Informacje o przetargach publicznych.
Site Search

23805 / 2013-02-14 - / Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej (Krotoszyn)

Ogłoszenie zawiera informacje aktualizacyjne dotyczące publikacji w biuletynie 1 z dnia 2013-02-04 pod pozycją 45948. Zobacz ogłoszenie 45948 / 2013-02-04 - Samodzielny publiczny zakÅ‚ad opieki zdrowotnej.

Numer biuletynu: 1

Pozycja w biuletynie: 23805

Data publikacji: 2013-02-14

Nazwa: Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej

Ulica: ul. Młyńska 2

Numer domu: 2

Miejscowość: Krotoszyn

Kod pocztowy: 63-700

Województwo / kraj: wielkopolskie

Numer telefonu: 062 5880390 w. 253

Numer faxu: 062 5880402

Adres strony internetowej: www.spzoz.krotoszyn.pl

Regon: 00031022628200

Typ ogłoszenia: ZP-406

Numer biuletynu: 1

Numer pozycji: 45948

Data wydania biuletynu: 2013-02-04

Ogłoszenie dotyczy: 0

Przedmiot zamówienia: Ogłoszenie o zmianie ogłoszenia

Miejsce składania: załącznik

dodac:
WYJAŚNIENIE DO SPECYFIKACJI ISTOTNYCH WARUNKÓW ZAMÓWIENIA
Dotyczy: przetargu nieograniczonego na dostawę odczynników do badań serologicznych
dla SPZOZ Krotoszyn
- pakiet nr 1-2
Nr sprawy: RZP-V/1/06/13

Zamawiający na podstawie art. 38 ust. 1 ustawy prawo zamówień publicznych wyjaśnia siwz.
1. Pakiet 1
Na podstawie art. 181 Pzp pkt 1 (Dz U z dnia 7 grudnia 2009r tzw mała nowelizacja oraz Dz. U. z dnia 7 grudnia 2009r tzw duża nowelizacja ) cytat:
-wykonawca lub uczestnik konkursu może w terminie przewidzianym do wniesienia odwołania poinformować zamawiającego o niezgodnej z przepisami ustawy czynności podjętej przez niego lub zaniechaniu czynności, do której jest on zobowiązany na podstawie ustawy, na które nie przysługuje odwołanie na podstawie art. 180 ust. 2 ustawy- przesyłamy niniejszą informacje do Kierownika Zamawiającego, że opis przedmiotu zamówienia zawarty w siwz dla pakietu nr 1 załącznik 5
wymagania dotyczące odczynników
Pkt. 1 Odnośnie poz.1 minimalne miano anty-A z krwinkami 256
Pkt. 2 Odnośnie poz.2 minimalne miano anty-B z krwinkami 256
jest sprzeczny z poniższymi normami prawnymi:
1. naruszenie art. 7 ust.1 ustawy Prawo Zamówień Publicznych poprzez nie przeprowadzenie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w sposób zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji oraz równe traktowanie wszystkich Wykonawców.
2. naruszenie art. 29 ust. 2 i 3 ustawy Prawa Zamówień Publicznych poprzez opisanie przedmiotu zamówienia w sposób który utrudnia uczciwą konkurencję, a jednocześnie stanowi czyn nieuczciwej konkurencji polegający na dedykowanie opisu do konkretnego producenta
3. naruszenie art. 36 ustawy Prawa Zamówień Publicznych poprzez wadliwe sporządzenie Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia w zakresie dotyczącym opisu przedmiotu zamówienia
4. naruszenie aktualnie obowiązujących przepisów Instytutu Hematologii i Transfuzjologii Warszawa - Medyczne zasady pobierania krwi, oddzielania jej składników i wydawania obowiązujące w jednostkach organizacyjnych publicznej służby zdrowia-
5. ustawa o wyrobach medycznych z dnia 20 maja 2010 r.
1. Rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 12 stycznia 2011 w sprawie wymagań zasadniczych dla wyrobów medycznych do diagnostyki In vitro
2. Dyrektywą 98/79/WE

