Informacje o przetargach publicznych.
Site Search

143069 / 2014-07-03 - Administracja samorządowa / Gmina Dąbrowa Górnicza (Dąbrowa Górnicza)

Ogłoszenie zawiera informacje aktualizacyjne dotyczące publikacji w biuletynie 1 z dnia 2014-06-09 pod pozycją 124213. Zobacz ogłoszenie 124213 / 2014-06-09 - Administracja samorzÄ…dowa.

Numer biuletynu: 1

Pozycja w biuletynie: 143069

Data publikacji: 2014-07-03

Nazwa: Gmina Dąbrowa Górnicza

Ulica: ul. Graniczna 21

Numer domu: 21

Miejscowość: Dąbrowa Górnicza

Kod pocztowy: 41-300

Województwo / kraj: śląskie

Numer telefonu: 32 2956700

Numer faxu: 32 2625032, 2956700

Adres strony internetowej: bip.dabrowa-gornicza.pl

Regon: 27625531200000

Typ ogłoszenia: ZP-403

Numer biuletynu: 1

Numer pozycji: 124213

Data wydania biuletynu: 2014-06-09

Czy jest obowiązek publikacji w biuletynie: Tak

Czy zamówienie było ogłoszone w BZP: Tak

Rok ogłoszenia: 2014

Pozycja ogłoszenia: 124213

Czy w BZP zostało zamieszczone ogłoszenie o zmianie: Nie

Ogłoszenie dotyczy: 1

Rodzaj zamawiającego: Administracja samorządowa

Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego:
Kompleksowe przygotowanie terenu inwestycyjnego
Tucznawa w Dąbrowie Górniczej: Etap I, Etap II, Etap III - zamówienie dodatkowe

Rodzaj zamówienia: B

Przedmiot zamówienia:
I. Postępowanie o udzielenie zamówienia
publicznego w trybie zamówienia z wolnej ręki na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 5) ppkt a) i b) ustawy z dnia 29
stycznia 2004r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2013r. poz. 907 z późn. zm.) o wartości poniżej
5.186.000,00 EUR, II. Przedmiot zamówienia obejmuje wykonanie robót dodatkowych na zadanie: Kompleksowe
przygotowanie terenu inwestycyjnego Tucznawa w Dąbrowie Górniczej: Etap I, Etap II, Etap III zgodnie z
projektem, przedmiarem robót, specyfikacją techniczną wykonania i odbioru robót, obowiązującymi przepisami i
normami. W zakresie robót budowlanych jest wykonanie wykopów w gruntach skalistych: - w km drogi 5+950 do
6+060 oraz w km 6+670 do 6+900 na odcinkach pomiędzy rondami nr 4 i 5 na odcinku leśnym, - km 0+039 - 0+
190,72 - odnoga OP5 w rejonie ronda nr 5 - nowobudowane rondo w rejonie lasu i strefy ekonomicznej, - w km
8+670 - 8+900 w rejonie ronda nr 6 - ul. Idzikowskiego, III. Szczegółowy zakres robót składający się na
przedmiot umowy zawiera dokumentacja projektowa stanowiąca Zał. Nr 1 do zaproszenia do udziału w
negocjacjach przekazanego Wykonawcy zamówienia podstawowego.
Informacje dodatkowe: Adres Partnera Konsorcjum: ul. Siemianowicka 52d, 40-301 Katowice ; wartość netto wybranej oferty: 2 061 491,40 PLN

Kod trybu postepowania: WR

Czy zamówienie dotyczy programu UE: Nie

Nazwa wykonawcy:
Konsorcjum firm: Lider: Przedsiębiorstwo Miejskie MZUM.PL S.A.; Partner: Przedsiębiorstwo Budowy Dróg DROGOPOL-ZW Sp. z o.o.

