Informacje o przetargach publicznych.
Site Search

403134 / 2014-12-09 - Administracja samorządowa / Województwo Śląskie (Katowice)

Ogłoszenie zawiera informacje aktualizacyjne dotyczące publikacji w biuletynie 1 z dnia 2014-11-21 pod pozycją 382590. Zobacz ogłoszenie 382590 / 2014-11-21 - Administracja samorzÄ…dowa.

Numer biuletynu: 1

Pozycja w biuletynie: 403134

Data publikacji: 2014-12-09

Nazwa: Województwo Śląskie

Ulica: ul. Ligonia 46

Numer domu: 46

Miejscowość: Katowice

Kod pocztowy: 40-037

Województwo / kraj: śląskie

Numer telefonu: 32 207 85 62

Numer faxu: 32 207 85 78

Adres strony internetowej: www.slaskie.pl

Regon: 27628463800000

Typ ogłoszenia: ZP-403

Numer biuletynu: 1

Numer pozycji: 382590

Data wydania biuletynu: 2014-11-21

Czy jest obowiązek publikacji w biuletynie: Tak

Czy zamówienie było ogłoszone w BZP: Tak

Rok ogłoszenia: 2014

Pozycja ogłoszenia: 382590

Czy w BZP zostało zamieszczone ogłoszenie o zmianie: Nie

Ogłoszenie dotyczy: 1

Rodzaj zamawiającego: Administracja samorządowa

Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego: Usługa opracowania danych statystycznych

Rodzaj zamówienia: U

Przedmiot zamówienia:
Usługa opracowania danych statystycznych w ramach projektu systemowego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego pt. Sieć Regionalnych Obserwatoriów Specjalistycznych realizowanego w ramach Poddziałania 8.1.2 Wsparcie procesów adaptacyjnych i modernizacyjnych w regionie Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki

Kod trybu postepowania: WR

Czy zamówienie dotyczy programu UE: Tak

nazwa programu UE:
Przedmiot zamówienia współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach realizacji projektu systemowego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego pt. Sieć Regionalnych Obserwatoriów Specjalistycznych realizowanego w ramach Poddziałania 8.1.2 Wsparcie systemów adaptacyjnych i modernizacyjnych w regionie Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013

Kody CPV:
723100001 (Usługi przetwarzania danych)

Nazwa wykonawcy: Urząd Statystyczny w Katowicach

Adres pocztowy wykonawcy: ul. Owocowa 3

Miejscowość: Katowice

Kod pocztowy: 40-158

ID województwa: 11

Województwo / kraj: śląskie

Data udzielenie zamówienia: 28/11/2014

Liczba ofert: 1

Liczba odrzuconych ofert: 0

Szacunkowa wartość zamówienia: 22000,00

Cena wybranej oferty: 22000,00

Cena minimalna: 22000,00

Cena maksymalna: 22000,00

Kod waluty: 1

Waluta (PLN): PLN

zal_pprawna_hid: c;

Postępowanie prowadzone jest w trybie zapytanie o cenę na podstawie art.: art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. a