Uzasadnienie
W obu punktach Zamawiający stosuje opis odczynników monoklonalnych niezgodny z wymaganiami Instytutu Hematologii i Transfuzjologii Warszawa - Medyczne zasady pobierania krwi, oddzielania jej składników i wydawania obowiązujące w jednostkach organizacyjnych publicznej służby zdrowia- zatem wnosimy o naniesienie w opisie przedmiotu zamówienia zmiany jak poniżej:
- miano odczynników monoklonalnych anty-A oraz anty- B nie niższe niż 128 dla krwinek wzorcowych A1 i 64 dla krwinek wzorcowych A2 w teście probówkowym oraz nie niższe niż 32 dla krwinek wzorcowych A1 i 16 dla krwinek wzorcowych A2 w teście szkiełkowym
Podsumowanie:
1. Zgodnie z art. 30 Pzp -Zamawiający opisuje przedmiot zamówienia za pomocą cech technicznych i jakościowych, z zachowaniem Polskich Norm przenoszących normy europejskie lub norm innych państwa członkowskich Europejskiego Obszaru Gospodarczego przenoszących te normy oraz art. 29 ust 3 Pzp tzn. zastosowania zwrotu : lub równoważny niezrozumiałym jest dla nas, że Kierownik Zamawiającego formułuje opis przedmiotu zamówienia w sposób wskazujący na danego producenta- jedynego w UE
Zgodnie z wyrokiem Zespołu Arbitrów z dnia 18 grudnia 2003r. Zamawiający powinien unikać wszelkich sformułowań lub parametrów utrudniających dostęp wszystkim Oferentom do udziału w postępowaniu, które wskazywałyby konkretny wyrób bądź określone wielkości opakowania dostępne u konkretnego producenta. Nie można mówić o zachowaniu uczciwej konkurencji w sytuacji gdy przedmiot zamówienia określony jest w sposób wskazujący na konkretnego producenta lub dostawcę.
Specyfikacja Istotnych Warunków Zamówienia jest ewidentnie adresowana do wąskiego grona oferentów co ogranicza tym samym dostęp do postępowania innym oferentom z zachowaniem uczciwej konkurencji i równego traktowania w myśl art. 7 ust. 1 ustawy Prawa Zamówień Publicznych. W takim przypadku został naruszony powyższy artykuł albowiem preferowane są zalecane przez producenta odczynniki, a jakiekolwiek preferencje są niedopuszczalne z uwagi na istniejąca w tym zakresie przedmiotowym konkurencje oraz istnienie innych producentów, których odczynniki spełniają parametry użytkowe i są z powadzeniem używane w innych jednostkach służby zdrowia w całej Europie.
Kierownik Zamawiającego tworząc SIWZ powinien kierować się wytycznymi zawartymi w publikacji IHiT i stosować opis przedmiotu zamówienia zgodnie z w/w wytycznymi. Niezrozumiałym dla nas jest określanie przedmiotu zamówienia w sposób określający odczynniki danej firmy poprzez przepisanie danych z folderu/instrukcji używania odczynników danego producenta oraz stosowania wymagań niezgodnych podstawowymi zasadami serologii transfuzjologicznej.
Oferentów na rynku jest więcej niż jeden wybrany, zatem wnosimy jak powyżej.
Niniejsze pismo kierujemy do Kierownika Zamawiającego bowiem sposób w jaki zostały określone wymagania - dedykowanie SIWZ do wybranego producenta i jego dystrybutora ograniczają dostęp do postępowania, jednocześnie mamy nadzieję ze nasze uwagi i wnioski zostaną uwzględnione przez Kierownika Zamawiającego, aby inne firmy z UE miały możliwość złożenia korzystnej i ważnej oferty w myśl prawa poszanowania i zgodności z normami prawnymi w UE oraz pozwolą Państwu pozyskać korzystną umowę dla korzyści jednostki i jej pacjentów.

Odpowiedź: Zamawiający podtrzymuje zapisy SIWZ.
Uzasadnienie: Medyczne zasady pobierania krwi, oddzielania jej składników i wydawania obowiązujące w jednostkach organizacyjnych publicznej służby krwi określają minimalne miano odczynników monoklonalnych anty-A i anty-B, natomiast nie zabraniają stosowania wyższego miana. Zatem Zamawiający tworząc SIWZ kierował się wytycznymi zawartymi w ww. publikacji IHIT. Zamawiający podając miano odczynników monoklonalnych precyzuje właściwość odczynnika, a nie konkretny odczynnik danej firmy. Według wiedzy Zamawiającego wymagane miano posiadają odczynniki wielu firm produkujących w UE, zatem skierowany zarzut, że Zamawiający formułuje opis przedmiotu zamówienia w sposób wskazujący na danego producenta, jedynego w UE jest bezpodstawny.