Adres pocztowy wykonawcy: al. Zagłebia Dąbrowskiego 15

Miejscowość: Dąbrowa Górnicza

Kod pocztowy: 41-300

ID województwa: 11

Województwo / kraj: śląskie

Data udzielenie zamówienia: 01/07/2014

Liczba ofert: 1

Liczba odrzuconych ofert: 0

Szacunkowa wartość zamówienia: 2182755,60

Cena wybranej oferty: 2535634,42

Cena minimalna: 2535634,42

Cena maksymalna: 2535634,42

Kod waluty: 1

Waluta (PLN): PLN

zal_pprawna_hid: i;

Postępowanie prowadzone jest w trybie zapytanie o cenę na podstawie art.: art. 67 ust. 1 pkt 5

Uzasadnienia wyboru trybu:
1. W trakcie realizacji zamówienia podstawowego dla zadania Kompleksowe przygotowanie terenu
inwestycyjnego Tucznawa w Dąbrowie Górniczej: Etap I, Etap II, Etap III wystąpiła konieczność wykonania
zamówienia dodatkowego, zgodnie z art. 67 ust. 1 pkt 5) ppkt a) i b) ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. Prawo
zamówień publicznych Dz. U. z 2013r., poz. 907 z późn. zm., wyszczególnionego poniżej i niezbędnego do
prawidłowego wykonania zamówienia podstawowego o wartości nie przekraczającej 50% wartości
realizowanego zamówienia podstawowego, przy czym wykonanie zamówienia podstawowego jest
uzależnione od wykonania zamówienia dodatkowego, jak również z przyczyn technicznych i gospodarczych
oddzielenie zamówienia dodatkowego od zamówienia podstawowego wymagałoby poniesienia
niewspółmiernie wysokich kosztów. Zamówienie dodatkowe udzielone zostanie dotychczasowemu
Wykonawcy robót budowlanych tj. Konsorcjum Firm: Przedsiębiorstwo Miejskie MZUM.PL Spółka Akcyjna,
Al. Zagłębia Dąbrowskiego 15, 41-303 Dąbrowa Górnicza- Lider, Przedsiębiorstwo Budowy Dróg
DROGOPOL-ZW Sp. z o.o., ul. Siemianowicka 52d, 40-301 Katowice- Partner. Wartość udzielonego
zamówienia na wykonanie zadania podstawowego wynosiła 45.714.156,54 zł brutto, (37.165.980,95 zł netto)
wartość zamówienia dodatkowego oszacowana na podstawie kosztorysu inwestorskiego wynosi netto 2 182
755,60 PLN - ogłoszenie o udzieleniu zamówienia podstawowego opublikowano w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej w dniu 22.06.2013r. pod nr 2013/S 120-204837. Zaznaczyć należy, że konieczność wykonania
zamówienia dodatkowego nastąpiła na skutek sytuacji niemożliwej do przewidzenia z przyczyn omówionych
poniżej: 1.1.W trakcie realizacji zamówienia podstawowego na budowę drogi gminnej w ramach zadania
inwestycyjnego pn. Kompleksowe przygotowanie terenu inwestycyjnego Tucznawa w Dąbrowie Górniczej -
Etap 3 (budowa drogi gminnej) roboty realizowane w oparciu o decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji
drogowej wydaną przez Prezydenta Miasta Dąbrowa Górnicza z dnia 08.04.2011r. nr znak decyzji NR NR
2/2011 (WUA.6740.3.2.2011.AW.10297) stwierdzono miejscowe występowanie odmiennych warunków
gruntowych niż przyjęte w przedmiarach robót: - na odcinkach pomiędzy rondami nr 4 i 5 na odcinku leśnym
w km drogi 5+950 do 6+060 oraz na odcinku 6+670 do 6+900 zgodnie z opinią geologiczną z dnia
18.02.2014r. natrafiono na skałę zalegającą w miejscu gdzie Wykonawca prowadzi wykopy gruntu w korycie
jezdni - w rejonie ronda nr 5 - odnoga OP5 km 0+039 - 0+ 190,72 nowobudowane rondo w rejonie lasu i
strefy ekonomicznej podczas wykopów pod rowy przydrożne, zgodnie z opinią geologiczną z dnia
04.12.2013r. natrafiono na skałę czyli grunt odmienny niż w dokumentacji projektowej -w rejonie ronda nr 6 -
ul. Idzikowskiego w km 8+670 - 8+900 podczas makroniwelacji terenu oraz wykopów pod rowy przydrożne,
zgodnie z opinią geologiczną z dnia 16.10.2013r. natrafiono na skałę czyli grunt odmienny niż w dokumentacji
