Informacje o przetargach publicznych.
Site Search

44714 / 2010-02-17 - Administracja samorządowa / Zarząd Transportu Miejskiego w Poznaniu (Poznań)

badanie jakości i efektywności komunikacji miejskiej w Poznaniu

Opis zamówienia

SPECYFIKACJA TECHNICZNA
dla badań jakości i oceny efektywności komunikacji miejskiej w Poznaniu

I. Realizacja rozkładu jazdy
1. Zasady oceny i ocena realizacji rozkładu jazdy
1.1 Zasady oceny realizacji rozkładu jazdy:
1.1.1 obserwacje będą prowadzone w ciągu miesiąca na trasach linii komunikacyjnych objętych rozkładem jazdy, w losowo wybranych punktach kontrolnych określonych w tabeli nr 1, w tym, w liczbie nie mniejszej niż 80% wynikającej z ppkt. 1.1.6) w dni robocze oraz w ilości nie mniejszej niż 60% wynikającej z ppkt. 1.1.6) w godzinach szczytu komunikacyjnego,
1.1.2 za odjazd punktualny z przystanku uznaje się odjazd pojazdu nie wcześniej niż 1 minutę i nie później niż 3 minuty w stosunku do czasu ustalonego w rozkładzie jazdy, kurs pojazdu zrealizowany na danej linii komunikacyjnej, podczas kontroli, uznaje się za zgodny z rozkładem jazdy, gdy spełnia kryterium odjazdu punktualnego z przystanku, na którym dokonano kontroli (kurs punktualny),
1.1.3 do odjazdów niepunktualnych nie zalicza się odjazdów niezgodnych z przyjętym kryterium, o ile zaistniały one z przyczyn niezależnych od Operatora, takich jak:
działanie sił przyrody,
brak zasilania energetycznego w trakcji,
awarie urządzeń infrastruktury miejskiej uniemożliwiających swobodny przejazd, a także awaria sygnalizacji na skrzyżowaniu,
zablokowanie ulic i torowisk przez pojazdy obce,
wstrzymanie ruchu na polecenie policji lub zarządcy drogi.
wstrzymanie ruchu związane z interwencją policji,
1.1.4 obserwacje będą dokonywane w punktach kontrolnych określonych w tabeli nr 1 załączonej do specyfikacji technicznej,
1.1.5 czas trwania obserwacji w punktach kontrolnych nie może być krótszy niż 2 godziny,
1.1.6 liczba obserwacji w ciągu miesiąca na liniach komunikacyjnych nie może być mniejsza niż:

a) 5% planowanej miesięcznej liczby kursów dla każdej linii komunikacyjnej, na której wykonywanych jest nie więcej niż 1000 kursów miesięcznie, ale nie mniej niż 50 obserwacji,
b) 3% planowanej miesięcznej liczby kursów, dla każdej linii komunikacyjnej, na której wykonywanych jest od 1000 do 2000 kursów miesięcznie, ale nie mniej niż 50 obserwacji,
c) 2% planowanej miesięcznej liczby kursów, dla każdej linii komunikacyjnej, na której wykonywanych jest powyżej 2000 kursów miesięcznie, ale nie mniej niż 60 obserwacji.

1.2 Ocena realizacji rozkładu jazdy
Wskaźnik punktualności kursowania pojazdów oblicza się wg wzoru:



gdzie:
ilość kursów punktualnych na trasach linii komunikacyjnej w okresie kontroli,
ilość kursów wg rozkładu jazdy na trasach linii komunikacyjnej w okresie kontroli,
liczba kursów niepunktualnych na trasach linii komunikacyjnej nie zawinionych przez Operatora.


2. Ocena realizacji pracy przewozowej
Wskaźnik realizacji pracy przewozowej określa stopień wykonania zamówionej rozkładami jazdy pracy przewozowej:

x 100%

gdzie:
wskaźnik pracy przewozowej zrealizowanej dla przyjętych rozkładów jazdy [%],
liczba wozokilometrów/pociagokilometrów wykonanych zgodnie
z rozkładem jazdy,
liczba wozokilometrów/pociągokilometrów zaplanowanych wg rozkładów jazdy.
II. Stan taboru - prawidłowe wyposażenie i oznakowanie pojazdu, estetyka i czystość pojazdu.

1. Kontrola i ocena stanu taboru dotyczy:
1) czystości powierzchni zewnętrznych,
a) zewnętrzna powierzchnia pojazdu, w tym szyby,
2) czystości wnętrza pojazdu, w tym:
a) szyby od wewnątrz pojazdu oraz uszczelki okienne,
b) podłoga pojazdu,
c) fotele,
d) uchwyty.
3) ekspozycja identyfikatora prowadzącego pojazd,
4) kompletności informacji pasażerskiej, w tym:
a) stanu tablic informacyjnych zewnętrznych (kierunkowych) i wewnętrznych,
b) przepisów taryfowych i porządkowych.

2. Walidacja oceny w zakresie:
1) czystości zewnętrznej:
0 pkt. - brudne powierzchnie oblachowania; brudne szyby, graffiti, niecenzuralne napisy na powłoce lakierniczej, nieestetyczna folia reklamowa (oderwana lub nieczytelna),
0,20 pkt. - pojedyncze napisy graffiti na zewnętrznym poszyciu pojazdu,
0,30 pkt. - bez zastrzeżeń,

2) czystości wewnętrznej:
0 pkt. - brudne powierzchnie wykładzin wewnętrznych i podłogowych, brudne poręcze, brudne rynienki okien, nieszczelne okna, graffiti i wlepki, rozcięta lub przetarta wykładzina tapicerska foteli pasażerskich; niecenzuralne napisy na ścianach wewnętrznych tramwaju lub autobusu, źle przymocowane nośniki reklamy wewnętrznej, pełne kosze,
0,20 pkt. - pojedyncze napisy graffiti na fotelach i powierzchniach wewnętrznych,
0,30 pkt. - bez zastrzeżeń,

3) tablic informacyjnych zewnętrznych i wewnętrznych:
0 pkt. - nieczynne lub niekompletne wszystkie tablice, niedziałająca lub nieczytelna tablica czołowa oraz tylna tablica numerowa,
0,20 pkt.- nieczynna tablica wewnętrzna lub boczna kierunkowa lub brak przebiegu trasy (tzw. termometr),
0,25 pkt. - bez zastrzeżeń,

4) przepisów taryfowych i porządkowych:
0 pkt. - brak lub całkowita nieczytelność przepisów taryfowych i porządkowych,

0,05 pkt. - porysowane, lekko uszkodzone (ale czytelne) lub naderwane przepisy taryfowe i porządkowe,

0,15 pkt. - bez zastrzeżeń.


