Informacje o przetargach publicznych.
Site Search

111888 / 2011-05-12 - Administracja samorządowa / Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Krakowie (Kraków)

Przeprowadzenie warsztatów dla uczestników projektu Pora na aktywność umożliwiające podniesienie kompetencji życiowych i umiejętności społecznych osób z problemami opiekuńczo-wychowawczymi.

Opis zamówienia

Przedmiotem zamówienia jest przeprowadzenie warsztatów dla uczestników projektu Pora na aktywność umożliwiające podniesienie kompetencji życiowych i umiejętności społecznych osób z problemami opiekuńczo-wychowawczymi, zgodnie z poniższymi wytycznymi:

1. Zajęciami będzie objętych:
1) 25 osób dorosłych, w tym :
a) 19 osób dorosłych z rodzin z problemem opiekuńczo - wychowawczym, w których współistnieje problem alkoholowy i przemoc;
b) 6 osób dorosłych (rodziców w wieku od 18 - 25 lat) z problemem opiekuńczo - wychowawczym
2) 33 dzieci w tym:
a) w wieku od 5 miesięcy do 5 lat: 11 dzieci,
b) w wieku od 6-17 lat: 22 dzieci.

2. Sposób organizacji zajęć:
1) Warsztaty prowadzone będą oddzielnie dla 3 grup po nie więcej niż 10 osób.
2) W trakcie zajęć Wykonawca zapewni możliwość indywidualnych konsultacji z psychologiem w ilości 2 godzin zegarowych dla każdego uczestnika;
3) Zajęcia będą prowadzone w formie wykładów oraz metodami aktywnymi: dyskusja, wchodzenie w role, praca w grupie.
4) W czasie zajęć osób dorosłych, Wykonawca zapewni opiekę dla 33 dzieci.
3. Wykonawca zapewni zajęcia według poniższej specyfikacji (liczba godzin na 1 osobę)
Nazwa usługi Forma Odbiorca Ilość godzin łącznie na uczestnika
Trening kompetencji i umiejętności społecznych - zajęcia grupowe. Zajęcia grupowe Uczestnicy dorośli 23
Poradnictwo specjalistyczne- psychologiczne Zajęcia indywidualne Uczestnicy dorośli 2
Usługi wspierające - Szkoła dla rodziców /zajęcia grupowe/ Zajęcia grupowe Uczestnicy dorośli 34
Trening kompetencji i umiejętności i społecznych - nauka zachowań i trening zachowań w miejscach publicznych Zajęcia grupowe Uczestnicy dorośli, dzieci 8
Zajęcia grup wsparcia Zajęcia grupowe Uczestnicy dorośli 12
Opieka nad dziećmi Zajęcia grupowe Dzieci 71

5. Wymogi dotyczące realizacji miejsca zamówienia :
1) Lokal w granicach administracyjnych Krakowa dysponujący minimum 2 salami do zajęć - świetlicową lub konferencyjną na min. 13 osób, stanowiącymi oddzielne pomieszczenia, układ sali umożliwiający przeprowadzenie warsztatów tj. ułożenie krzeseł w półkole/okrąg, przestrzeń na ćwiczenia ruchowe . Wyposażenie sal: w sprzęt audio - video lub DVD (telewizor, DVD lub video, możliwość podłączenia laptopa do rzutnika multimedialnego, ekran, flipczart z pisakami 4 x czarny, 2x niebieski, 2x zielony, 2x czerwony oraz papierem,) 1 ryza papieru białego A4 do drukarki, możliwość wydrukowania lub kserowania materiałów do zajęć;
2) Lokal musi znajdować się w odległości nie większej niż 1 km od najbliższego przystanku komunikacji zbiorowej
3) Lokal musi posiadać 3 sale do zajęć dla dzieci wraz z wyposażeniem w zabawki, gry planszowe i materiały plastyczne, zestaw do oglądania filmów, miejscem do odpoczynku ( telewizor, DVD i filmy dla dzieci i młodzieży)
4) Lokal musi posiadać 1 salę przystosowaną dla dzieci w wieku od 5 m-ca życia do 5 lat (11 dzieci) wyposażona w wykładzinę dywanową, kojec, przewijak, łóżeczka do spania dla niemowląt 2 szt. z pościelą, zabawki dostosowane do wieku dzieci;
5) Na terenie obiektu musi znajdować się wyposażony plac zabaw z min. 3 urządzeniami do zabawy z terenem zielonym.

6. Opieka nad dziećmi beneficjentów podczas zajęć rodziców,
1) Harmonogram opieki nad dziećmi będzie równoległy do harmonogramu zajęć rodziców.
2) Na dzieci w wieku:
a) od 5 tego m-ca życia do 3 r.ż. (6 dzieci) wymaganych jest 2 opiekunów
b) w wieku od 4 r.ż. do 6 r.ż. (8 dzieci) wymaganych jest 2 opiekunów
c) w wieku od 7 r.ż. do 12 r.ż. (12 dzieci) wymaganych jest 2 opiekunów
d) w wieku od 13 r.ż. do 17 r.ż. ( 7 dzieci) wymagany jest 1 opiekun
3) Podczas zajęć dorosłych beneficjentów, Wykonawca zapewni dla dzieci od 4 roku życia poza zajęciami w salach wyjścia do Ogrodu Zoologicznego, Muzeum Przyrodniczego, Ogrodu Doświadczeń, kina, Ogrodu Botanicznego, Muzeum Etnograficznego, Muzeum Inżynierii Miejskiej. Koszt wejściówek i transportu pokrywa Wykonawca.
4) Zajęcia winny być dostosowane do warunków pogodowych oraz możliwości dzieci
5) Wykonawca zabezpieczy dla dzieci materiały plastyczne, dydaktyczne, gry oraz sprzęt sportowy.

