Informacje o przetargach publicznych.
Site Search

79748 / 2015-04-09 - Samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej / Szpital Specjalistyczny im. Sz. Starkiewicza w Dąbrowie Górniczej (Dąbrowa Górnicza)

Ogłoszenie zawiera informacje aktualizacyjne dotyczące publikacji w biuletynie z dnia pod pozycją . Zobacz ogłoszenie / - .

Numer biuletynu: 1

Pozycja w biuletynie: 79748

Data publikacji: 2015-04-09

Nazwa:
Szpital Specjalistyczny im. Sz. Starkiewicza w Dąbrowie Górniczej

Ulica: ul. Szpitalna 13

Numer domu: 13

Miejscowość: Dąbrowa Górnicza

Kod pocztowy: 41-300

Województwo / kraj: śląskie

Numer telefonu: 032 2623422

Numer faxu: 032 2623422

Regon: 00031007700000

Typ ogłoszenia: ZP-403

Czy jest obowiązek publikacji w biuletynie: Tak

Czy zamówienie było ogłoszone w BZP: Nie

Czy w BZP zostało zamieszczone ogłoszenie o zmianie: Nie

Ogłoszenie dotyczy: 1

Rodzaj zamawiającego: Samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej

Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego:
Wykonywanie obsługi prawnej Szpitala Specjalistycznego im.Sz. Starkiewicza w Dąbrowie Górniczej

Rodzaj zamówienia: U

Przedmiot zamówienia:
Przedmiotem zamówienia jest świadczenie przez Wykonawcę na rzecz Zamawiającego kompleksowej pomocy prawnej w szczególności w zakresie wykonywaniu zastępstwa procesowego przed sądami lub innymi organami orzekającymi, np. Komisją ds. Orzekania o Zdarzeniach Medycznych lub Krajową Izbą Odwoławczą oraz świadczeniu innych usług prawnych, w szczególności: sporządzaniu informacji i opinii prawnych oraz udzielaniu porad i konsultacji prawnych, sporządzaniu projektów uchwał, zarządzeń, regulaminów, sporządzeniu projektów umów w tym w postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego, przygotowanie projektów warunków konkursów ofert na udzielenie świadczeń medycznych, wykonywaniu innych czynności według potrzeb Zamawiającego związanych z obsługą prawną.

Kod trybu postepowania: WR

Czy zamówienie dotyczy programu UE: Nie

Nazwa wykonawcy:
Kancelaria Radcy Prawnego MERITUM Radca Prawny Iwona Kamińska

Adres pocztowy wykonawcy: Plebiscytowa 10/2

Miejscowość: Katowice

Kod pocztowy: 40-035

ID województwa: 11

Województwo / kraj: śląskie

Nazwa:
Wykonywanie obsługi prawnej Szpitala Specjalistycznego im. Sz. Starkiewicza w Dąbrowie Górniczej

Nr częsci: 1

Data udzielenie zamówienia: 31/03/2015

Liczba ofert: 1

Szacunkowa wartość zamówienia: 280000,00

Cena wybranej oferty: 354240,00

Cena minimalna: 354240,00

Cena maksymalna: 354240,00

Kod waluty: 1

Waluta (PLN): PLN

zal_pprawna_hid: b;

Postępowanie prowadzone jest w trybie zapytanie o cenę na podstawie art.: art. 5 ust. 1b

