509928 / 2013-12-10 - Inny: przedszkole samorządowe / Przedszkole Samorządowe w Węgrzcach z siedzibą w Bibicach (Bibice)
Numer biuletynu: 1
Pozycja w biuletynie: 509928
Data publikacji: 2013-12-10
Nazwa:
Przedszkole Samorządowe w Węgrzcach z siedzibą w Bibicach
Ulica: ul. Tadeusza Kościuszki 56
Numer domu: 56
Miejscowość: Bibice
Kod pocztowy: 32-087
Województwo / kraj: małopolskie
Numer telefonu: 12 285 83 50
Numer faxu: 12 285 83 50
Adres strony internetowej: www.przedszkole-w-wegrzcach.zielonki.pl
Regon: 35796817900000
Typ ogłoszenia: ZP-408
Rodzaj zamawiającego: Inny: przedszkole samorządowe
Inny rodzaj zamawiającego: przedszkole samorządowe
Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego:
Zakup i dostawa wyżywienia całodziennego dla dzieci z Przedszkola Samorządowego w Węgrzcach na zasadach cateringowych- w roku 2014 r.
Rodzaj zamówienia: U
Przedmiot zamówienia:
Przedmiot zamówienia obejmuje usługę cateringu, tj. przygotowywanie i dostawę całodziennego wyżywienia dla dzieci uczęszczających do Przedszkola Samorządowego w Węgrzcach z siedzibą w Bibicach, ul. Tadeusza Kościuszki 56. Całodzienne wyżywienie obejmuje 3 posiłki tj: śniadanie, obiad, podwieczorek dla ok. 125 dzieci, w wieku od 3-5 lat. Ilość dzieci określona w zdaniu poprzedzającym została uśredniona. Wykonawca każdorazowo ustali liczbę posiłków na dany dzień po konsultacji z Zamawiającym..
Kody CPV:
553210006 (Usługi przygotowywania posiłków)
Kod CPV drugiej częsci zamówienia:
553200009 (Usługi podawania posiłków)
Kod CPV trzeciej częsci zamówienia:
553220003 (Usługi gotowania posiłków)
Kod CPV czwartej częsci zamówienia:
555231003 (Usługi w zakresie posiłków szkolnych)
szacunkowa_wart_zam: Tak
Kod trybu postepowania: WR
zamowienie_pprawna_hid: a;
zamowienie_pprawna: art. 5 ust. 1a
zamowienie_uzasadnienie:
Przedszkole Samorządowe w Węgrzcach jest placówką oświatową prowadzoną przez Gminę Zielonki. Od października 2005 roku Przedszkole mieści się w budynku dawnego Zespołu Szkół w Bibicach przy ul. Tadeusza Kościuszki. Zajmowany przez Przedszkole budynek oraz nieruchomość na którym jest ono położone stanowią własność komunalną Gminy Zielonki. Od przełomu roku 2004-2005 na podstawie kolejnych umów, pomieszczenia znajdujące się w podziemiu budynku, wydzierżawiane były Firmie Gastronomiczno- Handlowej TES ul. Kazimierza Wielkiego 19, 30-074 Kraków (dalej w tekście TES). Obecny adres siedziby to ul. Królewska 18, 30- 045 Kraków. Dzierżawca zagospodarował i wyposażył dzierżawione przez siebie pomieszczenia dla potrzeb prowadzonej działalności gospodarczej w zakresie usług gastronomicznych. W dniu 1 kwietnia 2010 roku Gmina Zielonki (po uzyskaniu wymaganej zgody Rady Gminy wyrażonej w drodze uchwały) zawarła z TES kolejną umową dzierżawy. Umowa ta została zawarta na czas nieoznaczony. W dniu 08 kwietnia 2011, decyzją wójta Gminy Zielonki, nieruchomość oraz położony na niej budynek Przedszkola zostały w zasadniczej części przekazane Przedszkolu w trwały zarząd, zgodnie z art. 45 u. g. n. W związku z oddaniem nieruchomości w trwały zarząd na rzecz Przedszkola, umowa dzierżawy między Gminą Zielonki a firmą TES uległa z dniem 15 kwietnia 2011 zmianie poprzez zmianę osoby wydzierżawiającego. W ten sposób Przedszkole wstąpiło we wszystkie prawa i obowiązki dotychczasowego