7. Tematyka zajęć:
1) Trening kompetencji społecznych:
a) organizacja funkcjonowania rodziny tj. planowanie obowiązków domowych, planowanie wspólnego czasu wolnego, organizacja rutynowych czynności codziennych (tj: higiena, utrzymywanie porządku w mieszkaniu, itp.; udział w zajęciach szkolnych i pozaszkolnych, wyjazdów rodzinnych ); profilaktyka zdrowotna
b) przełamywanie niewłaściwych nawyków dotyczących planowania dnia, ustalanie priorytetów rodziny;
c) trening ekonomiczny (dochody, wydatki, planowane zakupy, remonty, naprawy; zachcianki, uporządkowywanie dokumentów rodziny np: rachunki za prąd, gaz, czynsz, dokumentacja medyczna, zawodowa)
d) trening asertywnych zachowań wobec członków rodziny;
e) przełamywanie ról stereotypowych dla poszczególnych członków rodziny;
f) przeciwdziałanie manipulacji i radzenie sobie z manipulacją dzieci;
g) autoprezentacja w rodzinie;
h) budowanie pozytywnych relacji: początek dobrych relacji, wzmacnianie, budowanie poczucia bezpieczeństwa i poszanowania, dziecko jako partner do rozmowy, wyrażanie pozytywnych emocji, poszanowanie odrębności, tolerancja odmienności,
i) zasady savoir vivre,
j) toksyczne emocje w rodzinie: nadopiekuńczość; przemoc; zachowania dyrektywne; kłamstwo i manipulacja; bierność; zamiana ról; wyręczanie; system kar i nagród; deprecjonowanie osiągnięć,
k) rozpoznawanie zagrożeń (alkohol, środki odurzające, Internet, nikotyna, prostytucja nieletnich)
l) nawiązanie relacji z innymi członkami grupy ;
m) organizacje i instytucje które mogą wesprzeć w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i opiekuńczych
n) zachowanie w miejscu publicznym i korzystanie z dostępnych ofert kulturalnych;
2) Szkoła dla rodziców:
a) Program kursu psychoedukacyjnego dla rodziców wg Adele Faber i Elaine Mazlish - Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały. Jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły (Szkoła dla Rodziców);
b) Komunikacja: rozbudowanie sieci kontaktów społecznych; formułowanie czytelnych komunikatów; formułowanie i przekazywanie informacji zwrotnych; uważne słuchanie; konstruktywna krytyka; kłamstwo; agresja słowna
c) Zasady utrzymania higieny dzieci, pielęgnacji dostosowanej do wieku i stanu zdrowia dzieci, udzielania pierwszej pomocy, właściwego wyboru odzieży dostosowanej do pory roku i warunków atmosferycznych
3) Grupy wsparcia: zasady tworzenia i funkcjonowania grup wsparcia, liderzy grup.
4) Trening zachowań w miejscach publicznych - Gra Miejska
Wykonawca zorganizuje dla wszystkich uczestników zabawę (trwającą 5 godzin zegarowych), na otwartej przestrzeni angażującą całe rodziny zawierającą elementy :
a) współpracy rodziców z dziećmi,
b) przełamujące negatywny obraz rodzica w oczach dziecka
c) pozwalające dostrzec w dziecku partnera
d) budujące obraz rodzica jako osoby obdarzonej autorytetem
Zajęcia będą łączyć elementy podchodów, współpracy i współzawodnictwa grup stworzonych przez rodziny. Gra miejsca winna zostać zorganizowana z wykorzystaniem historii miasta (np. baśnie i legendy krakowskie).

8. Cel zajęć
Po ukończeniu cyklu zajęć każdy beneficjent powinien:
1) poznać zasady prawidłowych relacji i komunikacji w rodzinie i wykorzystywać ją w życiu codziennym,
2) umieć angażować członków rodziny w zajęcia domowe i podejmować właściwe role społeczne,
3) poznać zasady tworzenia prawidłowego harmonogramu dnia,
4) umieć zaplanować czas wolny przeznaczony na wypoczynek i rozwój indywidualny,
5) umieć budować poczucie bezpieczeństwa i własnej wartości u członków rodziny;
6) umieć dostrzec potencjał dzieci i odpowiednio je zainspirować adekwatnie do ich potencjału;
7) umieć zachować się w miejscu publicznym i umieć korzystać z dostępnych mu ofert kulturalnych;
8) nauczyć się gospodarowania budżetem rodziny i racjonalne planować wydatki;
9) znać zasady savoir vivre;
10) znać swoje moce i słabe strony;
11) określić swój wizerunek w rodzinie, umieć go zmienić lub ukształtować zgodnie z indywidualnymi predyspozycjami;
12) nawiązać relacje z innymi członkami grupy;
13) zapoznać się z tematyką uzależnień wśród dzieci i młodzieży oraz wynikającymi z tego tytułu zagrożeniami;

9. Podczas całej usługi Wykonawca zobowiązany jest do:

1) Prowadzenia dziennika każdych zajęć zawierającego listę obecności( podpisywaną przez Beneficjentów na koniec każdych zajęć), wymiar godzin,
2) Uzyskania potwierdzenia odbioru przez beneficjentów materiałów piśmienniczych, wyżywienia oraz publikacji;
3) Przedstawienia szczegółowego programu zajęć, opieki nad dziećmi oraz konspektów zajęć do akceptacji Zamawiającego w terminie do 10 dni po podpisaniu umowy .
4) Dostarczenia materiałów dydaktycznych i publikacji o łącznej objętości minimalnie 100 stron A 4, ilustrowanych z zakresu problemów określonych w punkcie 7 treści zamówienia;
5) Zapewnienia materiałów szkoleniowych dla każdego uczestnika:
a) planu zajęć
b) długopisu metalowego typu zenit;
c) bloku biurowego 60 stron kratka A4
d) skryptu zawierającego tematy omawiane na zajęciach, wskazówki, porady
6) Oznaczenia dokumentów wytworzonych w związku z realizacją zadania, materiałów, pomieszczeń w których odbywać się będą zajęcia itp., zgodnie z wytycznymi oznaczania projektów POKL, zamieszczonymi na stronie internetowej www.efs.gov.pl/ZPFE/Strony/Dokumenty.aspx;