Uzasadnienia wyboru trybu:
Przedmiotem niniejszego zamówienia są usługi prawnicze, polegające na wykonywaniu zastępstwa procesowego przed sądami, trybunałami lub innymi organami orzekającymi lub doradztwie prawnym w zakresie zastępstwa procesowego oraz usługi prawnicze, polegające na doradztwie prawnym. Usługi prawnicze, na mocy rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 28.01.2010r. w sprawie wykazu usług o charakterze priorytetowym i niepriorytetowym (Dz. U. Nr 12, poz. 68) zostały zaliczone do grupy usług o charakterze niepriorytetowym, do których odnoszą się szczególne, sformułowane w art. 5 ustawy Prawo zamówień publicznych (tj. Dz.U. z 2013 r., poz. 907 z późń. zm) zasady wyboru trybu zamówienia z wolnej ręki, bez konieczności wykazania istnienia wyrażonych w art. 62 ust. 1 lub art 67 ust. 1 przesłanek. Na podstawie art. 5 ust. 1b ustawy Pzp, do usług prawniczych polegających na wykonywaniu zastępstwa procesowego przed sądami lub innymi organami orzekającymi lub doradztwie prawnym w zakresie zastępstwa procesowego, nie stosuje się przepisów ustawy dotyczących przesłanek wyboru trybu zamówienia z wolnej ręki , co oznacza możliwość zastosowania tego trybu zgodnie z wyborem Zamawiającego, bez konieczności wykazywania, zarówno przesłanek określonych w art. 62 ust. 1 i art. 67 ust. 1 jak też szczegółowego uzasadnienia dla zastosowania takiego trybu na mocy art. 5 ust 1b ustawy Pzp.
W zakresie usług prawniczych, polegających na wykonywaniu zastępstwa procesowego przed sądami, trybunałami lub innymi organami orzekającymi lub doradztwie prawnym w zakresie zastępstwa procesowego podstawę prawną udzielenia niniejszego zamówienia stanowi art. 5 ust. 1b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 roku Prawo Zamówień Publicznych, zgodnie z nim w przypadku zamówień, których przedmiotem są usługi prawnicze, polegające na wykonywaniu zastępstwa procesowego przed sądami, trybunałami lub innymi organami orzekającymi lub doradztwie prawnym w zakresie zastępstwa procesowego, lub jeżeli wymaga tego ochrona ważnych praw lub interesów Skarbu Państwa, nie stosuje się przepisów ustawy dotyczących przesłanek wyboru trybu negocjacji bez ogłoszenia oraz przesłanek wyboru trybu zamówienia z wolnej ręki.
W opisywanym przypadku, ze względu na specyfikę działań Szpitala, niecelowe jest oddzielenie usług prawniczych od usług polegających na wykonywaniu zastępstwa procesowego lub doradztwie prawnym w zakresie zastępstwa procesowego. Poza powyższymi działaniami dotychczasowy wykonawca usług prawniczych tj. Kancelaria Radcy Prawnego Meritum Radca Prawny Iwona Kamińska, ul. Plebiscytowa 10 2, 40 - 035 Katowice, ze względu na dotychczas świadczone na rzecz Zamawiającego usługi prawne, pozyskał niezbędną wiedzę, jest w stanie zapewnić ciągłość usług i kontynuację procesów sądowych. W niniejszym przypadku udzielenie zamówienia z wolnej ręki wykonawcy w celu kontynuowania usług świadczonych na rzecz Zamawiającego, znajduje swoje oparcie w kontekście przepisu art. 5 ust. 1b PZP z uwagi na znaczny udział w przedmiocie zamówienia usług prawniczych polegających na wykonywaniu zastępstwa procesowego przed sądami lub innymi organami orzekającymi oraz na doradztwie prawnym w zakresie zastępstwa procesowego w celu ochrony ważnych praw Zamawiającego. Obecnie prowadzonych jest ok. 40 postępowań sądowych.
Szpital prowadzi wiele postępowań administracyjnych i sądowych, które od strony prawnej nadzoruje wskazana kancelaria. Warto zaznaczyć, że postępowania muszą oznaczać się pewną systematyką i niezwykle istotnym ich elementem jest ciągłość oraz trzymanie się przyjętej koncepcji załatwienia danej sprawy, zatem powierzenie tych zadań innemu podmiotowi mogłaby bardzo negatywnie wpłynąć na wynik tych postępowań, a w szczególności zagroził ich prawidłowemu prowadzeniu. W chwili obecnej kancelaria prowadzi kilka poważnych spraw związanych z roszczeniami o zadośćuczynienie i odszkodowanie na skutek zdarzeń medycznych.
Zastosowanie innego trybu w przedmiotowej sprawie, mogłoby skutkować naruszeniem zasad celowego, oszczędnego i efektywnego dokonywania wydatków oraz uniemożliwieniem terminowej realizacji zadań. Należy przy tym wyjaśnić, że w niniejszym przypadku połączenie usług prawniczych polegających na wykonywaniu zastępstwa procesowego przed sądami, trybunałami lub innymi organami orzekającymi lub doradztwie prawnym w zakresie zastępstwa procesowego (w tym np. wydawanie opinii, sporządzanie pism procesowych) z innymi usługami prawniczymi, jest racjonalne, z uwagi na celowość zapewnienia kompleksowej obsługi prawnej wynikającej ze specyfiki spraw i problemów prawnych związanych z działalnością Zamawiającego, a zatem dopuszczalne z punktu widzenia art. 5 ust. 3 PZP. W szczególności, świadczenie kompleksowych usług prawniczych umożliwia szybsze i dogłębne pod względem merytorycznym rozwiązywanie spraw, co przekłada się na wprost na racjonalność wydatkowania środków na w/w usługi. Wykonawca legitymuje się doświadczeniem wzorowej pracy na rzecz Zamawiającego