z o.o.), 2)zamówienia dodatkowe nie były objęte zamówieniem podstawowym, 3)zamówienia dodatkowe nie przekraczają łącznie 50% wartości realizowanego zamówienia, 4)zamówienia dodatkowe są niezbędne do prawidłowego wykonania zamówienia podstawowego, 5)wykonanie zamówień dodatkowych stało się konieczne na skutek sytuacji niemożliwej wcześniej do przewidzenia, 6)jeżeli: a)z przyczyn technicznych lub gospodarczych oddzielenie zamówienia dodatkowego od zamówienia podstawowego wymagałoby poniesienia niewspółmiernie wysokich kosztów lub b)wykonanie zamówienia podstawowego jest uzależnione od wykonania zamówienia dodatkowego.
Po wprowadzeniu zmiany:
Zamawiający udzielił zamówień dodatkowych na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 5 ustawy Prawo zamówień publicznych dotychczasowemu wykonawcy robót budowlanych (wykonawcy zamówienia podstawowego). Udzielone zamówienia dodatkowe nie są objęte zamówieniem podstawowym. Wartość brutto wynagrodzenia wykonawcy zamówień dodatkowych ustalona w toku przeprowadzonych negocjacji w trybie zamówienia z wolnej ręki nie przekroczyła 50% wartości realizowanego zamówienia. Na podstawie opinii geotechnicznej sporządzonej w lutym 2011 r. stwierdzono napięte zwierciadło wody gruntowej w warstwie piasku drobnego pod warstwą torfów i namułów. W warstwie torfów stwierdzono w pełni nawodnioną soczewkę żwiru. Ponadto stwierdzono, że ze względu na czas przeznaczony na realizację przedsięwzięcia (termin wykonania zamówienia) można przeprowadzić uzdatnienie podłoża na dwa sposoby. Sposób pierwszy to kilkuletnia wymuszona konsolidacja przeciążająca. Warstwa gruntów organicznych wymagałaby wstępnego obciążenia warstwą przeciążającą, którą po okresie ustabilizowania osiadania należałoby usunąć i w miejscu prowadzonej wymuszonej konsolidacji wykonać konstrukcję kompostowni. Wszelkie fundamenty słupów wsporczych dachu, fundamentów pod maszyny wymagałoby jednak posadowienia pośredniego na palach. Prace związane z sypaniem warstwy przeciążającej wymagałyby przygotowania nasypu w trzech etapach, żeby nie doprowadzić do utraty stateczności warstwy nasypu. Występująca wysoko woda gruntowa oraz napięte zwierciadło wody gruntowej spowodowałoby jednak wydłużenie procesu konsolidacji. Nadmiar wody z przeciążonej warstwy gruntu organicznego będzie odpływał wyłącznie wierzchnią warstwą nasypową. Najlepszym rozwiązaniem, które pozwoli na wyeliminowanie nierównomiernych osiadań płyty będzie wykonanie wzmocnienia podłoża gruntowego kolumnami betonowymi typu CMC, które w znacznym stopniu skrócą czas wykonania prac związanych z posadowieniem konstrukcji. Kolumna betonowa powinna się oprzeć podstawą na zagęszczonym piasku drobnym. Takie rozwiązanie pozwoli po kilku tygodniach rozpocząć prace nad właściwą konstrukcja płyty kompostowni. Ponadto drogi dojazdowe do kompostowni i place manewrowe również powinny zostać posadowione na wzmocnionym podłożu. Z Ekspertyzy do umowy IN/2220/03/KMP/2011 sporządzonej przez dr hab. inż. Ryszarda Coufala z Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego wynika natomiast, że wyższe zwierciadło wody gruntowej wpłynie na czas komprymacji gruntów nienośnych, a tym samym na prawidłowe wykonanie zamówienia publicznego, dlatego posadowienie płyty kompostowej na palach betonowych jest w pełni uzasadnione dla uniknięcia nierównomierności osiadań i bezpiecznego przeniesienia obciążeń. W zaistniałej sytuacji płyta boksów magazynowych w zaistniałej sytuacji powinna być posadowiona na palach. Również