7) Wydania po zakończeniu realizacji usługi zaświadczeń oznakowanych zgodnie z wytycznymi POKL,
8) Prowadzenia dokumentacji fotograficznej usługi i przekazania jej na zakończenie całej usługi Zamawiającemu ;
9) Zachowania w tajemnicy wszelkich danych osobowych, do których uzyskał dostęp w związku z wykonywaniem zadania oraz przestrzegania innych postanowień ustawy o ochronie danych osobowych
10) Przeprowadzenia oceny skuteczności podjętych działań w odniesieniu do założonych celów oraz przedstawienia ich na spotkaniu podsumowującym.
11) Zorganizowania w terminie 5 dni roboczych od daty zakończenia usługi w zasobach lokalowych Zamawiającego spotkania podsumowującego, podczas którego przekaże Zamawiającemu zgromadzoną dokumentację tj: listy obecności, potwierdzenia odbioru materiałów piśmienniczych , wyżywienia oraz publikacji, dokumentacji fotograficznej z przebiegu realizacji usługi;
12) Przedstawienia pisemnej opinii psychologa o każdym dorosłym uczestniku oraz wskazówki do dalszej pracy dla każdego dorosłego uczestnika

14. Podczas każdych zajęć, Wykonawca zapewni wyżywienie każdemu uczestnikowi wg poniższego menu:
Dorośli :kawa - 250 ml, herbata - 250 ml, woda mineralna - butelka 0,5 l., soki owocowe 100%/ jabłkowy, pomarańczowy / w dzbankach 250 ml., ciasteczka konferencyjne - 15 dkg na osobę

Dzieci: drożdżówka - 1 sztuka, serek homogenizowany o różnych smakach - 1 sztuka - 150 g., soki owocowe 100 %, w zakręcanych butelkach , poj. 330 ml., woda mineralna - butelka 500 ml, owoc - 1 sztuka (jabłko lub banan)

15. Ustalenia dodatkowe:
1) Wykonawca może zostać skontrolowany w zakresie przedmiotu zamówienia przez Zamawiającego lub podmiot kontrolujący Zamawiającego;
2) W pomieszczeniach, w których będą odbywać się zajęcia będzie panować temperatura pokojowa;
3) W przypadku gdy beneficjent zrezygnuje z uczestnictwa w warsztatach w trakcie ich realizacji Zamawiający zapłaci Wykonawcy wyłącznie wynagrodzenie należne z tytułu wykonania części zamówienia tj. faktycznie przeprowadzonych godzin warsztatów;
4) W przypadku gdy beneficjent zrezygnuje z uczestnictwa w warsztatach przed ich rozpoczęciem, Wykonawcy nie będzie przysługiwało jakiekolwiek wynagrodzenie;
5) W trakcie zajęć stacjonarnych dzień tygodnia spotkań może być zmieniony w czasie zajęć stacjonarnych na wniosek grupy;
6) Zamawiający wymaga aby cały cykl zajęć dla danej grupy będzie prowadziła 1 osoba od początku do końca (nie dotyczy sytuacji losowych osób prowadzących zajęci
7) Przed podpisaniem umowy Wykonawca przedstawi Zamawiającemu dokumenty potwierdzające spełnianie wymogów, o których mowa w rozdz. II ust. 2 siwz

16. Pozostałe ustalenia:
1) (Dotyczy Wykonawców prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą)
Zamówienia nie może wykonywać osoba:
a) zatrudniona przy realizacji projektu Pora na aktywność na podstawie umowy o pracę
lub
b) jeśli zachodzi konflikt interesów lub podwójne finansowanie - zatrudniona jednocześnie w:
Instytucji Zarządzającej - Departamencie Zarządzania Europejskim Funduszem Społecznym w Ministerstwie Rozwoju Regionalnego,
Instytucji Pośredniczącej - Departamencie Polityki Regionalnej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego,
Instytucji Wdrażającej (Instytucji Pośredniczącej II stopnia) - Wojewódzkim Urzędzie Pracy w Krakowie,
Regionalnym Ośrodku EFS,
Krajowym Ośrodku EFS,
Krajowej Instytucji Wspomagającej - Centrum Projektów Europejskich
Konflikt interesów ma miejsce wtedy, gdy ta sama osoba realizuje zadania na rzecz projektu Pora na aktywność, a jednocześnie we wskazanej powyżej instytucji zajmuje stanowisko związane np. z oceną tego projektu, przyznaniem mu dofinansowania, uznaniem poniesionych w ramach projektu wydatków za kwalifikowalne. Każdą sytuację, w której praca w danej instytucji może mieć związek i wpływ na realizację projektu Pora na aktywność należy traktować jako potencjalny konflikt interesów, co uniemożliwia zatrudnienie w ramach projektu.

Podwójne finansowanie zachodzi wtedy, gdy zarówno praca w ramach projektu Pora na aktywność, jak i praca we wskazanej powyżej instytucji finansowana jest ze środków Europejskiego Funduszu Pracy.

W przypadku wykonywania zadania na rzecz więcej niż jednego projektu finansowanego ze środków EFS, Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego lub Funduszu Spójności lub wykonywania innych zadań w ramach projektu Pora na aktywność na podstawie umowy cywilno-prawnej Wykonawca zobowiązany jest się do prowadzenia ewidencji czasu pracy wykonywanej na rzecz każdego z projektów, z wyszczególnieniem w jakich godzinach wykonuje pracę dla poszczególnych projektów, których jest pracownikiem. Ewidencja zostanie załączona każdorazowo do rachunku za zrealizowaną usługę.
2) Zamawiający może udzielić Wykonawcy zamówień uzupełniających w trybie zamówienia z wolnej ręki w okresie 3 lat od udzielenia zamówienia podstawowego, stanowiących nie więcej niż 50 % wartości zamówienia podstawowego i polegających na powtórzeniu tego samego rodzaju zamówienia
3) Wszelkie kontakty z Zamawiającym mogą odbywać się w godzinach pracy Zamawiającego, tj. w poniedziałek w godzinach od 9:00 do 17:00 oraz od wtorku do piątku w godzinach od 7:30 do 15:30.
4) Zamawiający ustala, że oświadczenia, wnioski, zawiadomienia oraz informacje Zamawiający i Wykonawcy przekazują sobie w formie pisemnej, faksem lub drogą elektroniczną, na adres: do@mops.krakow.pl.

Numer biuletynu: 1

Pozycja w biuletynie: 111888

Data publikacji: 2011-05-12

Nazwa: Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Krakowie

Ulica: ul. Józefińska 14/002

Numer domu: 14

nr_miesz: 002

Miejscowość: Kraków

Kod pocztowy: 30-529

Województwo / kraj: małopolskie

Numer telefonu: 012 6165420, 6165424

Numer faxu: 012 6165428

Adres strony internetowej: www.mops.krakow.pl

Regon: 35150530800000

Typ ogłoszenia: ZP-400

Czy jest obowiązek publikacji w biuletynie: Tak

Ogłoszenie dotyczy: 1

Rodzaj zamawiającego: Administracja samorządowa

Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego:
Przeprowadzenie warsztatów dla uczestników projektu Pora na aktywność umożliwiające podniesienie kompetencji życiowych i umiejętności społecznych osób z problemami opiekuńczo-wychowawczymi.

