361004 / 2012-09-21 - Administracja samorządowa / Samorząd Województwa Pomorskiego (Gdańsk)
Ogłoszenie zawiera informacje aktualizacyjne dotyczące publikacji w biuletynie z dnia pod pozycją . Zobacz ogłoszenie / - .
Numer biuletynu: 1
Pozycja w biuletynie: 361004
Data publikacji: 2012-09-21
Nazwa: Samorząd Województwa Pomorskiego
Ulica: ul. Okopowa 21/27
Numer domu: 21/27
Miejscowość: Gdańsk
Kod pocztowy: 80-810
Województwo / kraj: pomorskie
Numer telefonu: 058 3261555
Numer faxu: 058 3261556
Adres strony internetowej: www.woj-pomorskie.pl
Regon: 19168644300000
Typ ogłoszenia: ZP-403
Czy jest obowiązek publikacji w biuletynie: Tak
Czy zamówienie było ogłoszone w BZP: Nie
Czy w BZP zostało zamieszczone ogłoszenie o zmianie: Nie
Ogłoszenie dotyczy: 1
Rodzaj zamawiającego: Administracja samorządowa
Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego:
Wykonanie, dostawę oraz montaż 75 sztuk maskownic do infomatów zewnętrznych, będących elementem Zintegrowanego Systemu Informacji Turystycznej Województwa Pomorskiego
Rodzaj zamówienia: D
Przedmiot zamówienia:
wykonanie, dostawę oraz montaż 75 sztuk maskownic do infomatów zewnętrznych, będących elementem Zintegrowanego Systemu Informacji Turystycznej Województwa Pomorskiego
Kod trybu postepowania: WR
Czy zamówienie dotyczy programu UE: Tak
nazwa programu UE:
W związku z realizacją projektu pn. Zintegrowany System Informacji Turystycznej Województwa Pomorskiego - dofinansowanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2007-2013, dział. 6.2 Promocja i Informacja Turystyczna, ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego
Nazwa wykonawcy: DDS Poland Sp. z o.o.
Adres pocztowy wykonawcy: ul. Kościerska 5
Miejscowość: Gdańsk
Kod pocztowy: 80-328
ID województwa: 10
Województwo / kraj: pomorskie
Data udzielenie zamówienia: 23/08/2012
Liczba ofert: 1
Szacunkowa wartość zamówienia: 187500,00
Cena wybranej oferty: 210330,00
Cena minimalna: 210330,00
Cena maksymalna: 210330,00
Kod waluty: 1
Waluta (PLN): PLN
zal_pprawna_hid: c;d;
Postępowanie prowadzone jest w trybie zapytanie o cenę na podstawie art.:
art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. a
art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. b
Uzasadnienia wyboru trybu:
W związku z realizacją projektu pn. Zintegrowany System Informacji Turystycznej Województwa Pomorskiego - dofinansowanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2007-2013, dział. 6.2 Promocja i Informacja Turystyczna, ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, zwanego dalej Projektem - Zamawiający niniejszym wskazuje, co następuje.
W postępowaniu przetargowym numer DAZ-ZP.272.70.2011 na dostawę, wdrożenie i utrzymywanie sieci 245 infomatów, będących elementem Zintegrowanego Systemu Informacji Turystycznej Województwa Pomorskiego i integracji z Interaktywnym Systemem Informacji Turystycznej [dalej Zamówienie], jako wykonawca została wyłoniona spółka pod firmą DDS Sp. z o.o. z siedzibą w Gdańsku ul. Kościerska 5 [dalej Wykonawca]. W dniu 06 marca 2012 roku zawarta została z Wykonawcą umowa numer 22/UM/DT-FP/2012 na realizację Zamówienia, termin wykonania umowy upływa w dniu 06 września 2012 roku.
Zgodnie z projektem Województwo Pomorskie przystąpiło wraz z Wykonawcą do realizacji wskazanej powyżej umowy, trwa obecnie montaż infomatów zewnętrznych na terenie regionu pomorskiego.