wydzierżawiającego. Obecnie Przedszkole zamierza udzielić firmie TES zamówienia na usługi cateringowe w trybie zamówienia z wolnej ręki na podstawie art. 5 ust. 1 a p.z.p . Istotnym elementem stanu faktycznego jest, że w związku z rozkładem pomieszczeń (z których część zajmowana jest przez dzierżawcę TES) oraz układem ciągów komunikacyjnych wewnątrz budynku a także z uwagi na przepisy sanitarne, nie ma możliwości osiągnięcia celu polegającego na dostarczaniu uczęszczającym do Przedszkola dzieciom posiłków inaczej niż przy pomocy TES. Możliwość taką otworzyłoby zwolnienie pomieszczeń zajmowanych przez dzierżawcę TES, co rozwiązałoby problem kolizji z przepisami sanitarnymi związanymi z koniecznością zapewnienia ciągów odpowiednich ciągów komunikacyjnych. Wiązałoby się to jednak z koniecznością wypowiedzenia umowy dzierżawy z dotychczasowemu dzierżawcy. Zgodnie z obowiązującym brzmieniem art. 5 ust.1 ustawy Prawo zamówień publicznych do postępowań o udzielenie zamówień, których przedmiotem są usługi o charakterze niepriorytetowym określone w przepisach wydanych na podstawie art. 2a i 2b , nie stosuje się przepisów ustawy dotyczących terminów składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub terminów składania ofert, obowiązku żądania wadium, obowiązku żądania dokumentów potwierdzających spełnianie warunków udziału w postępowaniu, zakazu ustalania kryteriów oceny ofert na podstawie właściwości wykonawcy oraz przesłanek wyboru trybu negocjacji z ogłoszeniem, dialogu konkurencyjnego oraz licytacji elektronicznej. Załącznik nr 2 do wydanego na podstawie art. 2a p.z.p. Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie wykazu usług o charakterze priorytetowym i niepriorytetowym z dnia 28 stycznia 2010 r. (Dz.U. Nr 12, poz. 68) określa wykaz usług o charakterze niepriorytetowym. Zgodnie z treścią tego załącznika, w kategorii 17 wyszczególniono Usługi hotelarskie i restauracyjne, obejmujące usługi oznaczone wg klasyfikacji cpv numerami Od 55100000-1 do 55524000-9 i od 98340000-8 do 98341100-6. We wskazanym przedziale Wspólnego Słownika Zamówień (CPV) znajdują się następujące usługi: 55.32.00.00-9 Usługi podawania posiłków 55.32.10.00-6 Usługi przygotowywania posiłków 55.32.20.00-3 Usługi gotowania posiłków 55.52.31.00-3 Usługi w zakresie posiłków szkolnych Należy zwrócić uwagę, że w przedmiotowym przypadku nie zachodzą różnice interpretacyjne pomiędzy wskazanymi pozycjami CPV i odpowiednio klasyfikacją CPC w której to sytuacji, zgodnie z treścią załącznika 2, zastosowanie miałaby druga ze wskazanych nomenklatur. Bowiem, klasyfikacja CPC pod pozycją 64 wskazuje usługi hotelarskie i restauracyjne. Nie ulega zatem wątpliwości, że usługi podawania posiłków dla przedszkola należy zaliczyć do usług o charakterze niepriorytetowym. Jednocześnie art. 5 ust. 1a. przytoczonego przepisu wskazuje, że w przypadku zamówień na usługi o charakterze niepriorytetowym, zamawiający może wszcząć postępowanie również w trybie zamówienia z wolnej ręki także w innych uzasadnionych przypadkach niż określone w art. 67 ust. 1, w szczególności jeżeli zastosowanie innego trybu mogłoby skutkować co najmniej jedną z następujących okoliczności:1)naruszeniem zasad celowego, oszczędnego i efektywnego dokonywania wydatków; 2)naruszeniem zasad dokonywania