Rodzaj zamówienia: U

Przedmiot zamówienia:
Przedmiotem zamówienia jest przeprowadzenie warsztatów dla uczestników projektu Pora na aktywność umożliwiające podniesienie kompetencji życiowych i umiejętności społecznych osób z problemami opiekuńczo-wychowawczymi, zgodnie z poniższymi wytycznymi:

1. Zajęciami będzie objętych:
1) 25 osób dorosłych, w tym :
a) 19 osób dorosłych z rodzin z problemem opiekuńczo - wychowawczym, w których współistnieje problem alkoholowy i przemoc;
b) 6 osób dorosłych (rodziców w wieku od 18 - 25 lat) z problemem opiekuńczo - wychowawczym
2) 33 dzieci w tym:
a) w wieku od 5 miesięcy do 5 lat: 11 dzieci,
b) w wieku od 6-17 lat: 22 dzieci.

2. Sposób organizacji zajęć:
1) Warsztaty prowadzone będą oddzielnie dla 3 grup po nie więcej niż 10 osób.
2) W trakcie zajęć Wykonawca zapewni możliwość indywidualnych konsultacji z psychologiem w ilości 2 godzin zegarowych dla każdego uczestnika;
3) Zajęcia będą prowadzone w formie wykładów oraz metodami aktywnymi: dyskusja, wchodzenie w role, praca w grupie.
4) W czasie zajęć osób dorosłych, Wykonawca zapewni opiekę dla 33 dzieci.
3. Wykonawca zapewni zajęcia według poniższej specyfikacji (liczba godzin na 1 osobę)
Nazwa usługi Forma Odbiorca Ilość godzin łącznie na uczestnika
Trening kompetencji i umiejętności społecznych - zajęcia grupowe. Zajęcia grupowe Uczestnicy dorośli 23
Poradnictwo specjalistyczne- psychologiczne Zajęcia indywidualne Uczestnicy dorośli 2
Usługi wspierające - Szkoła dla rodziców /zajęcia grupowe/ Zajęcia grupowe Uczestnicy dorośli 34
Trening kompetencji i umiejętności i społecznych - nauka zachowań i trening zachowań w miejscach publicznych Zajęcia grupowe Uczestnicy dorośli, dzieci 8
Zajęcia grup wsparcia Zajęcia grupowe Uczestnicy dorośli 12
Opieka nad dziećmi Zajęcia grupowe Dzieci 71

5. Wymogi dotyczące realizacji miejsca zamówienia :
1) Lokal w granicach administracyjnych Krakowa dysponujący minimum 2 salami do zajęć - świetlicową lub konferencyjną na min. 13 osób, stanowiącymi oddzielne pomieszczenia, układ sali umożliwiający przeprowadzenie warsztatów tj. ułożenie krzeseł w półkole/okrąg, przestrzeń na ćwiczenia ruchowe . Wyposażenie sal: w sprzęt audio - video lub DVD (telewizor, DVD lub video, możliwość podłączenia laptopa do rzutnika multimedialnego, ekran, flipczart z pisakami 4 x czarny, 2x niebieski, 2x zielony, 2x czerwony oraz papierem,) 1 ryza papieru białego A4 do drukarki, możliwość wydrukowania lub kserowania materiałów do zajęć;
2) Lokal musi znajdować się w odległości nie większej niż 1 km od najbliższego przystanku komunikacji zbiorowej
3) Lokal musi posiadać 3 sale do zajęć dla dzieci wraz z wyposażeniem w zabawki, gry planszowe i materiały plastyczne, zestaw do oglądania filmów, miejscem do odpoczynku ( telewizor, DVD i filmy dla dzieci i młodzieży)
4) Lokal musi posiadać 1 salę przystosowaną dla dzieci w wieku od 5 m-ca życia do 5 lat (11 dzieci) wyposażona w wykładzinę dywanową, kojec, przewijak, łóżeczka do spania dla niemowląt 2 szt. z pościelą, zabawki dostosowane do wieku dzieci;
5) Na terenie obiektu musi znajdować się wyposażony plac zabaw z min. 3 urządzeniami do zabawy z terenem zielonym.

6. Opieka nad dziećmi beneficjentów podczas zajęć rodziców,
1) Harmonogram opieki nad dziećmi będzie równoległy do harmonogramu zajęć rodziców.
2) Na dzieci w wieku:
a) od 5 tego m-ca życia do 3 r.ż. (6 dzieci) wymaganych jest 2 opiekunów
b) w wieku od 4 r.ż. do 6 r.ż. (8 dzieci) wymaganych jest 2 opiekunów
c) w wieku od 7 r.ż. do 12 r.ż. (12 dzieci) wymaganych jest 2 opiekunów
d) w wieku od 13 r.ż. do 17 r.ż. ( 7 dzieci) wymagany jest 1 opiekun
3) Podczas zajęć dorosłych beneficjentów, Wykonawca zapewni dla dzieci od 4 roku życia poza zajęciami w salach wyjścia do Ogrodu Zoologicznego, Muzeum Przyrodniczego, Ogrodu Doświadczeń, kina, Ogrodu Botanicznego, Muzeum Etnograficznego, Muzeum Inżynierii Miejskiej. Koszt wejściówek i transportu pokrywa Wykonawca.
4) Zajęcia winny być dostosowane do warunków pogodowych oraz możliwości dzieci
5) Wykonawca zabezpieczy dla dzieci materiały plastyczne, dydaktyczne, gry oraz sprzęt sportowy.