3. Wskaźnik oceny stanu taboru oblicza się wg wzoru:

gdzie:
S- suma punktów uzyskanych z ocen poszczególnych pojazdów,
n- ilość pojazdów ocenianych.
4. Liczba kontroli
Kontroli podlega w skali miesiąca nie mniej niż 510 tramwajów i 690 autobusów:
1) w zakresie zweryfikowania czystości przy wyjeździe z zajezdni, nie mniej niż 70% podanej liczby,
2) w pozostałym zakresie na trasie, nie mniej niż 30% podanej liczby.
3) Kontrola pkt. II. 1. 1) a), oraz II. 1. 2) a) i b), może zostać przeprowadzona
w momencie rozpoczęcia pracy, lecz nie później niż do zakończenia pierwszego kursu.
4) Kontrola pkt. II. 1. 2) c) oraz d) podlega ciągłej kontroli.

Osoby dokonujące przeglądu winny rejestrować nr linii, nr brygady lub nr boczny pojazdu,
w którym stwierdzono usterki w wyposażeniu.
Każda zajezdnia powinna być skontrolowana nie mniej niż 1 raz w miesiącu.

III. Stan przystanków i dworców

1. Zakres i walidacja oceny:
a) wyposażenia informacyjno-drogowego:

0 pkt. - brak symbolu przystankowego,

0,15 pkt.- porysowany lub uszkodzony (ale czytelny) symbol przystankowy, brak numerów linii komunikacyjnej, brak nazwy przystanku,

0,25 pkt. - bez zastrzeżeń,

b) aktualności i czytelności informacji (rozkładów jazdy, skróconej informacji o taryfie opłat):

0 pkt. - brak lub całkowita nieczytelność rozkładu jazdy i taryfy opłat,

0,20pkt. - porysowany lub lekko uszkodzony (ale czytelny) rozkład jazdy i taryfa opłat,

0,30 pkt. - bez zastrzeżeń,

c) stanu technicznego urządzeń przystankowych:

0 pkt. - stan techniczny urządzeń zagrażający bezpieczeństwu pasażerów (wystające elementy konstrukcji wiaty, słupek bez kosza lub przekrzywiony słupek ), złamane lub wyrwane siedziska, (o ile siedziska są na wyposażeniu przystanku),

0,15 pkt. - niewielkie uchybienia, jak np. niedokręcone kosze, ruchome siedziska, pochylony słupek, brak szyb w wiatach,

0,25 pkt. - bez zastrzeżeń,

d) czystości i porządku:

0 pkt. - nieuprzątnięty pojemnik na odpady (poza ewidentnymi przypadkami podrzucania śmieci z prywatnych posesji), stare śmieci wskazujące na brak ekipy sprzątającej, duża ilość niedopałków i opadłych liści w torowisku, nieuprzątnięty
z powierzchni przystanku śnieg lub lód (po ustaniu opadów), bardzo brudna wiata
(z wyłączeniem dni, w których temperatura powietrza spada poniżej 0°C),
0,10 pkt. - niewielka ilość niedopałków, pojedyncze papiery, brudna wiata (np. nie wszystkie powierzchnie są brudne),
0,20 pkt. - bez zastrzeżeń.

Kontrola obejmuje nie mniej, niż 1300 przystanków miesięcznie.

2. Wskaźnik oceny stanu przystanków oblicza się wg wzoru:



gdzie:
S-suma punktów uzyskanych z ocen poszczególnych przystanków,
n- ilość ocenianych przystanków.


IV. Określanie napełnień taboru komunikacji miejskiej:
Dla opisania wskaźnika rzeczywistego [%] napełnień pojazdów można posługiwać się podaną niżej skalą:
- 0 - brak pasażerów
- 1 - kilku pasażerów
- 2 - zajęta połowa miejsc siedzących
- 3 - zajęte miejsca siedzące
- 4 - zajęta część miejsc stojących ( prześwity miedzy ludźmi na szerokość okna )
- 5 - zajęta część miejsc siedzących ( bez prześwitów szerokości okna )
- 6 - brak prześwitów miedzy ludźmi ( pasażerowie nie przylegają do siebie )
- 7 - brak prześwitów miedzy ludźmi ( nie ma wolnych miejsc pomiędzy stojącymi )
- 8 - brak ruchu plecy na drzwiach (tłoczno )
- 9 - tylko na przystankach - nie wszyscy pasażerowie wsiedli

V. Klasyfikacja czynników niepunktualności i zawodności - ustalana przy współpracy
ze służbami nadzoru ruchu przewoźnika:
Tramwaje:
T0 - incydentalnie nieprzejezdne torowiska
T1 - wypadki i kolizje drogowe oraz awarie z przyczyn zewnętrznych
T2 - awarie sygnalizacji świetlnych
T3 - dezorganizacja w ruchu drogowym
T4 - wypadki i kolizje drogowe z winy przewoźnika
T5 - usterki i awarie taboru
T6 - usterki i awarie torowisk
T7 - usterki i awarie zwrotnic
T8 - usterki i awarie trakcji
T9 - inne z przyczyn wewnętrznych
T10 - inne z przyczyn zewnętrznych
Autobusy:
A0 - incydentalne zatłoczenie ulic
A1 - wypadki i kolizje drogowe oraz awarie z przyczyn zewnętrznych
A2 - awarie sygnalizacji świetlnych
A3 - dezorganizacja w ruchu drogowym
A4 - wypadki i kolizje drogowe z winy przewoźnika
A5 - usterki i awarie taboru
A6 - przerzucenie taboru ( do obsługi tras tramwajowych )
A7 - inne z przyczyn wewnętrznych
A8 - inne z przyczyn zewnętrznych
Pierwsze cztery kategorie z w/w i ostatnia ( dla obu kategorii ) określają kategorie usprawiedliwione i nie wpływają na wartość wskaźnika punktualności, łącznie z pozostałymi określają jednak standard punktualności istotny z punktu widzenia pasażera.
Na koniec roku kalendarzowego oferent zobowiązany jest do wyliczenia rentowności każdej
z poszczególnych linii komunikacji miejskiej, wg wskaźników pasażer km oraz wpływy koszty, objętych rozkładem jazdy.