wydatków w wysokości i w terminach wynikających z wcześniej zaciągniętych zobowiązań 3)poniesieniem straty w mieniu publicznym 4)uniemożliwieniem terminowej realizacji zadań. W oparciu o normę odtworzoną na podstawie powyższego przepisu można uznać, że w przypadku usług o charakterze niepriorytetowym, można zastosować tryb zamówienia z wolnej ręki w każdym uzasadnionym przypadku, bez konieczności zaistnienia przesłanek wymienionych w art. 67 p.z.p. Okoliczności wskazane w ust. 1 a mają charakter przykładowy o czym świadczy użycie przez ustawodawcę słów w szczególności. Podobne stanowisko zaprezentowane jest w przyjętym 18 listopada 2010 r. przez Komitet Stały Rady Ministrów dokumencie rządowym pn. Wytyczne dotyczące interpretacji przesłanek pozwalających na przeprowadzenie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w trybie negocjacji z ogłoszeniem, dialogu konkurencyjnego, negocjacji bez ogłoszenia, zamówienia z wolnej ręki i zapytania o cenę. Autorzy dokumentu wskazują, że wymienione w ust. 1a art. 5 p.z.p. przypadki pozwalające na zastosowanie negocjacji bez ogłoszenia lub zamówienia z wolnej reki zostały wskazane w ustawie jedynie przykładowo. Ustawa nie określa co należy rozumieć pod pojęciem innych uzasadnionych przypadków, Zbliżony pogląd prezentuje także J. Pieróg (Prawo zamówień publicznych. Komentarz wyd.2010 Wydawnictwo: C. H. Beck Wydanie: 10) który wskazuje iż okoliczności podane w ust. 1a są tylko przykładowe, a zamawiający może wskazywać także na wszelkie inne okoliczności uzasadniające zastosowanie trybu z wolnej ręki lub trybu negocjacji bez ogłoszenia. Należy uznać, że w świetle obowiązującego obecnie art. 5 ust. 1 a p.z.p. uzasadnionym przypadkiem będzie każda sytuacja, w której tych samych celów dla których udzielane jest zamówienie nie da się osiągnąć za pomocą środków mniej ograniczających konkurencję. W przedmiotowym przypadku osiągnięcie celów w postaci dostarczania posiłków dzieciom po przeprowadzeniu konkurencyjnej procedury byłoby możliwe dopiero w wypadku podjęcia działań w postaci rozwiązania umowy dzierżawy z firmą TES. Wspomniane działania pozostawałoby ewentualnie w zakresie sfery kompetencji Przedszkola jako sprawującego trwały zarząd. Należy w tym miejscu postawić pytanie, czy opisana sytuacja rodzi po stronie Przedszkola powinność dokonania wypowiedzenia umowy dzierżawy z TES w celu usunięcia przyczyny dla której zamówienie musi zostać udzielone w trybie z wolnej ręki. Nie ulega bowiem wątpliwości, że zamawiający nie może swoim działaniem lub zaniechaniem doprowadzić do sytuacji, w której konieczność udzielenia zamówienia z wolnej ręki wynika z przyczyn przez spowodowanych przez samego zamawiającego. Dotyczy to jednak wyłącznie takich przypadków w której działanie lub zaniechanie zamawiającego sprzeciwiałoby się dyspozycji art. 44 u .f .p. zgodnie z którą dokonując wydatków publicznych zamawiający zobowiązany jest przestrzegać zasad uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów oraz po optymalnego doboru metod i środków służących osiągnięciu założonych celów. Na tle powyższych rozważań należy powiedzieć, że nie mogłoby zostać uznane za działanie zgodne z prawem, udzielenie zamówienia z wolnej ręki z powołaniem się np. na konieczność natychmiastowego wykonania zamówienia, w sytuacji