Uzasadnienia wyboru trybu:
Niniejsze zamówienie dotyczące Zakupu niepublikowanych regionalnych danych statystycznych w Urzędzie Statystycznym w Katowicach w zakresie innowacji, nauki i techniki, na potrzeby projektu systemowego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego jest realizowane w ramach projektu systemowego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego pt. Sieć Regionalnych Obserwatoriów Specjalistycznych w zakresie Poddziałania 8.1.2 Wsparcie procesów adaptacyjnych i modernizacyjnych w regionie Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013.
Zastosowanie trybu z wolnej ręki bazować będzie na wypełnieniu przesłanek określonych w Ustawie prawo zamówień publicznych na podstawie art. 67 ust. 1 pkt.1 litera a).
GUS jest jedynym wykonawcą, który może świadczyć przedmiotową usługę. Wynikać to może tylko i wyłącznie z przyczyn technicznych o obiektywnym charakterze, co znajduje potwierdzenie w poniższych argumentach:
1. Na podstawie art. 20 ust. 1 ustawy o statystyce publicznej z dnia 25 lipca 1998 r. Badania statystyczne statystyki publicznej prowadzi Prezes Głównego Urzędu Statystycznego. Z powyższego zapisu ustawy wynika niezbicie fakt, iż wyłącznym podmiotem uprawnionym do realizacji badań statystyki publicznej na gruncie prawa polskiego jest Główny Urząd Statystyczny. Jest on centralnym organem administracji rządowej właściwym w sprawach statystyki publicznej. Ponadto istotnym jest fakt, iż ustawodawca narzuca konieczność realizacji badań statystyki publicznej zgodnie ze standardami kwalifikacyjnymi, a zatem (z contrario) żaden inny podmiot zbierający dane nie ma obowiązku realizacji badań wg tej klasyfikacji. Należy podkreślić, iż zapisy ustawy o statystyce publicznej narzucające obowiązek prowadzenia badań statystyki publicznej Prezesowi GUS, są przesłanką o charakterze obiektywnym (obowiązek narzucony ustawą przyjętą przez Sejm RP) i technicznym (realne wykonywanie badań statystyki publicznej przez służby statystyki publicznej realizowane jest zgodnie z Programem Badań Statystycznych Statystyki Publicznej (PBSSP) na dany rok określanym i uzgadnianym wspólnie z instytucjami publicznymi, który stanowi załącznik do Rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Programu Badań Statystycznych Statystyki Publicznej). Przesłanka ta jest oczywista i wynika z obiektywnych nie budzących wątpliwości faktów (ustawa narzucająca obowiązek i standardy oraz rozporządzenie RM dot. realizacji PBSP).
2. Zamówienie, którego dotyczy niniejsza opinia prawna obejmuje m.in. odpłatne przeliczenie i agregacja danych, opracowanie zestawień w oparciu o dane statystyczne.
Art. 21 ust 2 pkt. 2 Ustawy o statystyce publicznej, przewiduje sytuację, w której służby statystki publicznej mogą wykonywać na zlecenie dodatkowe opracowania i analizy, wykorzystując w tym celu również dane zgromadzone w badaniach objętych programami badań statystycznych statystyki publicznej lecz wyniki tych badań stają się, zgodnie z ust. 4 art. 21 ustawy o statystyce publicznej, danymi statystyki publicznej i mogą być wykorzystywane, udostępniane i rozpowszechnianie przez służby statystyki publicznej, jeżeli nie naruszy to uzasadnionego interesu zamawiającego lub zleceniodawcy i nie zastrzeżono w umowie ich wykorzystania na potrzeby zamawiającego lub zleceniodawcy. Wskazana sytuacja nie występuje w tym przypadku ze względu na fakt, iż wykorzystanie danych jest realizowane na potrzeby Regionalnej Strategii Innowacji Województwa Śląskiego 2013-2020, a wiec nie wynika z wyłącznej potrzeby Zlecającego, lecz służy realizacji zadań publicznych (Art. 21 ust. 5).
Niezaprzeczalnym jest fakt, iż inne podmioty w tym podmioty prawa handlowego mogą zakupić dane statystyczne od GUS i dokonać ich analizy, lecz nie są w stanie pozyskać danych pierwotnych zgodnie z wymogami klasyfikacyjnymi na reprezentatywnej grupie lub całej populacji, a tym samym nie mogą realizować zadań GUS określonych ustawą (gromadzenia i dostarczenia danych), co jest przedmiotem niniejszego postępowania.
3. Biorąc pod uwagę zakres danych jakie mają zostać zakupione, GUS jest jedynym organem w RP upoważnionym do zbierania danych, których przekazywanie przez podmioty gospodarki narodowej jest obowiązkowe, zgodnie z art. 30 ust. 1 i 3 ustawy o statystyce publicznej. GUS prowadzi krajowe rejestry urzędowe, w tym podmiotów gospodarki narodowej, które stanowią odrębny system informacji administracji publicznej. Jednocześnie rejestr ten obejmuje informacje określone w art. 42 ust.3 wyżej wymienionej ustawy i nakłada obowiązek wpisu do rejestru i każdorazowego aktualizowania danych objętych wpisem. GUS zapewnia nie tylko gromadzenie danych wg standardów klasyfikacyjnych, ale nadaje unikatowy numer identyfikacji oraz zapewnia zakodowanie cech danego podmiotu. Żaden inny podmiot, poza GUS, nie ma takich obowiązków i uprawnień