W toku realizacji przedmiotowej umowy ujawnione zostały akty wandalizmu w stosunku do infomatów zewnętrznych, które spowodowały rozważenie konieczności dodatkowej ich ochrony przed tego rodzaju zdarzeniami. Po dokładnej analizie korzyści i zagrożeń, zasadnym stało się podjęcie decyzji o dodatkowej ochronie tych urządzeń przed uszkodzeniami, poprzez zaopatrzenie ich w maskownice. Te elementy pozwolą nie tylko na ograniczenie możliwości trwałego uszkodzenia infomatów zewnętrznych, ale również na łatwiejsze, tańsze i szybsze usunięcie skutków aktów wandalizmu. Przy czym istotnym jest, że na etapie postępowania przetargowego, z uwagi na innowacyjny charakter całego projektu, nie można było przewidzieć konieczności zaopatrzenia infomatów zewnętrznych w przedmiotowe maskownice. Jednocześnie przedmiotowa konieczność instalacji maskownic jest uzasadniona z poniższych względów:
1. stanowi dodatkową barierę dla promieni słonecznych nagrzewających urządzenie, dając dodatkowe powierzchnie metalowe absorbujące energię cieplną oraz tworzy dodatkową warstwę izolacji termicznej, jaką daje powietrze znajdujące się między nią a główną konstrukcją infomatu;
2. jest dodatkową warstwą chroniącą urządzenie w przypadku aktów wandalizmu.
Mając na uwadze powyższe, zgodnie z treścią przepisu art. 67 ust. 1 pkt. 1 ppkt. a i b prawa zamówień publicznych:
Zamawiający może udzielić zamówienia z wolnej ręki, jeżeli zachodzi co najmniej jedna
z następujących okoliczności:
1) dostawy, usługi lub roboty budowlane mogą być świadczone tylko przez jednego wykonawcę:
a) z przyczyn technicznych o obiektywnym charakterze,
b) z przyczyn związanych z ochroną praw wyłącznych, wynikających z odrębnych przepisów.
W piśmiennictwie jako przykład przyczyn technicznych o obiektywnym charakterze najczęściej wymienia się udzielanie zamówień monopolistom naturalnym, między innymi w sytuacji unikatowej technologii, którą dysponuje tylko jeden wykonawca, albo w sytuacji konieczności kontynuowania standardu urządzeń, którymi dysponuje zamawiający.
Jednocześnie przyczyny techniczne przesądzające o możliwości wykonania zamówienia tylko przez jednego wykonawcę muszą mieć charakter zobiektywizowany, czyli w danym miejscu i czasie na rynku występuje tylko jeden wykonawca - monopolista, świadczący tego rodzaju szczególne usługi lub dostawy, a danego zamówienia nie jest w stanie wykonać żaden inny podmiot.
Kolejno w kwestii praw wyłącznych, dostawy, usługi lub roboty budowlane mogą być świadczone tylko przez jednego wykonawcę z przyczyn związanych z ochroną praw wyłącznych, wynikających z odrębnych przepisów, czyli w sytuacji, gdy przedmiot zamówienia służy tylko jednemu podmiotowi, a jego wyłączność podlega ochronie z mocy norm ustawowych. Ma to miejsce w szczególności w przypadku objęcia ochroną prawno-autorską lub patentową. Zarazem, oceniając dopuszczalność udzielenia zamówienia z wolnej ręki w takiej sytuacji należy oceniać także istnienie przedmiotów substytutywnych w stosunku do przedmiotu, który zamawiający zamierza nabyć.
Mając na względzie powyższe, wskazać należy, co następuje.
Wykonawca jest wyłącznym przedstawicielem na rynku polskim firmy INFINITUS z siedzibą: Medenska cesta 133, SI - 1000 Ljubljana, Słowenia, która jest producentem infomatów zewnętrznych dostarczanych w ramach Zamówienia. Tym samym Wykonawca, jako jedyny posiada niezbędną do wykonania zamówienia wiedzę, uprawnienia i doświadczenie. Wskazać również należy, że infomaty zewnętrzne będące przedmiotem Zamówienia, produkowane przez firmę INFINITUS, a dostarczane przez Wykonawcę są konstrukcją autorską, zawierającą rozwiązania chronione przez patenty, w tym między innymi ochroną patentową jest objęty system chłodzenia infomatu, który stanowi jeden z kluczowych elementów całej konstrukcji.
Wykonawca, jako jedyny na rynku polskim ma możliwość korzystania z wsparcia technicznego producenta oraz dostęp do niezbędnej dokumentacji technicznej. Z uwagi na przyjętą przez firmę INFINITUS politykę dystrybucji ich urządzeń żadna inna firma nie otrzyma wsparcia producenta w przypadku działania na rynku polskim.