Sprawozdania oraz zestawienia wyników z badań określonych w punktach I - V za każdy miesiąc kalendarzowy należy prezentować w układzie narastającym.

VI. Raportowanie badań jakości i oceny efektywności komunikacji miejskiej
w Poznaniu

1. Badanie wskaźników punktualności kursowania pojazdów
2. Dzienne pomiary kontrolne napełnień pojazdów
3. Napełnienia i przepełnienia w pojazdach - zestawienia zbiorcze
4. Zestawienia systematycznych przepełnień
5. Klasyfikacja przyczyn zawodności
6. Klasyfikacja niezawodności
7. Klasyfikacja przyczyn i czynników niepunktualności i zawodności
8. Rozkład odchyleń od planowanego czasu przyjazdu
9. Zestawienia wskaźników punktualności, zawodności i napełnień wg linii komunikacyjnych
10. Pomiary potoków w punktach obserwacyjnych
11. Klasyfikacja linii komunikacyjnych wg maksymalnych potoków pasażerskich
12. Charakterystyki linii komunikacyjnych dla potoków standardowych ( kalibracja )
13. Potoki maksymalne na trasach linii komunikacyjnych
14. Zestawienia wskaźników dla poszczególnych linii komunikacyjnych z zastosowaniem filtrów rodzajowych
15. Zestawienia wskaźników dla poszczególnych zajezdni z zastosowaniem filtrów rodzajowych
16. Zestawienia wskaźników dla przystanków i pętli krańcowych z zastosowaniem filtrów rodzajowych
17. Zestawienia wskaźników dla poszczególnych godzin dnia z zastosowaniem filtrów rodzajowych
18. Zestawienia wskaźników dla linii komunikacyjnych PST z zastosowaniem filtrów rodzajowych

Zestawienia wskaźników w strukturze badań należy prezentować narastająco w cyklach: tygodnia, miesiąca, półrocza i zakończonego roku kalendarzowego.

VII. Zasady przeprowadzania kontroli

1. Kontrole mogą być przeprowadzane bez uprzedniego powiadamiania Operatora i bez udziału jego przedstawicieli.
2. Podczas kontroli dokonuje się pomiaru:
2.1 czasu odjazdu pojazdu z przystanku, za który uznaje się moment ruszenia pojazdu z miejsca wymiany pasażerów,
2.2 stanu technicznego taboru obsługującego trasy linii komunikacyjnych,
2.3 stanu przystanków i dworców.
3. Kontrolę winna być w pełni udokumentowana (data, czas kontroli, numer pojazdu, lokalizacja przystanku, ocena, itp. ).
4. Kontrole mogą być realizowane na każdym przystanku sieci komunikacyjnej obsługiwanej przez przewoźnika, z zastrzeżeniem, że do oceny jakości nie będą brane pod uwagę kontrole wykonywane na linii zastępczej, przez okres jednego tygodnia
od daty jej uruchomienia.
5. Wyniki kontroli w postaci sprawozdania Wykonawca przekazuje Zamawiającemu najpóźniej do dziesiątego dnia następnego miesiąca.

Tabeli nr 1. Wykaz punktów (przystanków) do prowadzenia badań kontroli realizacji rozkładu jazdy komunikacji miejskiej w Poznaniu.

TRAMWAJE AUTOBUSY
Punkt kontrolny Punkt kontrolny
1. Żeromskiego
2. Katedra
3. Ostroroga
4. Wielkopolska
5. Dworzec Zachodni
6. PKS
7. Rondo Rataje
8. Rondo Starołęka
9. Lechicka P-ń Plaza
10. Krauthofera
11. pl. Wiosny Ludów
12. Bałtyk
13. Św. Michała
14. Traugutta
15. Politechnika 1. Dworcowa
2. Wilczak I
3. Szymanowskiego
4. Piątkowska
5. os. Wichrowe Wzgórze
6. Tułodzieckiej
7. Przelot
8. Nad Wierzbakiem
9. Golęcin
10. Leśnych Skrzatów
11. Swoboda
12. Szpitalna
13. Polna
14. Bułgarska
15. Grochowska
16. Arciszewskiego
17. os. Kopernika
18. Bojanowska
19. Dębiec
20. Łozowa
21. Starołęka Dworzec
22. os. Armii Krajowej
23. os. Orła Białego
24. os. Oświecenia
25. Ozimina
26. Piwna
27. Baraniaka
28. Rataje Dworzec
29. Katedra
30. Zawady
31. os. Chrobrego
32. al. Solidarności
33. Naramowice
34. Gdyńska Karolin
35. Piaśnicka

















Tabeli nr 2. Wykaz badanych standardów przewozów, podlegających naliczeniu kar umownych z tytułu ich naruszenia.
Lp. Treść
1. Niezatrzymanie się na obowiązującym przystanku (nie dotyczy sytuacji losowych, wymienionych poniżej:
a) kolizji i wypadków z udziałem pojazdów MPK, nie powstałych z winy prowadzących pojazd pracowników MPK,
b) zatarasowań dróg, ulic i torowisk spowodowanych przez kierowców pojazdów obcych lub innych pojazdów komunikacji miejskiej,
c) zatarasowań dróg, ulic i torowisk wynikłych z zapadnięć jezdni, stąpnięć, awarii sieci wodno-kanalizacyjnych, gazowych, elektrycznych, zalań torowisk i awarii elementów infrastruktury sieciowej w komunikacji tramwajowej,
d) zatarasowań dróg, ulic i torowisk wynikłych z działania sił natury,
e) postojów pojazdów MPK związanych z interwencją służb ratowniczych (pogotowie ratunkowe, straż pożarna) lub sił porządkowych (policja, straż miejska, żandarmeria wojskowa, inne uprawnione służby i inspekcje, kontrole biletowe),
f) jeżeli niemożliwe będzie wykonanie usług przewozowych zgodnie z rozkładem jazdy,
z przyczyn nie leżących ani po stronie ZTM, ani po stronie MPK.