2. Pakiet 1, poz. 5
Wnosimy o dopuszczenie w pakiecie nr 1 pozycja 5 odczynnika monoklonalnego anty-K w 2 równych seriach
LUB
ewentualnie dopuszczenie 2 klonów
Oraz
wykreślenie wymagania cyt: wymagane 2 różne klony, pochodzące od jednego producenta

Wskazujemy ,że w/w wyspecyfikowane wymaganie dla pozycji 5 jest jawnym naruszeniem norm prawnych w tym ustawy Pzp oraz posiadają znamiona zmowy przetargowej z nasza konkurencją w celu ograniczenia dostępu do postępowania przetargowego.
Osoba opisująca przedmiot zamówienia naruszyła normy jak poniżej:
1. naruszenie art. 7 ust.1 ustawy Prawo Zamówień Publicznych poprzez nie przeprowadzenie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w sposób zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji oraz równe traktowanie wszystkich Wykonawców.
2. naruszenie art. 29 ust. 2 i 3 ustawy Prawa Zamówień Publicznych poprzez opisanie przedmiotu zamówienia w sposób który utrudnia uczciwą konkurencję, a jednocześnie stanowi czyn nieuczciwej konkurencji polegający na dedykowanie opisu do konkretnego producenta
3. naruszenie art. 36 ustawy Prawa Zamówień Publicznych poprzez wadliwe sporządzenie Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia w zakresie dotyczącym opisu przedmiotu zamówienia
4. Rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 12 stycznia 2011 w sprawie wymagań zasadniczych dla wyrobów medycznych do diagnostyki In vitro
5. Dyrektywą 98/79/WE
6. zaleceniami IHiT ( publikacja wyd II) pkt 7.3.3.1
7. naruszenie norm prawnych obowiązujących państwa członkowskie UE zawartych w Dyrektywy klasycznej 2004/18/WE
8. - Naruszenie przepisu zawartego w art. 15 ust. 1 pkt 5 i ust. 2 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (tj. Dz. U. 2003 r., Nr 153, poz. 1503 ze zm.), a co za tym idzie art. 29 ust. 2 i art. 30 ust. 1 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. Nr 19, poz. 177 ze zm.), przez określenie przedmiotu zamówienia utrudniający uczciwą konkurencję (przez stworzenie podmiotom trzecim ( w tym przypadku Instytutowi Hematologii i Transfuzjologii) możliwości wymuszenia wyboru jako kontrahenta (dostawcy) określonego podmiotu.
9. Niezastosowanie art. 10 Traktatu Ustanawiającego Wspólnoty Europejskie (podpisanego w Rzymie dnia 25 marca 1957 r. ze zm., Dz. U. 2004 r. Nr 90 poz. 864/2 w zw. z treścią art. 2 Aktu dotyczącego warunków przystąpienia Republiki Czeskiej, Republiki Estońskiej, Republiki Cypryjskiej, Republiki Łotewskiej, Republiki Litewskiej, Republiki Węgierskiej, Republiki Malty, Rzeczypospolitej Polskiej, Republiki Słowenii i Republiki Słowackiej oraz dostosowań w Traktatach stanowiących podstawę Unii Europejskiej, przyjętego na podstawie zgody uchwalonej w referendum ogólnokrajowym w sprawie wyrażenia zgody na ratyfikację Traktatu dotyczącego przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej, wyznaczonym na dzień 8 czerwca 2003 r. (Dz. U. Nr 126, poz. 1170) przez zastosowanie wykładni przepisów prawa krajowego, która uniemożliwia urzeczywistnienie jednego z celów Traktatu (tj. stworzenie warunków dla swobodnego przepływu towarów między Państwami Członkowskimi) przez sankcjonowanie ewentualnych ograniczeń ilościowych w imporcie mebli i sprzętu medycznego przez wymóg uzyskania zgody producenta bądź importera.
Uzasadnienie
Kierownik Zamawiającego wskazuje poprzez wyspecyfikowanie wymagania dla odczynnika monoklonalnego anty-K : jeden producent dla 2 klonów bez dopuszczenia równoważnego rozwiązania pomomo,że nie wymaga się w transfuzjologii ( publikacja IHiT wyd 2 pkt 7.3.3) stosowania dwóch klonów anty-K czyli odczynników z układu Kell.
Zaleca się stosowanie dwóch klonów dla odczynników monoklonalnych z układu AB0 zatem zachodzi domniemanie ustawiania przetargu pod określoną firmę tj. Hydrex .
Zamawiający niezależnie od zawartych w przepisie art. 29, ust 1, a także w przepisach art. 30 Pzp obowiązków Zamawiającego przy określaniu przedmiotu zamówienia, wprowadza zakaz określania przedmiotu zamówienia w sposób, który mógłby utrudniać uczciwą konkurencję. Oznacza to konieczność eliminacji z określenia przedmiotu zamówienia wszelkich sformułowań lub parametrów, które wskazywałyby na konkretny wyrób, czy konkretnego wykonawcę. Zachowaniu uczciwej konkurencji służyć ma właśnie stosowanie obiektywnych cech technicznych i jakościowych poprzez obowiązek zaznaczenia w specyfikacji, iż przyjmuje oferty równoważne zgodnie z art. 30, ust. 4 Pzp.
Zgodnie z wyrokiem Zespołu Arbitrów z dnia 18 grudnia 2003r. Zamawiający powinien unikać wszelkich sformułowań lub parametrów utrudniających dostęp wszystkim Oferentom do udziału w postępowaniu, które wskazywałyby konkretny wyrób bądź określone wielkości opakowania dostępne u konkretnego producenta. Nie można mówić o zachowaniu uczciwej konkurencji w sytuacji gdy przedmiot zamówienia określony jest w sposób wskazujący na konkretnego producenta lub dostawcę.
Specyfikacja Istotnych Warunków Zamówienia jest ewidentnie adresowana do wąskiego grona oferentów co ogranicza tym samym dostęp do postępowania innym oferentom z zachowaniem uczciwej konkurencji i równego traktowania w myśl art. 7 ust. 1 ustawy Prawa Zamówień Publicznych. W takim przypadku został naruszony powyższy artykuł albowiem preferowane są zalecane przez producenta odczynniki, a jakiekolwiek preferencje są niedopuszczalne z uwagi na istniejąca w tym zakresie przedmiotowym konkurencje oraz istnienie innych producentów, których odczynniki spełniają parametry użytkowe i są z powadzeniem używane w innych jednostkach służby zdrowia w całej Europie.
Ponadto wskazać należy ,że zgodnie z art. 200 ust 2 pkt 1-2 Pzp ustawodawca jednoznacznie przewidział kary za czynności niezgodne z art. 7, 29 Pzp tj utrudniania uczciwej konkurencji co ma miejsce w/w siwz.
Niniejsze pismo kierujemy do Kierownika Zamawiającego bowiem uzyskanie najdroższej oferty w dobie kryzysu poprzez dedykowanie siwz do wybranego producenta i dystrybutora jest niezgodne z normami prawnymi obowiązującymi w RP i całej UE oraz ogranicza dostęp do w/w postępowania min. 3 producentom w tym naszej firmie.
Ponadto wskazujemy ,że w postępowaniu przetargowym z roku 2012 brak było wymagania w/w czyli siwz była zgodna z przepisami krajowymi. Skoro przepisy krajowe dla serologii się nie zmieniły nie znajdujemy uzasadnienia dla wymagania , które może spełnić tylko 1 firma .