gdy zwłoka w jego wcześniejszym udzieleniu wynikałaby z niedołożenia w tym zakresie należytej staranności przez zamawiającego. W przedmiotowym stanie faktycznym mamy do czynienia z odmienną sytuacją. Zgodnie z art. 13 u. g. n. nieruchomości stanowiące własność jednostek samorządu terytorialnego mogą być przedmiotem obrotu. W szczególności mogą być przedmiotem sprzedaży, zamiany i zrzeczenia się, oddania w użytkowanie wieczyste, w najmu lub dzierżawy, itp. Sprawujące trwały zarząd nad nieruchomością Przedszkole realizuje tym samym swoje uprawnienia, wynikając e z u. g. n. Natomiast zaczerpnięta z przytoczonego wyżej przykładu sytuacja zwłoki zamawiającego w udzieleniu zamówienia, która doprowadza do konieczności natychmiastowego udzielenia zamówienia w trybie z wolnej ręki, byłaby zaniechaniem realizacji nakazu dokonywania wydatków publicznych z zachowaniem reguły optymalnego doboru metod i środków służących osiągnięciu założonych celów. Z tej też przyczyny na postawione powyżej pytanie o ewentualną konieczność wypowiedzenia umowy dzierżawy którą związane jest Przedszkole, należy udzielić odpowiedzi negatywnej. Reasumując, z uwagi na powyższe argumenty uznać należy, że zawarcie z firmą TES umowy na usługi cateringowe dla Przedszkola w trybie zamówienia z wolnej ręki na podstawie art. 5 ust. 1 a p.z.p. nie będzie stanowić naruszenia przepisów p.z.p.
Nazwa wykonawcy: Firma Gastronomiczno- Handlowa TES
Adres pocztowy wykonawcy: ul. Królewska 18 lokal 1
Miejscowość: Kraków
Kod pocztowy: 30-045
ID województwa: 5
Województwo / kraj: małopolskie
Podobne przetargi
252862 / 2010-08-17 - Administracja samorzÄ…dowa
Przedszkole Samorządowe w Modlniczce - Modlnica (małopolskie)
CPV: 553210006 (Usługi przygotowywania posiłków)
Usługa cateringu dla dzieci, które będą uczęszczać do Przedszkola Samorządowego w Modlniczce w roku szkolnym 2010/2011.
113564 / 2014-04-03 - Administracja samorzÄ…dowa
Podkrakowskie Centrum Rozwoju Edukacji i Doskonalenia Nauczycieli w Krakowie - Kraków (małopolskie)
CPV: 553210006 (Usługi przygotowywania posiłków)
usługa przygotowania i dostarczania posiłków
147181 / 2012-07-06 - Samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej
Zakład Długoterminowej Opieki Medycznej im. św. Katarzyny Sieneńskiej - Maków Podhalański (małopolskie)
CPV: 553210006 (Usługi przygotowywania posiłków)
Usługi żywienia
350890 / 2015-12-22 - Administracja samorzÄ…dowa
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej - Nowy Sącz (małopolskie)
CPV: 553210006 (Usługi przygotowywania posiłków)
Wykonanie usługi w zakresie wydawania posiłków - obiadów w Nowym Sączu dla osób dorosłych otrzymujących pomoc społeczną z terenów osiedli: Biegonice, Dąbrówka, Kaduk, Poręba Mała, Zawada
250902 / 2013-06-28 - Inny: szkoła
Zespół Szkół Mistrzostwa Sportowego - Zakopane (małopolskie)
CPV: 553210006 (Usługi przygotowywania posiłków)
Przygotowanie wyżywienia dla uczniów Zespołu Szkół Mistrzostwa Sportowego w Zakopanem, ulica Droga do Olczy 26 przez okres 3 lat
1040 / 2010-01-04 - Inny: powiatowa jednostka budżetowa
Środowiskowy Dom Samopomocy w Wadowicach - Wadowice (małopolskie)
CPV: 553210006 (Usługi przygotowywania posiłków)
Usługa przygotowania posiłków dla użytkowników Środowiskowego Domu Samopomocy w Wadowicach przy ul. E. K. Wojtyłów 16.