Nadto jakakolwiek firma poza Wykonawcą nie posiada wiedzy pozwalającej na prawidłowe wykonanie i montaż maskownic, do tego bowiem niezbędne jest wsparcie producenta, w przeciwnym bowiem razie koniecznym stałoby się stworzenie od podstaw projektu maskownicy, produkcji i montażu, przy czym musiałoby to nastąpić jedynie na podstawie analizy infomatu i dokumentacji ofertowej, bez dostępu do jakiejkolwiek dokumentacji technicznej.
W odniesieniu do powyższego wskazać należy, że przepisy prawa zamówień publicznych wprowadzając generalną zasadę jawności w stosunku do złożonych ofert, czyni jednak zastrzeżenie, iż nie można ujawnić informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów
o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, jeżeli wykonawca składając ofertę zastrzeże w odniesieniu do tych informacji, że nie mogą być one ogólnie udostępnione.
Tajemnicę przedsiębiorstwa definiuje art. 11 pkt 4 ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (tekst jednolity: Dz. U. 2003 r. Nr 153 poz. 1503 ze zm.), zgodnie z tym przepisem przez tajemnicę przedsiębiorstwa rozumie się nieujawnione do wiadomości publicznej informacje techniczne, technologiczne, organizacyjne przedsiębiorstwa lub inne informacje posiadające wartość gospodarczą, co do których przedsiębiorca podjął niezbędne działania w celu zachowania ich poufności.
W postępowaniu o udzielenie przedmiotowego Zamówienia Wykonawca dokonał prawidłowego zastrzeżenia tajemnicy przedsiębiorstwa w zakresie dokumentacji technicznej infomatu. Udostępnienie innemu podmiotowi tej dokumentacji celem zaprojektowania i wyprodukowania maskownic stanowiło zatem naruszenie tajemnicy przedsiębiorstwa zastrzeżonej w ofercie firmy Wykonawcy, co narażałoby Województwo Pomorskie na roszczenia odszkodowawcze z tego tytułu.
Podkreślić jednocześnie należy, że nawet gdyby przyjąć, że jakikolwiek podmiot trzeci byłyby w stanie na podstawie oględzin infomatu opracować projekt oraz wyprodukować maskownicę, to jednakże bez znajomości działania jego systemów wewnętrznych, w tym w szczególności systemu jego chłodzenia mogłoby się okazać, ze infomat przestanie prawidłowo działać. Wskazać dodatkowo należy, że w takiej sytuacji działania firmy trzeciej powodowałby utratę gwarancji na infomaty zewnętrzne, nie zapewniając prawidłowego montażu maskownicy zgodnego z wymaganiami producenta infomatów i mogłyby powodować obniżenie założonych standardów urządzeń w zakresie ich szczelności, kontroli parametrów termicznych pracy urządzeń oraz kalibracji nakładki dotykowej.
Powyższe wynika z faktu, że jedynie producent oraz będący jego wyłącznym przedstawicielem na rynek polski Wykonawca posiadają wiedzę i doświadczenie, a przede wszystkim techniczne możliwości umożliwiające prawidłowe skoordynowanie współdziałania maskownicy i głównej konstrukcji - wynika to z konieczności właściwego montażu maskownicy.
Uzupełniająco, mając na względzie konieczność dodatkowej ochrony informatów zewnętrznych, należy jeszcze podkreślić, że naprawy związane z uszkodzeniami powstałymi na skutek aktów wandalizmu nie są objęte gwarancją, a więc nie będą w jej ramach usuwane.
Co więcej, z technicznego punktu widzenia dużo prostsza i o wiele tańsza jest wymiana pojedynczego panela maskownicy niż demontaż całej konstrukcji w celu jej naprawy (wymagało by to zapewnienie specjalistycznego transportu tj. samochodu z dźwigiem oraz konieczności uzyskania stosownych pozwoleń i uzgodnień - np. ustaleń z konserwatorem zabytków czy decyzji dotyczących zajęcia pasa drogowego), co czyni uzasadnionym montaż tych maskownic.
Ma to znaczący wpływ na koszty ubezpieczenia i dodatkowe zabezpieczenie infomatów zmniejszające skutki finansowe aktów wandalizmu ma niebagatelny wpływ na trwałość całego projektu.
W istniejącym stanie faktycznym udzielenie zamówienia na dostawę i montaż maskownic w trybie z wolnej ręki dotychczasowemu ich Wykonawcy jest uzasadnione, a wskazane powyżej przesłanki zostały niewątpliwie spełnione.
Kody CPV:
395222009 (Maskownice)