7. Tematyka zajęć:
1) Trening kompetencji społecznych:
a) organizacja funkcjonowania rodziny tj. planowanie obowiązków domowych, planowanie wspólnego czasu wolnego, organizacja rutynowych czynności codziennych (tj: higiena, utrzymywanie porządku w mieszkaniu, itp.; udział w zajęciach szkolnych i pozaszkolnych, wyjazdów rodzinnych ); profilaktyka zdrowotna
b) przełamywanie niewłaściwych nawyków dotyczących planowania dnia, ustalanie priorytetów rodziny;
c) trening ekonomiczny (dochody, wydatki, planowane zakupy, remonty, naprawy; zachcianki, uporządkowywanie dokumentów rodziny np: rachunki za prąd, gaz, czynsz, dokumentacja medyczna, zawodowa)
d) trening asertywnych zachowań wobec członków rodziny;
e) przełamywanie ról stereotypowych dla poszczególnych członków rodziny;
f) przeciwdziałanie manipulacji i radzenie sobie z manipulacją dzieci;
g) autoprezentacja w rodzinie;
h) budowanie pozytywnych relacji: początek dobrych relacji, wzmacnianie, budowanie poczucia bezpieczeństwa i poszanowania, dziecko jako partner do rozmowy, wyrażanie pozytywnych emocji, poszanowanie odrębności, tolerancja odmienności,
i) zasady savoir vivre,
j) toksyczne emocje w rodzinie: nadopiekuńczość; przemoc; zachowania dyrektywne; kłamstwo i manipulacja; bierność; zamiana ról; wyręczanie; system kar i nagród; deprecjonowanie osiągnięć,
k) rozpoznawanie zagrożeń (alkohol, środki odurzające, Internet, nikotyna, prostytucja nieletnich)
l) nawiązanie relacji z innymi członkami grupy ;
m) organizacje i instytucje które mogą wesprzeć w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i opiekuńczych
n) zachowanie w miejscu publicznym i korzystanie z dostępnych ofert kulturalnych;
2) Szkoła dla rodziców:
a) Program kursu psychoedukacyjnego dla rodziców wg Adele Faber i Elaine Mazlish - Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały. Jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły (Szkoła dla Rodziców);
b) Komunikacja: rozbudowanie sieci kontaktów społecznych; formułowanie czytelnych komunikatów; formułowanie i przekazywanie informacji zwrotnych; uważne słuchanie; konstruktywna krytyka; kłamstwo; agresja słowna
c) Zasady utrzymania higieny dzieci, pielęgnacji dostosowanej do wieku i stanu zdrowia dzieci, udzielania pierwszej pomocy, właściwego wyboru odzieży dostosowanej do pory roku i warunków atmosferycznych
3) Grupy wsparcia: zasady tworzenia i funkcjonowania grup wsparcia, liderzy grup.
4) Trening zachowań w miejscach publicznych - Gra Miejska
Wykonawca zorganizuje dla wszystkich uczestników zabawę (trwającą 5 godzin zegarowych), na otwartej przestrzeni angażującą całe rodziny zawierającą elementy :
a) współpracy rodziców z dziećmi,
b) przełamujące negatywny obraz rodzica w oczach dziecka
c) pozwalające dostrzec w dziecku partnera
d) budujące obraz rodzica jako osoby obdarzonej autorytetem
Zajęcia będą łączyć elementy podchodów, współpracy i współzawodnictwa grup stworzonych przez rodziny. Gra miejsca winna zostać zorganizowana z wykorzystaniem historii miasta (np. baśnie i legendy krakowskie).

8. Cel zajęć
Po ukończeniu cyklu zajęć każdy beneficjent powinien:
1) poznać zasady prawidłowych relacji i komunikacji w rodzinie i wykorzystywać ją w życiu codziennym,
2) umieć angażować członków rodziny w zajęcia domowe i podejmować właściwe role społeczne,
3) poznać zasady tworzenia prawidłowego harmonogramu dnia,
4) umieć zaplanować czas wolny przeznaczony na wypoczynek i rozwój indywidualny,
5) umieć budować poczucie bezpieczeństwa i własnej wartości u członków rodziny;
6) umieć dostrzec potencjał dzieci i odpowiednio je zainspirować adekwatnie do ich potencjału;
7) umieć zachować się w miejscu publicznym i umieć korzystać z dostępnych mu ofert kulturalnych;
8) nauczyć się gospodarowania budżetem rodziny i racjonalne planować wydatki;
9) znać zasady savoir vivre;
10) znać swoje moce i słabe strony;
11) określić swój wizerunek w rodzinie, umieć go zmienić lub ukształtować zgodnie z indywidualnymi predyspozycjami;
12) nawiązać relacje z innymi członkami grupy;
13) zapoznać się z tematyką uzależnień wśród dzieci i młodzieży oraz wynikającymi z tego tytułu zagrożeniami;

9. Podczas całej usługi Wykonawca zobowiązany jest do:

1) Prowadzenia dziennika każdych zajęć zawierającego listę obecności( podpisywaną przez Beneficjentów na koniec każdych zajęć), wymiar godzin,
2) Uzyskania potwierdzenia odbioru przez beneficjentów materiałów piśmienniczych, wyżywienia oraz publikacji;
3) Przedstawienia szczegółowego programu zajęć, opieki nad dziećmi oraz konspektów zajęć do akceptacji Zamawiającego w terminie do 10 dni po podpisaniu umowy .
4) Dostarczenia materiałów dydaktycznych i publikacji o łącznej objętości minimalnie 100 stron A 4, ilustrowanych z zakresu problemów określonych w punkcie 7 treści zamówienia;
5) Zapewnienia materiałów szkoleniowych dla każdego uczestnika:
a) planu zajęć
b) długopisu metalowego typu zenit;
c) bloku biurowego 60 stron kratka A4
d) skryptu zawierającego tematy omawiane na zajęciach, wskazówki, porady
6) Oznaczenia dokumentów wytworzonych w związku z realizacją zadania, materiałów, pomieszczeń w których odbywać się będą zajęcia itp., zgodnie z wytycznymi oznaczania projektów POKL, zamieszczonymi na stronie internetowej www.efs.gov.pl/ZPFE/Strony/Dokumenty.aspx;