509076 / 2013-12-09 - Inny: publiczna szkoła podstawowa
Szkoła Podstawowa Nr 1 im. Heleny Marusarzówny - Zakopane (małopolskie)
CPV: 553210006 (Usługi przygotowywania posiłków)
Świadczenie usługi przygotowania i dostarczania obiadów do stołówki Szkoły Podstawowej nr 1 im. Heleny Marusarzówny w Zakopanem
348520 / 2013-08-29 - Administracja samorzÄ…dowa
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej - Nowy Sącz (małopolskie)
CPV: 553210006 (Usługi przygotowywania posiłków)
Świadczenie usług w zakresie posiłków - sporządzanie, dostarczanie i wydawanie pełnych obiadów dla dzieci i młodzieży szkolnej
415036 / 2011-12-07 - Administracja samorzÄ…dowa
Ośrodek Pomocy Społecznej - Olkusz (małopolskie)
CPV: 553210006 (Usługi przygotowywania posiłków)
ÅšWIADCZENIE USÅUG POLEGAJÄ„CYCH NA PRZYGOTOWANIU
DOSTARCZENIU I WYDANIU JEDNODANIOWEGO GORÄ„CEGO POSIÅKU
DLA KLIENTÓW OÅšRODKA POMOCY SPOÅECZNEJ W OLKUSZU
352560 / 2012-09-18 - Administracja samorzÄ…dowa
Gmina Koniusza - Koniusza (małopolskie)
CPV: 553210006 (Usługi przygotowywania posiłków)
Usługi przygotowania i dostarczania posiłków dla uczniów szkół podstawowych i gimnazjów
41543 / 2013-03-20 - Administracja samorzÄ…dowa
Ośrodek Pomocy Społecznej - Trzebinia (małopolskie)
CPV: 553210006 (Usługi przygotowywania posiłków)
Catering zestawów kanapkowych dla uczestników warsztatów organizowanych przez Ośrodek Pomocy Społecznej w Trzebini w ramach projektu systemowego pt. Zielone światło dla aktywności w Gminie Trzebinia
265897 / 2014-12-31 - Inny: publiczna szkoła podstawowa
Szkoła Podstawowa Nr 1 im. Heleny Marusarzówny - Zakopane (małopolskie)
CPV: 553210006 (Usługi przygotowywania posiłków)
Świadczenie usługi przygotowania i dostarczania obiadów do stołówki Szkoły Podstawowej nr 1 im. Heleny Marusarzówny w Zakopanem
481250 / 2012-11-29 - Inny: Jednostka budżetowa samorządu lokalnego
Szkoła Podstawowa Nr 5 - Zakopane (małopolskie)
CPV: 553210006 (Usługi przygotowywania posiłków)
Przetarg nieograniczony na świadczenie usługi przygotowania i dostarczania obiadów do stołówki Szkoły Podstawowej nr 5 im. Janusza Korczaka w Zakopanem
151273 / 2013-07-26 - Administracja samorzÄ…dowa
Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej - Niepołomice (małopolskie)
CPV: 553210006 (Usługi przygotowywania posiłków)
Dożywianie osób dorosłych z terenu Gminy Niepołomice
64328 / 2016-03-22 - Administracja samorzÄ…dowa
Województwo Małopolskie - Kraków (małopolskie)
CPV: 553210006 (Usługi przygotowywania posiłków)
Świadczenie usług cateringowych dla Departamentu Zarządzania Programami Operacyjnymi w terminie do 15 lipca 2016 r.
322030 / 2013-08-09 - Administracja samorzÄ…dowa
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej - Nowy Sącz (małopolskie)
CPV: 553210006 (Usługi przygotowywania posiłków)
Na wykonanie usługi w zakresie wydawanie posiłków - obiadów w Nowym Sączu na terenie osiedli Centrum, Kilińskiego, Milenium, Przydworcowe, Stare Miasto, Szujskiego, Wólki dla osób dorosłych otrzymujących pomoc społeczną