w okresie bezpośrednio poprzedzającym udzielenie niniejszego zamówienia. W szczególności opracował koncepcję prawną jej funkcjonowania, stąd znakomicie jest mu znana specyfika Zamawiającego, zwłaszcza jego organizacja oraz charakter i zakres prowadzonej przez niego działalności. Należy przy tym podkreślić, że obecny wykonawca, który bezpośrednio świadczył usługi na rzecz Zamawiającego posiada zespół wysoko wykwalifikowanych, doświadczonych i cenionych prawników. Dzięki temu, Zamawiający ma możliwość korzystania z szerokiej gamy usług o specjalistycznym charakterze, co umożliwia optymalne rozwiązywanie nawet bardzo złożonych problemów, wymagających łączenia wiedzy z wielu specjalistycznych dziedzin prawa. Powyżej wskazane zasoby są przydatne w szczególności w świetle zmian w systemie ochrony zdrowia i systemie funkcjonowania podmiotów leczniczych. Wykonawca posiada wieloletnie doświadczenie w obsłudze spzozów oraz podmiotów samorządowych, świadczył usługi prawnicze przy okazji realizacji wielu przedsięwzięć inwestycyjnych zwłaszcza z udziałem podmiotów publicznych w charakterze inwestora, finansowanych ze środków pochodzących ze źródeł zewnętrznych, znane jest mu specyfika inwestycji realizowanych w systemie zamówień publicznych. Z uwagi na powyższe okoliczności, Wykonawca w sposób bardziej efektywny niż jakikolwiek inny podmiot, jest w stanie rozwiązywać problemy Zamawiającego. Za racjonalnością kontynuacji współpracy z wykonawcą, przemawia także fakt, iż podmiot ten jest zaznajomiony z szeregiem postępowań, w tym zwłaszcza związanych z procedurami udzielania zamówień publicznych i środkami ochrony przysługującymi uczestnikom tego typu postępowań oraz innych spraw prowadzonych przez Zamawiającego. Wybór innego podmiotu świadczącego usługi prawnicze spowodowałby konieczność wielomiesięcznych przygotowań i wprowadzenia nowego wykonawcy w tematykę spraw prowadzonych i planowanych Zamawiającego. Powyższe, mogłoby doprowadzić w wielu przypadkach do nieuzasadnionego przedłużenia postępowań i utrudnień w realizacji zadań przez Zamawiającego. Utrzymanie ciągłości w zakresie doradztwa w wielu przypadkach, znacznie zmniejsza ryzyko wystąpienia błędów, umożliwia zachowanie ciągłości realizowanych zadań oraz ich terminowe wykonywanie, zgodnie z zaciągniętymi wcześniej zobowiązaniami i planami realizowanymi przez Zamawiającego. Z kolei, wdrożenie nowego wykonawcy wiązałoby się także z koniecznością poświęcania przez z pracowników Zamawiającego znacznie więcej czasu na wprowadzenie w problematykę postępowań i innych zadań realizowanych przez Zamawiającego, kosztem realizacji bieżących spraw. Udzielenie zamówienia z wolnej ręki w przedmiotowym przypadku pozwoli zachować ciągłość w zakresie realizacji przedsięwzięć Zamawiającego pod względem prawnym, co ma kluczowe znaczenie dla efektywnego i terminowego wykonywania zobowiązań przez Zamawiającego . Należy także zwrócić uwagę na specyfikę usług prawniczych, a mianowicie na fakt, iż satysfakcjonujące efekty obsługi prawnej, posługując się pewnym uproszczeniem, z jednej strony zależą od profesjonalizmu usługodawcy (czynnika obiektywnego), a z drugiej strony liczy się zaufanie pomiędzy usługodawcą i usługobiorcą (czynnik subiektywny). Z uwagi na doświadczenia dotychczasowej współpracy należy wskazać, że wykonawca jest partnerem sprawdzonym w różnorodnych okolicznościach, a świadcząc swoje usługi wykazała swój profesjonalizm, niezawodność, rzetelność, skrupulatność, mobilność, umiejętność dostarczania niestandardowych rozwiązań oraz umiejętność identyfikacji najlepiej pojętego interesu Zamawiającego. Udzielenie zamówienia z wolnej ręki zmniejsza w sposób istotny, potencjalne ryzyko strat, jakie powstawałoby w przypadku powierzenia świadczenia usług prawniczych nowemu, nie sprawdzonemu podmiotowi, a zatem uzasadnia prawidłowość decyzji o wyborze trybu zamówienia z wolnej ręki w przedmiotowej sprawie z uwagi na konieczność zapewnienia racjonalnego wydatkowanych środków Zamawiającego przeznaczonych na finansowanie usług prawniczych. W świetle powyższego, zastosowanie trybu zamówienia z wolnej ręki znajduje uzasadnienie faktyczne i prawne.

Kody CPV: 790000005

Podobne przetargi

98516 / 2013-03-12 - Administracja samorzÄ…dowa

Gmina Dąbrowa Górnicza - Dąbrowa Górnicza (śląskie)
CPV: 790000005 ()
Świadczenie usług prawnych dla jednostek organizacyjnych, tj. przedszkoli, szkół i placówek oświatowych prowadzonych przez miasto Dąbrowa Górnicza w latach 2013 -2014.

50551 / 2013-04-04 - Administracja samorzÄ…dowa

Gmina Dąbrowa Górnicza - Dąbrowa Górnicza (śląskie)
CPV: 790000005 ()
Świadczenie usług prawnych dla jednostek organizacyjnych, tj. przedszkoli, szkół i placówek oświatowych prowadzonych przez miasto Dąbrowa Górnicza w latach 2013 -2014 II.1.2)

60602 / 2013-02-13 - Administracja samorzÄ…dowa

Gmina Dąbrowa Górnicza - Dąbrowa Górnicza (śląskie)
CPV: 790000005 ()
Zawarcie umowy-zlecenie z doradcą ds. prawnych w ramach projektu Inkubator Społecznej Przedsiębiorczości Województwa Śląskiego