uzasadnione jest wykonanie nawierzchni z rozbieralnej kostki betonowej w przypadku posadowienia bezpośredniego dróg i placów manewrowych z uwagi na prawdopodobne nierównomierne osiadania obiektów. Nawierzchnia rozbieralna dopuszcza naprawy eksploatacyjne. Ma to znaczenie w przypadku wystąpienia nierównomiernego i nieprzewidywalnego osiadania obiektów. W opinii geotechnicznej wykonanej przez dr inż. Romana Bednarka na potrzeby budowy kompostowni osadów ściekowych na terenie oczyszczalni ścieków w Trzebiatowie na dz. nr 385/3 wynika natomiast, że w przypadku niewykonywania dróg na palach należy zmienić nawierzchnię na rozbieralną dającą możliwość przełożenia w czasie dalszego osiadania gruntu oraz że wysoki poziom wody gruntowej w przypadku prowadzenia prac wymagać będzie odwodnienia terenu, w istniejących warunkach gruntowo - wodnych będzie wymagał znacznych nakładów i może być bardzo trudny do realizacji. Dodatkowo stworzy to potencjalne niebezpieczeństwo osiadania istniejących obiektów sąsiadujących, a dla obiektów posadowionych w takich warunkach bez posadowienia pośredniego na pewnym fundamencie nie można dać 100% gwarancji na graniczne przemieszczenia płyty kompostowni. Wykonanie zamówień dodatkowych jest więc niezbędne do prawidłowego wykonania zamówienia podstawowego, a ponadto wykonanie zamówienia podstawowego jest uzależnione od wykonania zamówienia dodatkowego. Udzielenie zamówienia dodatkowego jest bowiem ściśle powiązane z prawidłowym wykonaniem zamówienia podstawowego, tzn. takim wykonaniem tego zamówienia, aby spełniało ono swoje wymagania funkcjonalne, zgodne z przeznaczeniem. Konieczność udzielenia zamówień dodatkowych na roboty budowlane wynika z sytuacji niemożliwej wcześniej do przewidzenia, czyli takiej, której nie można było stwierdzić przy dochowaniu należytej staranności przez zamawiającego na etapie wykonywania czynności związanych z przygotowaniem postępowania oraz przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Z treści wniosków zawartych w dokumentacji geotechnicznej sporządzonej w 2007 r. wynikało m. in., że woda gruntowa utrzymywała się w gruntach organicznych na głębokości 0,50 - 0,80 m p.p.t. (poniżej poziomu terenu), przy stabilizacji w wykopie i wierceniu (strona 5), podczas gdy w dniu 1 lutego 2011 r. stwierdzono, że woda stabilizowała się na poziomie 0,2 m poniżej powierzchni terenu na poziomie płytko występującej wody przypowierzchniowej. W lutym 2011 r. w warstwie torfów stwierdzono w pełni nawodnioną soczewkę żwiru. Nawodnione były również grunty organiczne. Niedrożny system rowów melioracyjnych i pogarszający się ich stan powodował ciągły wzrost poziomu zwierciadła wody gruntowej, która na tym obszarze nawiązuje do zwierciadła wody w rzece Redze (Opinia geotechniczna uzupełniająca dotycząca warunków gruntowo - wodnych dla projektowanej kompostowni w Trzebiatowie na dz. nr 385.3 sporządzona w lutym 2011 r.). Ponadto stwierdzono, że dodatkowo występująca pod nasypem o dużej miąższości warstwa torfów i namułów nie będzie stanowiła dobrej platformy do poruszania się ciężkim sprzętem. Zaistniałej sytuacji zamawiający nie mógł przewidzieć. Potwierdza to Ekspertyza do Umowy IN 2220/03/KMP/2011 sporządzona przez dr hab. inż. Ryszard Coufala z Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego, w której (pkt 4. Uzasadnienie) stwierdza się, że Sąsiedztwo rzeki stanowi bardzo znaczący czynnik w ocenie warunków gruntowo - wodnych. Na takich terenach występują najczęściej torfowiska i grunty