na gruncie prawa polskiego, a tym samym nie dysponuje danymi pierwotnymi o takiej skali, jak również nie ma pełnego dostępu do informacji administracji publicznej. Zatem każdy inny podmiot poza GUS nabywać te dane może wyłącznie drogą komercyjną a nie w wyniku obowiązku ustawowego, a wiec nieodpłatnie. Ponadto GUS, zgodnie z art. 44 ust. 2 pkt u.o.s.p., przekazuje jednostkom samorządu terytorialnego nieodpłatnie na pisemny wniosek wyciąg z rejestru podmiotów. Dane jakie mają zostać zakupione na potrzeby RIS WSL 2013-2020 agregowane są w wyniku pozyskania danych wynikających z badań statystyki publicznej i informacji administracji publicznej. W efekcie, badania GUS są wiarygodne oraz jako jedyne obejmują pełną bądź w pełni reprezentatywną populację badanych przedsiębiorstw oraz instytucji.
4. Urząd Statystyczny w Katowicach jest instytucją wykonującą badania statystyczne w regionie zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów w sprawie Programu Badań Statystycznych Statystyki Publicznej opracowywanego na kolejne lata.
Celem Programu Badań Statystycznych jest dostarczanie przez statystykę publiczną rzetelnych, obiektywnych, profesjonalnych, niezależnych i społecznie użytecznych oficjalnych informacji statystycznych dla potrzeb organów władzy państwowej, administracji rządowej, samorządu terytorialnego, w tym zwłaszcza na rzecz szerokiego i systematycznego informowania społeczeństwa, a także pozyskiwania danych obrazujących zjawiska i procesy kształtujące aktualną sytuację społeczno-gospodarczą kraju oraz danych do określania tendencji rozwojowych, prognozowania kierunków i zakresów zmian.
Tematyka Programu Badań Statystycznych zapewnia także wywiązywanie się Polski z obowiązków informacyjnych wynikających z członkostwa w organizacjach międzynarodowych, jak również zabezpiecza potrzeby informacyjne związane z członkostwem Polski w Unii Europejskiej, pozwala na standaryzację oraz możliwość porównania danych w skali europejskiej i regionalnej.
5. Do regionalnych urzędów statystycznych należy wykonywanie specjalistycznych zadań ogólnopaństwowych w ramach prac prowadzonych na rzecz statystyki publicznej jako całości.
Zadania Urzędu Statystycznego w Katowicach to: organizowanie i prowadzenie badań statystycznych na terenie województwa śląskiego; zbieranie, gromadzenie, przechowywanie i opracowywanie danych statystycznych do badań prowadzonych przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego; zbieranie, gromadzenie, przechowywanie i opracowywanie danych statystycznych do badań prowadzonych przez Urząd, specyficznych dla potrzeb województwa, powiatów i gmin województwa - samodzielnie lub wspólnie z organami administracji publicznej działającymi na obszarze województwa; dokonywanie analiz i opracowywanie zbiorczych danych oraz wynikowych informacji statystycznych badań, o których mowa w pkt. 2 i 3; współdziałanie z organami administracji publicznej działającymi na obszarze województwa w zakresie tworzenia i wykorzystywania dla potrzeb statystyki danych administracyjnych; prowadzenie prac dla potrzeb opracowań statystyki regionalnej i rachunków narodowych.
6. Zastosowanie innego trybu zamówienia publicznego, aniżeli tryb z wolnej ręki bazuje na założeniach, iż GUS jest podmiotem działającym na zasadach rynkowych (zapisy ustawy w tym zakresie niwelują takie podejście), występuje konkurencja w zakresie gromadzenia, przetwarzania danych w ramach statystyki publicznej (tylko GUS prowadzi badania statystyczne statystyki publicznej), a dane statystyczne wykorzystywane będą w innym niż interes publiczny celu (dla mieszkańców województwa w ramach RIS). Jedynym źródłem przedmiotowych danych statystycznych jest Główny Urząd Statystyczny (Urząd Statystyczny w Katowicach). Każdy podmiot, który chce dokonać badań i analiz w pierwszej kolejności korzysta ze statystyki publicznej do przetwarzania, interpretowania danych, a tym samym, bądź korzysta z dostępnych zbiorów GUS lub zakupuje dane od GUS. Oznacza to, iż każdy podmiot, który miałby dostarczyć dane w trybie konkurencyjnym w pierwszej kolejności musi je zakupić od GUS, a następnie sprzedać Urzędowi Marszałkowskiemu z zyskiem, gdyż jako podmiot prawa handlowego działa dla zysku. Co oznacza, iż ewentualni wykonawcy wyłonieni w ramach postępowań o zamówienie publiczne zaoferują cenę znacznie wyższą niż uzyskaną w postępowaniu o wolną rękę GUS (zakupią dane w GUS-ie po innych, wyższych stawkach aniżeli instytucje samorządowe i do tej ceny doliczą własną marżę). Tym samym środki publiczne byłyby wydatkowane niezgodnie z zasadami gospodarności.
7. Zastosowanie trybu z wolnej ręki na podst. art. 67 ust. 1 pkt 1 ustawy Prawo zamówień publicznych jest możliwe w sytuacji, gdy dane statystyczne, które zamierzamy zakupić, są :
a) wyłącznym zasobem Głównego Urzędu Statystycznego,
b) nie podlegają dalszemu udostępnieniu.