2. Zatrzymanie się na przystanku nie objętym rozkładem jazdy
3. Realizowanie przewozu pojazdem, którego stan techniczno-eksploatacyjny oraz stan wyposażenia wnętrza stanowi zagrożenie dla pasażerów, np. wystające elementy metalowe, ruchome siedzenia, urwane lub nie przymocowane poręcze itp.
4. Nieszczelne okna, powodujące zalewanie siedzeń podczas deszczu
5. Brak, po zmroku, co najmniej 80% włączonego oświetlenia wewnątrz pojazdu, nie obejmującego przedniej prawej lampy w przedziale pasażerskim.
6. Brak numeru ewidencyjnego w wyznaczonym miejscu pojazdu bądź nieczytelny lub niewłaściwy numer pojazdu
7. Palenie tytoniu przez kierującego w kabinie kierowcy lub motorniczego
8. Przewożenie pasażerów w kabinie kierującego pojazdem, z wyjątkiem szkolącego
9. Niewywieszenie we wskazanym miejscu identyfikatora numeru brygady lub zasłonięcie go w sposób uniemożliwiający odczyt
10. Niewywieszenie w określonym miejscu identyfikatora prowadzącego pojazd lub zasłonięcie go w sposób uniemożliwiający odczyt
11. Korzystanie z telefonu komórkowego lub posiadanie słuchawek nałożonych na uszy podczas prowadzenia pojazdu.

Numer biuletynu: 1

Pozycja w biuletynie: 44714

Data publikacji: 2010-02-17

Nazwa: Zarząd Transportu Miejskiego w Poznaniu

Ulica: ul. Grunwaldzka 104

Numer domu: 104

Miejscowość: Poznań

Kod pocztowy: 60-307

Województwo / kraj: wielkopolskie

Numer telefonu: 061 861 47 72

Numer faxu: 061 864 08 85

Regon: 30097351000000

Typ ogłoszenia: ZP-400

Czy jest obowiązek publikacji w biuletynie: Tak

Ogłoszenie dotyczy: 1

Rodzaj zamawiającego: Administracja samorządowa

Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego:
badanie jakości i efektywności komunikacji miejskiej w Poznaniu

Rodzaj zamówienia: U

Przedmiot zamówienia:
SPECYFIKACJA TECHNICZNA
dla badań jakości i oceny efektywności komunikacji miejskiej w Poznaniu

I. Realizacja rozkładu jazdy
1. Zasady oceny i ocena realizacji rozkładu jazdy
1.1 Zasady oceny realizacji rozkładu jazdy:
1.1.1 obserwacje będą prowadzone w ciągu miesiąca na trasach linii komunikacyjnych objętych rozkładem jazdy, w losowo wybranych punktach kontrolnych określonych w tabeli nr 1, w tym, w liczbie nie mniejszej niż 80% wynikającej z ppkt. 1.1.6) w dni robocze oraz w ilości nie mniejszej niż 60% wynikającej z ppkt. 1.1.6) w godzinach szczytu komunikacyjnego,
1.1.2 za odjazd punktualny z przystanku uznaje się odjazd pojazdu nie wcześniej niż 1 minutę i nie później niż 3 minuty w stosunku do czasu ustalonego w rozkładzie jazdy, kurs pojazdu zrealizowany na danej linii komunikacyjnej, podczas kontroli, uznaje się za zgodny z rozkładem jazdy, gdy spełnia kryterium odjazdu punktualnego z przystanku, na którym dokonano kontroli (kurs punktualny),
1.1.3 do odjazdów niepunktualnych nie zalicza się odjazdów niezgodnych z przyjętym kryterium, o ile zaistniały one z przyczyn niezależnych od Operatora, takich jak:
działanie sił przyrody,
brak zasilania energetycznego w trakcji,
awarie urządzeń infrastruktury miejskiej uniemożliwiających swobodny przejazd, a także awaria sygnalizacji na skrzyżowaniu,
zablokowanie ulic i torowisk przez pojazdy obce,
wstrzymanie ruchu na polecenie policji lub zarządcy drogi.
wstrzymanie ruchu związane z interwencją policji,
1.1.4 obserwacje będą dokonywane w punktach kontrolnych określonych w tabeli nr 1 załączonej do specyfikacji technicznej,
1.1.5 czas trwania obserwacji w punktach kontrolnych nie może być krótszy niż 2 godziny,
1.1.6 liczba obserwacji w ciągu miesiąca na liniach komunikacyjnych nie może być mniejsza niż:

a) 5% planowanej miesięcznej liczby kursów dla każdej linii komunikacyjnej, na której wykonywanych jest nie więcej niż 1000 kursów miesięcznie, ale nie mniej niż 50 obserwacji,
b) 3% planowanej miesięcznej liczby kursów, dla każdej linii komunikacyjnej, na której wykonywanych jest od 1000 do 2000 kursów miesięcznie, ale nie mniej niż 50 obserwacji,
c) 2% planowanej miesięcznej liczby kursów, dla każdej linii komunikacyjnej, na której wykonywanych jest powyżej 2000 kursów miesięcznie, ale nie mniej niż 60 obserwacji.

1.2 Ocena realizacji rozkładu jazdy
Wskaźnik punktualności kursowania pojazdów oblicza się wg wzoru:



gdzie:
ilość kursów punktualnych na trasach linii komunikacyjnej w okresie kontroli,
ilość kursów wg rozkładu jazdy na trasach linii komunikacyjnej w okresie kontroli,
liczba kursów niepunktualnych na trasach linii komunikacyjnej nie zawinionych przez Operatora.


2. Ocena realizacji pracy przewozowej
Wskaźnik realizacji pracy przewozowej określa stopień wykonania zamówionej rozkładami jazdy pracy przewozowej:

x 100%

gdzie:
wskaźnik pracy przewozowej zrealizowanej dla przyjętych rozkładów jazdy [%],
liczba wozokilometrów/pociagokilometrów wykonanych zgodnie
z rozkładem jazdy,
liczba wozokilometrów/pociągokilometrów zaplanowanych wg rozkładów jazdy.
II. Stan taboru - prawidłowe wyposażenie i oznakowanie pojazdu, estetyka i czystość pojazdu.