projektowej. Odmienne warunki gruntowe tj. występowanie gruntów trudniej urabialnych niż przyjęte w
dokumentacji projektowej i przedmiarach robót stwierdzono zarówno w trakcie sprawowania nadzoru
geotechnicznego, nadzoru inwestorskiego, jak również i nadzoru autorskiego. 1.2. Przy opracowywaniu
dokumentacji projektowej w 2009 r. Jednostka projektowa wykorzystała dokumentację geotechniczną z
2002r. oraz dokumentację geotechniczną opracowaną przez Geosond s.c. Władysław Kondel, Ludwik
Sordyl, z maja 2008r., na podstawie której przyjęto występowanie gruntów do kat. IV. Jednostka projektowa wyraziła stanowisko, w piśmie z dnia 10.03.2014r. i w piśmie z dnia 29.04.2014r., że w celu możliwie
najdokładniejszego ustalenia miejscowych warunków gruntowo-wodnych w ramach opracowania
dokumentacji projektowej odwierty wykonano mijankowo, w możliwie równych odstępach. Jest to metoda
zalecana przez Instrukcję badań podłoża gruntowego budowli drogowych i mostowych, opracowaną przez
Instytut Badawczy Dróg i Mostów. Instrukcję tę wprowadzono do stosowania na sieci dróg krajowych
zarządzanych przez GDDKiA (dawniej GDDP), a Instytut Badawczy Dróg i Mostów jest instytucją niezależną,
o wieloletnim doświadczeniu, stanowiącą niekwestionowany autorytet i najbardziej kompetentną w kwestii
technologii stosowanych w drogownictwie. Instrukcję jw. stosują Zarządcy dróg wszelkich kategorii z terenu
całej Polski, od Zarządców dróg wojewódzkich, poprzez powiatowe, aż po drogi gminne. I tak - powszechnie
stosowane przez GDDKiA zalecenia (na podstawie Instrukcji) to wykonanie odwiertów naprzemiennie w ilości
4 na 1km drogi (mijankowo co ok. 250 m). Dla potrzeb projektu wykonano siatkę odwiertów mijankowo co
ok. 150 m, wykorzystując i uzupełniając oba opracowania geotechniczne. Po analizie przywołanych w pkt 1.1
odcinków wystąpienia skały stwierdzono, że znajdują się one pomiędzy wykonanymi odwiertami. Wykonane
odwierty były zlokalizowane w mniejszych odległościach niż wskazuje na to Instrukcja, co stanowi przejaw
należytej staranności ze strony Projektanta w aspekcie opracowania dokumentacji projektowej zgodnie ze
sztuką budowlaną i zasadami wiedzy technicznej. Przyjęta przez Projektanta siatka zagęszczenia otworów
badawczych w stopniu przekraczającym zalecenia przywołanej Instrukcji w pełni realizowała potrzeby
rozpoznania gruntowego celem prawidłowego opracowania dokumentacji projektowej. Stwierdzenie
odmiennych warunków gruntowych ma charakter incydentalny co wskazują dane liczbowe uzasadniające
staranność rozpoznania gruntowego. Rozpoznanie gruntowe zostało wykonane dla projektowanego obiektu
liniowego na długości 10 500 m tymczasem odmienne warunki gruntowe stwierdzono zgodnie z pkt.1.1 na
odcinku drogi o długości 721,72 m co stanowi 0,07 części całej drogi a w stosunku do objętości wykopów
drogowych wynoszących 198 000 m3 (bez uwzględnienia wykopów pod kanalizację, energetykę) objętość
kutej skały wynosi 12 126,42 m3 co stanowi 0,06 części wykopów drogowych (bez uwzględnienia wykopów
pod kanalizację, energetykę) . Wykonanie robót w ramach zamówienia dodatkowego obejmującego
zakresem usunięcie skały jest niezbędne do wykonania konstrukcji drogi na rzędnej zgodnie z projektem
podstawowym. Roboty podstawowe trwają na trzech etapach jednocześnie. Stopień zaawansowania prac
zakresu objętego zamówieniem podstawowym wymusza usunięcie skały na wymienionych w pkt. 1.1
odcinkach. Dokonanie odspojenia materiału, który zgodnie z technologią robót podstawowych i ofertą
podstawową miał być odspojony jako grunt kat. IV z wbudowaniem w nasyp, obecnie z uwagi na wyższą
