Informacje o przetargach publicznych.
Site Search

462884 / 2013-11-14 - Administracja samorzÄ…dowa / Gmina Konopiska (Konopiska)

Numer biuletynu: 1

Pozycja w biuletynie: 462884

Data publikacji: 2013-11-14

Nazwa: Gmina Konopiska

Ulica: ul. Lipowa 5

Numer domu: 5

Miejscowość: Konopiska

Kod pocztowy: 42-274

Województwo / kraj: śląskie

Numer telefonu: 34 3282 057

Numer faxu: 34 3282 035

Adres strony internetowej: www.bip.konopiska.akcessnet.net

Regon: 15139801400000

Typ ogłoszenia: ZP-408

Rodzaj zamawiającego: Administracja samorządowa

Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego:
Odbudowa przepustu w miejscowości Aleksandria I ul. Akacjowa w km 0+290

Rodzaj zamówienia: B

Przedmiot zamówienia:
Przedmiotem zamówienia jest :
Odbudowa przepustu w miejscowości Aleksandria I ul. Akacjowa w km 0+290

Zakres rzeczowy zamówienia :
- roboty przygotowawcze: cięcie nawierzchni bitumicznej, rozebranie nawierzchni asfaltowej, rozebranie podbudowy, karczowanie drzew i pni;
- roboty ziemne: odkrycie przepustu, wykopy pod skrzydełka przepustu, pogłębienie dna cieku dla wykonania umocnienia, zabezpieczenie ścian wykopów szalunkiem z grodzic, wykonanie tymczasowego rurociągu stalowego, zastosowanie igłofiltrów, wykonanie nasypu-uformowanie gruntu skarp wlotu i wylotu,
- przepust 3xØ1200mm: oczyszczenie rurociągów Ø1200mm z namułów, oczyszczenie rur oraz ich styków z gruntu, wypełnienie styków rur zaprawą cementową wewnątrz i zewnątrz rur, demon-taż i montaż nowej rury żelbetowej Ø1200mm, obetonowanie rur Ø1200mm, wykonanie płyty fundamentowej, wykonanie ścianek oporowych, wykonanie skrzydełka ścianek wlotowych i wylotowych, montaż poręczy mostowych, pogłębienie dna rzeki, uformowanie skarpy rzeki, umocnienie dna rzeki płytami żelbetowymi gr. 12cm na podłożu z tłucznia kamiennego gr.15cm, zabezpieczenie skarpy płytami żelbetowymi gr. 12cm;
- roboty drogowe: wykonanie koryta, wykonanie warstwy odsączającej z piasku gr. 10cm, wykonanie podbudowy z tłucznia kamiennego - warstwa dolna gr. 15cm, warstwa górna gr. 10cm, wy-konanie warstwy wiążącej z mieszanki mineralno-asfaltowej gr. 4cm, wykonanie warstwy ścieralnej z mieszanki mineralno-asfaltowej gr. 4cm, ułożenie na płask krawężnika betonowego 15x30cm na ławie betonowej z oporem z betonu B-10, wykonanie 2 szt. wpustów ulicznych, podłączenie wpustów rurą PCVØ160/4,7mm.

Kody CPV:
451112000 (Roboty w zakresie przygotowania terenu pod budowę i roboty ziemne)

Kod CPV drugiej częsci zamówienia:
451113001 (Roboty rozbiórkowe)

Kod CPV trzeciej częsci zamówienia:
452235001 (Konstrukcje z betonu zbrojonego)

Kod CPV czwartej częsci zamówienia:
452331402 (Roboty drogowe)

szacunkowa_wart_zam: Tak

Kod trybu postepowania: NB

zamowienie_pprawna_hid: f;