1. Kontrola i ocena stanu taboru dotyczy:
1) czystości powierzchni zewnętrznych,
a) zewnętrzna powierzchnia pojazdu, w tym szyby,
2) czystości wnętrza pojazdu, w tym:
a) szyby od wewnątrz pojazdu oraz uszczelki okienne,
b) podłoga pojazdu,
c) fotele,
d) uchwyty.
3) ekspozycja identyfikatora prowadzącego pojazd,
4) kompletności informacji pasażerskiej, w tym:
a) stanu tablic informacyjnych zewnętrznych (kierunkowych) i wewnętrznych,
b) przepisów taryfowych i porządkowych.

2. Walidacja oceny w zakresie:
1) czystości zewnętrznej:
0 pkt. - brudne powierzchnie oblachowania; brudne szyby, graffiti, niecenzuralne napisy na powłoce lakierniczej, nieestetyczna folia reklamowa (oderwana lub nieczytelna),
0,20 pkt. - pojedyncze napisy graffiti na zewnętrznym poszyciu pojazdu,
0,30 pkt. - bez zastrzeżeń,

2) czystości wewnętrznej:
0 pkt. - brudne powierzchnie wykładzin wewnętrznych i podłogowych, brudne poręcze, brudne rynienki okien, nieszczelne okna, graffiti i wlepki, rozcięta lub przetarta wykładzina tapicerska foteli pasażerskich; niecenzuralne napisy na ścianach wewnętrznych tramwaju lub autobusu, źle przymocowane nośniki reklamy wewnętrznej, pełne kosze,
0,20 pkt. - pojedyncze napisy graffiti na fotelach i powierzchniach wewnętrznych,
0,30 pkt. - bez zastrzeżeń,

3) tablic informacyjnych zewnętrznych i wewnętrznych:
0 pkt. - nieczynne lub niekompletne wszystkie tablice, niedziałająca lub nieczytelna tablica czołowa oraz tylna tablica numerowa,
0,20 pkt.- nieczynna tablica wewnętrzna lub boczna kierunkowa lub brak przebiegu trasy (tzw. termometr),
0,25 pkt. - bez zastrzeżeń,

4) przepisów taryfowych i porządkowych:
0 pkt. - brak lub całkowita nieczytelność przepisów taryfowych i porządkowych,

0,05 pkt. - porysowane, lekko uszkodzone (ale czytelne) lub naderwane przepisy taryfowe i porządkowe,

0,15 pkt. - bez zastrzeżeń.


3. Wskaźnik oceny stanu taboru oblicza się wg wzoru:

gdzie:
S- suma punktów uzyskanych z ocen poszczególnych pojazdów,
n- ilość pojazdów ocenianych.
4. Liczba kontroli
Kontroli podlega w skali miesiąca nie mniej niż 510 tramwajów i 690 autobusów:
1) w zakresie zweryfikowania czystości przy wyjeździe z zajezdni, nie mniej niż 70% podanej liczby,
2) w pozostałym zakresie na trasie, nie mniej niż 30% podanej liczby.
3) Kontrola pkt. II. 1. 1) a), oraz II. 1. 2) a) i b), może zostać przeprowadzona
w momencie rozpoczęcia pracy, lecz nie później niż do zakończenia pierwszego kursu.
4) Kontrola pkt. II. 1. 2) c) oraz d) podlega ciągłej kontroli.

Osoby dokonujące przeglądu winny rejestrować nr linii, nr brygady lub nr boczny pojazdu,
w którym stwierdzono usterki w wyposażeniu.
Każda zajezdnia powinna być skontrolowana nie mniej niż 1 raz w miesiącu.

III. Stan przystanków i dworców

1. Zakres i walidacja oceny:
a) wyposażenia informacyjno-drogowego:

0 pkt. - brak symbolu przystankowego,

0,15 pkt.- porysowany lub uszkodzony (ale czytelny) symbol przystankowy, brak numerów linii komunikacyjnej, brak nazwy przystanku,

0,25 pkt. - bez zastrzeżeń,

b) aktualności i czytelności informacji (rozkładów jazdy, skróconej informacji o taryfie opłat):

0 pkt. - brak lub całkowita nieczytelność rozkładu jazdy i taryfy opłat,

0,20pkt. - porysowany lub lekko uszkodzony (ale czytelny) rozkład jazdy i taryfa opłat,

0,30 pkt. - bez zastrzeżeń,

c) stanu technicznego urządzeń przystankowych:

0 pkt. - stan techniczny urządzeń zagrażający bezpieczeństwu pasażerów (wystające elementy konstrukcji wiaty, słupek bez kosza lub przekrzywiony słupek ), złamane lub wyrwane siedziska, (o ile siedziska są na wyposażeniu przystanku),

0,15 pkt. - niewielkie uchybienia, jak np. niedokręcone kosze, ruchome siedziska, pochylony słupek, brak szyb w wiatach,

0,25 pkt. - bez zastrzeżeń,

d) czystości i porządku:

0 pkt. - nieuprzątnięty pojemnik na odpady (poza ewidentnymi przypadkami podrzucania śmieci z prywatnych posesji), stare śmieci wskazujące na brak ekipy sprzątającej, duża ilość niedopałków i opadłych liści w torowisku, nieuprzątnięty
z powierzchni przystanku śnieg lub lód (po ustaniu opadów), bardzo brudna wiata
(z wyłączeniem dni, w których temperatura powietrza spada poniżej 0°C),
0,10 pkt. - niewielka ilość niedopałków, pojedyncze papiery, brudna wiata (np. nie wszystkie powierzchnie są brudne),
0,20 pkt. - bez zastrzeżeń.

Kontrola obejmuje nie mniej, niż 1300 przystanków miesięcznie.

2. Wskaźnik oceny stanu przystanków oblicza się wg wzoru:



gdzie:
S-suma punktów uzyskanych z ocen poszczególnych przystanków,
n- ilość ocenianych przystanków.