kategorię gruntu, wymaga odspojenia warstwami, przy użyciu młotów wyburzeniowych na koparkach, z
zebraniem każdej warstwy i przemieszczeniem bezpośrednio w miejsce wbudowania. Miejsce wbudowania w
nasyp drogowy materiału z kruszenia skały Wykonawca wyznacza stosownie do aktualnego frontu robót i
kształtowania wymaganej niwelety drogi. 2. Ponadto, z przyczyn technicznych i gospodarczych oddzielenie
zamówienia dodatkowego od zamówienia podstawowego wymagałoby poniesienia niewspółmiernie wysokich
kosztów. Z uwagi na fakt, że jedyną drogą dojazdową do miejsca odspojenia skały jest teren budowy
przekazany Wykonawcy robót w dniu 26.06.2013r. na podstawie Protokołu przekazania terenu budowy, na
którym to terenie obecnie trwa kształtowanie nasypów oraz budowa rond, występuje również zgromadzenie pracującego ciężkiego sprzętu Wykonawcy. Zamawiający z uwagi na ograniczony decyzją zrid dostępny
teren nie ma możliwości zapewnienia kolejnemu Wykonawcy odrębnej drogi dojazdowej dla ciężkiego sprzętu
do miejsca wymaganego kucia skały zlokalizowanego między terenem leśnym należącym do Państwowego
Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe Nadleśnictwo Siewierz. Dodatkowo wykonanie odrębnej drogi
technologicznej dla dojazdu sprzętu innego Wykonawcy do miejsca odspojenia skały wymagałoby poniesienia
niewspółmiernie wysokich kosztów, wiązałoby się z koniecznością wykroczenia poza pas inwestycji
wyznaczony obecną decyzją zrid, poniesienia kosztów dokumentacji zamiennej dla zmiany decyzji zrid i
pozyskania nowych terenów dla dróg dojazdowych (odszkodowania za wejście w teren). Przy wprowadzeniu
nowego Wykonawcy Zamawiający musiałby zapewnić miejsce na czasowe składowanie kruszonej skały o
powierzchni szacunkowej minimum 13 500 m2 (z uwzględnieniem dróg dojazdowych i manerwowych o
powierzchni około 16 000 m2) umożliwiającej składowanie 12 126,42 m3 skały z uwagi na technologię
kruszenia warstwami n-krotnymi po 30 cm z transportem urobku skały na miejsce składowania z
poniesieniem kosztów transportu do miejsca składowania skały. Zlecając zamówienie dodatkowe
Wykonawcy robót podstawowych Zamawiający ogranicza koszty robót tymczasowych. Chodzi tu głównie o
taką organizację robót, aby odspojony grunt trafił bezpośrednio w konstruowany nasyp, z pominięciem
kosztów, które Zamawiający musiałby ponieść, gdyby zamówienie dodatkowe było realizowane przez innego
Wykonawcę. Zamawiający oszczędza tu koszty na transporcie odspojonej skały na miejsce czasowego
składowania, na opłacie za samo miejsce czasowego składowania oraz na koszcie transportu ze
składowiska czasowego na miejsce docelowego wbudowania. Warto podnieść tu kwestię lokalizacji robót. Z
uwagi na teren leśny i brak dróg tymczasowych cały transport odbywa się przez bezpośredni plac budowy.
Nie ma również możliwości pozyskania terenu pod składowisko czasowe. Wobec powyższego odległość do
składowiska czasowego byłaby bardzo odległa i nawet trudno ją na tym etapie zlokalizować. Gdyby
natomiast Wykonawca zamówienia dodatkowego nie obciążał Zamawiającego powyższymi kosztami to i tak
obciążyłby kosztami za przestój w kuciu skały, ponieważ odbiór urobku z kucia skały przez Wykonawcę robót
podstawowych celem wbudowania w nasyp nowej drogi będzie nieregularny uzależniony od frontu robót
podstawowych i odbiór skały będzie uzależniony od postępu prac zamówienia podstawowego. Przedmiotowy
odcinek pomiędzy rondami 5 i 4, na którym napotkano skalę znajduje się w środku odcinka leśnego, gdzie
zgodnie z Porozumieniem z Państwowym Gospodarstwem Leśnym Lasy Państwowe Nadleśnictwo Siewierz
z dnia 11.06.2013r. do dnia 31.03.2014r. prowadzi się wycinkę drzew ich wywózkę a następnie uprzątnięcie