zamowienie_pprawna: art. 62 ust. 1 pkt 4

zamowienie_uzasadnienie:
Podstawa prawna art. 62 ust 1 pkt 4) ustawy Pzp. W promesie z dnia 31 października 2013 roku (znak DUSKŻ-I-5901-13-2613) Minister Administracji i Cyfryzacji określił, iż w ramach podziału środków na usuwanie skutków klęsk żywiołowych, przewiduje się w 2013 roku dofinansowanie zadania odbudowa przepustu w miejscowości Aleksandria I ul. Akacjowa w km 0+290. Jednocześnie Minister wskazał, że dotacja udzielona zostanie na podstawie umowy zawartej po przedstawieniu przez gminę do dnia 29 listopada 2013 roku wskazanych dokumentów, w tym umowy obejmującej wykonanie zamówienia publicznego, którego przedmiotem jest dofinansowane zadanie. Przedmiotowe zadanie zostało również opisane pod poz. 1 w protokole weryfikacji z dnia 27 sierpnia 2013 roku sporządzonym przez Komisję Wojewódzką powołaną Zarządzeniem 138/12 Wojewody Śląskiego z dnia 4 maja 2012 r. (z późn. zm.). Opis zniszczeń (Zniszczona struktura przepustu, podmyte przyczółki oraz podmyte dno podbudowy . Zniszczona nawierzchnia jezdni na przepuście) wskazuje , że w wyniku działania żywiołu przepust pod drogą został całkowicie zniszczony. Uszkodzone zostały zarówno struktura jezdni jak i sam przepust. Obecnie uszkodzony przepust uniemożliwia normalne korzystanie z drogi. Niemożliwe jest bezpieczne obciążanie przepustu.
Ulica Akacjowa stanowi drogę przecinającą ciek wodny, łączącą ulice Zieloną z ulicą Piękną. Przepust pozwala na płynną komunikację pomiędzy dwiema dużymi grupami zabudowań mieszkalnych, bez konieczności dokonywania objazdu w/w cieku wodnego. Ulica ta łączy zabudowy o dużej gęstości zaludnienia, przez co w znacznym stopniu zaburzone jest skomunikowanie gminy. Mając na względzie powyższe fakty oraz daty w jakich zamawiający zmuszony jest udzielić zamówienia i zrealizować zadanie, uważam, że trybem właściwym w celu wykonania tego zadania jest tryb negocjacji bez ogłoszenia, określony w art. 61 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 223, poz. 1655 ze zm.), dalej PZP.
Podstawą prawną do udzielenia zamówienia w trybie negocjacji bez ogłoszenia w tym przypadku jest art. 62 ust. 1 pkt 4) PZP. Stosownie do jego treści, zamawiający może dokonać zakupu określonych dostaw, usług oraz robót budowlanych w oparciu o tryb negocjacji bez ogłoszenia, jeżeli łącznie zostaną spełnione następujące przesłanki:
1. występuje pilna potrzeba udzielenia zamówienia;
2. pilna potrzeba udzielenia zamówienia nie wynika z przyczyn leżących po stronie zamawiającego
3. wcześniej nie można było przewidzieć konieczności udzielenia przedmiotowego zamówienia;
4. nie można zachować terminów przewidzianych przez ustawę dla przetargu nieograniczonego, przetargu ograniczonego lub negocjacji z ogłoszeniem;
Przesłanka z art. 62 ust. 1 pkt 4) ustawy PZP ma zatem zastosowanie do postępowań wszczynanych w przypadku nieprzewidywalnych zdarzeń powodujących potrzebę niezwłocznego działania ze strony podmiotu zamawiającego, a zaistniała sytuacja nie pozwala na przeprowadzenie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego z zachowaniem terminów przewidzianych dla trybów gwarantujących zachowanie zasady konkurencyjności. Dopuszczalność powoływania się na przesłankę art. 62 ust. 1 pkt 4) ustawy PZP uzależniona jest od łącznego zaistnienia wszystkich wymienionych w przepisie warunków, między którymi powinien zachodzić związek przyczynowy oraz związek czasowy. Udzielenie zamówienia w tym trybie co do zasady powinno ograniczyć się tylko do zakresu koniecznego do zapobieżenia negatywnym skutkom nieprzewidzianego zdarzenia.