IV. Określanie napełnień taboru komunikacji miejskiej:
Dla opisania wskaźnika rzeczywistego [%] napełnień pojazdów można posługiwać się podaną niżej skalą:
- 0 - brak pasażerów
- 1 - kilku pasażerów
- 2 - zajęta połowa miejsc siedzących
- 3 - zajęte miejsca siedzące
- 4 - zajęta część miejsc stojących ( prześwity miedzy ludźmi na szerokość okna )
- 5 - zajęta część miejsc siedzących ( bez prześwitów szerokości okna )
- 6 - brak prześwitów miedzy ludźmi ( pasażerowie nie przylegają do siebie )
- 7 - brak prześwitów miedzy ludźmi ( nie ma wolnych miejsc pomiędzy stojącymi )
- 8 - brak ruchu plecy na drzwiach (tłoczno )
- 9 - tylko na przystankach - nie wszyscy pasażerowie wsiedli

V. Klasyfikacja czynników niepunktualności i zawodności - ustalana przy współpracy
ze służbami nadzoru ruchu przewoźnika:
Tramwaje:
T0 - incydentalnie nieprzejezdne torowiska
T1 - wypadki i kolizje drogowe oraz awarie z przyczyn zewnętrznych
T2 - awarie sygnalizacji świetlnych
T3 - dezorganizacja w ruchu drogowym
T4 - wypadki i kolizje drogowe z winy przewoźnika
T5 - usterki i awarie taboru
T6 - usterki i awarie torowisk
T7 - usterki i awarie zwrotnic
T8 - usterki i awarie trakcji
T9 - inne z przyczyn wewnętrznych
T10 - inne z przyczyn zewnętrznych
Autobusy:
A0 - incydentalne zatłoczenie ulic
A1 - wypadki i kolizje drogowe oraz awarie z przyczyn zewnętrznych
A2 - awarie sygnalizacji świetlnych
A3 - dezorganizacja w ruchu drogowym
A4 - wypadki i kolizje drogowe z winy przewoźnika
A5 - usterki i awarie taboru
A6 - przerzucenie taboru ( do obsługi tras tramwajowych )
A7 - inne z przyczyn wewnętrznych
A8 - inne z przyczyn zewnętrznych
Pierwsze cztery kategorie z w/w i ostatnia ( dla obu kategorii ) określają kategorie usprawiedliwione i nie wpływają na wartość wskaźnika punktualności, łącznie z pozostałymi określają jednak standard punktualności istotny z punktu widzenia pasażera.
Na koniec roku kalendarzowego oferent zobowiązany jest do wyliczenia rentowności każdej
z poszczególnych linii komunikacji miejskiej, wg wskaźników pasażer km oraz wpływy koszty, objętych rozkładem jazdy.

Sprawozdania oraz zestawienia wyników z badań określonych w punktach I - V za każdy miesiąc kalendarzowy należy prezentować w układzie narastającym.

VI. Raportowanie badań jakości i oceny efektywności komunikacji miejskiej
w Poznaniu

1. Badanie wskaźników punktualności kursowania pojazdów
2. Dzienne pomiary kontrolne napełnień pojazdów
3. Napełnienia i przepełnienia w pojazdach - zestawienia zbiorcze
4. Zestawienia systematycznych przepełnień
5. Klasyfikacja przyczyn zawodności
6. Klasyfikacja niezawodności
7. Klasyfikacja przyczyn i czynników niepunktualności i zawodności
8. Rozkład odchyleń od planowanego czasu przyjazdu
9. Zestawienia wskaźników punktualności, zawodności i napełnień wg linii komunikacyjnych
10. Pomiary potoków w punktach obserwacyjnych
11. Klasyfikacja linii komunikacyjnych wg maksymalnych potoków pasażerskich
12. Charakterystyki linii komunikacyjnych dla potoków standardowych ( kalibracja )
13. Potoki maksymalne na trasach linii komunikacyjnych
14. Zestawienia wskaźników dla poszczególnych linii komunikacyjnych z zastosowaniem filtrów rodzajowych
15. Zestawienia wskaźników dla poszczególnych zajezdni z zastosowaniem filtrów rodzajowych
16. Zestawienia wskaźników dla przystanków i pętli krańcowych z zastosowaniem filtrów rodzajowych
17. Zestawienia wskaźników dla poszczególnych godzin dnia z zastosowaniem filtrów rodzajowych
18. Zestawienia wskaźników dla linii komunikacyjnych PST z zastosowaniem filtrów rodzajowych

Zestawienia wskaźników w strukturze badań należy prezentować narastająco w cyklach: tygodnia, miesiąca, półrocza i zakończonego roku kalendarzowego.

VII. Zasady przeprowadzania kontroli

1. Kontrole mogą być przeprowadzane bez uprzedniego powiadamiania Operatora i bez udziału jego przedstawicieli.
2. Podczas kontroli dokonuje się pomiaru:
2.1 czasu odjazdu pojazdu z przystanku, za który uznaje się moment ruszenia pojazdu z miejsca wymiany pasażerów,
2.2 stanu technicznego taboru obsługującego trasy linii komunikacyjnych,
2.3 stanu przystanków i dworców.
3. Kontrolę winna być w pełni udokumentowana (data, czas kontroli, numer pojazdu, lokalizacja przystanku, ocena, itp. ).
4. Kontrole mogą być realizowane na każdym przystanku sieci komunikacyjnej obsługiwanej przez przewoźnika, z zastrzeżeniem, że do oceny jakości nie będą brane pod uwagę kontrole wykonywane na linii zastępczej, przez okres jednego tygodnia
od daty jej uruchomienia.
5. Wyniki kontroli w postaci sprawozdania Wykonawca przekazuje Zamawiającemu najpóźniej do dziesiątego dnia następnego miesiąca.

Tabeli nr 1. Wykaz punktów (przystanków) do prowadzenia badań kontroli realizacji rozkładu jazdy komunikacji miejskiej w Poznaniu.