Ad. a)
Zamówienie dotyczy zakupu zagregowanych (zgodnie z zamówieniem UMWSL) niepublikowanych, własnych, jednostkowych danych statystycznych objętych tajemnicą statystyczną, zakazem ich publikowania oraz udostępniania - pozyskanych przez GUS na potrzeby realizacji Programu Badań Statystycznych Statystyki Publicznej (PBSSP).
Uzasadnienie stanowi art. 38 oraz 39 ustawy z 29 czerwca 1995 roku o statystyce publicznej (tekst jedn. Dz. U. z 2012 r., poz. 591 z późn. zm.), tj.:
Art. 38.
1. Nie mogą być publikowane ani udostępniane dane jednostkowe uzyskane w badaniach statystycznych statystyki publicznej.
2. Nie mogą być publikowane ani udostępniane uzyskane w badaniach statystycznych statystyki publicznej informacje statystyczne możliwe do powiązania i zidentyfikowania ich z konkretną osobą oraz dane indywidualne, charakteryzujące wyniki ekonomiczne działalności podmiotów gospodarki narodowej prowadzących działalność gospodarczą, w szczególności jeżeli na daną agregację składa się mniej niż trzy podmioty lub udział jednego podmiotu w określonym zestawieniu jest większy niż trzy czwarte całości.
Art. 39.
Prezes Głównego Urzędu Statystycznego zapewnia przechowywanie zgromadzonych danych statystycznych gwarantujące przestrzeganie tajemnicy statystycznej.
Dane statystyczne objęte zamówieniem nie są danymi statystycznymi wynikowymi podlegającymi procedurze szerokiego rozpowszechniania przez GUS w wydawnictwach Głównego Urzędu Statystycznego i urzędów statystycznych, w tym w rocznikach statystycznych itp.
Ad. b)
Wszystkie informacje uzyskane z badań prowadzonych zgodnie z programem badań statystycznych mają charakter danych oficjalnych statystyki publicznej.
Badania statystyczne prowadzone przez statystykę publiczną w ramach Programu Badań Statystycznych Statystyki Publicznej (PBSSP) posiadają szereg cech odróżniających je od innych form działalności badawczej prowadzonych przez różne podmioty funkcjonujące w sektorze prywatnym i publicznym:
- W większości przypadków uczestnictwo sprawozdawców w badaniach jest obowiązkowe i uchylanie się od tego ustawowego nakazu jest obarczone sankcjami karnymi.
- Zakres przedmiotowy. Badania statystyczne statystyki publicznej mogą dotyczyć każdej dziedziny życia społecznego i gospodarczego oraz występujących w nim zjawisk dających się obserwować i analizować z wykorzystaniem metod statystycznych.
- Zakres podmiotowy. Badania statystyczne statystyki publicznej są prowadzone jako badania pełne całej zbiorowości, albo jako badania reprezentacyjne na wylosowanej lub dobranej celowo próbie danej zbiorowości.
- Źródła danych wykorzystywane w badaniach. Służby statystyczne mają upoważnienie do zbierania danych ze wszystkich dostępnych źródeł - bezpośrednio od podmiotów gospodarczych, osób fizycznych oraz do sięgania po administracyjne systemy informacyjne, ewidencje i rejestry, tj. pozyskiwanie informacji z innych systemów informacyjnych państwa, tj. z danych zbieranych i gromadzonych przez organy administracji rządowej oraz jednostki samorządu terytorialnego, inne instytucje rządowe, organy prowadzące urzędowe rejestry i Narodowy Bank Polski.
- Zastosowanie jednolitej bazy metodycznej i standardów informacyjnych, co ma zapewniać porównywalność danych w ujęciu przestrzennym i czasowym oraz umożliwić dokonywanie (przynajmniej w części) porównań międzynarodowych.
- Badania w przeważającej mierze finansowane są z budżetu państwa, a wyniki realizowanych zadań stanowią dobro publiczne i podlegają określonym rygorom udostępniania odbiorcom.
- Nieodpłatnie realizowane są zamówienia na dane publikowane w układzie określonym w programie badań statystycznych statystyki publicznej. Odpłatnie natomiast udostępniane są dane w układzie i agregacjach wymagających odrębnych obliczeń i dodatkowego przetwarzania wyników badań.