Odpowiedź: Zamawiający nie może dopuścić w Pakiecie nr 1 pozycja 5 odczynnika monoklonalnego anty-K w równych seriach, gdyż jest to niezgodne z publikacją Medyczne zasady pobierania krwi, oddzielania jej składników i wydawania obowiązujące w jednostkach organizacyjnych publicznej służby krwi pod. red. M.Łętowskiej. Zatem Zamawiający podtrzymuje zapisy SIWZ.
Co do zarzutu dedykowania przetargu jednej firmie oraz ograniczania dostępu do postępowania min. 3 producentom, Zamawiający uznaje zarzut za bezpodstawny.
Uzasadnienie: Powołując się na wyrok Zespołu Arbitrów z dnia 01.02.2006 r. UZP/ZO/O - 243/06 ( ) nie jest rolą Zamawiającego dostosowanie opisu przedmiotu zamówienia do możliwości produkcyjnych lub handlowych wszystkich wykonawców występujących na rynku, gdyż sprowadzałoby się to do dopasowywania przetargów do ofert handlowych wykonawców, a nie do potrzeb Zamawiającego ( ). Do obowiązku wykonawcy przystępującego do postępowania przetargowego należy staranne zgromadzenie asortymentu zgodnego z potrzebami Zamawiającego. Z wiedzy Zamawiającego pozycje ze specyfikacji są dostępne na rynku przynajmniej u trzech producentów/dystrybutorów. Zatem zgromadzenie potrzebnego asortymentu (brakującej pozycji) nie stanowi problemu dla chcącego wziąć udział w postępowaniu i przygotowaniu oferty korzystnej pod względem asortymentowym i finansowym dla Zamawiającego.
Co do zarzutu braku uzasadnienia zmian SIWZ w stosunku SIWZ z 2012 roku, Zamawiający wyspecyfikował asortyment zgodnie z przepisami krajowymi dla serologii; rozszerzenie asortymentu wynika z potrzeb pracowni serologii.