Uwzględniając ustalenia poczynione przez Komisję Wojewódzką w protokole z dnia 27 sierpnia 2013 roku, obrazujące skalę zniszczeń powodujących brak możliwości normalnego korzystania z drogi stanowiącej istotny szlak komunikacyjny - występuje podstawowa przesłanka tj. pilna potrzeba udzielenia zamówienia; podyktowana wspomnianą koniecznością zapobieżenia negatywnym skutkom nieprzewidzianego zdarzenia i zwłoki w wykonaniu zadania. Na skutek zniszczeń dokonanych przez nawalne deszcze brak jest możliwości normalnego dojazdu do części nieruchomości. Powoduje to bezpośrednie zagrożenia bezpieczeństwa mieszkańców, gdyż niemożliwym (lub wydłużonym w czasie na skutek objazdów uszkodzonego fragmentu drogi) jest efektywny dojazd służb ratunkowych (straży pożarnej pogotowia ratunkowego etc.). Obowiązkiem Zamawiającego jest maksymalnie pilne wykonanie robót stanowiących przedmiot zamówienia, mając na względzie zagrożenie zdrowia i życia mieszkańców. Ponadto zwłoka spowodowałaby ujemne ekonomicznie skutki dla mieszkańców, którzy korzystają z alternatywnych gorszych jakościowo dróg i objazdów często kilkukrotnie w ciągu dnia, zużywając dodatkowe paliwo i tracąc czas. Warunek dotyczący pilnej potrzeby udzielenia zamówienia uwarunkowany jest również porą roku, gdyż przed nadejściem zimy i ujemnych temperatur czas pozostały na odbudowę zniszczonego przepustu jest ograniczony. Część robót po zamarznięciu cieku nie będzie możliwa do wykonania.
Możliwość udzielenia zamówienia z zastosowaniem trybu negocjacji bez ogłoszenia musi wynikać również z okoliczności, w których zamawiający nie ponosi winy. Oznacza to, iż powstanie pilnej potrzeby udzielenia zamówienia nie może wynikać z niestaranności lub niedbalstwa zamawiającego. Potrzeba ta musi zaistnieć pomimo tego, iż zamawiający dochował należytej staranności w swoim działaniu. W mojej opinii potrzeba udzielenia zamówienia istnieje niezależnie od działań zamawiającego w tej materii, zatem wynika z okoliczności, w których zamawiający nie ponosi winy. Działania zamawiającego zmierzały i zmierzają do jak najszybszego pozyskania środków na realizację niezbędnej odbudowy. Wcześniejsze udzielenie zamówienie nie było możliwe, gdyż zamawiający nie dysponował środkami niezbędnymi dla wykonania zadania. Podjęte działania, w tym dokonane oszacowanie strat i uzyskanie 31 października 2013 roku promesy stanowiącej wyjściową do rozpoczęcia montażu finansowego pozwalającego na finansowanie zadania, dowodzą, iż Zamawiający nie dopuścił się nieuzasadnionej zwłoki i przystępuje do postępowania w sprawie udzielenia zamówienia publicznego bezpośrednio po dokonaniu czynności uprzednich, koniecznych do wszczęcia postępowania. Zamawiający nie może bowiem przystępować do zamówienia bez zabezpieczenia środków finansowych niezbędnych do jego wykonania.
Oprócz zaistnienia wyjątkowej sytuacji nie wynikłej z przyczyn leżących po stronie zamawiającego ustawa wymaga ponadto, aby sytuacji tej zamawiający nie mógł przewidzieć. Na gruncie prawa cywilnego, w szczególności przepisów art. 357 k.c. (klauzula rebus sic stantibus ) oraz art. 632 §2 k.c. (tzw. mała klauzula rebus sic stantibus ) okoliczności, których nie można było przewidzieć to takie zdarzenia, których strony, działając rozsądnie i profesjonalnie nie zakładały i nie planowały. Zdarzenia te mogą mieć charakter losowy, społeczno-gospodarczy czy prawno-polityczny. Sytuacji której nie można było przewidzieć nie można utożsamiać ze zdarzeniami, których wystąpienie strony uznały za nieprawdopodobne lub wręcz niemożliwe, lecz z takimi które strony działając zgodnie z przyjętym miernikiem staranności w obrocie nie zakładały i nie planowały. Tak więc, przesłanka ta odnosi się do sytuacji, której wystąpienie w normalnym stanie rzeczy byłoby bardzo mało prawdopodobne. Nie ulega wątpliwości że nieprzewidywalność okoliczności powinna być zawsze oceniana indywidualnie - w konkretnym stanie prawnym i faktycznym. O nieprzewidywalności określonych okoliczności można mówić w sytuacji, której wystąpienie w normalnym stanie rzeczy byłoby bardzo mało prawdopodobne. Analiza stanu faktycznego, z którym mamy do czynienia wskazuje, że sytuację w której znalazł się Zamawiający, należy uznać za spowodowaną wystąpieniem wyjątkowych (ponadstandardowych) okoliczności, których nie dało się wcześniej przewidzieć. Niemożność przewidzenia określonego zdarzenia zasadniczo ocenia się jako nikłe prawdopodobieństwo wystąpienia konkretnej sytuacji. Nie budzi wątpliwości, że nawalne deszcze, stanowiące klęskę żywiołową są zjawiskiem nieprzewidywalnym spełniającym to kryterium.