Podobne przetargi

431406 / 2009-12-16 - Administracja samorzÄ…dowa

Gmina Zabrze - Prezydent Miasta - Zabrze (śląskie)
CPV: 723100001 (Usługi przetwarzania danych)
Założenie numerycznej mapy zasadniczej dla miasta Zabrza poprzez opracowanie nakładki s prowadzonej w formacie ArcInfo.

28744 / 2010-02-02 - Administracja samorzÄ…dowa

Gmina Zabrze - Prezydent Miasta - Zabrze (śląskie)
CPV: 723100001 (Usługi przetwarzania danych)
Założenie numerycznej mapy zasadniczej dla miasta Zabrza poprzez opracowanie nakładki s prowadzonej w formacie ArcInfo

242212 / 2009-07-16 - Administracja samorzÄ…dowa

Miasto Gliwice, Wydział Geodezji i Kartografii - Gliwice (śląskie)
CPV: 723100001 (Usługi przetwarzania danych)
Wykonanie zdjęć lotniczych oraz sporządzenie numerycznego modelu terenu i cyfrowej ortofotomapy dla miasta Gliwice.

267880 / 2011-08-31 - Administracja samorzÄ…dowa

Miasto Ruda Śląska - Ruda Śląska (śląskie)
CPV: 723100001 (Usługi przetwarzania danych)
Założenie Geodezyjnej Ewidencji Sieci Uzbrojenia Terenu dla Miasta Ruda Śląska w zakresie sieci elektroenergetycznych

472064 / 2012-11-26 - Administracja rzÄ…dowa terenowa

Komenda Wojewódzka Policji w Katowicach - Katowice (śląskie)
CPV: 723100001 (Usługi przetwarzania danych)
Usługa przetwarzania danych w oparciu o oprogramowanie ZSILP (Zintegrowany system Informatyczny Logistyki Policyjnej) wspomagające zarządzanie środkami trwałymi oraz ewidencję rzeczowych składników majątku (materiały, środki trwałe, pozostałe środki trwałe-wyposażenie) w Komendzie Wojewódzkiej Policji w Katowicach i jednostkach podległych w 2012 roku

115746 / 2011-05-16 - Administracja samorzÄ…dowa

Powiat Bieruńsko-Lędziński - Bieruń (śląskie)
CPV: 723100001 (Usługi przetwarzania danych)
Utworzenie i uzupełnienie komputerowej bazy danych obiektów topograficznych o szczegółowości zapewniającej tworzenie standardowych opracowań kartograficznych w skalach 1:500 - 1:5000 dla gminy Chełm Śląski

65280 / 2011-04-05 - Administracja samorzÄ…dowa

Powiat Bieruńsko-Lędziński - Bieruń (śląskie)
CPV: 723100001 (Usługi przetwarzania danych)
Utworzenie i uzupełnienie komputerowej bazy danych obiektów topograficznych o szczegółowości zapewniającej tworzenie standardowych opracowań kartograficznych w skalach 1:500 - 1:5000 dla gminy Imielin i części gminy Bieruń (120 sekcji mapy zasadniczej)