zastoiskowe. Odległość, 0,5 km, terenu kompostowi do rzeki Regi jest na tyle duża, że wpływ poziomu wody w rzece na poziom wody gruntowej na terenie kompostowni minimalizuje się do zera. Różnica poziomu wody gruntowej pomierzonej na terenie kompostowni w dniu badań w 2007 roku i 2011 roku wynika najprawdopodobniej ze złego stanu technicznego systemu melioracyjnego i długoterminowych opadów atmosferycznych. Uwarunkowania klimatyczne coraz częściej wykraczają poza normy ustalone na podstawie obserwacji krótkoterminowych i długoterminowych. Graniczne wartości obserwacji długoterminowych takich jak ilość opadów atmosferycznych, temperatura, siła wiatru wykraczają poza normy. Przykładem jest wprowadzona poprawka do normy obciążenia śniegiem. Coraz częściej w naszych szerokościach geograficznych spotykamy nawalne opady atmosferyczne, które powodują gwałtowne wezbrania rzek. Gwałtowne przejścia między poszczególnymi porami roku przyczyniają się do natychmiastowych rozmarznięć, nasilających się opadów deszczu, co powoduje znaczne podwyższenia poziomu wody gruntowej. Tego typu uwarunkowań klimatycznych nie można przewidzieć, a moją one swoje odbicie w warunkach gruntowo wodnych. Stwierdzony podniesiony poziom wody gruntowej w opracowaniu z 2011 roku był nie do przewidzenia na etapie projektowania. Także w pkt 5.1. opinii geotechnicznej sporządzonej w czerwcu 2011 r. na potrzeby budowy kompostowni osadów ściekowych na terenie oczyszczalni ścieków w Trzebiatowie na dz. nr 385/3 stwierdza się, że Poziom wody gruntowej jest związany z wodą płynącą w rzece Rega, która w znaczący sposób wpływa na poziom wody gruntowej dla terenów położonych w bezpośrednim sąsiedztwie rzeki. Im dalej od rzeki tym ten wpływ jest coraz mniejszy. Na terenie oddalonym o 0,5 km od rzeki Regi wpływ ten będzie minimalny. W przypadku podniesienia wody w Redze o 1 m względem poziomu wody gruntowej na terenie budowanej kompostowni, żeby nastąpiło wyrównanie tych poziomów potrzebny jest czas 964 dni. Obliczenia wykonano dla wody przepływającej przez piaski drobne. Na podstawie otrzymanych informacji z Urzędu Miasta w Trzebiatowie wynika, że odnotowano 8.06.2011 roku stan Regi na poziomie 134 cm, gdzie poziom 157 cm to jest dolna granica stanów średnich. Na tej podstawie można stwierdzić, że kierunek przepływu wody odbywa się z terenów budowanej kompostowni do rzeki Regi. Podczas powodzi 15.01.2011 roku stan Regi wyniósł 441 cm, a w czasie powodzi 7.02.2011 roku osiąga poziom 394 cm. Czas trwania powodzi był jednak zdecydowanie za krótki, żeby wpłynęło to na poziom zwierciadła wody na ternie budowanej kompostowni. Badania podłoża gruntowego wykonane w sierpniu 2007 roku były wykonane po długim okresie przynajmniej jednego roku bez powodzi. Podobnie badania wykonane w lutym 2011 roku były wykonane po długim okresie, kiedy nie było powodzi. Badania w drugiej opinii ujawniły nieprzewidywalnie wysoki stan wody gruntowej względem badań z 2007 roku. W czasie prowadzenia badań terenowych nie można było przewidzieć tak wysokich stanów wody gruntowej. W pkt 6.3. opinii stwierdza się również, że W istniejących warunkach położenia terenu w odległości 0,5 km od rzeki Regi podniesienie poziomu wody gruntowej do poziomu 0,2 m p.p.t. może być związane z wieloma czynnikami niezależnymi do Regi. Przyczyną mogą być zniszczone systemy melioracyjne, długotrwałe opady atmosferyczne czynników tych nie dało się przewidzieć na etapie projektowania, czy wykonywania wcześniejszej opinii geotechnicznej.