TRAMWAJE AUTOBUSY
Punkt kontrolny Punkt kontrolny
1. Żeromskiego
2. Katedra
3. Ostroroga
4. Wielkopolska
5. Dworzec Zachodni
6. PKS
7. Rondo Rataje
8. Rondo Starołęka
9. Lechicka P-ń Plaza
10. Krauthofera
11. pl. Wiosny Ludów
12. Bałtyk
13. Św. Michała
14. Traugutta
15. Politechnika 1. Dworcowa
2. Wilczak I
3. Szymanowskiego
4. Piątkowska
5. os. Wichrowe Wzgórze
6. Tułodzieckiej
7. Przelot
8. Nad Wierzbakiem
9. Golęcin
10. Leśnych Skrzatów
11. Swoboda
12. Szpitalna
13. Polna
14. Bułgarska
15. Grochowska
16. Arciszewskiego
17. os. Kopernika
18. Bojanowska
19. Dębiec
20. Łozowa
21. Starołęka Dworzec
22. os. Armii Krajowej
23. os. Orła Białego
24. os. Oświecenia
25. Ozimina
26. Piwna
27. Baraniaka
28. Rataje Dworzec
29. Katedra
30. Zawady
31. os. Chrobrego
32. al. Solidarności
33. Naramowice
34. Gdyńska Karolin
35. Piaśnicka

















Tabeli nr 2. Wykaz badanych standardów przewozów, podlegających naliczeniu kar umownych z tytułu ich naruszenia.
Lp. Treść
1. Niezatrzymanie się na obowiązującym przystanku (nie dotyczy sytuacji losowych, wymienionych poniżej:
a) kolizji i wypadków z udziałem pojazdów MPK, nie powstałych z winy prowadzących pojazd pracowników MPK,
b) zatarasowań dróg, ulic i torowisk spowodowanych przez kierowców pojazdów obcych lub innych pojazdów komunikacji miejskiej,
c) zatarasowań dróg, ulic i torowisk wynikłych z zapadnięć jezdni, stąpnięć, awarii sieci wodno-kanalizacyjnych, gazowych, elektrycznych, zalań torowisk i awarii elementów infrastruktury sieciowej w komunikacji tramwajowej,
d) zatarasowań dróg, ulic i torowisk wynikłych z działania sił natury,
e) postojów pojazdów MPK związanych z interwencją służb ratowniczych (pogotowie ratunkowe, straż pożarna) lub sił porządkowych (policja, straż miejska, żandarmeria wojskowa, inne uprawnione służby i inspekcje, kontrole biletowe),
f) jeżeli niemożliwe będzie wykonanie usług przewozowych zgodnie z rozkładem jazdy,
z przyczyn nie leżących ani po stronie ZTM, ani po stronie MPK.

2. Zatrzymanie się na przystanku nie objętym rozkładem jazdy
3. Realizowanie przewozu pojazdem, którego stan techniczno-eksploatacyjny oraz stan wyposażenia wnętrza stanowi zagrożenie dla pasażerów, np. wystające elementy metalowe, ruchome siedzenia, urwane lub nie przymocowane poręcze itp.
4. Nieszczelne okna, powodujące zalewanie siedzeń podczas deszczu
5. Brak, po zmroku, co najmniej 80% włączonego oświetlenia wewnątrz pojazdu, nie obejmującego przedniej prawej lampy w przedziale pasażerskim.
6. Brak numeru ewidencyjnego w wyznaczonym miejscu pojazdu bądź nieczytelny lub niewłaściwy numer pojazdu
7. Palenie tytoniu przez kierującego w kabinie kierowcy lub motorniczego
8. Przewożenie pasażerów w kabinie kierującego pojazdem, z wyjątkiem szkolącego
9. Niewywieszenie we wskazanym miejscu identyfikatora numeru brygady lub zasłonięcie go w sposób uniemożliwiający odczyt
10. Niewywieszenie w określonym miejscu identyfikatora prowadzącego pojazd lub zasłonięcie go w sposób uniemożliwiający odczyt
11. Korzystanie z telefonu komórkowego lub posiadanie słuchawek nałożonych na uszy podczas prowadzenia pojazdu.

Kody CPV:
637127103 (Usługi monitorowania ruchu)

Czy zamówienie jest podzielone na części: Nie

Czy dopuszcza się złożenie oferty wariantowej: Nie

Czy przewiduje się udzielenie zamówień uzupełniających: Tak

Określenie zamówień uzupełniających:
Zamawiający może udzielić zamówienia z wolnej ręki, w przypadku udzielenia, w okresie 3 lat od udzielenia zamówienia podstawowego, dotychczasowemu wykonawcy usług uzupełniających, stanowiących nie więcej niż 50% wartości zamówienia podstawowego i polegających na powtórzeniu tego samego rodzaju zamówień, jeżeli zamówienie podstawowe zostało udzielone w trybie przetargu nieograniczonego lub ograniczonego, a zamówienie uzupełniające było przewidziane w ogłoszeniu o zamówieniu dla zamówienia podstawowego i jest zgodne z przedmiotem zamówienia podstawowego.

Czas: D

Data zakończenia: 31/12/2010

Zaliczka: Nie

Uprawnienia:
1. Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy, o udzielenie zamówienia mogą ubiegać się wykonawcy, którzy spełniają warunki, dotyczące:
1) posiadania uprawnień do wykonywania określonej działalności lub czynności, jeżeli przepisy prawa nakładają obowiązek ich posiadania;

2) posiadania wiedzy i doświadczenia w zakresie oceny jakości usług w transporcie zbiorowym;

3) dysponowania odpowiednim potencjałem technicznym oraz osobami zdolnymi do wykonania zamówienia;

4) sytuacji ekonomicznej i finansowej.

Wiedza i doświadczenie:
Wykonawca wykonywał podobne usługi, a w przypadku świadczeń okresowych lub ciągłych również wykonywanych usług w zakresie niezbędnym do wykazania spełniania warunku wiedzy i doświadczenia w okresie ostatnich trzech lat, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie. Chodzi o usługi wykonywane łącznie:

a. dla minimum 1 miasta w ciągu ostatnich 3 lat - studiów oceny potoków pasażerskich lub rentowności linii komunikacyjnych;

b. w ciągu ostatnich 3 lat, kontroli jakości usług transportowych;

Potencjał techniczny:
Wykonawca posiada niezbędne do wykonania zamówienia narzędzia i urządzenia. W szczególności posiada odpowiednie oprogramowanie planistyczne umożliwiające tworzenie modelu transportowego (potoków pasażerskich), projektowanie układów sieci dróg, prognozowanie ruchu oraz analizę i symulację ruchu z wykorzystaniem podkładu cyfrowego mapy miasta - np. programy typu VISUM lub EMME

Osoby zdolne do zrealizowania zamówienia:
Wykonawca dysponuje co najmniej 5 osobami zdolnymi do wykonania zamówienia. Osoby te mają kierunkowe wykształcenie z zakresu inżynierii transportu lub wykształcenie wyższe techniczne albo ekonomiczne z co najmniej 5 letnim doświadczeniem w firmie o profilu inżynierskim i zajmującymi się problematyką związaną z komunikacją publiczną (np. pomiary, analizy ruchu, analizy ekonomiczne i finansowe).