7) Wydania po zakończeniu realizacji usługi zaświadczeń oznakowanych zgodnie z wytycznymi POKL,
8) Prowadzenia dokumentacji fotograficznej usługi i przekazania jej na zakończenie całej usługi Zamawiającemu ;
9) Zachowania w tajemnicy wszelkich danych osobowych, do których uzyskał dostęp w związku z wykonywaniem zadania oraz przestrzegania innych postanowień ustawy o ochronie danych osobowych
10) Przeprowadzenia oceny skuteczności podjętych działań w odniesieniu do założonych celów oraz przedstawienia ich na spotkaniu podsumowującym.
11) Zorganizowania w terminie 5 dni roboczych od daty zakończenia usługi w zasobach lokalowych Zamawiającego spotkania podsumowującego, podczas którego przekaże Zamawiającemu zgromadzoną dokumentację tj: listy obecności, potwierdzenia odbioru materiałów piśmienniczych , wyżywienia oraz publikacji, dokumentacji fotograficznej z przebiegu realizacji usługi;
12) Przedstawienia pisemnej opinii psychologa o każdym dorosłym uczestniku oraz wskazówki do dalszej pracy dla każdego dorosłego uczestnika

14. Podczas każdych zajęć, Wykonawca zapewni wyżywienie każdemu uczestnikowi wg poniższego menu:
Dorośli :kawa - 250 ml, herbata - 250 ml, woda mineralna - butelka 0,5 l., soki owocowe 100%/ jabłkowy, pomarańczowy / w dzbankach 250 ml., ciasteczka konferencyjne - 15 dkg na osobę

Dzieci: drożdżówka - 1 sztuka, serek homogenizowany o różnych smakach - 1 sztuka - 150 g., soki owocowe 100 %, w zakręcanych butelkach , poj. 330 ml., woda mineralna - butelka 500 ml, owoc - 1 sztuka (jabłko lub banan)

15. Ustalenia dodatkowe:
1) Wykonawca może zostać skontrolowany w zakresie przedmiotu zamówienia przez Zamawiającego lub podmiot kontrolujący Zamawiającego;
2) W pomieszczeniach, w których będą odbywać się zajęcia będzie panować temperatura pokojowa;
3) W przypadku gdy beneficjent zrezygnuje z uczestnictwa w warsztatach w trakcie ich realizacji Zamawiający zapłaci Wykonawcy wyłącznie wynagrodzenie należne z tytułu wykonania części zamówienia tj. faktycznie przeprowadzonych godzin warsztatów;
4) W przypadku gdy beneficjent zrezygnuje z uczestnictwa w warsztatach przed ich rozpoczęciem, Wykonawcy nie będzie przysługiwało jakiekolwiek wynagrodzenie;
5) W trakcie zajęć stacjonarnych dzień tygodnia spotkań może być zmieniony w czasie zajęć stacjonarnych na wniosek grupy;
6) Zamawiający wymaga aby cały cykl zajęć dla danej grupy będzie prowadziła 1 osoba od początku do końca (nie dotyczy sytuacji losowych osób prowadzących zajęci
7) Przed podpisaniem umowy Wykonawca przedstawi Zamawiającemu dokumenty potwierdzające spełnianie wymogów, o których mowa w rozdz. II ust. 2 siwz

16. Pozostałe ustalenia:
1) (Dotyczy Wykonawców prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą)
Zamówienia nie może wykonywać osoba:
a) zatrudniona przy realizacji projektu Pora na aktywność na podstawie umowy o pracę
lub
b) jeśli zachodzi konflikt interesów lub podwójne finansowanie - zatrudniona jednocześnie w:
Instytucji Zarządzającej - Departamencie Zarządzania Europejskim Funduszem Społecznym w Ministerstwie Rozwoju Regionalnego,
Instytucji Pośredniczącej - Departamencie Polityki Regionalnej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego,
Instytucji Wdrażającej (Instytucji Pośredniczącej II stopnia) - Wojewódzkim Urzędzie Pracy w Krakowie,
Regionalnym Ośrodku EFS,
Krajowym Ośrodku EFS,
Krajowej Instytucji Wspomagającej - Centrum Projektów Europejskich
Konflikt interesów ma miejsce wtedy, gdy ta sama osoba realizuje zadania na rzecz projektu Pora na aktywność, a jednocześnie we wskazanej powyżej instytucji zajmuje stanowisko związane np. z oceną tego projektu, przyznaniem mu dofinansowania, uznaniem poniesionych w ramach projektu wydatków za kwalifikowalne. Każdą sytuację, w której praca w danej instytucji może mieć związek i wpływ na realizację projektu Pora na aktywność należy traktować jako potencjalny konflikt interesów, co uniemożliwia zatrudnienie w ramach projektu.

Podwójne finansowanie zachodzi wtedy, gdy zarówno praca w ramach projektu Pora na aktywność, jak i praca we wskazanej powyżej instytucji finansowana jest ze środków Europejskiego Funduszu Pracy.

W przypadku wykonywania zadania na rzecz więcej niż jednego projektu finansowanego ze środków EFS, Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego lub Funduszu Spójności lub wykonywania innych zadań w ramach projektu Pora na aktywność na podstawie umowy cywilno-prawnej Wykonawca zobowiązany jest się do prowadzenia ewidencji czasu pracy wykonywanej na rzecz każdego z projektów, z wyszczególnieniem w jakich godzinach wykonuje pracę dla poszczególnych projektów, których jest pracownikiem. Ewidencja zostanie załączona każdorazowo do rachunku za zrealizowaną usługę.
2) Zamawiający może udzielić Wykonawcy zamówień uzupełniających w trybie zamówienia z wolnej ręki w okresie 3 lat od udzielenia zamówienia podstawowego, stanowiących nie więcej niż 50 % wartości zamówienia podstawowego i polegających na powtórzeniu tego samego rodzaju zamówienia
3) Wszelkie kontakty z Zamawiającym mogą odbywać się w godzinach pracy Zamawiającego, tj. w poniedziałek w godzinach od 9:00 do 17:00 oraz od wtorku do piątku w godzinach od 7:30 do 15:30.
4) Zamawiający ustala, że oświadczenia, wnioski, zawiadomienia oraz informacje Zamawiający i Wykonawcy przekazują sobie w formie pisemnej, faksem lub drogą elektroniczną, na adres: do@mops.krakow.pl.