Dodatkowym warunkiem udzielenia zamówienia publicznego w oparciu o tryb negocjacji bez ogłoszenia jest obiektywna niemożność zachowania terminów określonych dla trybów konkurencyjnych. Należy jednocześnie zauważyć, iż zarówno tryb przetargu ograniczonego oraz negocjacji z ogłoszeniem przewidują możliwość skrócenia postępowania (art. 49 ust. 3, art. 52 ust. 4 oraz art. 52 ust. 2 ustawy PZP) z uwagi na wystąpienie pilnej potrzeby udzielenia zamówienia. Przepisu art. 62 ust. 1 pkt 4) ustawy PZP nie stosuje się zatem w przypadku, gdy zamawiający ma wystarczająco dużo czasu na przeprowadzenie postępowania w trybie procedury przyśpieszonej. W przedmiotowej sprawie, w związku z okresem (koniec roku) w jakim udzielane jest zamówienia oraz technologicznie uzasadnionym czasem niezbędnym na wykonanie odbudowy przepustu, będącej przedmiotem zamówienia, zachodzi usprawiedliwiona obawa, że przed nadejściem zimy, udzielając zamówienia z zachowaniem terminów przewidzianych przez ustawę dla przetargu nieograniczonego, przetargu ograniczonego lub negocjacji z ogłoszeniem nie udałoby się ukończyć przedmiotowych prac. Jednocześnie zamawiający powinien brać pod uwagę konieczność zachowania terminów określonych przez Ministra Administracji i Cyfryzacji w promesie z dnia 31 października 2013 roku, tj. udzielenie zamówienia przed dniem 29 listopada 2013 roku, gdzie zachowania tego terminu nie jest możliwe w trybie przewidzianym dla przetargu nieograniczonego, przetargu ograniczonego lub negocjacji z ogłoszeniem. Każdy z trybów przewidzianych w ustawie PZP wiąże się z określonymi prawami i obowiązkami po stronie Zamawiającego oraz Wykonawców. Opierając się na danych historycznych i doświadczeniach w zakresie przeciętnego czasu trwania procedury przetargowej w trybie przetargu nieograniczonego oraz przetargu ograniczonego, dla zamawiającego będącego jednostką samorządu terytorialnego na wykonanie zadania z zakresu robót budowlanych - średni czas trwania przetargu w tzw. pełnej procedurze dla trybu przetargu nieograniczonego wynosi od 2 do 3 miesięcy natomiast dla trybu przetargu ograniczonego nie powinien przekroczyć 2 miesięcy. Oczywistym zatem jest, iż z uwagi na konieczności pilnego wykonania zamówienia nie istnieje możliwość udzielenia przedmiotowego zamówienia w trybach podstawowych. Brak jest również możliwości zachowania terminów określonych skróconego przetargu ograniczonego, o którym mowa w art. 49 ust 3 oraz 52 ust 4 ustawy PZP., którego termin realizacji szacuje się na 1,5 miesiąca. Konieczność pilnej realizacji odbudowy drogi przed nadejściem zimy a także bezwarunkowa konieczność udzielenia zamówienia w terminie do 29 listopada 2013 roku, z sankcją nieudzielenia tego zamówienia w ogóle, stwarza niemożność zachowania terminów dla innych trybów takich jak negocjacje z ogłoszeniem. Dlatego też pomimo potencjalnej możliwości uelastycznienia i przyspieszenia prowadzenia postępowania w innych niż negocjacje bez ogłoszenia trybach należy mieć na uwadze konieczność zachowania podstawowych zasad zamówień publicznych tj. zasady uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców. W takiej sytuacji istnieje ryzyko iż pomimo wszczęcia postępowania w innym niż negocjacje bez ogłoszenia trybie, zamawiający dążąc do maksymalnego skrócenia czasu trwania procedury jednocześnie realizował by postępowanie z pogwałceniem ww zasad i praw wykonawców. Niemożliwość zachowania terminów należy oceniać obiektywnie, biorąc pod uwagę możliwość zaistnienia konieczności skorzystania z licznych instytucji prawa zamówień publicznych powodujących wydłużenia minimalnego czasu pozwalającego na przeprowadzenie tzw pełnej procedury Zamawiający działający racjonalnie nie może zakładać, że uda się udzielić zamówienia w terminach minimalnych. Powinien zakładać natomiast czas średni niezbędny do udzielenia zamówieni danego rodzaju, w danym trybie.
Ocena spełnienia przesłanek zastosowania trybu negocjacji bez ogłoszenia z powołaniem się na przesłankę art. 62 ust. 1 pkt 4) ustawy Pzp, w odniesieniu do konkretnych okoliczności postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, należy do zamawiającego. Wobec powyższego opisane powyżej przesłanki uprawniają Zamawiającego do zastosowania trybu negocjacji bez ogłoszenia, ponieważ w przedmiotowej sprawie zachodzą łącznie.