Oświadczenie nr 3: Tak

Oświadczenie nr 4: Tak

Oświadczenie nr 6: Tak

Oświadczenie nr 7: Tak

Oświadczenie wykluczenia nr 1: Tak

Dokumenty podmiotów zagranicznych: Tak

Dokumenty podmiotów zagranicznych: Tak

Dokumenty podmiotów zagranicznych: Tak

Dokumenty podmiotów zagranicznych: Tak

III.7 osoby niepełnosprawne: Nie

Kod trybu postepowania: PN

Czy zmiana umowy: Nie

Kod kryterium cenowe: A

Czy wykorzystywana będzie aukcja: Nie

Adres strony internetowej specyfikacji i warunków zamówienia: www.ztm.poznan.pl

Adres uzyskania specyfikacji i warunków zamówienia: www.ztm.poznan.pl

Data składania wniosków, ofert: 24/02/2010

Godzina składania wniosków, ofert: 10:00

Miejsce składania:
Siedziba Zamawiającego, ul.Grunwaldzka 104, 60-307 Poznań

On: O

Termin związania ofertą, liczba dni: 30

Czy unieważnienie postępowania: Nie

Podobne przetargi

143859 / 2014-07-03 - Administracja samorzÄ…dowa

Zarząd Transportu Miejskiego w Poznaniu - Poznań (wielkopolskie)
CPV: 637127103 (Usługi monitorowania ruchu)
Usługa badania jakości i efektywności komunikacji miejskiej w Poznaniu w zakresie lokalnego transportu zbiorowego na liniach komunikacyjnych realizowanych w ramach porozumień międzygminnych

290770 / 2015-10-29 - Administracja rzÄ…dowa centralna

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Poznaniu - Poznań (wielkopolskie)
CPV: 637127103 (Usługi monitorowania ruchu)
Konserwacja, przeglądy i naprawę kamer usytuowanych przy drogach krajowych zarządzanych przez GDDKiA Oddział w Poznaniu

1489 / 2015-01-07 - Administracja samorzÄ…dowa

Zarząd Transportu Miejskiego w Poznaniu - Poznań (wielkopolskie)
CPV: 637127103 (Usługi monitorowania ruchu)
Badanie jakości i efektywności komunikacji miejskiej w Poznaniu w zakresie lokalnego transportu zbiorowego na liniach komunikacyjnych miejskich oraz na liniach komunikacyjnych realizowanych w ramach porozumień międzygminnych

266257 / 2012-12-17 - Administracja samorzÄ…dowa

Zarząd Transportu Miejskiego w Poznaniu - Poznań (wielkopolskie)
CPV: 637127103 (Usługi monitorowania ruchu)
Badanie jakości i efektywności komunikacji miejskiej w Poznaniu w zakresie lokalnego transportu zbiorowego na liniach miejskich oraz liniach realizowanych w ramach porozumień międzygminnych..

322202 / 2015-11-27 - Administracja samorzÄ…dowa

Zarząd Transportu Miejskiego w Poznaniu - Poznań (wielkopolskie)
CPV: 637127103 (Usługi monitorowania ruchu)
Badanie i ocena jakości i efektywności komunikacji miejskiej w Poznaniu w zakresie lokalnego transportu zbiorowego na liniach komunikacyjnych miejskich oraz na liniach komunikacyjnych realizowanych w ramach porozumień miedzygminnych.

323924 / 2013-08-12 - Administracja rzÄ…dowa centralna

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Poznaniu - Poznań (wielkopolskie)
CPV: 637127103 (Usługi monitorowania ruchu)
Wykonanie ręcznych pomiarów ruchu kołowego, sprawdzające dokładność danych pozyskiwanych ze Stacji Ciągłego Pomiaru Ruchu, oraz pozyskanie danych o ruchu w dodatkowych lokalizacjach na autostradzie A2 oraz drogach ekspresowych S5 i S11

175420 / 2013-05-02 - Administracja rzÄ…dowa centralna

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Poznaniu - Poznań (wielkopolskie)
CPV: 637127103 (Usługi monitorowania ruchu)
Ręczny pomiar ruchu, sprawdzający dokładność danych pozyskiwanych ze Stacji Ciągłego Pomiaru Ruchu, oraz w dodatkowych lokalizacjach

13017 / 2015-01-30 - Administracja samorzÄ…dowa

Wielkopolski Zarząd Dróg Wojewódzkich Wydział Zamówień Publicznych - Poznań (wielkopolskie)
CPV: 637127103 (Usługi monitorowania ruchu)
Organizacja i Przeprowadzenie Generalnego Pomiaru Ruchu w 2015 r. na drogach wojewódzkich administrowanych przez Wielkopolski Zarząd Dróg Wojewódzkich w Poznaniu

21835 / 2015-02-18 - Administracja rzÄ…dowa centralna

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Poznaniu - Poznań (wielkopolskie)
CPV: 637127103 (Usługi monitorowania ruchu)
Obsługa i serwis Stacji Ciągłego Pomiaru Ruchu (Marksmann 660 i RPP-5) na terenie działania GDDKiA Oddział w Poznaniu w roku 2015.

237365 / 2012-11-09 - Administracja samorzÄ…dowa

Zarząd Transportu Miejskiego w Poznaniu - Poznań (wielkopolskie)
CPV: 637127103 (Usługi monitorowania ruchu)
Badanie jakości i efektywności komunikacji miejskiej w Poznaniu w zakresie lokalnego transportu zbiorowego na liniach miejskich oraz liniach realizowanych w ramach porozumień międzygminnych.