Kody CPV:
804000008 (Usługi edukacji osób dorosłych oraz inne)

Czy zamówienie jest podzielone na części: Nie

Czy dopuszcza się złożenie oferty wariantowej: Nie

Czy przewiduje się udzielenie zamówień uzupełniających: Tak

Określenie zamówień uzupełniających:
Zamawiający może udzielić Wykonawcy zamówień uzupełniających w trybie zamówienia z wolnej ręki w okresie 3 lat od udzielenia zamówienia podstawowego, stanowiących nie więcej niż 50 % wartości zamówienia podstawowego i polegających na powtórzeniu tego samego rodzaju zamówienia

Czas: D

Data zakończenia: 30/03/2012

Informacja na temat wadium:
1. Przystępując do przetargu, Wykonawca jest zobowiązany do wniesienia wadium do dnia 20.05.2011 r. do godz. 10:00 w kwocie: 3200 zł.
2. Wadium może być wnoszone w jednej lub kilku następujących formach określonych w art. 45 ust. 6. Ustawy
3. Wadium wnoszone w pieniądzu należy wpłacić przelewem na konto Zamawiającego
nr 80 1240 4722 1111 0000 4860 8042.
4. Warunkiem uznania wpłaty wadium będzie załączone do oferty potwierdzenie bankowe wykonania przelewu na konto Zamawiającego.
5. Wadium zostanie zwrócone w sytuacjach i na zasadach opisanych w art. 46 ust. 1, 2 i 4 Ustawy.
6. Zamawiający zatrzyma wadium gdy zajdą przesłanki, o których mowa w art. 46 ust. 4a
i 5 Ustawy.
7. Zamawiający będzie żądał ponownego wniesienia wadium przez Wykonawcę, któremu zwrócono wadium na podstawie art. 46 ust. 1 Ustawy, jeżeli w wyniku rozstrzygnięcia odwołania jego oferta została wybrana jako najkorzystniejsza. Wykonawca będzie zobowiązany wnieść wadium w terminie określonym przez Zamawiającego.

Zaliczka: Nie

Osoby zdolne do zrealizowania zamówienia:
1. O udzielenie zamówienia mogą ubiegać się Wykonawcy spełniający wymogi określone w art. 22 ust. 1 Ustawy oraz nie podlegający wykluczeniu na podstawie art.24 ust. 1 i 2 Ustawy.
2. Wykonawca musi dysponować następującymi osobami zdolnymi do wykonania zamówienia, tj.:
1) 3 osobami z wykształceniem wyższym psychologicznym;
2) 3 osobami z wykształceniem wyższym pedagogicznym lub posiadającą przygotowanie pedagogiczne lub która ukończyła kurs wychowawcy kolonijnego lub kierownika placówki wypoczynkowej;
3) 4 osobami z wykształceniem wyższym na kierunku pedagogika wczesnoszkolna i wychowanie przedszkolne;
3. Osoby o których mowa w ust.. 2 pkt 1 muszą posiadać doświadczenie w prowadzeniu zajęć grupowych dla rodziców w wymiarze co najmniej 100 godzin zegarowych;
4. Osoby o których mowa w ust. 2 pkt 2 i 3 muszą posiadać doświadczenie w prowadzeniu zajęć dla dzieci lub sprawowaniu opieki nad dziećmi w wymiarze co najmniej 70 godzin zegarowych.
5. Wymóg doświadczenia, o którym mowa w ust. 3 i 4 należy udokumentować w okresie ostatnich 3 lat, licząc od daty składania ofert.

Oświadczenie nr 3: Tak

Oświadczenie nr 6: Tak

Oświadczenie nr 7: Tak

Oświadczenie wykluczenia nr 1: Tak

Oświadczenie wykluczenia nr 2: Tak

Dokumenty podmiotów zagranicznych: Tak

Dokumenty podmiotów zagranicznych: Tak

III.7 osoby niepełnosprawne: Nie

Kod trybu postepowania: PN

Czy zmiana umowy: Tak

Zmiana umowy:
Zmiany mogą dotyczyć takich kwestii jak:
1) termin realizacji zamówienia,
2) warunki płatności,
3) zmniejszenie liczby uczestników.
4) podwykonawcy oraz zakres przedmiotu umowy im powierzony.

Kod kryterium cenowe: A

Czy wykorzystywana będzie aukcja: Nie

Adres uzyskania specyfikacji i warunków zamówienia: MOPS w Krakowie, ul. Józefińska 14. pok. 002

Data składania wniosków, ofert: 20/05/2011

Godzina składania wniosków, ofert: 08:00

Miejsce składania:
Dziennik podawczy MOPS w Krakowie, ul. Józefińska 14

On: O

Termin związania ofertą, liczba dni: 30

Informacje dodatkowe:
Przedmiot zamówienia jest finansowany ze środków UE w ramach projektu Pora na aktywność

Czy unieważnienie postępowania: Nie

Podobne przetargi

40952 / 2014-02-05 - Administracja rzÄ…dowa terenowa

Starostwo Powiatowe w Brzesku - Brzesko (małopolskie)
CPV: 804000008 (Usługi edukacji osób dorosłych oraz inne)
II Spotkania grupowe dla nauczycieli w ramach projektu - Bezpośrednie wsparcie rozwoju szkół poprzez wdrożenie zmodernizowanego systemu doskonalenia nauczycieli w Powiecie Brzeskim

420398 / 2012-10-26 - Administracja samorzÄ…dowa

Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Zabierzowie - Zabierzów (małopolskie)
CPV: 804000008 (Usługi edukacji osób dorosłych oraz inne)
Zorganizowanie i przeprowadzenie szkolenia Szkoła dla rodziców połączonego z wyjazdem integracyjnym do Parku Św. Mikołaja w Zatorze dla Beneficjentów Ostatecznych projektu systemowego Ku samodzielności - praca systemowa z rodziną zagrożoną wykluczeniem społecznym oraz rodziców i opiekunów z terenu gminy Zabierzów zainteresowanych udziałem w szkoleniu..

421836 / 2011-12-12 - Administracja samorzÄ…dowa

Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Krakowie - Kraków (małopolskie)
CPV: 804000008 (Usługi edukacji osób dorosłych oraz inne)
zorganizowanie i przeprowadzenie warsztatów dla uczestników projektu Pora na aktywność u umożliwiających podniesienie kompetencji społecznych pn. Planowanie budżetu i inne umiejętności dnia codziennego

170298 / 2010-06-16 - Administracja samorzÄ…dowa

Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Krakowie - Kraków (małopolskie)
CPV: 804000008 (Usługi edukacji osób dorosłych oraz inne)
Przeprowadzenie usługi superwizji pracy asystentów rodzinnych, asystentów osób niepełnosprawnych, pracowników MOPS oraz przeprowadzenie konsultacji dla pracowników telefonu zaufania.