karpin. W tym okresie Wykonawca prowadził roboty na odcinkach początkowym i końcowym lasu przy
budowie rond. W momencie stwierdzenia skały zaawansowanie robót kontraktowych na odcinkach
dojazdowych uniemożliwiło wprowadzenie nowego sprzętu na budowę. Oprócz omówionych wyżej aspektów
wprowadzenia nowego Wykonawcy tj.: technicznych, organizacji placu budowy i ekonomicznych należy
również uwzględnić aspekt ochrony przyrody z uwagi na fakt, że na terenie Lasu Bienia znajdują się rozległe
siedliska roślin częściowo chronionych i całkowicie chronionych (pkt. 2.17 decyzji o ustaleniu środowiskowych
uwarunkowań przedsięwzięcia z dnia 01 czerwca 2010r. nr RDOŚ-24-WOOŚ/66130/36/09/jb Regionalnego
Dyrektora Ochrony Środowiska w Katowicach oraz opracowanie z października 2013r. pn. Inwentaryzacja
pod kątem występowania roślinności chronionej) niezasadnym jest wytyczanie dróg tymczasowych technologicznych przez las PG Lasy Państwowe Nadleśnictwo Siewierz Leśnego, stąd jedyną możliwością
sprowadzenia sprzętu innego Wykonawcy na budowę byłaby konieczność wstrzymania robót budowlanych
na odcinkach wlotowym i wylotowym budowanej drogi. Takie wstrzymanie robót trwałoby przez cały okres
kucia i wywozu gruntu. Koszty z tym związane jak i koszty nadrobienia opóźnień Wykonawcy zadania
podstawowego w trakcie ewentualnego wstrzymania robót byłyby niewspółmiernie wysokie do tych jakie
zostaną poniesione w przypadku zlecenia tych robót dotychczasowemu Wykonawcy i wpłynęłyby na termin
wykonania zamówienia dodatkowego. Ponadto dokonano analizy czy jest możliwa zmiana niwelety drogi i po
wyliczeniach ilości dodatkowych nasypów, które trzeba by wykonać aby podnieść niweletę i konstrukcję
drogi ponad górne sklepienie skały szacuje się, że koszty byłyby niewspółmiernie większe niż zlecenie kucia
skały. 3. Konieczność realizacji w/w zamówienia dodatkowego nie była możliwa do przewidzenia przez
Zamawiającego na etapie udzielania zamówienia publicznego i nie wpływa na zmianę kręgu potencjalnych
oferentów. Zamawiający prowadził postępowanie w sprawie zamówienia publicznego na roboty budowlane w
oparciu o dokumentację projektową wykonaną przez Biuro Studiów i Projektów Komunikacji - Sp. z o.o. z
siedzibą w Katowicach, 40-619 Katowice, ul. Szenwalda 42, zaopatrzoną w oświadczenie, że dokumentacja
projektowa została wykonana zgodnie z umową, obowiązującymi przepisami ustawy Prawo budowlane,
normami i wytycznymi oraz, że została wykonana i przekazana w stanie kompletnym z punktu widzenia celu,
któremu ma służyć. 4. Jednostka projektowa opracowała projekt wykonawczy dla zamówienia dodatkowego
pn. Kompleksowe przygotowanie terenu inwestycyjnego Tucznawa w Dąbrowie Górniczej: Etap I, Etap II,
Etap III projekt wykonawczy dodatkowy - wykopy w gruntach skalistych, STWiOR, przedmiar robót dla
zamówienia dodatkowego, autor opracowania Michał Koral, data opracowania kwiecień 2014r., na
podstawie opinii uprawnionego geologa Mirosława Pytasz, sprawującego nadzór geologiczny - opinia z dnia
16.10.2013r., 04.012.2013r. i z dnia 18.02.2014r., GEOCARBON Katowice, kosztorys inwestorski dla
zamówienia dodatkowego

Kody CPV:
451112127 (Roboty w zakresie usuwania skał)

Kod CPV drugiej częsci zamówienia:
452331206 (Roboty w zakresie budowy dróg)

Podobne przetargi

124213 / 2014-06-09 - Administracja samorzÄ…dowa

Gmina Dąbrowa Górnicza - Dąbrowa Górnicza (śląskie)
CPV: 451112127 (Roboty w zakresie usuwania skał)
Kompleksowe przygotowanie terenu inwestycyjnego Tucznawa w Dąbrowie Górniczej: Etap I, Etap II, Etap III - zamówienie dodatkowe