3. Pakiet 2, poz. 4
Czy w związku z wymaganiami IHiT w publikacji Medyczne zasady pobierania krwi i oddzielania jej
składników i wydawania ,obowiązujące w jednostkach organizacyjnych publicznej służby krwi pod
redakcją Magdaleny Łętowskiej Zamawiający dopuszcza odczynniki anty-A, anty - B, anty-D innej serii niż
jest w pozycji 3 pakietu 2 w załączniku nr 2?
Uzasadnienie:
Strona 305 publikacji pkt 7.6.1.1.1. odczynniki monoklonalne cyt: dopuszcza się stosowania zestawów
zawierających odczynniki z dwóch różnych serii tego samego klonu .Odczynniki należy stosować zgodnie z
zaleceniami producenta.

Odpowiedź: Zamawiający podtrzymuje zapisy SIWZ. Zgodnie z wymaganiami IHIT w przywoływanej publikacji Medyczne zasady pobierania krwi, oddzielania jej składników i wydawania obowiązujące w jednostkach organizacyjnych publicznej służby krwi pod red. M. Łętowskiej w pkt 7.6.2. Badanie antygenu D pakt 7.6.2.2. określenie antygenu D u biorców krwi i u osób płci żeńskiej do okresu menopauzy
- każda próbka powinna być badana przy użyciu dwóch odczynników monoklinalnych anty-D,
- odczynnika monoklonalnego anty-D IgM,
- odczynnika monoklonalnego anty-D IgM pochodzącego z innego klonu lub odczynnika anty-D IgM + IgG (Blend) - czyli innych klonów.




4. Pakiet 2
Czy Zamawiający wyrazi zgodę na zaoferowanie - wirówki do mikrokart na 24 karty, z możliwością wirowania dowolnej ilości kart (o stałej prędkości i czasie wirowania)?

Odpowiedź: Zamawiający wyraża zgodę na zaoferowanie ww. wirówki w ilości 2 szt. z jednoczesnym zachowaniem kompatybilności wirówek z mikrokartami wymaganymi w SIWZ.

5. Pakiet 2
Czy Zamawiający wyrazi zgodę na zaoferowanie inkubatora do mikrokart z dwoma niezależnymi blokami grzewczymi z nastawnym czasem inkubacji (dwa niezależne wyłączniki czasowe pozwalające na prowadzenie dwóch niezależnych cykli inkubacji.) o pojemności na 24 mikrokarty, monitorowany przez mikroprocesor bez możliwości inkubacji głowicy wirówki.

Odpowiedź: Zamawiający wyraża zgodę na zaoferowanie ww. inkubatora.

6. Pakiet 2
Czy Zamawiający dopuści i wyrazi zgodę na zaoferowanie testów mikrokolumnowych w technologii żelowej wykonywanych na mikrokartach zawierających 8 kolumn wypełnionych żelowym podłożem separującym, gotowe do użycia (krwinki wzorcowe zawieszone w roztworze o niskiej sile jonowej, zawiesina poniżej 1%) pochodzące od jednego producenta?

Odpowiedź: Zamawiający nie wyraża zgody na zaoferowanie testów mikrokolumnowych w technologii żelowej wykonywanych na mikrokartach zawierających 8 kolumn wypełnionych żelowym podłożem separującym, gotowe do użycia (krwinki wzorcowe zawieszone w roztworze o niskiej sile jonowej, zawiesina poniżej 1%) pochodzące od jednego producenta. Technologia kart 8 kolumnowych wymaga dodatkowych oznaczeń (w miejsce 6 kolumnowych). Większa ilość badań przyczynia się do zwiększenia kosztów pracy w laboratorium o ok. 30%.

7. Pakiet 2
Czy Zamawiający wyrazi zgodę na zaoferowanie krwinek firmowych czteropanelowych do badania przeglądowego przeciwciał gotowych do użycia, zawierające wszystkie znaczące klinicznie antygeny w tym antygen Cw oraz spełniających wszystkie wymogi IHiT-u?

Odpowiedź: Zamawiający nie wyraża zgody na zaoferowanie krwinek firmowych czteropanelowych do badania przeglądowego przeciwciał gotowych do użycia, zawierające wszystkie znaczące klinicznie antygeny w tym antygen Cw oraz spełniających wszystkie wymogi IHiT-u. Czteropanelowe krwinki spowodują zwiększenie kosztów materiałów zużywalnych, niezbędnych do wykonywania oznaczeń.

Podobne przetargi