80096 / 2014-03-10 - Administracja samorzÄ…dowa

Starostwo Powiatowe w Brzesku - Brzesko (małopolskie)
CPV: 804000008 (Usługi edukacji osób dorosłych oraz inne)
Realizacja Rocznego Planu Wspomagania w Publicznej Szkole Podstawowej w Czchowie, w ramach projektu - Bezpośrednie wsparcie rozwoju szkół poprzez wdrożenie zmodernizowanego systemu doskonalenia nauczycieli w Powiecie Brzeskim

197992 / 2012-06-12 - Administracja samorzÄ…dowa

Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Krakowie - Kraków (małopolskie)
CPV: 804000008 (Usługi edukacji osób dorosłych oraz inne)
Przeprowadzenie superwizji pracowników socjalnych realizujących w ramach projektu Pora na aktywność indywidualne programy usamodzielnienia.

135170 / 2010-05-18 - Inny: Placówka Gminy Miasta TArnowa pracująca w systemie edukacji narodowej

Pałac Młodzieży - Tarnów (małopolskie)
CPV: 804000008 (Usługi edukacji osób dorosłych oraz inne)
Przeprowadzenie egzaminu TELC na poziomie A1 - A2 dla beneficjentów projektu pn.: Nauka języków obcych -Twoją szansą na sukces- w ramach programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego

313460 / 2010-09-30 - Administracja samorzÄ…dowa

Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Krakowie - Kraków (małopolskie)
CPV: 804000008 (Usługi edukacji osób dorosłych oraz inne)
Przeprowadzenie kursu archiwalno-kancelaryjnego I stopnia dla 1 beneficjenti projektu Pora na aktywność

371496 / 2011-11-09 - Administracja samorzÄ…dowa

Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Zabierzowie - Zabierzów (małopolskie)
CPV: 804000008 (Usługi edukacji osób dorosłych oraz inne)
Usługa szkoleniowa -Diagnozowanie i interwencja wobec przemocy seksualnej w rodzinie- w ramach realizacji zadań mających na celu wzmocnienie pracy socjalnej z osobami dotkniętymi przemocą domową w rodzinie.

12235 / 2011-01-11 - Administracja samorzÄ…dowa

Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Krakowie - Kraków (małopolskie)
CPV: 804000008 (Usługi edukacji osób dorosłych oraz inne)
Przeprowadzenie wyjazdowych warsztatów z zakresu budowania kompetencji życiowych i promocji zdrowia dla osób niepełnosprawnych intelektualnie oraz psychicznie

257567 / 2008-10-09 - Administracja samorzÄ…dowa

Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Krakowie - Kraków (małopolskie)
CPV: 804000008 (Usługi edukacji osób dorosłych oraz inne)
Przeprowadzenie szkolenia z zakresu księgowości komputerowej dla beneficjentów projektu Pora na aktywnść - aktywizacja i integracja klientów MOPS

244000 / 2008-11-10 - Administracja samorzÄ…dowa

Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Krakowie - Kraków (małopolskie)
CPV: 804000008 (Usługi edukacji osób dorosłych oraz inne)
Przeprowadzenie szkoleń pn. Inicjowanie działań na rzecz osób starszych w środowisku lokalnym oraz Procedura pracy ze sprawcą przemocy

67644 / 2014-02-27 - Administracja samorzÄ…dowa

Podkrakowskie Centrum Rozwoju Edukacji i Doskonalenia Nauczycieli w Krakowie - Kraków (małopolskie)
CPV: 804000008 (Usługi edukacji osób dorosłych oraz inne)
przeprowadzenie szkoleń w ramach rocznego planu wspomagania dla nauczycieli ze szkoły podstawowej w Sance oraz szkoleń w ramach sieci współpracy i samokształcenia dla nauczycieli i dyrektorów ze szkół i przedszkoli z terenu Powiatu Krakowskiego

305365 / 2011-11-22 - Administracja samorzÄ…dowa

Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Krakowie - Kraków (małopolskie)
CPV: 804000008 (Usługi edukacji osób dorosłych oraz inne)
Przeprowadzenie kursu wysokościowego dla 2 beneficjentów projektu Streetwork-skuteczny kontakt oraz 1 beneficjenta projektu Pora na aktywność

306407 / 2011-11-23 - Administracja samorzÄ…dowa

Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej - Wieliczka (małopolskie)
CPV: 804000008 (Usługi edukacji osób dorosłych oraz inne)
Świadczenie usług z zakresu aktywizacji społeczno-zawodowej - realizacji Projektu Systemowego Czas na Aktywność. Aktywność społeczna i zawodowa klientów Ośrodka Pomocy Społecznej z podziałem na: Część I- Zorganizowanie w ramach działań o charakterze środowiskowym Pikniku Część II - Zorganizowanie wyjazdu do Krakowa, Wadowic i Kalwarii Zebrzydowskiej Część III - Zorganizowanie wyjazdu dla BO do Zakopanego lub okolic

399420 / 2010-12-07 - Administracja samorzÄ…dowa

Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Krakowie - Kraków (małopolskie)
CPV: 804000008 (Usługi edukacji osób dorosłych oraz inne)
Zorganizowanie i przeprowadzenie kursu w zakresie transportu drogowego taksówką dla 1 beneficjenta ostatecznego w związku z realizacją projektu systemowego Pora na aktywność oraz kursu alpinizm przemysłowy dla 1 beneficjenta projektu Streetwork - skuteczny kontakt

193239 / 2009-10-30 - Administracja samorzÄ…dowa

Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Krakowie - Kraków (małopolskie)
CPV: 804000008 (Usługi edukacji osób dorosłych oraz inne)
Przeprowadzenie szkolenia pn: Jak przygotować ofiarę przemocy do uczestnictwa w postępowaniu sądowym

345679 / 2008-12-02 - Administracja samorzÄ…dowa

Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Krakowie - Kraków (małopolskie)
CPV: 804000008 (Usługi edukacji osób dorosłych oraz inne)
Przeprowadzenie kursu kasjer fakturzysta z obsługą komputera i kas fiskalnych wraz z blokiem językowym