Podobne przetargi
45302 / 2013-02-01 - Ogłoszenie o zmianie ogłoszenia
UrzÄ…d Gminy - Dobra (zachodniopomorskie)
CPV: -
331529 / 2011-12-15 - Ogłoszenie o zmianie ogłoszenia
Samodzielny Publiczny Zespół Zakładów Opieki Zdrowotnej - Stargard Szczeciński (zachodniopomorskie)
CPV: -
59866 / 2013-02-13 - Ogłoszenie o zmianie ogłoszenia
Jednostka Wojskowa 3294 - Åšwidwin (zachodniopomorskie)
CPV: -
58290 / 2012-02-27 - Ogłoszenie o zmianie ogłoszenia
Zespół Szkół Morskich w Kołobrzegu - Kołobrzeg (zachodniopomorskie)
CPV: -
104367 / 2013-06-07 - Ogłoszenie o zmianie ogłoszenia
Szczecińsko-Polickie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne Sp. z o.o. - Police (zachodniopomorskie)
CPV: -
34604 / 2013-01-24 - Ogłoszenie o zmianie ogłoszenia
Gmina Kołbaskowo - Kołbaskowo (zachodniopomorskie)
CPV: -
296168 / 2009-08-27 - Ogłoszenie o zmianie ogłoszenia
Rejonowy ZarzÄ…d Infrastruktury - Szczecin (zachodniopomorskie)
CPV: -
189657 / 2011-07-11 - Ogłoszenie o zmianie ogłoszenia
Uniwersytet Szczeciński - Szczecin (zachodniopomorskie)
CPV: -
125288 / 2014-04-11 - Ogłoszenie o zmianie ogłoszenia
Samodzielny Publiczny Specjalistyczny Zakład Opieki Zdrowotnej "ZDROJE" - Szczecin (zachodniopomorskie)
CPV: -
81521 / 2011-03-11 - Ogłoszenie o zmianie ogłoszenia
Gmina Resko - Resko (zachodniopomorskie)
CPV: -
339134 / 2011-10-18 - Ogłoszenie o zmianie ogłoszenia
Powiat Świdwiński - Świdwin (zachodniopomorskie)
CPV: -
105383 / 2015-07-15 - Ogłoszenie o zmianie ogłoszenia
Celowy ZwiÄ…zek Gmin R-XXI - Nowogard (zachodniopomorskie)
CPV: -
121695 / 2015-08-14 - Ogłoszenie o zmianie ogłoszenia
Gmina Biały Bór - Biały Bór (zachodniopomorskie)
CPV: -
323110 / 2009-09-18 - Ogłoszenie o zmianie ogłoszenia
Miejskie Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej Sp. z o.o. - Stargard Szczeciński (zachodniopomorskie)
CPV: -
248617 / 2012-11-23 - Ogłoszenie o zmianie ogłoszenia
Gmina Miasto Szczecin - Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego - Szczecin (zachodniopomorskie)
CPV: -
166206 / 2011-06-21 - Ogłoszenie o zmianie ogłoszenia
Goleniowskie Towarzystwo Budownictwa Społecznego Sp. z o.o. - Goleniów (zachodniopomorskie)
CPV: -
161193 / 2012-07-24 - Ogłoszenie o zmianie ogłoszenia
UrzÄ…d Gminy - Dobra (zachodniopomorskie)
CPV: -
457596 / 2013-11-08 - Ogłoszenie o zmianie ogłoszenia
SÄ…d Rejonowy w Drawsku Pomorskim - Drawsko Pomorskie (zachodniopomorskie)
CPV: -
81168 / 2016-04-07 - Ogłoszenie o zmianie ogłoszenia
Nadleśnictwo Trzebież - Tanowo (zachodniopomorskie)
CPV: -
119761 / 2012-05-30 - Ogłoszenie o zmianie ogłoszenia
UrzÄ…d Miasta Szczecin - Szczecin (zachodniopomorskie)
CPV: -