Nazwa wykonawcy:
HUCZ Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka Komandytowa

Adres pocztowy wykonawcy: ul. Częstochowska 14

Miejscowość: Boronów

Kod pocztowy: 42-283

ID województwa: 11

Województwo / kraj: śląskie

Podobne przetargi

217494 / 2011-07-26 - Administracja samorzÄ…dowa

Urząd Miasta Radlin - Radlin (śląskie)
CPV: 451112000 (Roboty w zakresie przygotowania terenu pod budowę i roboty ziemne)
Zamówienie dodatkowe na zadaniu Przebudowa budynku Sokolnia przy ul. Sokolskiej w Radlinie - etap I termomodernizacja

137502 / 2010-05-20 - Administracja samorzÄ…dowa

Gmina Kłomnice - Kłomnice (śląskie)
CPV: 451112000 (Roboty w zakresie przygotowania terenu pod budowę i roboty ziemne)
Przebudowa - remont ulicy Częstochowskiej w miejscowości Konary i ul. Świerczewskiego w miejscowości Bartkowice, gmina Kłomnice

449486 / 2012-11-14 - Administracja samorzÄ…dowa

Urząd Gminy w Ślemieniu - Ślemień (śląskie)
CPV: 451112000 (Roboty w zakresie przygotowania terenu pod budowę i roboty ziemne)
Odbudowa 2 dróg gminnych w Gminie Ślemień w ramach usuwania skutków powodzi zad. II - drogi : Podgórze - Do Patery.

270042 / 2014-08-13 - Inny: samorządowa jednostka budżetowa

Gmina Bytom - Miejski Zarząd Dróg i Mostów - Bytom (śląskie)
CPV: 451112000 (Roboty w zakresie przygotowania terenu pod budowę i roboty ziemne)
Zamówienie uzupełniające nr 3 do zamówienia podstawowego pn. Pełnienie funkcji Wykonawcy Robót Budowlanych przy przebudowie ul. Strzelców Bytomskich na odcinku od wjazdu do b. KWK Powstańców Śląskich do ul. Długiej, w ramach zadania inwestycyjnego pn. Przebudowa ul. Strzelców Bytomskich na odcinku od ul. Wrocławskiej, poprzez rondo autostradowe (A1) przy ul. Dąbrowa Miejska, do ul. Długiej w Bytomiu.

220885 / 2013-10-22 - Administracja samorzÄ…dowa

Miasto Ruda Śląska - Ruda Śląska (śląskie)
CPV: 451112000 (Roboty w zakresie przygotowania terenu pod budowę i roboty ziemne)
Przebudowa ulicy Władysława Jagiełły w Rudzie Śląskiej - Budowa kanalizacji deszczowej w ulicy Tunkla - roboty budowlane

245793 / 2009-12-16 - Administracja samorzÄ…dowa

Miasto Katowice - Katowice (śląskie)
CPV: 451112000 (Roboty w zakresie przygotowania terenu pod budowę i roboty ziemne)
Roboty dodatkowe dla zamówienia publicznego pn.: Sieć kanalizacji sanitarnej i deszczowej oraz roboty drogowe wraz z robotami towarzyszącymi dla osiedla mieszkaniowego przy ul. Sławka w Katowicach.

488692 / 2013-11-28 - Administracja samorzÄ…dowa

Miasto Ruda Śląska - Ruda Śląska (śląskie)
CPV: 451112000 (Roboty w zakresie przygotowania terenu pod budowę i roboty ziemne)
Wiadukt w ciągu ul. Tunkla w Rudzie Śląskiej Kochłowicach - rozbiórka istniejącego obiektu